Paludaario unelma

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Vle1ko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 23:25, 27.07.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja Vle1ko »

Näyttää kyllä todella upealta tuo kokonaisuus. Muistuttaa ihan jotain yleisöakvaariota, joskin vielä mielenkiintoisempi yksityiskohtineen. Sammalista en suoraan uskalla väittää, mutta sanoisin niiden tarvitsevan talvehtimisjakson monien muiden kotimaisten kasvien tapaan. Toki jopa kuollut sammal on miellyttävän näköistä ja varmasti edesauttaa muiden kasvien kasvua ollessaan alustana.
Altaassa uiskennellut Serrasalmus rhombeus, Serrasalmus sanchezi, ja tällä hetkellä Serrasalmus manueli, sekä Pygocentrus nattererit.
http://www.opefe.com/ Paljon piraijainfoa
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Juu, saas nähdä kuinka sammaleiden kanssa käy. Toistaiseksi kasvavat ja levittäytyvät reunoilla laajemmalle vieläpä nopeasti. Sammalta alkaa kyllä syntymään ihan itsekseenkin kuten jäsen 009:n paludaariossa kävi. Stä vain ilmestyy jostain. Mitähän ne sammaleet on mitä tulee yleensä viherkasveja ostaessa mukana. Niissähän on usein koko kasvatuspurkin yläosa sammaleen peitossa. Trooppisia lajejahan ei varmaan suomesssa kasvateta. Vois toimia kun kävis jostain purkin pinnalta vähän nyysimässä. :mrgreen: Tuo sammal paljailla pinnoilla kruunaa ja viimeistelee mun mielestäni ulkonäöllisesti kokonaisuuden.
6,7m3 Paludaario
Vle1ko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 23:25, 27.07.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja Vle1ko »

Toivottavasti homma lähtee skulaamaan ihan kunnolla niiden sammalien kanssa, ettei ota ohraleipä. Mulla ei oo niistä viherkasvien sammalista mitään haisua, mutta monesti oon koittanut niitä saada itsekin kasvamaan mutta vaatii vaan reilusti valoa, sekä kosteutta niin ei oo ottanut mulla kasvaakseen. Trooppisia lajeja on jonkin verran terraariopuolella, mutta myynnissä en oo missään täällä nähnyt. Ulkomailta sitten alan liikkeistä saa tilailtua jos jonkinlaisia trooppisia sammaleita, eikä tainnut muistaakseni olla paha hintakaan. Tosin kelit rupeaa olemaan sen verran viileitä, etten välttis lähtisi enää ite tilailemaan.
Altaassa uiskennellut Serrasalmus rhombeus, Serrasalmus sanchezi, ja tällä hetkellä Serrasalmus manueli, sekä Pygocentrus nattererit.
http://www.opefe.com/ Paljon piraijainfoa
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Vle1ko kirjoitti:Piraijoiden kohdalla vaan kannattaa varautua siihen, että karsintaa tulee varmaan parven tasolla olemaan
Tänään huomasin ainakin kolmella Piraijalla vammoja. Selkeitä tappelun jälkiä. Töistä tullessani olin niin väsynyt että nukahdin sohvalle ennen kuin ehdin ruokkia kalat ja pari tuntia meni heittämällä unten mailla. Varmaan nälissään tapelleet. Vammoja saanneista yksi näyttää olevan vähän huonommassa kunnossa kuin muut. Pitää seurata tilannetta. Kun olin ruokkinut Piraijat niin kaksi kaloista otti jonkinlaista kisaa keskenään kuin olisivat paritelleet pyörien toistensa ympärillä mutta rajummin. Tasavahva pari eikä kumpikaan jäännyt alakynteen mutta tuo vähän kummastutti, miksi terveiden kalojen pitää tapella. Kasvueroakin on selkeästi näkyvillä. Pari kalaa on vetässyt muihin nähden kaulaa reilusti ja kohta tuplasti isompia kuin altaan pienimmät. Joukossa on myös muutama pienikokoinen jotka eivät näytä kasvavan laisinkaan.
6,7m3 Paludaario
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

No niin, tappelussa eniten osumaa eilen saannut joutui sitten huonokuntoisena kavereidensa ruokalistalle. Olisivat varmaan syönneet lopulta kokonaan mutta ongin kalan kuvattavaksi. Isossa altaassa on sitten näitä omanlaisia ongelmia. Mikäli kala pitäisi saada kiinni mutta kala jaksaa vielä uida sen verran että pääsee pakenemaan, on aika mahdotonta saada kalaa millään konstilla kiinni. Olisin jo eilen ottanut kalan kiinni mutta tietenkin kala päätti toisin. Katsoin eilen että ainakin toinen rintaevistä on kadonnut, eikä kala saannut suljettua suutaan vaan oli luonnottomassa asennossa auki. Tätähän oli jo odotettavissakin ja tämä oli sitten ensimmäinen omiensa uhri.

