Apua alottelijalle!! Huolestuttaa!

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Apua alottelijalle!! Huolestuttaa!

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Kyllä se siitä; 0-arvot kertoo ettei sulla oo vielä bakutoimintaa mutta tuo sun vesi ei kaloja satuta. Nitriittipiikki saattaa iskeä vielä. Siitäkin selviää vedenvaihdoilla ja bakuvalmisteella. Kysyvä ei tieltä eksy, kaupoille vaan ja homma lähtee rullaamaan. Ei tää ole rakettitiedettä kuitenkaan 8-)
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Apua alottelijalle!! Huolestuttaa!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Se ettei myyjä tai kaveri kertonut kypsyttämisestä tai ettei kaverikaan ole kypsyttänyt akvaariota ei tarkoita sitä etteikö kypsytystä pitäisi tehdä. Kypsytys on ensimmäinen ja tärkein asia mitä pitää tehdä kun ottaa uuden akvaarion käyttöön. Valitettavan usein tämä jää tekemättä vaikka tämä asia selviäisi jos käyttäisi edes muutaman minuutin aikaa perehtymällä harrastukseen. Kiire on kova ja alkuinnostus valtava. Tämän jälkeen pitää tietää vesiarvot omassa akvaariossa ja seurata että ne pysyy tasaisena. Nyt vaan ensimmäisenä kypsyttämään akvaariota.
Kyllä se vielä iloksi muuttuu.............
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
nipakuusnepa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:30, 31.12.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Apua alottelijalle!! Huolestuttaa!

Viesti Kirjoittaja nipakuusnepa »

Ei tietenkään tarkoita, ja niinhän tässä en ole kai väittänytkään, ja myönsin olleeni hupakko kun en itse ottanut selvää asioista etukäteen.. :) kiitos neuvoista, ja alankin oitis kypsyttämään akvaarioita että kaloille saatais hyvät olot.
tiitu84
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:11, 03.10.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Apua alottelijalle!! Huolestuttaa!

Viesti Kirjoittaja tiitu84 »

nipakuusnepa kirjoitti:Tänään tehdään vesitestit. Ja olin kyllä hölmö kub en ottanut asioista ensin selvää. Saakai tuosta kaloille vielä hyvän altaan...? :/

Olen aina painottanut ottamaan selvää hankkimansa eläimen vaatimista elinolosuhteista oli sitten kala, hamsteri tai käärme.
Kun ei lue/ota selvää miten kypsytetään akvaario ja mitä muuta akvaarion pito vaatii jotta kalat pysyvät terveinä sekä hengissä, on varmasti pinna kireällä kun kalat kuolee yksi toisensa jälkeen ja akvaarion pito tuntuu lähinnä painajaiselta kuin mukavalta touhulta.

Itse olen aina lukenut eläinlajista ja sen pitovaatimuksista kirjoista ja netistä ennen kuin olen hankkinut kyseisen eläimen ja ei ole ongelmia liiemmin tullut joista en olisi itse selvinnyt kun olen ottanut selvää asioista jo hyvissä ajoin.

Saat kyllä varmasti akvaariosi toimimaan niin kuin sen pitää kun tiedät nyt että vesiarvoja on seurattava ja vettä vaihdettava kerran viikossa vaikka olisikin tehokas suodatus, osavedenvaihto pitää veden hyvänä eikä veteen pääse sekoittumaan liikaa kuona-aineita mikä on tavallista akvaarioissa joihin on hankittu liikaa asukkaita altaan kokoon nähden.

Suosittelen todellakin lukemaan kaikki hyvät perusoppaat akvaarion pidosta tai minkä tahansa muun pienlemmikin hankintaa ennen.
Toki esim. täällä on varmasti paljon kokeneita akvaristeja joilta saa myös tietoja jotka pitävät paikkansa mutta silti on hyvä tarkistaa asiat kirjoista sillä joskus neuvoja voikin olla vasta aloittelija jolloin saamaansa tietoa ei kannata suoraan pitää varmana että kirjoista ja joiltakin nettisivuilta löytyy ne totuuden mukaiset tiedot ja tarkastamalla varmasta tietolähteestä, vältyt painajaisilta ja jatkuvilta epäonnistumisilta.

Kyllä se akvaarion pito lähtee siitä pikku hiljaa rullaamaan kun perusasiat on hyvin hallinnassa niin akvaariosta on paljon iloa vuosikausiksi ja jatkuvasti oppii/muistaa uusia asioita jotka auttavat kehittymään kokeneeksi akvaristiksi ja alussa vaikealta tuntuneet asiat kuten vesikemia/vesiarvojen mittaus ja arvojen tulkinta tuntuu nykyään helpoilta ja ne ymmärtää.
Kalalajeilla joita hakkii samaan akvaarioon oltava siis samanlaiset vaatimukset vesiarvojen kuin vedenlämpötilankin mukaan niin ne soveltuvat varmasti samaan akvaarioon.
Tämä minun neuvoni niille jotka miettivät akvaarion, matelijan ym. minkä tahansa lemmikin hankintaa,

EI NÄIN!! Ensin hankitaan akvaario ym. lemmikki ja vasta sitten otetaan selvää sen vaatimuksista, ei todellakaan näin!!

Ja tämä ei ollut mitään moittimista jos joku asian näin kokee.
450 l kiekkola, 315l ja 30l nano+ Jemenin kameleontti sekä Ranskanbulldoggi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”