Kaarimonnisista kokemuksia

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Kaarimonnisista kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Tänään saan Kaarimonnisia pikkuparven (6 kpl) ja nämä ovat mulle ihan uusia tuttavauuksia, kuten nyt ylipäätään muutkin monniset.

Mielelläni kuulisin kertomuksia, miten tulee muiden kalojen kanssa toimeen; tai siis lähinnä, millaisten kalojen kanssa sitä voi pitää yhdessä etteivät hermostu ja kärsi? Minkään äkäisten kanssa sitä tuskin voi pitää, mutta mitkäs olisi sellaisia hyväksi koettuja lajeja?

Meillä siis on nyt 10 platyä tuolla, sekä pieni partamonni, tilaa on 140 litraa (100 x 40 x 35 cm) Pohjalla hiekan ja pyöreäksi hiotun soran sekoitusta.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Monnisethan ovat hyvinkin harmittomia ja tulevat kaikkien kanssa toimeen. Ainoat mieleen tulevat yhdistämisongelmat ovat olleet monniset+nuoliaiset (monnisten silmät vaarassa) ja monniset+jotkin agressiiviset ahvenet (molemmat pohjakaloja ja ahvenet kutuaikaan hätistelevät monneja).
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Juups, tuo monnisten kiltteys ja rauhallisuus onkin mulla tiedossa; tuo ongelmahan saattaisi tulla juuri niin päin, että jokin MUU kala voi olla häiriöksi ja haitaksi monnisille..!

Nyt kalaset tuolla plutivat ämpärissä juuri, ja totuttelen niitä oman akvani vedenlaatuun [;)] Todella sympaattisen oloisia kalasia ovat nämä :mrgreen:
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Olen miettinyt noiden kaarimonnisten kohdalla sellaista, kun olen lukenut juttua, että niitä on olemassa sellaisiakin yksilöitä, jotka kasvavat yli 10-12 cm jäteiksi, niin mistäköhän tietää, ettei sellaisia tule vahingossa ostaneeksi :| ? Kuinka yleisiä nämä jätit siis mahtavat olla?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Ohoh, vai noinkin suuriksi voivat kasvaa 8O Näiden mun monnisteni tarkkaa ikää en muuten tiedä, ja jäipä epähuomiossa myös tarkistamatta kuinka pitkään nuo elävät.. Pitääpä käydä taas monnis-sivuilla lukemassa.. [:I]

Nämä yksilöt mulla ovat kumminkin noin 4-5 cm pituisia, ja käsittämäni mukaan ne ovat olleet ed. omistajlla kumminkin sen verran aikaa, että eivät enää poikasia ole. No, jos näistä kasvaa jostain syystä jonkinlaisia "hormoonihirviöitä", niin pitänee niille sitten hankkia suurempi koti [;)]
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

No niin, kirjottelempa vaikka monella ei tunnu Kaarimonnisista kokemusta olevankaan.. [;)]

Monniset jakselevat hyvin ja ruuaksi niille olen antanut pohjatabletteja. Ongelma vaan sikäli että nuo platyt hyökkivat myös noiden nappien kimppuun ja aina en ole varma riittääkö sapuskaa sitten monnisille riittävästi.. No, vielä ovat hengissä kumminkin :mrgreen:

Mutta, minua ihmetyttää näiden yksilöiden käytös; nämä eivät tongi pohjaa ollenkaan :? Olen muutamia kertoja nähnyt joidenkin pikaisesti käyvän hiekkaa tupsuttelemassa mutta tuota on kestänyt korkeintaan 10-20 sekuntia. Ruokaansa (tapletteja) ne toki käyvät siis pohjan tuntumasta syömässä, mutta siinä kaikki.

Mietin myöskin sitä, tonkivatko ne kenties pimeässä (ja samalla ehkä syövät pohjalta muuta syötäväksi kelpaavaa) vai ovatko mitkään monniset yöeläjiä? Näistä kaarimonnisista kun on aika vähän juttuja netissä, ja englannin kielisiltä on hankala lukea, kun ei ihan kaikkea ymmärrä.

Joten, nyt olisi kiva jos edes jollain olisi kerrottavaa näistä muutoin niin suloisista ja sympaattisista kalasista :D
Imujon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 14:50, 02.04.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Minulla oli vuosikaudet kaarimonnisia ja hyvin sympaattisia otuksia olivat. Olivat monnisista ehkä hitusen arempaa laatua, esimerkiksi täplämonniset ovat olleet minulla hieman rohkeampia. Hiekkaa eivät myöskään meidän kaarimonniset kauheasti kaivelleet, en tiedä sitten oliko meidän hiekka liian karkeaa niille. Tykkäsivät olla parvessa, eivätkä tosiaankaan kasvaneet miksikään kymmensenttisiksi... Pohjatabletit menivät kaupaksi, mutta tuntuivat tykkäävän enemmän pohjalle vajonneista hiutaleista ja survareista kuin tableteista. Ilta oli aktiivisinta touhottamisaikaa ja yöllä ja päivällä enemmän köllöteltiin.

Meidän monniset oli pehmeässä vedessä, mutta sinulla on vesi varmaan keskikovaa kun on noita platyjakin? Itsellä ei ole kokemuksia monnisten pidosta keskikovassa vedessä, mutta muistaakseni ne sopivat vielä keskikovaankin veteen.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Hei ja kiitos vastauksestasi :D Juups, meillä tämä "kompromissi" on voitu toteuttaa tuon vedenlaadun osalta, kun nuo platyt on syntyneet ja kasvatettu jo toisessa polvessa enemmän keskikovassa ja neutraalissa vedessä, kuin kovassa ja emäksisessä.

Kaarimonniset eivät ole kuulemma niin ronkeleita vaikka vesi olisi keskikovaa; näihin verraten taisi juuri nuo täplämonniset olla vaativampia. Kaarimonniset taas ovat niitä harvoja tunnetuista (ja helppohoitoisista!) monnisista, joille kelpaa noinkin vilpoinen vesi kuin platyillekin.

Tuo hiutaleruuan kelpaavuus helpottaisi tilannetta kovasti; kun en ole juurikaan niiden nähnyt pohjaa tonkivan, näin parhaaksi hankkia niille noita pohjanappeja. Mutta, todellakin kuten mainitsit, ne ovat iltaisin paljon touhukkaampia kuin päivällä! Toki ne uivat, ja paljon uiskentelevatkin, päivällä, mutta mitä olen tuossa iltahämäryydessä huomannut, näyttäisi monnisten silhuetteja näkyvän enemmän siellä pohjan tuntumassa, nähtävästi pohjaa tupsuttelemassa..! Tämänpä vuoksi ajattelinkin kysellä tuosta "ilta/yöeläjästä" monnisten kohdalla [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”