Viikonloppuna huomasin joninlaisen madon altaassa ja lähempi tarkastelu kertoi kyseessä olevan aivan tavallisesta madosta. Altaan reunoilla on multa-altaat jossa kasvaa kasveja ja nähtävästi mullan seassa luikertelee sitten myös näitä matoja. Madellut reunan yli ja hupsista keikkaa, pudonnut altaaseen. Tuostahan voisi kehitellä jonkinlaisen automaattiset ruokintareunat. Matoja paljon mullan sekaan ja aina joku sieltä päätyisi silloin tällöin kalojen eläväksi ruoaksi itsekseen. :mrgreen:
Liitteet
Vähän syöty Piraija.jpg
Mato.jpg
6,7m3 Paludaario
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Jos mun tarvii saada joku kala kiinni niin mä laitan haavit akvaarioon päivää tai paria aikaisemmin jotta kalat tottuu niihin.
Huomattavasti helpompi napata fisuja kiinni kun kaikki ei sinkoile paniikissa heti kun laittaa haavit veteen.
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Tuossa ei pysty haavia viemään seinämillä kun takertelee heti kiinni. Valtavasti juurakoita, kielekkeitä ja erilaisia ulokkeita syvennyksineen... hankalaa. Saahan kalan sitten pois kun on kuolleena eikä enää liiku mutta tämä kalasto taitaa pitää siitä kiinni että kuolleita ei juurikaan taida jäädä ongittavaksi, joten sen puoleen huolto toimii.
6,7m3 Paludaario
Vle1ko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 23:25, 27.07.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja Vle1ko »

rimppis kirjoitti:
Vle1ko kirjoitti:Piraijoiden kohdalla vaan kannattaa varautua siihen, että karsintaa tulee varmaan parven tasolla olemaan
Tänään huomasin ainakin kolmella Piraijalla vammoja. Selkeitä tappelun jälkiä. Töistä tullessani olin niin väsynyt että nukahdin sohvalle ennen kuin ehdin ruokkia kalat ja pari tuntia meni heittämällä unten mailla. Varmaan nälissään tapelleet. Vammoja saanneista yksi näyttää olevan vähän huonommassa kunnossa kuin muut. Pitää seurata tilannetta. Kun olin ruokkinut Piraijat niin kaksi kaloista otti jonkinlaista kisaa keskenään kuin olisivat paritelleet pyörien toistensa ympärillä mutta rajummin. Tasavahva pari eikä kumpikaan jäännyt alakynteen mutta tuo vähän kummastutti, miksi terveiden kalojen pitää tapella. Kasvueroakin on selkeästi näkyvillä. Pari kalaa on vetässyt muihin nähden kaulaa reilusti ja kohta tuplasti isompia kuin altaan pienimmät. Joukossa on myös muutama pienikokoinen jotka eivät näytä kasvavan laisinkaan.
Tuo on ihan normaalia käytöstä pienillä piraijoilla, kun parvi hakee vielä muotoaan. Nahistelut kuuluvat parven arkeen ja siihen hierarkian muodostamiseen. Mullakin ihan täysikasvuisetkin yksilöt otti välillä yhteen, mutta vammoja ei kyllä tullut sen kummemmin. Pienimmät ja heikoimmat parven jäsenet karsitaan yleensä armotta. Piraijoiden toistensa närppimisestä ei sinänsä tarvitse olla erityisen huolissaan, mikäli se käsittää vaan evien pureskelua. Piraijoilla on lähes ilmiömäinen parantumiskyky ja vaurioitunut evä palaa todella nopeasti, samoin kuin pienet naarmut korjaantuvat nopeasti. Sen sijaan lihaan saakka menevät puremat jättävät arpensa, eikä evät enää niiltä osin ennalleen palaa.
Tarpeeksi kauan kun niiden parvikäytöstä seuraa, niin oppii ymmärtämään mikä ajaa ne toimimaan niin kuin ne toimivat.
Altaassa uiskennellut Serrasalmus rhombeus, Serrasalmus sanchezi, ja tällä hetkellä Serrasalmus manueli, sekä Pygocentrus nattererit.
http://www.opefe.com/ Paljon piraijainfoa
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Alan olla vähän huolissani, kun en ole aivan varma enää onko nuo jäljet ja vammat sittenkään syntyneet tappeluiden seurauksena. Yhden kalan poistin tänään kuolleena pohjalta ja tällä hetkellä kolmella, mahdollisesti neljällä on jotain ongelmaa. Pahimmassa tapauksessa ihossa on pitkulaisia naarmuja, evät repaleiset tai paikoitellen kärjistä valkoiset, ui haukkoen, pää kaiken aikaa vähän yläviistossa ja vilkkaus on kadonnut kokonaan. Ruoka ei maistu ja vetäytyvät omiin oloihin kuka mihinkin nurkkaan. Olen ollut harrastuksen parissa reilut neljäkymmentävuotta ja jääräpäisenä aina toiminut näppituntumalla. Hyvin harvoin tarvinnut mittailla erikseen vesiarvoja ja silti näppituntumalla pelatessa kalat ovat voinneet hyvin ja lisääntyneet. Nyt jouduin alkaa vähän mittailemaan tarkemmin. Altaassa on valtavasti kantoja ja voisi olettaa että PH on alhaalla, väärin. Mittasin PH:n ja se huitelee tippatestin mukaan kahdeksassa. Mielestäni aika raju Piraijoille. Muut tippatesti joita mulla on käytettävissä kävin läpi ja sain tulokset GH/4 ja PH/8, nitriitit ja nitraatit nollissa. Miten tuo GH:n ja PH:n yhtälö on edes mahdollista. Haen heti huomenna ensiapuna turveuutetta ja yritän sillä laskea peehoota. Lisäsin altaaseen ns. savannipuuta parin pienen juurakon verran ja tämän jälkeen alkoi ilmetä näitä ongelmia. Juurakon lisääminen siis sattui ainakin ajallisesti samaan hetkeen, enkä muutakaan syytä keksi. Epäilen kyllä kovasti että se voisi olla syy.

