Sentan fisuaari

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja kr70 »

En lukenut linkkaamaasi ketjua loppuun saakka, mutta saan nyt sellaisen kuvan, että E-Carbossa oleva glutaraldehydi hajoaa vedessä hiilidioksidiksi ja joksikin muuksi, joten kyllä se sitten on hiilidioksidin lähde, mutta koska glutaraldehydi on sen verran myrkyllistä, niin sitä ei voi laittaa akvaarioon sellaista määrää, että se vastaisi oikean CO2-lannoituksen tehoa. Menikö oikein?
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Kiitosta taas :) On ollu niin hektistä, etten oo kauheesti kerinnyt sisäistämään teidän kirjotuksia...

Nyt täällä ajan kanssa. KOlme hunskua kotiutuivat juuri äsken. Oon lisänny yhen kahvikupillisen akvaarion vettä. Ja vartin välein teen sitä 3krt vai 4 krt??? Nyt en muista... Täytyy kaivaa se tieto jostain.

Siitä vedensuosikin juurten töpöttämisestä... En löytänyt sitä ohjetta enää. Eli siis jos jotain rupee leijumaan se ei ole hyvä juttu. en tiedä teinkö niinkuin neuvottiin, mutta ei sieltä mitään noussu.

Sain muutaman ihan hyvän otoksen hunskuista <3

Päk in bisnes :mrgreen:

Muoks, altaasta löytyi yks miljoonakalan poikanen 8O
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Hetkonen, vedensuosikin juurten töpöttäminen? En ihan tarkalleen tiedä, mitä tarkoitat. Vai olenko kirjoittanut jotain epäselviä neuvoja, josta olet ymmärtänyt jotakin tällaista? Itse kirjoitin ainakin muistaakseni siitä, että kun vedensuosikkipuskaa/vartta heiluttelee, että se "pulloharja" eli normi kasvusto heiluu, niin jos lehdistöstä pölisee veteen mutua, se ei ole hyvä, koska on levälle mitä oivin kasvupohja.

Ja voihan miljis :D .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

toukopouko kirjoitti: 23:44, 18.03.2021 ...Vielä sellainen kysymys... tai vinkki, tai mikä nyt onkaan, kun alat vaihtamaan vettä, ja ennen sitä ravautat tuota vedensuosikkia, pöllähtääkö siitä mitään putua? Se on nimittäin nyt erinomainen kasvi nimensäkin mukaan kertomaan sinulle, kuinka puhdasta vesi on, myös sen kuonan, jota silmä ei välttämättä näe. Kerää kuin pulloharja putua, jollei vesi ole puhdasta jollaista kirkasvalo allas kasveineen yleensä tarvitsee. Jos jää putua, se muuttuu pikkuhiljaa levän kasvualustaksi. Jos taas ei pölähdä mitään, ole oikein iloinen, hyvin ruokittu ja vesi hoidettu. Lisää vain nyt lannoitetta jos sitä on liian vähän tarjolla. Punertavat köynnökset iloitsevat erityisesti raudasta, tietenkään unohtamatta kaikkia muita...
Löytyi :roll:
Nyt kun luin sen uudestaan, niin sehän käy järkeen. Mamman täytyy oikolukea näköjään useamman kerran :mrgreen:
Anteeksi hidas sytytys [:I]
14hunskut6.jpg
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Monni aterioimassa:
https://www.youtube.com/watch?v=FbCqGseY-BY
Lisään muutaman videon akvaarion kotisivulle


Muoks

https://www.youtube.com/watch?v=JbUoAWh ... yk&index=2
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Sain facessa viestin liittyen hunajarihamakalavideoon.
Käännetty ruotsista
Lejon med Gaseller. Malavicikliden (de gula) är rovfisk. Så det gäller att kombinera rätt fiskar 🤔😊🤗😭😃 "Leijona Gasellien joukossa. Malaviciklidet (ne keltaiset) ovat petokaloja. Joten sillä on merkitystä mitä kaloja yhdistelee (akvaarioonsa)
Nyt haen vahvistusta sille etteivät hunskut ole petokaloja. Kun eivät esim. syö miljoonakalojen poikasia. Luulen että kirjoittaja sekoittaa ne johonkin toiseen lajiin. Olisko niin ???

