Sitruunakirjoahven-ihmisiä?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Santte
Member
Member
Viestit: 366
Liittynyt: 22:33, 15.02.2005

Viesti Kirjoittaja Santte »

Hankit sille seuraa jota se voi jahdata niin kuin ne tuolla amerikan maalla sanovat "target fish" elikkä jotain todella nopeita veijareita , jota se voi jahdata esim. Siniseeprakala , hopeabarvi tai haibarbi... näitä lajeja on nuo harrastajat saaneet pidettyä menestyksekäästi siitruunakirjoahvenien kanssa , tosin kaksi viimeistä noista lajeista tarvii sellasen 1000litrasen altaan :? .

Itselläni löytyy tuo sitruunan lähi sukulainen huulikirjoahven(amphilophus labiatus?) se on 15cm ja asustaa 650litraisessa muiden "pahis" ahventen kanssa (kultasauma kutupari , patterikirjoahven ja juuri tuo huulikirjoahven).
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä taas olisin ihan tyytyväinen siihen 400 -litraiseen + plekokaveriin. En itse enää Leoa pieneen pyttyyn laittaisi, 325 -litrainen tuntui kooovin ahtaalta. Ja Lemmikkimessujen allas oli vain 280-litrainen (vaikka innokkaat lapunlaittajat arvioivat sen 350 -litraiseksi) ja siinähän Leo vasta tuli seinille kun tilaa oli niin niukasti että joka senttiä pitää puolustaa. Eli ihan hyvä että se isompi allas on tulossa, enkä siihen paljon muuta laittaisi. Odota rauhassa, kyllä se siitä. Kunhan se lämpö nousee ja heppu tottuu uuteen kotiin niin se kyllä siitä virkoaa. Leohan oli syömättä kolme viikkoa kun sille tuli uusi pytty, että voivat nuo osoittaa mieltä kauankin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Submariner
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 12:12, 15.09.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Submariner »

Sitruunat ovat hyvissä voimissa uudessa kodissaan ja selvinneet muutosta Vaasasta Vantaalle hyvin, vaikka kaikki ei ihan mennyt niinkuin luultiin..."kiitos" Matkahuollon :x
Koiras on tehnyt itsellen hyvin viihtyisän "asunnon" osittain kiven ja juurakon alle :)
Ruoka ei ole vielä maistunut :( eikös se ollut Juhani sitä Tetran Cichlid ruokaa jota sulla söivät? ottavat ruoan kyllä suuhun mutta sylkästään pois pienen maistamisen jälkeen, noh antaa niiden kotiutua rauhassa josko se ruokakin sitten alkaa maistua.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Submariner kirjoitti:Ruoka ei ole vielä maistunut :( eikös se ollut Juhani sitä Tetran Cichlid ruokaa jota sulla söivät? ottavat ruoan kyllä suuhun mutta sylkästään pois pienen maistamisen jälkeen, noh antaa niiden kotiutua rauhassa josko se ruokakin sitten alkaa maistua.
Juu, odottakee vaan rauhassa. Sitruunat kun ovat persoonia niin ne osaavat myös Diivailla [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 19:00, 17.11.2005
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Submariner kirjoitti:Sitruunat ovat hyvissä voimissa uudessa kodissaan ja selvinneet muutosta Vaasasta Vantaalle hyvin, vaikka kaikki ei ihan mennyt niinkuin luultiin..."kiitos" Matkahuollon :x
Koiras on tehnyt itsellen hyvin viihtyisän "asunnon" osittain kiven ja juurakon alle :)
Ruoka ei ole vielä maistunut :( eikös se ollut Juhani sitä Tetran Cichlid ruokaa jota sulla söivät? ottavat ruoan kyllä suuhun mutta sylkästään pois pienen maistamisen jälkeen, noh antaa niiden kotiutua rauhassa josko se ruokakin sitten alkaa maistua.
Joo kyllä, Cichlid on niille maistunut hyvin. Se on just niin tyypillistä sitruunoille ja varmasti muillekin kirjoahvenille, et ruokaa ei noteerata ollenkaan tai se sylkäistään pois. Mut kyllä se siitä ajan kans! :)

