325-litraiseen Etelä-Amerikkalaisia ahvenia

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalastoton
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:03, 14.02.2018
Sukupuoli: Nainen

325-litraiseen Etelä-Amerikkalaisia ahvenia

Viesti Kirjoittaja Kalastoton »

Olen suunnitellut 325-litraisen altaan (130x50x50 cm) kalastoa, mutta mieli tuntuu muuttuvan jatkuvasti :roll: Tällä hetkellä puntaroin Etelä-Amerikka -teemaa. Haluaisin timanttitetroja ja/tai sitruunatetroja ja/tai ruusutetroja sekä pohjalle helmimonnisia ja katinkultamonneja. Näiden lisäksi haluaisin ahvenia (1-3 lajia riippuen miten sopuisasti mahtuu). Olen harkinnut seuraavia:
- neitotonkija (Biotodoma cupido)
- avainkirjoahven (Cleithracara maronii)
- viivakirjoahven (Mesonauta festivus)
- rusokirjoahven (Mikrogeophagus altispinosus)
- lippukirjoahven (Laetacara curviceps)
- keltakääpiöahven (Apistogramma borellii)
- punakääpiöahven (Apistogramma viejita)

Millaisia kokemuksia näistä on sen suhteen sopivatko yhteen muiden ahvenlajien ja monnisten(!) kanssa vai terrorisoivatko allasta, tappelevat ja repivät kasvit yms.? Millaista komboa näistä voisi ajatella järkeväksi? Kaikkia mainittuja ei ole siis tarkoitus iskeä soppaan :mrgreen: Muitakin lajeja saa ehdotella, jos jonkun ihanuuden olen jättänyt listasta. Lehtikaloja en halua. Viihtyykö mikään ahven lähempänä pintaa? Helmirihmakala-haaremi on myös ollut harkinnassa, mutta se toki vesittäisi maanosateeman... Pitäisi vissiin hankkia suoraan pari-kolme akvaariota :mrgreen:
Kalastoton
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:03, 14.02.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: 325-litraiseen Etelä-Amerikkalaisia ahvenia

Viesti Kirjoittaja Kalastoton »

Jos ostaisi samantien ( :mrgreen: ) Juwel Rio 450 litraisen (150x50x60 cm), sopisivatko sinne seuraavat lajit yhdessä:
- helmirihmakala x3
- rusokirjoahven x5
- avainkirjoahven x2
- lippukirjoahven x2
- katinkultamonni x5
- helmimonninen x10
+ aloituksessa mainittuja tetroja

Lämpötila olisi n. 25-26 C, mikä on avaimille kylläkin ylärajalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”