Vastasin viestiin
Malavicikliden (Chindongo saulosi) on eri kuin Hunajarihmakala (Trichogaster chuna)
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No kyllähän cichlidit/malawit ovat täysin eri kaloja kuin rihmakalat. Mistä lie tällaisen yhdistelmän tehnyt. Petokalasta ja petokalasta sitten taas, että kyllähän se rihmakin voi ja syökin pikkupikku kalanpoikasen, jos sopivasti nassun eteen eksyy... onko petokala, hmmm... Mutta kalalajit on hällä nyt kyllä sekaisin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Kaverilla menny puurot ja vellit sekasin :P

https://www.youtube.com/watch?v=pqI9iSrZoh8
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jep, sekä aita että aidan seipäät :D .

Aina on ihanaa katsella näitä videoita akvaarioista, ne on jotenkin rauhoittavia, ja tälle päivälle totisesti kaipaan rauhoittavaa, aivan järjetön stressipäivä, onneksi se loppuu just puolen tunnin päästä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Hunajarihmakalat syö luonnossa varmaan ennenkaikkea hyönteistoukkia, pieniä sukarapuja ja vastaavia. Ne on liian hitaita saamaan kiinni edes vastasyntyneiden miljoonakalojen kokoisia kaloja. Onko se nyt petokala, kun ei syö muita kaloja mutta muita elukoita kyllä? On kai. Tosin sitten, jos on kova nälkä, niin se syö vaikka levääkin.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Sepäs tässä on haastavaa, kun sitä on netti pullollaan kaikenlaisia "tietäjiä". Valita niistä sitten oikea tieto, eipä se ole itsellekkään aina helppoa. Toivottavasti olen itse maininnut aina sen, jos en ole täysin varma vastauksestani tai että se on oma mielipiteeni tai oma kokemukseni, krääk. 8O
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja kr70 »

En ymmärrä kommenttiasi Pouko, jos se oli vastaus minun viestiin. Hunajarihmakalojen luontainen dieetti oli peräisin kirjoista, niiden kyvyttömyys saada kiinni kalanpoikasia ja kyky syödä tarvittaessa levää oli omaa havaintoa ja kysymys, onko se petokala, oli omaa pohdintaa.
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Noita videoita oli kiva tehdä <3
Akvaarionhoito menee omalla painollaan. Huoltopäivä sunnuntaisin. Nitriitti 0-0,01
Nyt on asustamassa neljä hunajarihmakalaa. Christer, Kaj kakkonen, Göran ja Anselmi. Sukupuolista mulla ei oo tietoa. Kuulemma ainakin kaks naarasta. Erottaa kuulemma siitä että on mahassa mustaa 8O Ehkä mä oon puusilmä, mutta mä en erota :roll:
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

kr70 kirjoitti: 12:12, 31.03.2021 En ymmärrä kommenttiasi Pouko, jos se oli vastaus minun viestiin. Hunajarihmakalojen luontainen dieetti oli peräisin kirjoista, niiden kyvyttömyys saada kiinni kalanpoikasia ja kyky syödä tarvittaessa levää oli omaa havaintoa ja kysymys, onko se petokala, oli omaa pohdintaa.
Ou nou, eijjeijjei. Oli jatketta tähän facetietäjä-aiheeseen joka tiesi, että nämä rihmakala-cichlidi-malavit eivät sovi Sentan kalastoon. Mietinkin tuolloin jälkikäteen, olisiko sittenkin pitänyt lainata tekstiä tekstisi yltä, jäi tekemättä. Eli ei mitenkään liity kommenttiisi.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Senta, nuo sun hunskut on jalostusmuotoja, siks niistä on sukupuolia vaikeampi nähdä kuin villimuodoista. Videossa vasemmalla on aikakin uros, koska sillä on selvää mustaa mahassa-rinnassa-suun ympärillä.
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Okei, no se selittää asian :)
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Mitä Sentan vedenalaiseen elämään kuuluu kun ei ole kuulunut mitään?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Täällä polskii hyvin :mrgreen:
No news is good news !!!
Nitriitit 0,01 tai alle ja huolto tehty viikottain.
Ekaa kertaa huomasin että pumppu ei tehokkaasti pumppaa, joten huuhtelin sen, Täältä saatujen ohjeiden mukaan, ei liian puhtaaksi :)
Ostin hiekan alle laitettavaa lannoitetabletteja Tetra Crypto.
Lisäksi ajattelin henmmotella fisuja Omega One Shrimp Pelletteillä. Katsotaan mitä tykkäävät, kun eivät heti tajunneet että mitä tää on, kunnei oo hiutaletta, eikä tablettia...

