Tulipyrstöparvi

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Kiitos paljon kaikille vastauksista! :D Ja superkiitos jaaQtio videosta! Sitä tuli katseltua ja ihasteltua monta kertaa. ((Hämäläisillä geeneillä palaan tähän asiaan vasta nyt, siitä pahoittelut)

Olen tullut siihen tulokseen, että nykyiseen akvaan ei tulipyrstöä tule. Kun se näemmä voi ihan "aikuisten oikeasti" kasvaa sinne lähemmäs kahtakymmentä senttiä pitkäksi 8O :D niin minun makuuni se vaatii sitten 2 m pitkän altaan. Se on niin komea kala, että en saa sille järjestettyä nyt omasta mielestäni asianmukaista kotia.

Tavallaan myös kiinnostaisi kokeilla useampaa tulipyrstöä samaan akvaan. Kolme tai viisi siten, että jokaisella olisi "oma piha", jossa olisi jokin luola ja sitten kasvipöheikköjä niin, että ei "naapurin pihaan" näkisi. Kaksi metriä sillä ammeella täytyisi varmaan olla vähintään pituutta, jotta sinne saisi rakennettua jokaiselle oman paikan. Muita kaloja ei varmaankaan tulisi kovinkaan paljon lisäksi, ehkä jotain pintasuhari-seeprakaloja voisi harkita. Jokin aasialaishenkinen kokoonpano voisi olla ihan hyvä kalasto.

Se on kyllä tuon tulipyrstön kanssa ongelma, kun se on hävinnyt luonnosta, niin kukaan ei voi enää tutkia sen luontaista käyttäytymistä. Ei tule enää uutta tietoa sen elämästä luonnossa, niin akvaariokokemuksilla joudutaan menemään.

Noiden lisääntymisestä löytyi muuten mielenkiintoinen tieto. (Todennäköisimmin tämä on Peter Hunnamin kirjasta Akvaariotieto vuodelta miekka&käpy, muistiinpanona nimittäin on minulla kännykameran kuva ilman merkintää mikä kirja :roll: ... ) Siinä nimittäin sanotaan: "Naaras laskee 30-60 mätimunaa huolellisesti sellaiseen paikkaan, jota on helppo vartioida.Vartionnista huolehtii yleensä koiras, kunnes poikaset kuoriutuvat noin kolmen päivän kuluttua." Siitä todetaan kyllä myös se, että se on valitettavan vaikea saada akvassa lisääntymään. Siinä olisikin projektia kudettaa noita. [;)] Sivuhuomautuksena tuossa kirjassa muuten sanotaan kalan pituudeksi 20 cm. Tuo koko-asia on kyllä mielenkiintoinen, uudemmissa teoksissa sanotaan maksimikooksi pienempi lukema.

PItäisiköhän niitä olla parvi samassa akvassa, jos ajattelisi kudetusta, vai yrittää tunnistaa porukasta vain koiras ja naaras. Olisikohan sadekauden simulointi näille kanssa avainsana. Yrittää vahvalla ruokinnalla ja kovalla/kovahkolla virtauksella sekä suurilla vedenvaihdoilla (ja lämpötilan laskulla?) matkia Kwai-joen tulva-aikaa... Se on kun sääli kun uutta luonnontietoa näistä ei enää saa. Vaeltaakohan tämä esim. kutualueelle vai onko kutupaikka sama kuin normaali reviiri. (En ole lueskellut mitään tästä tarkemmin, voi olla että tietoa olisi jostain saatavilla, jos oikein alkaa hakemaan, "fiilispohjalta" tätä mietin.) En ole kyllä heti itse tuota koittamassa, kun ei ole tilaa edes sille yhdelle, mutta ajatuksena kyllä mielenkiintoinen. Ja Varjon Akvaariokalat-kirjan mukaan tulievä on kuitenkin satunnaisesti lisääntynyt akvassa. Ja onhan monen muukin kalan kudettaminen ollut aikasemmin akvaariohistoriassa "mahdotonta".

Tulieviä saatetaan pitää useampia per akva, silloin vähintään viisi, tuon samaisen Varjon kirjan mukaan. Ja onhan se sinänsä ihan looginen määrä, silloin ärtymys jakautuu tasaisesti kaikkien osalle. Mustahuulibarbin, jota on kaupiteltu myös mustahaina, tyrmään kyllä kotiavaarion asukkina täysin, kun kalan koko täysikasvuisena on metrin paikkeilla....
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:25, 31.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

