Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Pienessä asunnon pintaremontissa, joka venyykin muutamasta viikosta kuukausiin, on se hyvä puoli että ehtii suunnitella seuraavan projektin huolella. Voipi olla lähempänä kesää ennen kuin altaassa on vettä, mutta yllätyksekseni olen huomannut, ettei se haittaa. Lieneekö ikä tuonut mukanaan malttia ja vienyt mennessään pahimman poikamaisen hätäilyn. Eli yllättävän antoisaa puuhaa on tämä hitaasti etenevä suunnittelu ollut.

Ei vanhassa setissäkään mitään vikaa ollut, mutta vuosien jälkeen on myös kiva päivittää vähän kalustoa. Tällaiseen kokoonpanoon olen päätynyt:
- 60 x 45 x 40 cm Optiwhiteallas (108 litraa)
- Twinstar LED Light II 600EA (n. 24 lumenia per litra, eli hieman enemmän kuin tyypillisesti matalan valon tankissa. Tiputtanen dimmerillä jonnekin välille 15-20 sillä hiilaria ei tule).
- JBL Cristalprofi e701 (Biohome plus -pelleteillä)
- Eheim Skim 350

Sama JBL pyörinyt jo vuosia akvaarioissani. Tekisi mieli kokeilla OASE:n Filtosmart 200 Thermoa kun kovin ovat kehuneet ja sinne saisi lämmittimen myös piiloon, mutta ehkä joskus myöhemmin. Pohjalle tulee Tropican Aquarium Soilia.

Ideana on trooppinen saari tai ranta, eli viidakkotunnelmaa pienellä valkoisella hiekkakaistaleella. Tummasta laavakivestä rakentuu kukkula tai seinämä. Täytyy kokeilla mitä syntyy kunhan käyn ostamassa kivet. Tarkoituksena on saada aikaan kunnon korkeuseroja kuitenkin.

Koska hiilaria ei tule, kasviosastolle tullee cryptoja, bucephalandraa, sammalta jne. Kaloja pohdin edelleen. Toisaalta reilu parvi esim. hehkurasboraa toimisi hyvin, toisaalta voisin päätyä esim. kääpiökirjoahvenpariskuntaan. Altaissani on aina ollut suhteellisen vähän kalastoa kokoon nähden, eikä tästäkään tule poikkeusta.

Laitan kuvia kunhan setti on kokonaan kasassa ja pääsen mallailemaan sisustaa.
Home is the place where I keep my planted tanks.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mikset laittais sen eheimin tilalle jbl:n omaa pintaimuria? Saisit sillä esisuodatusta ja myös sen pintatöhnän sinne suodattimeen mihin se kuuluu eikä takaisin veteen puhallettuna.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Kiitos vinkistä, Teemu. Uusi tuttavuus minulle tuo JBL:n pintaimuri.
Home is the place where I keep my planted tanks.
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Viestit: 197
Liittynyt: 21:27, 10.03.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

