Arat punapäätetrat

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Arat punapäätetrat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Muutaman sattumuksen kautta mulle tuli lauantaina 11kpl punapäätetroja, kotiutuksen tein huolella ja pitkän kaavan mukaan koska olin kuullut että muuttovastaista porukkaa.
Kalat ovat hyvin arkoja, joukossa on yksi utelias tyyppi joka ihmettelee monnisia ja menee niiden perässä pitkin allasta mutta muut kalat nyhjöttää ison kannon takana.
Välillä uskaltaudutaan kurkkaamaan kannon takaa, mutta eivät ole käyneet edes toisessa päässä allasta.
Onko tämä kotiutukseen liittyvää jännitystä joka helpottaa ajan kanssa vai pelkääkö ne tuolla jotain?
Akvaariossa on paljon kantoja piiloiksi, muutama iso intianvesitähdikki puska ja muutama miekkakasvi. Altaasta on kasveja lähtenyt paljon kun haen pelkistetympää linjaa sinne mutta kantoja on todella paljon joten piilopaikkojen vähyydestä ei ole kyse.
Vettä tummensin reilusti ja ihan kotiusta ajatellen altaassa on valona vain muutama led nyt pari päivää ainakin.
Allastovereina parvi seeproja ja parvi ruusutetroja sekä monnisia pohjalla, seeprathan ovat aika hurjaa porukkaa joten pelottaisiko niiden suhailu kaloja?Olen kyllä ollut siinä käsityksessä että romminokatkin ovat aika vikkelää porukkaa joten siksi kummaksun tätä jännittämistä.
Auttaisiko lajitovereiden lisääminen asiaa, kuinka paljon näitä pitäisi olla ja kuinka paljon niitä voin hankkia nykyiseen kokoonpanoon kun altaassa on 14 monnista, 10 seeprakalaa ja 12 ruusutetraa? Niin ja allas on 180 litrainen.
Kaloilla on värit ihan hyvät, kuono punainen ym, joten uskon vesiarvojen puolesta tilanteen olevan hallussa.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Arat punapäätetrat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

vastaan itse itselleni :)
Eli kalat kotiutuneet kivasti viikon aikana, eli taisi olla alkujännitystä. Nyt syövät hyvin ja uivat pitkin allasta.
Positiivinen tuttavuus tämä kala, ui kauniissa parvessa pitkin allasta, parvi hajoaa ainoastaan ruokailuaikoina.
ajttelin 4kpl näitä vielä lisää hankkia nykyiseen kokoonpanoon, joten sitten "nuhaneniä" olisi sen 15kpl.
Laskin että sen verran uskallan vielä hankkia nykyiseen kalastoon, hoitoni on säntillistä ja uskon että saan vesiarvot pidettyä kaikkien kannalta hyvinä.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Mirabella
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 16:59, 28.11.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Arat punapäätetrat

Viesti Kirjoittaja Mirabella »

Meille muutti parvi (myös 11 kpl kuten punapäätetroista kirjoittajan parvi :D ) punatetroja=Rio tetroja.
Allas on 100 l, 24 C, pehmeä vesi ja pH kohdallaan. Kavereina pari keskenkasvuista partamonnia.

Tämän tetralajin oli tarkoitus olla rauhallinen ja sopuisa. Tavoitteena harmoninen akvaario. Kotiutuksen järjestin hitaasti lämpötilaan ja veteen totutellen. Vältin siis kaiken stressin minkä voi. Ongelma on vaan, että näissä ei ole hitustakan rauhallisuutta. Ovat tosin olleet vasta pari päivää. Harmittaa, jos sain parven sekoilijoita ja kilpauimareita.
Kertoisiko joku kokemuksiaan punatetroista? Näyttävät melko rohkeilta, siis eivät piileskele. Kasveja on paljon, mutta eivät ole vielä ehtineet reheviksi. Muita piiloja esim. kantoja löytyy. Rauhoittuvatko,jos parvi olisi suurempi, vai paheneeko meno entisestään?
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Arat punapäätetrat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Mirabella en ole varma mitä haet rauhallisuudella. Kilttejä nämä ainakin ovat, eli eivät kiusaa muita asukkaita altaassa.
Mulla nää uivat tiukassa parvessa, ja aikalailla uivat paljon edestakas allasta. Joskus on rauhallisempia hetkiä ja silloin voidaan tutkia allasta yksinään tai muutaman kappaleen porukassa. Mun mielestä näiden kalojen viehätys on juuri tuossa uimatyylissä, eli mennää letkajenkkana altaassa.
Jos tarkoitat uimisella holtitonta menoa ympäri ämpäri, niin uskon sen olevan kotiutusvaihe ja rauhoittuvat hiukan.
Punapäätetra on kuulemma arka ja voi paremmin mitä enemmän omanlaisia kavereita altaassa on, joten parvenkasvatus hyvä idea jos altaan koko ja muu kalasto sen sallii. Itse aion näitä vielä pienen porukan hankkia lisää, kunhan tämä projektini etenee.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Arat punapäätetrat

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

Mirabella kirjoitti: Ongelma on vaan, että näissä ei ole hitustakan rauhallisuutta. Ovat tosin olleet vasta pari päivää. Harmittaa, jos sain parven sekoilijoita ja kilpauimareita.
Kyllähän kaloilla on perin ikävä taipumus riehaantua kun ne viihtyvät. :D Valitettavasti tuolle 'ongelmalle' on vain vähän tehtävissä ellei sitten halua tarkoituksellisesti heikentää kalojensa viihtyvyyttä.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Arat punapäätetrat

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Onko normaalia että punapäätetrat jakaantuvat kahteen eri parveen ja oleilevat pusikoissa? Mulla 500l:sessa n.20 kpl ja käyttäytyvät näin? Johtuuko siitä että niitä on liian vähän? Mutta luulisi että silloin kerääntyisivät samaan parveen?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”