Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juu. Ja monilla firmoilla on vastaavia lääkkeitä. Itse pidän nykyisin melkoista lääkekaappia kotona, ettei hädän tullen tarvitse kuin napata omasta kaapista lääkkeet. Purkit säilyvät kuitenkin avaamattomana kauan ja avattunakin.

Hyvä olla varoiksi Furanol2/Bactopur direct. Tehokkaita sisäisestikin

Laajakirjoista bakukääkettä ulkoisesti: Bactopur, Myxazin, General Tonic yms.

Homelääkekin ehkä: Tetralla Fungistop

Valkopilkkulääke

Itsellä lisäksi Tremazol, Nematol, Camacell (kidus- ja sisäloisiin)

Mutta odota vastauksia. Ja lääkkeitä voi hankkia osin varoiksikin, niin ei jännitä, jos tarvetta, eikä ole heti. Monnien kanssa oltava varovainen tiettyjen lääkkeiden kanssa, samoin suomuttomat nuoliaiset. Turhaankaan ei toki hyvä lääkitä. Tarkkailisin itse tilannetta toivin ja ostaisin bakulääkeitä varoiksi. Ainahan bakutulehdus voi olla sekundäärinenkin esim. loisten seuraus, mutta ei hysteerinenkään tarvitse olla. Hyvät olosuhteesi voi jo korjata tilanteen.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

sonjuliini kirjoitti:Ja kolmatta allasta ei ole minne voisi ihovaurioiset siirtää :( minusta muutamalla selkäuimarillakin on tuollaista laajempaa vaaleaa länttiä sen normaalin "valkopilkkuisuuden" lisäksi eli ilmeisesti olisi järkevintä hoitaa koko kippo?

Täytyy alkaa tekemään siis ostoslistaa huomiselle joten nyt kaikki ripsarinerot neuvoja kehiin!
Noilla selkäuimareilla on jotkut hyvin vaaleita, itselläni yksi melko kalmankalpea.
http://www.planetcatfish.com/common/ima ... ge_id=5341
Pääsivu
http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=334

Eli kun alkaa epäillä kaikkia sairaiksi, voi jokin normaali + hiven stressiä näyttää sairaalle:). Katsosin kuitenkin niiden käyttäytymistäkin, syövätkö ja uivat normaalisti. Tosin monni voi mököttää terveenäkin ja pöristellä yöllä kun näkee, että nukut ja valot pois:). Itse joskus kun epäilen esim. partista sairaaksi, niin sammutan valot ja kas...partis on lasilla levää rapsuttamassa hetimiten. Stressi luo oman ongelmansa käyttäytymiseen.

Myös haaviminen jo muutossa tai karanteeniin laitossa voi vaurioittaa fisujen limakalvoja, ainakin noita poukkoilijoita.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

En itse laittaisi mitään lääkettä vielä vaan seurailisin tilannetta. Vauriot näyttävät siltä kuin olisi haettu ahdasta suojakoloa ja nahisteluakin on varmasti ollut. Tämä on enemmän kuin yleistä altaan muutossa.

Eli vaihda vettä hieman tiheämpään ja seuraa naarmujen tilannetta. Omissa altaissanikin samanlaisia ja pahempiakin naarmuja usein ripsareilla, varsinkin kun siirrän altaasta toiseen, paranevat kuitenkin hyvin ihan itsestäänkin. Jos alkaa hiukankin punoittamaan tai kasvamaan hometta niin suosittelen jo edellä mainittua Myxazinia.
sonjuliini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 10:00, 22.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja sonjuliini »

Kiitos =)

Seurantalinjalle jääty ja vettä vaihdettu. Vedenparannusainetta laittaen. Käyn vielä jotain vitamiiniliuosta tänään hakemassa (vinkkejä saa antaa hyvästä tuotteesta).

Laikut ei ole levinneet, näyttävät ihan samoilta kun muutama päivä sitten. Kalat on yllättävän virkeitä siihen nähden, että näiden pitäisi olla lymyäjiä ja ruoka-aikaan altaassa käy mahdoton meno.