Hyvä, että ovat kotiutuneet! Meinas tulla jo vähän hätä, kun eivät löytäneet aluksi sitä pakettia matkahuollossa...huomasivat varmaan et se oli niitten moka ja jäivät etsimään sitä yömyöhään. :)
Santte
Member
Member
Viestit: 366
Liittynyt: 22:33, 15.02.2005

Viesti Kirjoittaja Santte »

Jess! Varasin leppävaariosta 2 sitruunakirjoa... toinen uros 25cm-30cm ja naaras n.20cm viihtyvät kuulemma hyvin keskenään uros kosiskelee naarasta koko ajan.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Santte kirjoitti:Jess! Varasin leppävaariosta 2 sitruunakirjoa... toinen uros 25cm-30cm ja naaras n.20cm viihtyvät kuulemma hyvin keskenään uros kosiskelee naarasta koko ajan.
Vau! Minkä värisiä ovat? Pitäisiköhän livahta ajoissa töistä ja mennä kurkkaamaan niitä... Onnittelut! Kivaa, kun olen pitkän yksinäniharrastamisen jälkjeen saanut näin kauhean paljon kanssahulluja :mrgreen: :twisted: Just löysin kuvia Leosta vuodelta 2002 eli on se ehtinyt jo olla mulla tovin. Ja toivottavasti vielä piiiiiitkän tovin lisää!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 19:00, 17.11.2005
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

-Alix- kirjoitti:
Santte kirjoitti:Jess! Varasin leppävaariosta 2 sitruunakirjoa... toinen uros 25cm-30cm ja naaras n.20cm viihtyvät kuulemma hyvin keskenään uros kosiskelee naarasta koko ajan.
Vau! Minkä värisiä ovat? Pitäisiköhän livahta ajoissa töistä ja mennä kurkkaamaan niitä... Onnittelut! Kivaa, kun olen pitkän yksinäniharrastamisen jälkjeen saanut näin kauhean paljon kanssahulluja :mrgreen: :twisted: Just löysin kuvia Leosta vuodelta 2002 eli on se ehtinyt jo olla mulla tovin. Ja toivottavasti vielä piiiiiitkän tovin lisää!
Alix on saanut aikaseks kunnon sitruunabuumin! :D ..Oon vienyt täällä Vaasassa joitakin sitruunanpoikasia tuohon Vaasan akvaarioliikkeeseen ja sieltä on kans mennyt muutamia yksilöitä. Harrastajakunta kasvaa! [;)]
Santte
Member
Member
Viestit: 366
Liittynyt: 22:33, 15.02.2005

Viesti Kirjoittaja Santte »

Ei oo edes eka sitruuna minulle :mrgreen: , joten kyllä täällä on ollut Amphilophus hörhö jo pitkän aikaa :P .

Uros on kelta oranssi ja naaras oranssi-musta(muistuttaa hiukan labiatumia)
Submariner
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 12:12, 15.09.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Submariner »

Eilen alkoi yllättäen "Vantaan Sitruunoille" ruoka maistumaan, ja kyllä söivätkin, jännä juttu, aikaisemmin ei ruoka vielä kelvannut ja yhtäkkiä syövät kovalla kiireellä että kaverille ei jäisi, eli asiat kunnossa näiltäkin osin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Hyvähyvä :mrgreen: Kuulostaa hyvin "äijätyypiliseltä" 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Jepjee! Täällähän on ollut varsin paljon höpinöitä! :) Mulle kävi akvaarioharrastuksen suhteen vähän köpelösti ton muuton kanssa, niinkuin muutamat jo tietävätkin... Tuo meidän isompi akva piti pistää myyntiin, joten Hampaalla jäi toistaiseksi isompi koti saamatta. Se jäi aikaisempaan asumukseensa ja kaikki muut fisut lähti pois (Suuret kiitokset AsberGekko:lle, joka majoitti suurimman osan <3). :D Meilläpä asustaa siis nyt vain yksi fisu. Hammas. No, kaipa pitää ajatella positiivisesti, onhan sillä luonnetta useamman fisun edestä. Harmittaa, kun ei saanut paritettua meidän petoa kenellekään. Nojoo, kaipa sitten myöhemmin... Hampaalle tulisi varmaan vähän ongelmallinen poikue, mikäli useampi perisi emonsa luonteen!