8-)
Hyvin vaikeaa kotiakvaariossa kalojen aggressiivisuuden takia, mutta teoriassa mahdollista mikäli allas on tarpeeksi iso. Kutuvireen laukaisemiseksi tarvitaan luultavasti runsaita vedenvaihtoja, lämpötilan sopiva muutos ja kova veden virtaus. Kaikki myytävät tulipyrstöt ovat viljeltyjä, ja luultavasti hormoneita käytetään apuna kudettamisessa.
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Substral »

Drapulmaala kirjoitti: Hyvin vaikeaa kotiakvaariossa kalojen aggressiivisuuden takia, mutta teoriassa mahdollista mikäli allas on tarpeeksi iso. Kutuvireen laukaisemiseksi tarvitaan luultavasti runsaita vedenvaihtoja, lämpötilan sopiva muutos ja kova veden virtaus. Kaikki myytävät tulipyrstöt ovat viljeltyjä, ja luultavasti hormoneita käytetään apuna kudettamisessa.
On kohteliasta mainita lähde, kun lainaa tekstiä noinkin suoraan.

Lisäyksenä vielä; itse en pääse testailemaan kun pistin altaani muuhun käyttöön (ehkä sitten tulevaisuudessa..), mutta jonkun olisi aika ottaa haaste vastaan ja tarkastella tulipyrstöparvea todellisuudessa. Ei tästä mitään järkevää kehity, jos kaikki vain vetoavat menneeseen tietoon, eli juuri tuohon iänikuiseen "ne tappaa toisensa" -väitteeseen. Parven sisältäviä altaita kuitenkin näkyy aina silloin tällöin, myös ihan 300 litraisina, joten aivan toivottomana ja mahdottomana en pitäisi. Kalat kuitenkin olleet ainakin kuvissa ihan hyväkuntoisia, eikä puolikuolleeksi pieksettyjä.
Eiköhän tämä ollut tässä..
muikkunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 21:35, 29.09.2007
Paikkakunta: Jämsänkoski/TAS

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Otan haasteen vastaan heti kun tuo olemassa oleva lähtee autuaammille vesille. Sen "kaveriksi" lienee ihan turha yrittääkään.. :D
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Mulla on 1200 litraa, 5 sentin mittainen tulipyrstö ja haaveissa toinen. :D Kasveja tuolla on ihan kohtalaisesti, luolia paljon. Leväbarbeja muistaakseni 8 ja hyvin sujuu - toistaiseksi. Sukarapuja toi välillä yrittää syödä, mut muuten ei kiusaa muita eliöitä.

Ja tiedän, vanha ketju. :roll:
matti75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 20:10, 10.11.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja matti75 »

80-luvulla joka kirjastossa oli käännöskirja, jonka nimi oli muistaakseni akvaariomaailma. Siinä oli juttuen malliakvaarioita ja yksi niistä oli kaakkois-aasialainen puro-biotooppi jossa oli parvi tulipyrstöjä. Ohjeissa oli muistaakseni, että altaan pitää olla 200 cm pitkä ja kaloja vähintään 7 jolloin agressiivisuus tasaantuu ja kunnon nokkimisjärjestys pääsee syntymään. En nyt 2 metrisessä lähtisi koklaamaan, mutta jos jollain kolmemetrinen allas, niin siellä voisi koklatakkin. Luonnossa nuo kuitenkin kai ovat pienissä parvissa?
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

mulla on 2,5 metriä ja se riittää mulle. :D Ja yhdelle tulipyrstölle.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Miksi musta tuntuu, että tämä kuuluu sarjaan ''älä kokeile tätä kotona''. Kellään tietoa ovatko tulievät ja vastaavat yhtä murhaavia toisiaan kohtaan? Mietin lähinnä kuonobarbia millä nimellä ikinä se nykyään kulkeekin, aikoinaan tieteellinen nimi oli E. Kallopterus.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Taju »

Minä uskaltauduin ottamaan leväbarbien kanssa tulipyrstön juurikin sillä perusteella, että vaikka monissa teksteissä asiasta varoitellaan, täällä tuntuivat varsinaiset kokemukset olevan jotain aivan muuta. Toistaiseksi ei kokoonpanolla ongelmia. Elikäs periaatteessa minunkin mielestäni joku joka uskaltaa ja puitteet riittää kokeiluun, niin miksei parvea voisi kokeilla... Itse en siihen uskalla lähteä, ellei ole porukalle uudet kodit sovittuna jo valmiiksi sen varalta ettei kaikki mene niinku musikaaleissa.

Kuonobarbista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta eivätkös ne muistuta käytökseltään enemmän tulipyrstöä kuin leväbarbia? Siis saattavat yhtälaisesti ryhtyä turpakäräjille samantyyppisten kalojen kanssa... Ihan näin pelkästään teoriapohjalta kuulostaa aika räjähdysalttiilta, mutta mikään ei tietysti estä kokeilemasta jos litrat riittää ja mahdolliset tappelupukarit on mahdollista erottaa toisistaan.