Vielä kun joku kertoisi, että paljonko nämä oikeasti syö? Kun tuntuu, että kaikki mitä altaaseen kaataa menee kyllä kitusiin :mrgreen:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hyvä, että syövät. Tosin fisuthan syö, kun ruokaa vain antaa ja kerjäämällä jos saa, sitä käytetään 24/7. :D

Itse ruokin pikku eriä monta kertaa päivässä. Teeluksikalla pistän hippusen, ettei jää pohjalle lojumaan. Hyvä varmasti tietää, mitkä ovat enempi viherpipertäjiä ja mitkä karnivooreja. Käsittääkseni spiruliinapitoista ruokaa kannattaa olla ohessa, että suoli toimii nätisti.

Seran Fishtaminia olen käyttänyt. Mukana rasvaliukoisia aineita, joten yliannosteluakin vältettävä. Tämä imeytetään ruokaan (2-3 tippaa). Minusta riittoisaa ja ok.
http://www.akvaarioon.fi/Sera-Fishtamin-15-ml

Minusta Tetran vitamiinilitku (vesiliukoisia vitamiineja) laitetaan veteen. Minusta epäriittoisaa ja rahastusta...mutta voisi olla käyttöä, jos kala ei syö ja pitäisi saada imeytymään vitamiineja puoliväkisin...Isoihin altaisiin...sanoisinko...en ihmettele, että tätä suositteli yksi akvaliike...tankkikaupalla minulla sitä menisi, jos joka altaaseen pistäisin:). En usko sen kutuintovaikutukseen...Tiedä häntä.

JBL:n ison tippapullon hankin Zooplussalta. Avitolia. Mukana aminohappoja vitamiinien lisäksi. Voi olla ihan pätevää ainetta:).
http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/rav ... nit/143322
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
sonjuliini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 10:00, 22.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja sonjuliini »

Kiitos Fisutar kun jaksat ahkerasti vastailla tyhmän kysymyksiin =)

Omat silmät alkaa olla sikkuralla ja aivoissa ähky kaikesta tiedosta mitä sinne yritän änkeä :roll:
Ja selkeällä suomenkielellä tuota ripsaritietoutta tuntuu olevan vain ja ainoastaan tällä foorumilla vai enkö vain osaa sitä etsiä?

Tuota Fistaminia ostinkin tänään tai siis mies osti kun sen pistin asialle. Aapelin akvaariosta olivat jotain JBL:n tabuja ruuaksi myyneet ja hyvin näytti kelpaavan.

Kunhan ripsarit on terveiksi todellakin todettu kunnolla niin osa niistä saa lähteä toisiin altaisiin uiskentelemaan. Mun mielestä pohja alkaa täällä olla liikakansoitettu tällä pyrstöluvulla, mutta en tiedä onko se vain minun mielipide :?

Allas on siis juwelin 450l jolla pituutta sen 150cm. Jossain vaiheessa varmasti harkinnassa vielä isompi, ettei tuosta sydänten murskaaja guineanripsarista Mr. Möröstä tarvitse luopua altaan pienuuden takia.

Altaassa siis 3 siimaripsaria, 3 aaltoripsaria, 6 selkäuimaria ja jo edellä mainittu Mr. Mörkö sekä partis pariskunta Paula ja Esko.

Mitä muita kaloja teillä on ripsareiden kanssa samassa altaassa? Pinta-ja keskivesi huutaa asukkeja :mrgreen: kunhan saadaan karanteeraus loppuun.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Eipä kestä eikä kysymyksesi ole tyhmiä. Hyvä, että huolehdit fisuistasi hyvin. Mutta eiköhän huoli pian helpota, kun fisusi näyttävät polskivan hyvin.

Minulla on noita Juwel Rio 400:a monta. Ihan hyvä akvaario. Joo, hyvä, kun lisätila tarpeen, fisut pääsevät pitkälle kiitoradalle:). Kannattaa jättää Juwelikin taloon - aina asukkaita sinne riittää:).

Minulla on toisessa Juwel Riossa hurja kalasto. Kyllä saa vettä vaihdella ja suodatella. Haastava ylläpidettävä, ettei tule kalojen sairastumisia ja helposti isossa porukassa taudit leviäisivät. Osa kun piilossakin ja vaikea laskea aina päälukua...talossa on alkaa olla usemapia satoja fisuja. :P

Mutta hyvällehän tuo vaikuttaa. Akvaarioon.fi:stä varmasti saa hyvät ja sopivat tuotteet ja opastuksen.

