Valvoja: Moderaattorit
hm3607 kirjoitti: Entäs minä itse, kuinka paljon minulla on tilaa? Suhteessa vähemmän kuin sillä Faunattaren vaatimuksella.
hm3607 kirjoitti:Entäs minä itse, kuinka paljon minulla on tilaa?
Angel86 kirjoitti:Ihmisillä taitaa nykyäänkin olla se käsitys, että kultakala viihtyy 30-litrasessa kipossa, vaikka litroja olisi hyvä olla vähintään 300-litraa. Kaverille kerroin muutama päivä sitten tästä ja ei hän tienyt kultakalan noin suuresta tilavuus vaatimuksesta.
-riff- kirjoitti:hm3607 kirjoitti:Entäs minä itse, kuinka paljon minulla on tilaa?
Koko maailma, ei muuta kun lähdet kiertämään. Avartuu se oma näkemyskin ehkä, niin ei tarvi tänne tulla turhaa sontaa jauhamaan
Akvaariosta tietämättömillä ihmisillä kun meinaa olla myös se käsitys, että kultakala ei kasva kun 10 senttiseksi.
They2 kirjoitti: Voiko kultakalasta sanoa samaa?
They2 kirjoitti: Koska kultakalalla ei välttämättä ole samoja tarpeita kun koiralla, niin verrattava tilavaatimus pitäisi olla erikokoinen/lainen.
They2 kirjoitti:Mutta onhan kultakalalla ja koiralla erotkin, vaikka samassa suhteessa tilaan ovatkin. Koirat tarvitsevat liikuntaa ja aktiviteettia ja ovat myös sosiaalisia eläimiä, jotka siis kärsivät tuolla henkisesti ja fyysisesti. Voiko kultakalasta sanoa samaa?
millia kirjoitti:Niinhän se onkin. Kultakalaparvelle suositellaan minimissään 300-litraista (pinta-ala esim. 50x120) akvaariota ja kun sen kätevästi vertaa koiran kokoon (hurtan pituus vaikka 60 cm) tulee 5,4 neliömetriä. Sekään ei tosin riitä aina tälle sosiaaliselle ja aktiiviselle kalalajille vaan siksi kultakaloja harrastaneet yleensä näille tuputtavatkin mieluiten yli 500-litraisia altaita. Koirille ulkotarhojen koot ovat suhteessa suuremmat ja tuossa taulukossa ei edes oteta kantaa siihen kuinka aktiivinen rotu on kyseessä. Sanompahan vaan että ahdasta tulisi jos tuohon 5,4 neliöön sijoittaisi parven vähän rauhallisempiakin musteja.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa