Intiaaninsulka

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Regenbogenfisch
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 15:51, 28.11.2008
Paikkakunta: Saksa

Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Regenbogenfisch »

Mulla on 72 litraisessa intiaaninsulkia. Täällä Saksassa niitä ei arvosteta kovinkaan paljon ja kaikki on ostamassa jotain muuta tetralajiketta kuten kardinaalitetraa tms. MIKSI IHMEESSÄ? Onko Suomessa samanlainen tilanne? Nämä fisuthan on niin mainioita, että en luopuisi niistä vaikka kirveellä uhattais. :) Kellä muilla on inkkareita? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia liittyen niiden käytökseen jne.
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Taitaa inkkari parka olla niin väritön, et ei siksi oikeen pysty kilpailemaan kardinaalien ja muiden värikkäiden kalojen kanssa. Kyllä meiltäkin n. 30kpl. parvi löytyy, ja aika eloton se mielestäni on. Verrattuna vaikkapa punapäätetra parveen, joka oli pitkässä altaassa mainio näky, ennen kuin tulivat syödyiksi...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla on 64-litraisessa 6 inkkaria. Aiemmin oli toisessa kipossa 10 neontetraa, mut mun mielestä ne oli tavattoman tylsiä (osin johtui liian kovasta vedestä ja miekkapyrstön kokoisesta seurasta). Päädyin intiaaninsulkaan, kun se oli sopivan kokoinen ja ei niin herkän oloinen. Mielestäni se on väriltään erikoinen (selkäevän kuvio ja punainen pyrstö). Rakenteeltaan se poikkeaa aiemmista kaloistani, ja pakastekatkarapua- / lohta repiessään tulee hyvinkin mieleen sen etäinen piraija-serkku :) Itselläni synnyttäviä lukuun ottamatta kalat ovat edustaneet melko väritöntä kastia (tavis-seeprakalat, partikset...). Nyt tosin ylläri-neonsattarit ovat väriä tuoneet, mutta mulla ei oo niille aikuistilaa, niin pois annan. Mulla inkkarit on suht rauhallisia, välillä pieniä takaa-ajospurtteja. Eivätpä häiritse kirsikkabarbeja (joiden koiras välillä erehtyy jahtaamaan inkkaria). Saatan kasvattaa parven kokoa parilla, sit myöhemmin... :)
s_a_s
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 18:40, 05.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja s_a_s »

Meillä on 120-litraisessa 20 inkkaria. Mielestäni kaikessa "yksinkertaisuudessaan" viehättäviä ja tyylikkäitä kaloja. Rauhallisia normaalisti (hyvä vastapaino touhottaville kuparimonnisille), mutta ruoka-aikaan saavat melkoisen kuhinan aikaiseksi. Minullekin tulee piraijat mieleen ja olenkin kutsunut näitä "meidän pikku-piraijoiksi".
Kahden kissanpennun emäntä
Regenbogenfisch
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 15:51, 28.11.2008
Paikkakunta: Saksa

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Regenbogenfisch »

Värit tulevatkin parhaiten pehmeässä vedessä esille. Mielestäni nämä ovat niin hauskoja verrattuina esim. just kardinaalitetroihin jotka vain "möllöttävät" akvaariossa. Tietenkään en voi kiistää sitä, etteivätkö kardinaalit jne. olisivat väriltään sievempiä. Mutta näissä on energiaa ja luonnetta :)
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Aliarvostettu laji taitaa olla. Sulat on hienon väriset, jos vesiarvot ja ympäristö ovat oikeanlaiset. Mulle tuli aluksi 1 kpl vahingossa ja sen jälkeen hankin lisää niitä. Saavat hauskoja hepuleita aina välillä ja rynnivät piikkisilmien kivikasassa, kun just ja just mahtuvat rakosista menemään sisään ja ulos.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Kyllä minä olen tykännyt meidän inkkareista, vaikka on enää tynkäparvi, paljon mielenkiintoisimpia ja kestävempiä kuin kardinaalitetrat, niitäkin on enää tynkäparvi.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja marinum »

Missä vesikerroksissa inkkarit yleensä uiskentelevat, keskivälissä vai sen alapuolella?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla uivat pääasiassa keskellä ja sen alapuolella, joskus yläkeski ja safkaa haetaan pinnalta.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Sanoisin, että täysin kekiveden kala. Meillä eivät käy pohjalta edes hakemassa ruokaa. Vai johtuuko tuo sitten parikymmensenttisistä ripsimonneista... [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Hara
Member
Member
Viestit: 347
Liittynyt: 00:37, 19.08.2001
Paikkakunta: vaasa

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Hara »

Itsellä nuo olivat kauneimmillaan kun 450litraisessa akvaariossa oli tuollainen ~250-350kappaleen parvi...

Liikkuivat hienosti parvessa ja muutenkin kivoja kaloja, tarkoitus on taas jossain vaiheessa noita ostaa ja kasvattaa joku tuon kokoinen parvi uudestaan.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Deicide »

No tuossa alkaa jo olla parven mallia! [;)]
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Kuulostaa upealta ja varmasti näyttääkin! Pääsee vähemmän kirkkaat parvikalatkin oikeuksiinsa :)
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 16:19, 07.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Ainakin omassa altaassani inkkarit toimivat mainiosti. Vaikka kalat ei väritykseltään mieltä räjäytäkkään.

Kysymys muuten inkkareihin liittyen.
Mulla on 10kpl parvessa kaks yksilöä joiden myös nuo "toiset alaevät" ovat keltamustavalkoiset. Muilla ne on tavallisen harmaat, ehkä vähän mustaa joukossa. Mistähän tämä mahtaisi johtua?
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
Minmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 12:56, 15.04.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Minmu »

Miunkin 15 kpl inkkariparvi on mielestäni aika eläväistä, aamutuimaan huseeravat toistensa kimpussa yrittäen saada kutua aikaan, mutta toisaalta joskus arkakin laji jota ei meinaa nähdä millään kun ovat piiloutuneet kasvien sekaan. Ruoka-aikana ne ovat kyllä vikkelimmästä päästä. :) Yrittävät välillä varastaa partamonniukkelin ruokatabletinkin monnin nenän edestä :D

Miekin olen ihmetellyt sitä että joillain alaevän väri on myös kirjava keltamustavalkoinen. Ja kun huseeraushetki koittaa, niin värit voimistuvat entisestään. :) Miekään en vaihtaisi noita pieniä inkkareita mihinkään :) Voisin vaikka hankkia muutaman lisää parven jatkoksikin.
Uusi alku, uudet kujeet, vanha 128l tankki.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Regenbogenfisch kirjoitti:Mulla on 72 litraisessa intiaaninsulkia. Täällä Saksassa niitä ei arvosteta kovinkaan paljon ja kaikki on ostamassa jotain muuta tetralajiketta kuten kardinaalitetraa tms. MIKSI IHMEESSÄ?
Yksi halvimpia kalojahan tuo on täälläkin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mulla on 72 litraisessa intiaaninsulkia. Täällä Saksassa niitä ei arvosteta kovinkaan paljon ja kaikki on ostamassa jotain muuta tetralajiketta kuten kardinaalitetraa tms. MIKSI IHMEESSÄ?
Johtuskohan tuo initaanisulkien huono menekki tuola Saksassakin siitä, että ovat väriltään kovin vaatimattomia väritykseltään, suurinosa ihmisistähän haluaa akvaarioonsa värikkäitä kaloja kuten kardinaali tai neon tetroja. :)
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

PieniPalikka kirjoitti: Kysymys muuten inkkareihin liittyen.
Mulla on 10kpl parvessa kaks yksilöä joiden myös nuo "toiset alaevät" ovat keltamustavalkoiset. Muilla ne on tavallisen harmaat, ehkä vähän mustaa joukossa. Mistähän tämä mahtaisi johtua?
Ehkä niillä on geeneissään jotain sellaista, mikä sen aiheuttaa, tai ne on tosi-inkkareita. :mrgreen: En tiedä, kuinka paljon esim. luonnon inkkareilla esiintyy tuollaista. Joillain kalalajeillahan väritys on massatuottamisen myötä haalistunut (kuulemma esimerkiksi neonsateenkaarikala).
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 01:12, 29.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Juankoski

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala_95 »

Kaverilla on 3 intiaaninsulkaa about 100 litrasessa. [;)]
Miks pitää elää?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miljoonakala_95 kirjoitti:Kaverilla on 3 intiaaninsulkaa about 100 litrasessa. [;)]
Siun pitää sanoo kamullesi että hommaa inkkareita lisää, kun ovat parvikaloja. :)
JenJen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 14:47, 13.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja JenJen »

Minulla on 128-litraisessa parvi inkkareita pohjakalojen kaverina ja tykkään kyllä kovasti.
Tosin sen verran pieniä ja värittömiä ovat, että kaipaisin isompaa joukkoa sinne (nyt n. 20)
tai joukkoon kaloja, jotka korostaisivat inkkareiden keltaista ja punaista väriä. Mutta
inkkarit ovat kyllä varmaan helpoimpia kaloja joita minulla on koskaan ollut!
Akvaarion keskiosassa tuntuvat viihtyvän parhaiten.
Turkoosi
Member
Member
Viestit: 327
Liittynyt: 18:42, 09.10.2004
Paikkakunta: Oulu

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Värittömiä? Tää ei nyt ymmärrä! Entisessä 375-litraisessa runsaskasvisessa altaassani oli parikymmenpäinen intiaaninsulkaparvi, ja "väritön" ei ihan ekana tullut mieleen niitä kuvailemaan. Parvi oli kahdessa erässä ostettu, ensimmäinen erä vaikutti selvästi isommalta ja värikkäämmältä, mutta toinen erä kiri ne kyllä kiinni aika hyvin. Hyvälaatuista, useammansorttista ruokaa kuivaruokaa, lisäksi surviaisentoukkaa kuivattuna ja pakasteena sekä pakastekatkarapua ja pakastekalaa silputtuina, ja parvi oli melkoinen silmänilo. Alunperin 60-litraisessa altaassa oleillut kymmenpäinen parvi ei ollut läheskään yhtä komea, mutta seuran ja tilan kasvaminen tuntuivat asiaa edistävän.

Tällä hetkellä noita kaunokaisia ei meillä ole, mutta jos toisen satalitraisen saisi pystyyn, sinne voisin niitä ottaakin. Nyt on juurikin noita kardinaalitetroja, kyllä nekin ovat viehättäviä nimenomaan runsaskasvisessa altaassa isona parvena. Kasvitiheikössä värit eivät näytä niin räikeiltä kuin kaljummassa altaassa, mikä on sinänsä hassua koska ne selvästi voimistuivat kasviston lisääntyessä.
j_h
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 21:51, 25.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kotka

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja j_h »

Tässä syytä aliarvostukeen mietin ja tulin sellaiseen tulokseen että eihän ne kyllä kaupassa näytä juuri miltään. Mutta kun sitten kotiin tuotuna ja hyvin viihtyvinä saavat kunnon värit niin ovat kyllä upeita kaloja :D . Itse ainakaan pois vaihtaisi!
Liian puhtaassa vedessä ei ole kaloja.
- Ts'ai Ken T'an
lendu
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 17:03, 25.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Masala, Kirkkonummi (Hyvinkää, Pks).

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja lendu »

Itse olen jotenki tosi viehättynyt noista "värittömistä" kaloista. Ja parvi inkkareita löytyy ja niiden allas kavereina parvi rubiinitetroja jotka myöskin on ns. värittömiä.
Eli jos akvaariosta,jossa on musta hiekka ja musta tausta, meinaa bongata kaloja niin sitä pitää mennä tuijottelemaan ihan läheltä ja huomaakin aikamoista menoa :mrgreen:
Amethyst
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:39, 04.04.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Akvaarion valaistuskin vaikuttaa paljon värikkyyteen. Sopiva sävy saa inkkarien kyljet välkähtelemään upean kullanhohtoisina, jossain toisessa kokeilemassani valaistuksessa taas näyttivät omituisen vihertäviltä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”