Jake_101 kirjoitti: 19:57, 24.03.2021 Eli yllättävän antoisaa puuhaa on tämä hitaasti etenevä suunnittelu ollut.
Tämä on ihan totta, huomasin itse saman. Aiemmin olen ostanut jonkun edullisen kokonaisuuden Torista tms ja sitten innoissani siihen heti laittamaan ensimmäisiä vastaantulevia kasveja, kantoja jne. Nyt ei tule kuuloonkaan, kaikki pitää miettiä pidemmän kaavan kautta. Tai, no, heräteostoksilta kasvien kanssa en ole täysin voinut välttyä mutta periaate kuitenkin ihan eri. Se suunnittelu on jo vähintään puoli hupia.
Jake_101 kirjoitti: 19:57, 24.03.2021 Ideana on trooppinen saari tai ranta, eli viidakkotunnelmaa pienellä valkoisella hiekkakaistaleella. Tummasta laavakivestä rakentuu kukkula tai seinämä. Täytyy kokeilla mitä syntyy kunhan käyn ostamassa kivet. Tarkoituksena on saada aikaan kunnon korkeuseroja kuitenkin.
Laita tosiaan ihmeessä kuvia ja kuinka olet minkäkin jutun funtsinut niiden kanssa. Korkeuserojen rakentelu kiinnostaa, mutta en vielä ymmärrä siitä oikein mitään. Olen kasvanut siihen ajatukseen, että paksu pohja = aikapommi... jotenkin se vedenkierto pitäisi siis saada sielläkin aikaan - tosin, olen törmännyt täällä sellaiseenkin ratkaisuun että ihan tarkoituksella jonkun kukkulan sisälle rakennettiin anaerobinen tasku denitrifikaation aikaansaamiseksi. Sekin kuulosti mielenkiintoiselta, mutta vielä astetta haastavammalta kokonaisuudelta.
65x33x35 "maljakko" keittiönpöydällä
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Kirsey kirjoitti: 10:47, 29.03.2021 Laita tosiaan ihmeessä kuvia ja kuinka olet minkäkin jutun funtsinut niiden kanssa. Korkeuserojen rakentelu kiinnostaa, mutta en vielä ymmärrä siitä oikein mitään. Olen kasvanut siihen ajatukseen, että paksu pohja = aikapommi... jotenkin se vedenkierto pitäisi siis saada sielläkin aikaan - tosin, olen törmännyt täällä sellaiseenkin ratkaisuun että ihan tarkoituksella jonkun kukkulan sisälle rakennettiin anaerobinen tasku denitrifikaation aikaansaamiseksi. Sekin kuulosti mielenkiintoiselta, mutta vielä astetta haastavammalta kokonaisuudelta.
Aquascaperit käyttävät usein muovisia tukirakenteita joihin esim kivet / juurakot kiinnitetään korkeuserojen luomiseksi. Näin toki "pohja" nousee korkealle varsinkin akvaarion takaosassa. Tällöin tilaa täytetään isorakeisella materiaalilla (esim. 5 mm) joka ei pakkaannu tiivisti. Osa laittaa kaman verkkopusseihin käsittelyn helpottamiseksi. Sopivia materiaaleja lienee aika paljon, esim. laavakivi, savi tai vaikka JBL ProScape Volcano Mineral. Lecasorakin toimisi muuten paitsi että se on kelluvaa sorttia. Sopiva kerros haluttua pohjamateriaalia kasvien istutukseen laitetaan sitten päälle normaalipaksuisena kerroksena. Mutta erilaisia tekniikoita löytyy varmaan iso kasa.

Tässä mennee varmaan pari kuukautta ennen kuin pääsen tosissani sisustusta sommitelemaan, mutta päivitän ideaa sitä mukaa kun sen kehittyy.
Home is the place where I keep my planted tanks.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Kalusto alkaa olla vihdoin kasassa, uusi lattia ei. Vaikuttaa siltä, että korona-aikana joka toinen kotitalous tekee pientä remppaa, koska kaikilla rakennuspuljuilla tuntuu olevan kalenteri kuukausiksi täynnä. Jos ei löydy tekijää niin täytynee sitten itse kaivaa sirkkeli naftaliinista ja kesäloman alussa hoitaa lattiahomma. Pakettiin olen kuitenkin tyytyväinen ja löysin myös paikallisesta akvaarioliikkeestä pari kivaa juurakkoa jotka poistin välittömästi heidän valikoimastaan.

Tällä hetkellä kalaksi on valikoitumassa pilkkusinisilmä, mutta katsotaan muuttuuko mieli muutaman kuukauden aikana. https://www.seriouslyfish.com/species/p ... gertrudae/

Joka tapauksessa nyt pääsen mallailemaan sisustusta. Viikonloppuna siis visiitti lähiliikkeeseen metsästämään tummia laavakiviä.
Akvaario.jpg
Home is the place where I keep my planted tanks.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Kesälomaan astihan se tosiaan meni että sain revittyä itsestäni irti lattian uusimisen. Homma on kuitenkin nyt pulkassa, eli vihdoin pääsen sen tärkeämmän projektin eli akvaarion pariin. Tilasin paketillisen mustia laavakiviä ja pohjalle tuli Tropican Aquarium Soil Powder, ynnä tuohon etualalle kaapissa jo ennestään ollutta valkoista hiekkaa.

Tänään tuli hetki jos toinenkin mallailtua ja mietittyä, mutta perusmaisemointiin olen ihan tyytyväinen. Enempää ei omasta esteettisestä silmästä irronnut. Pari kuvaa tuossa alempana.

Kasvejakin laitoin tilaukseen. Bucephalandraa, cryptoja, jaavansaniaista ja sitten nopeakasvuisempia ludwigia repensiä ja palustrista, hydrocotylea ja sitten ajattelin kokeilla uutta tuttavuutta eli Shinnersia rivularista. Loppuviikosta pitäisi olla sitten jo kasvit altaassa ja upoksissa.
20210712_175252.jpg
20210712_175044.jpg
20210712_175113.jpg
Home is the place where I keep my planted tanks.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Noin sata litraa matalaa tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Kasvit tulivat ja pääsin vihdoin istutuspuuhiin.
IMG_20210716_085523_344.jpg
Home is the place where I keep my planted tanks.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”