Leväbarbin ja tulipyrstön rauhallisen yhteiselon näyttäisi mahdollistavan juurikin se, että levikset eivät tunnu pienestä hätyyttelystä hätkähtävän, vaan väistävät suosiolla ja jatkavat muualla omia touhujaan. Pientä jahtailua on joskus, mutta tulipyrstö näyttää kyllästyvän aika nopsaan kun kerran kaikkien tiedossa on, kuka on pomo. Kuonobarbi voi kyllä provosoitua näyttämään närhen munat...
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja GTX »

YouTubessa ohjeita useamman tulipyrstön pitämiseen, klikkaa Näytä lisää tietoja osio auki http://www.youtube.com/watch?v=itfAi7glthI
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

GTX kirjoitti:YouTubessa ohjeita useamman tulipyrstön pitämiseen, klikkaa Näytä lisää tietoja osio auki http://www.youtube.com/watch?v=itfAi7glthI
Olikos niin että selkäevästä voi mahdollisesti arvailla kumpaa sukupuolta kala on? Mikäli näin on, videon aloittava kala lienee koiras.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Nyt löytyy meiltä neljä tulipyrstöä, yksi noin 10 cm ja loput 4-5 cm. Ei tuo iso oikeastaan edes välitä noista pienistä ellei kyseessä ole ruoka-aika.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Täytyy myöntää että aion hankkia toisen kaksi lisää. Saas nähdä kuinka käy. :roll: Näyttävä kala ja nyt alka olla jo vähän tuhdimpikin.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Taju »

Mää oon nähnyt kyllä atk:ssa semmosta videota että on useampi tätä sorttia samassa altaassa. Itse ehkä kyselisin etukäteen uusia mahdollisia koteja jos meneekin murhanhimoiseksi meininki vallan. Kaiken varalta siis. Raportoikaa parvettajat kuinka on käynyt.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Taju kirjoitti:Mää oon nähnyt kyllä atk:ssa semmosta videota että on useampi tätä sorttia samassa altaassa. Itse ehkä kyselisin etukäteen uusia mahdollisia koteja jos meneekin murhanhimoiseksi meininki vallan. Kaiken varalta siis. Raportoikaa parvettajat kuinka on käynyt.
Noo..useimmilla kauan harrastaneilla noita akvoja on sen verta monta, ettei tarvitse kysellä. Toisekseen tulipyrstön kanssa voi olla että se on muidenkin kalojen kanssa mahdoton. En suosittelisi aloittelijan akvaarioonkaan.
Omani ei sietänyt kääpiöahvenkoiraan punaista pyrstöä silmissään, joten ahvenet muuttivat toiseen akvaan, taistelukaloista sininen saa olla rauhassa..mutta punaista jahdattiin. Alan epäillä että juuri tuo punainen väri on se mikä nitä eniten ärsyttää.
Ruoka-aikaan jahdataan kaikkia, tavoite lienee saada kahmittua ruoka itselleen. Helppo ratkaista: ruokaa molemmista päädyistä.

Ihastuttava kala kuitenkin vaikka äksyyttä on. Kasvuvauhti on hyvä ja on osoittautunut kohtuulliseksi levän syöjäksi.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tulipyrstöparvi

Viesti Kirjoittaja Taju »

Juu, minä lähinnä sillä, että kyllä tuota parvea kokeiltukin on, mutta itse henk. koht. en uskaltaisi ilman massiivista B-suunnitelmaa. Olenkin neurootikko. Mulla on tulipyrstön kanssa käynyt tuuri, otin riskin ja leväbarbien kanssa yhdistin. Tosin levikset olivat jo isompikokoisia kuin sinttinä tullut tuliluikku, ja ovat olleet altaassa samalla porukalla koko ajan. Silti vähän jännäsin, kuinka käy, kun Andy saa kokoa lisää. Ihan letkeänähän tuo on pysynyt, vaikka kokoa on jo triplaten - hyvä niin.

Anekdootti, joka ei kuulu mihinkään: Tulipyrstömme muutti meille samana päivänä, kun tuli Julkkis Big Brotherin ensimmäinen jakso. (Pesen heti käteni ja sieluni tästä: Ei seurata BB:tä, mutta pakkohan se oli katsoa, kun kiinnosti että ketä nämä suomalaiset "julkkikset" nyt sitten on.) Tästä seurauksena tulipyrstömme nimi on Andy. Tuli viimeisenä, viihtyy omissa oloissaan, ei välitä juurikaan muista ja silti saa vähän jännätä että tullaanko toimeen. Ihan loogista? [;)]
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”