Ja tosiaan kannattaa joitakin lääkkeitä olla varoiksi, tarve yleensä tulee joulunpyhinä tai sunnuntaiyönä:). Mutta toivotaan, ettei tule.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Synodontis lucipinnikseni alkoivat parveilla entistä kovemmin, kun äsken putsasin suodattimet sekä vaihdoin vettä. Ostin Akvaario Kurjesta
http://www.ebay.co.uk/itm/Ceramic-spawn ... 0792333558
Hyvin paljon tuon tyyppinen. Ja laitoin lasiseen jälkiruokamaljaan, jonne pohjalle ritilä raejuuston kannesta (rei'itys) ja päälle ulkosuodatinkuulia. Yllä oleva kuvuksi päälle.

Sähinää näyttäisi olevan sisällä vihdoin. Mutta luultavasti monta yritystä ja erehdystä tehtävä ennen kuin tulee pieni lucipinnis-poikue. :P Kunpa löytyisi edes mätimunia...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

tää voisi kuulua tyhmiä kysymyksiä- otsikon alle, kun en ripsimonneista tiedä..

Onko sellaista "tavallisinta" ripsmonnia, jota olisi todennäköistä löytää ihan tavallisen eläinkaupan takaosassa olevasta akvaariosta? Olen ymmärtänyt, että ripsimonnit on usein? hybridejä, mutta mistä voisi hakea sellaiselle nimeä jos ei tiedä ollenkaan muuta kuin että joo on sillä viikset ja pilkkuja :roll:
vallov
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 15:12, 05.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja vallov »

Moikka! Mulla on nyt tälläinen tilanne että ostin ensiksi akvaariooni yhden synodontis lucipinniksen. Kaikki toimi meillä hyvin,lucipinnis ei kiusannut muita ja muut eivät sitä. Päätin sitten ostaa sille kaverin tuonne akvaarioon josta riemu sitten varsin repesi. Nyt tuo vanhempi kaveri kiusaa lähestulkoon kokoajan uutta tulokasta ja välillä vähän härnäilee muitakin kaloja akvaariossa. Vähän oudon agressiiviseksi alkanut.

Uudella toverilla on jo evätkin alkanu kärsimään tästä kyydistä mitä ensimmänen emäntä antaa sille. Vähän olen pulassa että mitä tekisin, etsinkö toiselle uuden kodin vai ostanko lisää kavereita parven jatkoksi jos käytös siitä rauhottuisi?
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

KatjaB kirjoitti:tää voisi kuulua tyhmiä kysymyksiä- otsikon alle, kun en ripsimonneista tiedä..

Onko sellaista "tavallisinta" ripsmonnia, jota olisi todennäköistä löytää ihan tavallisen eläinkaupan takaosassa olevasta akvaariosta? Olen ymmärtänyt, että ripsimonnit on usein? hybridejä, mutta mistä voisi hakea sellaiselle nimeä jos ei tiedä ollenkaan muuta kuin että joo on sillä viikset ja pilkkuja :roll:
Kyllä niitä aitojakin voi löytää eläinkaupan altaista mutta usein ovat sitten harrastajilta tulleita. Varsinkin eläinkauppaketjut tilaavat kaloja tietyistä tukuista ja usein näistä tukuista tulevat ripsimonnit ovat peräisin itä-euroopan viljelylaitoksilta ja siellähän niitä hybridejäkin eniten tehtaillaan. Joitakin erikoisliikkeitä tosin löytyy, joissa on säännöllisesti tarjolla ihan aitojakin ripsimonneja.

Tunnistusta varten on hyvä ottaa kalasta kuvia ja linkittää vaikka tänne niin yritetään tunnistella lajia. Ripsimonneja on ~140 lajia mutta vain muutamia tuotetaan säännöllisesti akvaarioharrastukseen, varsinkin tänne peräpohjolaan.
vallov kirjoitti:Moikka! Mulla on nyt tälläinen tilanne että ostin ensiksi akvaariooni yhden synodontis lucipinniksen. Kaikki toimi meillä hyvin,lucipinnis ei kiusannut muita ja muut eivät sitä. Päätin sitten ostaa sille kaverin tuonne akvaarioon josta riemu sitten varsin repesi. Nyt tuo vanhempi kaveri kiusaa lähestulkoon kokoajan uutta tulokasta ja välillä vähän härnäilee muitakin kaloja akvaariossa. Vähän oudon agressiiviseksi alkanut.

