Apistogramma macmasteri

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hympat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 09:32, 05.09.2005

Apistogramma macmasteri

Viesti Kirjoittaja hympat »

Millainen kala?kuvia kyllä löysin, kaunis, mutta millaiset vaatimukset ja millainen reviirikäyttäytyminen?
tuniunelo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 20:09, 25.03.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tuniunelo »

Nostan ikuvanhaa aihetta, sillä olen hyvinkin kiinnostunut aiheesta. Haulla löytyi tuskin mitään.

Olen siis pistämässä pystyyn 128 litraista allasta. Olen pohtinut eri apistogrammojen välillä ja nyt törmäsin tähän rubiinikääpiöahveneen. En ymmärrä miten on mennyt aiemmin kuvia katsellessa ohitse, sillä vau, tuohan on aivan uskomattoman värinen kala. Niitä tulisi siis akvaarion asukeiksi pariskunta.

Ongelma (ehkä) on kuitenkin siinä, että olen aivan loputtoman ihastunut hyvin pieniin tetroihin, joita tahtoisin suhteellisen suuren parven ahvenpariskunnan seuraksi. Esimerkiksi hehkutetrat sopisivat ainakin kuvien perusteella väreiltään mahtavasti, mutta miten on, sopivatko ne myös rubiinikääpiöahvenen kitaan? Muiksi asukeiksi on tulossa jonkinsortin monnisia sekä partamonni (partamonnin tilalle tosin otetaan muitakin ehdotuksia jos löytyy :)).

Entä millaisia kaloja rubiinikääpiöahvenet ovat seurata? Vilkkaita etulasin tuntumassa pällisteleviä persoonia vai piilopaikoista pitäviä lymyäjiä? Vaatimuksissa ainakin mainittiin paljon piilopaikkoja. Kudetus ilmeisesti onnistuu suhteellisen helposti?
ellmarj
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 14:27, 04.04.2006
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Mulla oli noita ensin haaremi ja molemmat naaraat kutivat, mutta toinen naaras vain sai tulosta aikaan. Hiljattain ilmeisesti isompi naaras oli tappanut pienemmän naaraan ja nyt pariskunta elelee yhdessä muiden kalojen kanssa.
Aika helposti kutevat tosiaan. Omien kalojen perusteella sanoisin että naaraat ovat "kesympiä", kuin koiraat ts. eivät ole niin säikkyjä.
Suu nuolla on aika pieni eli voit ihan hyvin laittaa hehkutetroja sekaan. Lisäksi macmasterit ovat muutenkin kilttejä muita kaloja kohtaan. Tosin kun poikasia on, ajaa naaras muut kalat (monniset) tiehensä, mutta ei ollenkaan agressiivisia.

Suosittelen ainakin ostamaan nuota.
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”