Melalehti kuihtui pois, luulen et ei saanu tarpeeksi valoa.
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Polar »

Melalehti saattaa yllättää sinut, ja yks kaks palaakin takaisin, jos et poistanut juurta :D Niillä on taipumus suuttua ja sulaa pois siirtelyn ja muutosten jälkeen, mutta eivät kuolekaan kokonaan.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Senta kirjoitti: 14:41, 19.04.2021 Täällä polskii hyvin :mrgreen:
No news is good news !!!
No hienoa. Ompa muuten hyvin sanottu :D .
Senta kirjoitti: 14:41, 19.04.2021 Lisäksi ajattelin henmmotella fisuja Omega One Shrimp Pelletteillä. Katsotaan mitä tykkäävät, kun eivät heti tajunneet että mitä tää on, kunnei oo hiutaletta, eikä tablettia...
Ja kunhan tajuavat, se on niiden herkkua. Varoituksen sana kuitenkin Shrimp pelleteistä, että saattavat aiheuttaa vesiongelmia ja mehevän bakteerikalvon pintaan liiaksi käytettynä. Ihan niin kuin sanoitkin hyvin, hemmottelua, silloin tällöin.
Senta kirjoitti: 14:41, 19.04.2021 Melalehti kuihtui pois, luulen et ei saanu tarpeeksi valoa.
Polar puhuu asiaa. Toivottavasti on juuret vielä hiekassa. Melalehdelle ihan tyypillistä sulaa pois, varsinkin jos olosuhteet muuttuvat, siirretään paikkaa, allasta, jne. Sieltä ne yleensä mökötyksen jälkeen puskevat sitten ylös. En tiedä mikä melalehti oli kyseessä, mutta ellei jokin erikoisempi, niin valonpuutteeseen se ei ihan ensimmäisenä kuole. Itselläni tällä hetkellä parhaiten kasvaa melalehdet 35l altaassa 7W led-valoilla joista yhdeksän polttimoa sammunut. Toinen hieno melalehti `Tropica´ kasvaa altaassa jossa ei ole ollut valot päällä noin viiteen kuukauteen, joten mennä porskuttaa huoneen ja päivänvalolla. Ja ennen kuin kukaan kerkeää ihmetellä, miksi minulla on allas, jossa ei pidetä valoja, kerron, että se on purkutuomion alla kunhan saa aikaiseksi. Siellä ei ole mitään muuta kuin 2 isoa laavakiveä ja tuo supersissimela :D .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Ehdin heittämään melalehden pois...
Vedensuosikki kasvaa ja leviää. Sitä saa karsia aika rankalla kädellä.
Haluan sen papukaijanlehti pinkin. Täytyy ottaa yhteyttä faunattareen, josko tilaisivat sitä sinne.
Varoituksen sana kuitenkin Shrimp pelleteistä, että saattavat aiheuttaa vesiongelmia ja mehevän bakteerikalvon pintaan liiaksi käytettynä.
Toi oli hyvä tietää. Huomasin muutenkin että olen ollut aika pihi ruokinnan suhteen. Eli en oo liikaruokinnut mun sinttejä.

Edit. Kaveri ehdotti, että striimaisin mun akvaariosta kuvaa hänelle, ja hän katsoisi sitä telkkarin kautta (heillä kun on sellainen pieni 55 tuuman teevee), kun on niin meditatiivista hänen mielestään.
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Senta kirjoitti: 17:31, 21.04.2021

Edit. Kaveri ehdotti, että striimaisin mun akvaariosta kuvaa hänelle, ja hän katsoisi sitä telkkarin kautta (heillä kun on sellainen pieni 55 tuuman teevee), kun on niin meditatiivista hänen mielestään.
:twisted: Rahat poikimaan. Maksaahan nuo Netflix ja Viaplaykin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Senta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 13:54, 17.02.2021
Sukupuoli: Nainen

Re: Sentan fisuaari

Viesti Kirjoittaja Senta »

Olisin kysynyt seuraavaa:
Allekirjoituksessa on kalat mitä mulla on ja altaan koko.
Haluisin jotain uutta piristystä. Kasveja ajattelin lisätä.
Sen lisäksi ajattelin kysyä, että mahtuisko tohon altaaseen joku kivannäköinen kala, joka ei tarttis kaveria??? Joka siis viihtyis yksinään...
128L
4 hunajarihmakalaa
13 neontetraa
3 helmimonnista
1 maatiaispartamonni


https://sentan-akvaario.webnode.fi/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”