Uudella toverilla on jo evätkin alkanu kärsimään tästä kyydistä mitä ensimmänen emäntä antaa sille. Vähän olen pulassa että mitä tekisin, etsinkö toiselle uuden kodin vai ostanko lisää kavereita parven jatkoksi jos käytös siitä rauhottuisi?
Onkohan kyseessä nyt aito lucipinnis vai jokin hybridi? Altaan koko ja vesiarvot myös kiinnostaisivat.
vallov
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 15:12, 05.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja vallov »

Hei jippo! Kauppiaani tukkurin sivuilla nuita kyseisiä kavereita kaupattiin petricolina,omien tutkimusten jälkeen tulin siihen tulokseen että olisivat lucipinniksiä mutta hybridien mahdollisuuskin tietty on olemassa.

Testit on liuskatestillä tehty joten täysin tarkkoja tuloksia ei ole.
Nitraatit ja nitriitiit nollassa. Vesi on kovaa/keskikovaa. Ph arvo noin 7,5. Akvaario on 200 litraa vetävä.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Eipä tuo altaan koko ainakaan liian pieni tunnu olevan. Ripsimonnisihan on Tanganjikan endeeminen laji ja näin ollen sille oikeat vesiarvot ovat tanganjikan vesiarvot mutta siitä en ala enempää saarnaamaan, laji kuitenkin pärjää "normaalissakin" vedessä.

Edelleen hybridin mahdollisuus on olemassa, voihan vanha yksilösi toki olla myös viriili koiras joka naaraan nähdessään innostui hieman liiaksikin. Itse en tanganjikan lajeja ole pitänyt siitä syystä että en ole koskaan kyseisille vesiarvoille purkkia laittanut mutta muiden kokemuksista olen kuullut että lucipinnis tulee hyvin toimeen pienessä ryhmässä.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Avarassa luonnossa näkyi tänään ripsimonneja Okavangon suistoalueella. Jännää nähtävää. :)

http://areena.yle.fi/tv/2179986

Onko Jippo tai joku muu ehtinyt jo käydä tunnistamassa lajit?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

vallov kirjoitti:Moikka! Mulla on nyt tälläinen tilanne että ostin ensiksi akvaariooni yhden synodontis lucipinniksen. Kaikki toimi meillä hyvin,lucipinnis ei kiusannut muita ja muut eivät sitä. Päätin sitten ostaa sille kaverin tuonne akvaarioon josta riemu sitten varsin repesi. Nyt tuo vanhempi kaveri kiusaa lähestulkoon kokoajan uutta tulokasta ja välillä vähän härnäilee muitakin kaloja akvaariossa. Vähän oudon agressiiviseksi alkanut.
Moikka!

Voitko laittaa kuvaa tuosta S. lucipinniksestä? Mulla on ollut noita malawiakvaariossa muinoin eikä aggressiivinen käytös oikeen sovi tuolle ripsarille. Mulla oli niitä 250 litraisessa 4 kpl, 2 naarasta ja 2 koirasta, kaikki menivät sulassa sovussa keskenään. Hankin ne itse harrastajalta ja olivat tulleet 2 erässä, eikä kärhämää silloinkaan tullut, vaikka tuli uusi pariskunta samaan akvaarioon. Eivät myöskään olleet aggressiivisia, kun muuttivat toiseen akvaarioon. Äärettömän kilttejä ja sopuisia fisusia olivat nuo mun lucipinnikset, eivät koskaan kiusanneet ketään.

Ettei vaan olis niin, että sulla olis kuitenki hybridi? Onko tuo sun lucipinnis kuinka suuri?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juu, minullakin 4:n jengi supersopuisia lucipinniksiä. Ovat omassa altaassaan lähes keskenään ja kisailevat ja "leikkivät" koko ajan. Leikkisää taka-ajoa. Ei yhtään aggressiivista touhua.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

7330 kirjoitti:Avarassa luonnossa näkyi tänään ripsimonneja Okavangon suistoalueella. Jännää nähtävää. :)

http://areena.yle.fi/tv/2179986

Onko Jippo tai joku muu ehtinyt jo käydä tunnistamassa lajit?
Suurkiitokset Maija linkistä, oli mennyt itseltäni täysin ohi [:I] . Enpä muista nähneeni yhtä kiinnostavaa dokkaria vuosikausiin, näitä katsoisi mielellään enemmänkin.