Santtekin ottaa sit kuvia ja kertoo tarinaa sen uusista fisuista, eiksnii? :D
Fishy fella.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 19:00, 17.11.2005
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Noh, mut onneks tuota sitruunakantaa on jo jonkin verran Suomessa niin saahan niitä myöhemminkin varmasti hankittua. :)
AsberGekko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 08:41, 21.04.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AsberGekko »

Azkhaeracan: Mitä! Eikö me saadakaan omaa pikku-Hammas parvea?! :(

Meillä tosiaan nyt kolme noista pikkusitruunoista ynnä seepra ja pari plekoa. Ja allaskin on tulossa. Kummasti se omaisuus vaihtaa omistajaa :D
Ei noita vaaveja kyllä millään raskis myyntiinkään pistää, niin suloista porukkaa tosiaan. Eli ei myyntiin. Ei ainakaan vielä.. ei ei [;)]
Kauanko uskallan noin sekaista sakkia majoittaa vajaassa 500 litrassa? Että missäköhän vaiheessa pitää ruveta hommaamaan lisää altaita.. Nyt vielä ihme kyllä koko porukka aivan nätisti 250litran altaassa!! :| Onneksi kohta pääsevät hiukan väljempiin vesii, enkä itse pode enää niin hirmuisia omantunnontuskia... :|
Peremmälle, sanoi hämähäkki kärpäselle.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 19:00, 17.11.2005
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Kyllä varmasti menevät yhdessä aika pitkäänkin siinä 500l altaassa. Ovat kerran aika rauhallisia yksilöitä.. mut eipä sitä koskaan tiedä, aika näyttää.
Mulla on pikkusitruunoita vielä kuusi, jotka oon jakanut kolmeen eri altaaseen (540l, 320l ja 200l). Yksi tai kaksi niistä lähtee kuitenkin loppuviikosta Kokkolaan uuteen kotiin..
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kyllä sen huomaat kun alkaa kansilasit ryskyämään ja hiekka pöllyämään :roll: :twisted: Sitten kannattaa ajoissa hankkiutua eroon ylimääräisistä tai hankkia niille omat altaat, minä en uskonut että oikeasti voisi mennä niin köpelösti (sitruunataipaleeni alkuaikoina kun ei tietoa saanut oikein mistään) mutta kyllä silloin 20 cm pituinen Leo vaan sai 30 cm Oskun hengiltä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
AsberGekko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 08:41, 21.04.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AsberGekko »

-Alix- kirjoitti:Kyllä sen huomaat kun alkaa kansilasit ryskyämään ja hiekka pöllyämään :roll: :twisted:
Tuossa vaiheessa voi tosin olla jo myöhäistä :)

Mutta ihmeen rauhallisia ovat. Alan kohta epäilemään etteivät ole sitruunoita ollenkaan :D Pientä näykkimistä ja uhittelua silloin tällöin, mutta ei mitään sen vakavampaa.
Mutta kyllä tuo meidän 'alkuperäisen' pojan hidastelu värinvaihdon kanssa mietityttää. Siinä kun ei ole tapahtunut minkäänlaista edistymistä. muut poikaset vain kasvattavat itselleen mustia täpliä tai muuttuvat keltaisesta valkoisiksi.. :?
Peremmälle, sanoi hämähäkki kärpäselle.
Submariner
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 12:12, 15.09.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Submariner »

muut poikaset vain kasvattavat itselleen mustia täpliä tai muuttuvat keltaisesta valkoisiksi.. :?[/quote]


Just, minullakin on alkanut koiras poikaselle tulemaan mustia alueita eviin? saas nähdä minkä värinen tuosta vielä lopulta tulee, olisi kyllä kieltämättä aika "sporttisen" näköinen jos evät olisi aivan mustat ja muuten keltainen :mrgreen:

