Mustatetrat + lehtikalat?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AY
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 18:05, 12.02.2006
Sukupuoli: Nainen

Mustatetrat + lehtikalat?

Viesti Kirjoittaja AY »

Uskaltaisikohan mustatetroja ostaa lehtikalojen seuraan...tai nyppivätkö? :roll:
tanjakemp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 13:30, 03.11.2007
Paikkakunta: Paltamo

Re: Mustatetrat + lehtikalat?

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Naapurissa on allas, jossa on viisi aikuista lehtikalaa ja parvi mustatetroja. Ei ole kuulema tapahtunut nyppimistä. :D
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
tiitu84
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:11, 03.10.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetrat + lehtikalat?

Viesti Kirjoittaja tiitu84 »

AY kirjoitti:Uskaltaisikohan mustatetroja ostaa lehtikalojen seuraan...tai nyppivätkö? :roll:
Uskoisin että nyppimistä tapahtuu kun kysessä on samankokoinen laji kuin Mustatetra että Lehtikala jo sen verran kookkaampi etteivät uskalla eviin koskea.
Mustatetrojen vaatima vedenlämpötila on alhaisempi kuin Lehtikalojen että en laittaisi samaan altaaseen näitä lajeja.
450 l kiekkola, 315l ja 30l nano+ Jemenin kameleontti sekä Ranskanbulldoggi
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetrat + lehtikalat?

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Kai nuo nyt samoissakin menevät, sellaisessa 24-26 asteisessa vedessä?
Itselläni on ollut molempia yhtä aikaa, eikä niillä ainakaan ollut mitään ongelmaa keskenään. Toki molemmilla lajeilla oli lajitovereita ja tilaa oli ihan reilusti (yli 400l).

Joskus lapsena/teininä mustatetrat olivat milloin missäkin seurassa. Niinkuin kalat nyt ylipäätäänkin joitain vuosikymmeniä sitten. Ikinä en muista niiden kiusanneen ketään. Nyt vähän järkevämmän akvaarionpidon vuosina mustatetrat ovat olleet minulla timanttien ja lehtikalojen kanssa ongelmitta. Melkoinen piraijahan mustatetra on ruoka-aikaan, mutta itselläni eivät ole ikinä muita lajeja härkkineet. Eivätkä juuri kyllä toisiaankaan. Parvessa oli pieniä, isoja ja pari ihan ikiaikaistakin tetraa. Korkeintaan urokset vähän jahtaavat, jos parveen tuodaan uusia (naaraita). Itse olen mieltymyksineni ehkä vähän kallellani monnien/plekojen suuntaan, mutta kuitenkin ns. peruskaloista, mustatetra on omasta mielestäni ehkä mukavin kala, mitä minulla on ikinä ollut.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetrat + lehtikalat?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

tiiasu kirjoitti:Kai nuo nyt samoissakin menevät, sellaisessa 24-26 asteisessa vedessä?
Itselläni on ollut molempia yhtä aikaa, eikä niillä ainakaan ollut mitään ongelmaa keskenään. Toki molemmilla lajeilla oli lajitovereita ja tilaa oli ihan reilusti (yli 400l).

Joskus lapsena/teininä mustatetrat olivat milloin missäkin seurassa. Niinkuin kalat nyt ylipäätäänkin joitain vuosikymmeniä sitten. Ikinä en muista niiden kiusanneen ketään. Nyt vähän järkevämmän akvaarionpidon vuosina mustatetrat ovat olleet minulla timanttien ja lehtikalojen kanssa ongelmitta. Melkoinen piraijahan mustatetra on ruoka-aikaan, mutta itselläni eivät ole ikinä muita lajeja härkkineet. Eivätkä juuri kyllä toisiaankaan. Parvessa oli pieniä, isoja ja pari ihan ikiaikaistakin tetraa. Korkeintaan urokset vähän jahtaavat, jos parveen tuodaan uusia (naaraita). Itse olen mieltymyksineni ehkä vähän kallellani monnien/plekojen suuntaan, mutta kuitenkin ns. peruskaloista, mustatetra on omasta mielestäni ehkä mukavin kala, mitä minulla on ikinä ollut.
Kyllä niiden lämpötila alue kohtaa aikatarkkaan tuossa 25 asteen kohdalla, eli menevät samaan tankkiin.
Ahvenia ja monneja.
Kalajuttu2015
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 11:16, 30.05.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetrat + lehtikalat?

Viesti Kirjoittaja Kalajuttu2015 »

Meille ei sopinut! Suurin lehtikala lopetti syömisen ja tunkesi itsensä 3D taakse piiloon näitä kiusankappaleita. muutama isoin mustatetra jäi kiinni nyppimisestä ja mustatetrat 12kpl sai siirron toiseen altaaseen ja muuttivat muualle. En suosittele edes kokeilemaan näiden lajien yhteiseloa. Meillä 320l ja vähän kalastoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”