Ripsareitahan tuolla Okavangon alueella on melko vähän verrattuna moneen muuhun vesistöön. Mielestäni alussa nähtävä(~7min) pohjassa pöllyttävä laji on Synodontis macrostigma ja sen jälkeen ylhäällä kasvillisuudessa nähtävä laji S. macrostoma. Lajit ovat hyvinkin samannäköisiä mutta viiksien rakenteessa ja pituudessa on eroja. Kolmas samassa kohdassa nähtävä laji on täysi kysymysmerkki.

Myöhemmin nähtävä(~18min) laji on luultavasti S. thamalakanensis.

Tuolta alueelta ei juurikaan kaloja harrastukseen eksy ja ovat senkin takia kovin vieraita harrastuksen piirissä.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Onkohan ihan mahdotonta löytää ripsimonnilaji, joka olisi samaan aikaan kaunis, suht. halpa ja isoksi kasvava? En ole vieläkään raaskinut ostaa mitään ripsimonneja, kun etsin yhä sitä mun lempilajiani. Juuri siirsin tuolta pois 30 mustamollia ja monniset, joten tilaakin olisi muutamalle isolle kalalle.

Mikähän on tuon synodontis multipunctatuksen tausta? Ph ainakin on ihan ihanteellinen meidän akvan oloihin nähden, jos kerran korkeasta ph:sta tykätään. Meidän ph menee yli JBL-tippatestin, joka loppu 7,6:teen. Vähän kun bufferia silloin joskus vielä lisäilin niin meni jo asteikon puolellekin. Mutta entäs ne muut vesiarvot, kun on Tanganjika-järven kaloja? Veden kovuus? Meillä on hanasta tuleva vesi keskikovaa vettä, eli ei hirveän pehmeää eikä hirveän kovaa. Kuitenkin kaikki mustamollitkin tykkää. Vuosi sitten muistettiin sen olevan pehmeää vielä ennen hanaveden testaamista ja lisättiin veteen mustamolleja varten kipsiä kovettamaan... Kalaraukat. Silloin ei kyllä ollut vielä tuota isoa allastakaan.

Eli voiko Tanganjika-järven ripsareita mitenkään edes harkita pitävänsä korkean ph:n omaavassa pohjakalapainotteisessa altaassa, jossa ei ole muita ripsimonneja? Lämpötila meillä noin 26, kesällä nousee usein hieman. Yritän sitä korjata vaihtamallla vettä kylmempään.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse otin vastaan rescue-ripsarin: Rengasripsimonnin. Eilen kotiutin Juwel rio 400:een, jonka pohjalla oli vain nuori herrapartis ja muutama pieni monninen. Ja johan rengasripsari päätti silmänräpäyksessä ottaa monen kannon alta sen, jossa oli jo partisherra. Kunnon tappeluhan siitä tuli. [}:)] Kummatkin onneksi melko kesyjä tappelijoita, joten vältyttiin naarmuilta. Mutta vänkkäys oli kova. Piti vaihtaa kannon paikkaa.

Nyt rengasripsari mennyt miekkakasvin taakse vallupöheikköön, mutta napit ovat vastakkain ruokinta-aikaan, koska sama kantohan pitää valita parhaimmaksi.

Iso ja näyttävä kala. Käsittääkseni laaja toleranssi vesiarvojen suhteen. Kiltti pitäisi olla ja rescue-välittäjällä se oli 120 litran kipossa miljoonakalan poikasten ja mollinpentujen kanssa ja olivat säilyneet hyvin. Eli kiltti on, paitsi partiksen kanssa hieman kisailua pohjan herruudesta. Kumpikin tottuneet olemaan kingejä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

suomunaama kirjoitti:Onkohan ihan mahdotonta löytää ripsimonnilaji, joka olisi samaan aikaan kaunis, suht. halpa ja isoksi kasvava? En ole vieläkään raaskinut ostaa mitään ripsimonneja, kun etsin yhä sitä mun lempilajiani. Juuri siirsin tuolta pois 30 mustamollia ja monniset, joten tilaakin olisi muutamalle isolle kalalle.
Kauneushan on katsojan silmässä [;)] . Kyllä niitä sinullekin sopivia varmasti löytyy, valitettavan harvoin vain enää kaupan altaista. Edelleen kutsu on voimassa omia altaitamme katsomaan ja eri ripsimonnilajeihin tutustumaan, ties vaikka se suosikkilajikin löytyisi kun pääsee niitä näkemään.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