Minulla muuten muut ahvenet ; Sinikirjoahvenpari ja Vannekirjoahvenpari saivat uuden kodin leppävaariosta....liekkö jo päässeet uuteen kotiin. Jotenkin mukavampi että nuo sitruunat koiras ja naaras saavat olla omassa altaassaan niinkuin tykkäävät...ja tuntuvat tykkäävän.
Koiraspuolinen on kyllä aika herkkäluonne....kun laitoin uudet putket valaisimeen ja muutin hieman niiden sävyä niin koiralla meni päivä mököttäessä kuopanpohjalla, naaras taas ei välittänyt muutoksesta mitään, mutta nyt koiras on taas omaitsesä, hän on selvästi herkkä ja "kaavoihin kangistunut" .....pienetkin muutokset "sekoittaa" elämän vähäksi aikaa :mrgreen:
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 19:00, 17.11.2005
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Submariner kirjoitti:Just, minullakin on alkanut koiras poikaselle tulemaan mustia alueita eviin? saas nähdä minkä värinen tuosta vielä lopulta tulee, olisi kyllä kieltämättä aika "sporttisen" näköinen jos evät olisi aivan mustat ja muuten keltainen :mrgreen:
Joo muistan, että mulla kävi huulikirjoahvenella aikoinaan samoin, että aluks siitä tuli keltainen ja välillä alkoi tulla tummaa uudestaan, mut loppupeleissä siitä tuli kyllä täysin keltainen.. tuntui niinkuin se ei ois osannu päättää minkäväriseks jää! :mrgreen:

Onko sulla AsberGekko kuvia niistä sitruunoista? Mulla kaikki värinsä vaihtaneet ovat vielä keltaisia, yks on vaihtamassa väriä keltaiseksi ja kaks on harmaita. Kuvia löytyy kuvablogistani.
AsberGekko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 08:41, 21.04.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AsberGekko »

Meilläkin noiden pikkusten värinvaihto-operaatiot on kyllä mielenkiintosta seurattavaa. Ensin oli toisella värinsä vaihtaneella mustia täpliä, ja kun ne alko katoamaan, niin toiselle taas ilmestyi. Ihme sakkia.

Toisaalta en kyllä enää tiedä haluanko edes, että tuo yksi vaihtaa väriään.. Voisi olla aika persoonallinen tuollaisena harmaana :D

Kuvia lupaan saman tein, kun saan nuo fisut siirrettyä sinne isompaan altaaseen. Aikaa siihen menee kahdesta viikosta kuukauteen, riippuen siitä saanko uuteen altaaseen vanhat pohjamatskut ja suodattimen toisesta altaasta, vai joudunko kypsyttelemään ihan alusta.. :?
Peremmälle, sanoi hämähäkki kärpäselle.
Santte
Member
Member
Viestit: 366
Liittynyt: 22:33, 15.02.2005

Viesti Kirjoittaja Santte »

Prkl! uros tappo naaraan hetken mieli johteesta [}:)] .... Uros oli koko viikon kosikellu naarasta eviään nytkyttämällä ja pesää kaivanut , sitten juuri kun olen pois kotoa Athos näyttely + borat niin tulee systeriltä viesti nyt on menoo uros tappo naaraan 2minuutissa 8O puri kyljen läpi reiän... Prkl , että harmittaa :x .

Onko mitään mitä tuonne voi plekojen ja ton kahelin kaa laittaa... jotain nopeaa vintiötä?
Hauki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 08:33, 09.09.2004

Viesti Kirjoittaja Hauki »

Otan osaa :( , mutta tuosta tuli mieleen onko teitä pureskeltu noiden sitruunoinen johdosta? Sain itse tuossa muutama päivä sitten kutuvimmaiselta koirastäplävanneahveneltani hieman "pusuja" ja käsi oli neljästä kohtaa ihan ruvella.:twisted:
Santte
Member
Member
Viestit: 366
Liittynyt: 22:33, 15.02.2005

Viesti Kirjoittaja Santte »

Mulla tänään aukes kämmen kun kasveja takasin pohjaan laitoin [}:)] .
AsberGekko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 08:41, 21.04.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AsberGekko »

Osanottoni :(

En kyllä enää tuon fisun kanssa laittaisi minkään moista muuta otusta. Edes plekoa. Tai ehkä jos plekolle pistäisi tarpeeksi kantoja sun muita piilopaikkoja, mutta silti. Eihän pleko-parka pääsisi edes kunnolla syömään, kun joku koko ajan kyttäämässä koska saa hyökätä niskaan :?
Peremmälle, sanoi hämähäkki kärpäselle.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Leon kanssa on tasan tarkkaan nyt se yksi piikkipleko eikä sekään kyllä ole mikään aktiivinen veijari. Ja Leo on kuitenkin säyseämmästä päästä, ei ole kertaakaan edes yrittänyt purra minua...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”