jippo kirjoitti:
suomunaama kirjoitti:Onkohan ihan mahdotonta löytää ripsimonnilaji, joka olisi samaan aikaan kaunis, suht. halpa ja isoksi kasvava? En ole vieläkään raaskinut ostaa mitään ripsimonneja, kun etsin yhä sitä mun lempilajiani. Juuri siirsin tuolta pois 30 mustamollia ja monniset, joten tilaakin olisi muutamalle isolle kalalle.
Kauneushan on katsojan silmässä [;)] . Kyllä niitä sinullekin sopivia varmasti löytyy, valitettavan harvoin vain enää kaupan altaista. Edelleen kutsu on voimassa omia altaitamme katsomaan ja eri ripsimonnilajeihin tutustumaan, ties vaikka se suosikkilajikin löytyisi kun pääsee niitä näkemään.
Synodontis pardalikset ovat kieltämättä upeita ja kuosi sopisi appelsiiniplekojen kanssaki yhteen (heh), mutta niissä taas se hinta taitaa olla rajana. Täytyy tutustua Helsingin reissulla niidenkin altaisiin, jos vaikka olisi joku aarre kotiin tuotavaksi. Myyjiltä oleta että saa tietoa alkuperästä sun muusta hoidosta, niin löytyy ne sopivat lajit meidänkin altaaseen. Tulisin mielelläni katsomaan teidän ripsimonnikokoelmaanne, olisi hieoa nähdä niiden uintia ihan livenä näin youtubesta sitä seurailleena. Äiti vain ei ole ihan yhtä inostunut siitä, että kävisin yksin tuntemattomien luona moneja katselemassa. :|
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Aina niistä liikkeistä ei valitettavasti saa oikeata tietoa vaikka niin luulisi. Lisäksi ripsimonnien pakkaa sekoittavat myös hybridit ja niitä monet liikkeet myyvät aitoina, vaikkakin tietoisina siitä etteivät ole sitä lajia mikä lapussa lukee.

Ja otahan äitisi mukaan kyläilemään, tiedä vaikka tunnettaisiin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mites tuo rengasripsimonni? Tarkoitus on virittää 350 litran kippo viiksivalluille. Uusi tulokas on käy etulasilla kannon alta pilkistäen. Partikselta oli voitettu reviiri:).

Olisiko hyvä hankkia sille kaveri tai kavereita? Minusta kala on hiven onneton ilman lajitovereita - jopa partis. Eihän se luonnollista tilaa vastaa, vaikka erakko on aina erakko toki.

Millaisia kokemuksia rengasripsimonnien pienryhmästä/parista? En tiedä sukupuolta tältä omaltani. Naaraan kai pitäisi olla pullerompi ja uroksella pieni "kikkeli", joka on pienempi kuin haarniskamonni. Tuleekohan reviiritappeluita? Jengihän ei ole koko ikäänsä asunut sitten yhdessä. Yleensä ei aina sitten ole niin helppoa yhteiselämä kuin pentuna asti yhdessä olleilla, joilla arvojärjestyskin jo setvitty.

Kippoon tulee lisäksi 4 sokkeloripsaria. Haarniskamonnipari. Varmaan lisäksi kuparimonnisia....ehkä jotain muuta vielä.

Vesiarvot ovat perusakvan vesiarvoja eli ph 7 tai hiven yli. Lämpö n. 26-28. GH n. 4. Lienee ok rengasripsarillekin?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Itselläni on naaras ja koiras rengasripsarit samassa altaassa ja kyllähän ne välillä hengaavat yhdessäkin mutta harvinaista se kuitenkin on. Enemmän tuo laji vaikuttaisi omien kokemusten perusteella olevan erakko kuin seuraan hakeutuva.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ok, kiitos tiedosta. En ole varma sukupuolesta - ainakaan vielä. Yritän muutossa sitten katsella tarkemmin sukukalleuksia yms. Jos sattuu herrapari, voi olla enempi harmia seurasta kuin hyötyä. Saa renkula nauttia sitten muista viiksivalluista toistaiseksi ehkä:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”