Onko ehdotuksia mistä korkea PH voisi johtua tai vastaavasti miksi kuitenkin GH on noinkin alhaalla.

Voisiko viherkasvien mullassa olla sellaisia lannoitteita tms mitkä nostavat PH:ta. Toiset kasvit olen istuttanut rinteeseen suoraan purkista ja järkeenkäypä selitys olisi että vesi huuhtoo mullasta vielä veteen jotain mikä nostaa peehoon. Aikaa myöden nämä vähenevät kun kasvit käyttävät ravinteet mullasta loppuun ja tämän jälkeen alkaa käyttämään akvaariovedestä tulleita ravinteita. Suurin osa kasveista on kuitenkin ehtinyt olla paikoillaan jo muutaman kuukauden. Suodatinaltaan vesimäärän kun laskee mukaan altaan vesimäärään, on kokonaistilavuus noin 2100-2300 litraa, joten ihan pienistä ei heilahteluja pääse syntymään.

Mystistä... kunnes löytyy selitys. :?
6,7m3 Paludaario
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja GTX »

Onpa ikävä käänne upeassa projektissa.

Paljonko on hanaveden pH? Jos epäilet multaa tai juurakoita, niin laita ne puhtaaseen veteen saaveihin likoomaan ja mittaa muuttuuko vesiarvot.
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

GTX kirjoitti:Paljonko on hanaveden pH?
Samassa huitelee kraanaveden PH. Lisäsin 250ml Toruminiä ja odottelen huomiseen ennen kuin mittaan uudelleen. Poistin yhden kuolemaa tekevän kalan. Rintaevät kadonneet kokonaan ja kaikissa muissakin evissä voimakasta syöpymistä. Vielä ainakin kahdella samankaltaisia ongelmia joskin lievempinä. Monniset taas porskuttavat kaikki todella hyvin ja pukkaavat lasiin kutua uudelleen ja uudelleen. Terveet Piraijat ja Monniset syövät hyvin. Sitä en tiedä onko tappiot kaikki edes tiedossa vai lymyääkö juurakoiden kätköissä kuolleita (ison altaan ongelma) 15-16 kpl pitäisi olla elävien kirjoissa ja parhaimmillani sain laskettua 10 kpl yhtäaikaa näkyvillä.

Voisikohan hydrosora nostaa PH:ta? Sitä kun on jokaisen kasvipoteron pohjalla.
6,7m3 Paludaario
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Youtubesta löytyy missorchidgirliltä videoita, joissa todetaan ainakin joidenkin merkkien leca/hydrosoran nostavan ro-veden ph:ta noin puoli vuotta, kun sitä käytetään semihydrossa (kukkapurkissa, jossa kukat lecasorassa ja purkin pohjalla pidetään muutama sentti vettä). Semihydrossa on tosin leca/hydrosoraa merkittävästi enemmän kuin vettä ja ymmärtääkseni sulla on vettä ziljoona kertaa enemmän kuin soraa (?).

Harvoin tulee kirjoiteltua tänne, mutta käyn usein lukemassa. Tän ketjun klikkaan aina auki, kun on päivityksiä. Ihana projekti, joka saa pienen kateudenpoikasen heräämään kukkaintoilija akvaristilla. :D Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmiin!
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Siukki kirjoitti:Semihydrossa on tosin leca/hydrosoraa merkittävästi enemmän kuin vettä ja ymmärtääkseni sulla on vettä ziljoona kertaa enemmän kuin soraa (?).
Juu, soran osuus on kyllä todella vähäistä veden määrään nähden.

En sitten malttanut olla mittaamatta PH:ta. Suunta on oikea mutta ehkä vielä vähän jos saisi pudotettua. Nyt ollaan aivan raamien ylärajalla. Tuo 250ml värjäsi veden hyvällä tavalla rusehtavaksi. Aika luonnollisen värinen ja jos saan pidettyä PH:n turveuutteella niin sitten mennään sillä.

Yksi raju teko olisi että imuroisi poteroista märkäimurilla kaiken maa-aineksen pois ja tilalle laittaisi suodatinmattoa. Olen jo nyt käyttänyt sitä niiden kasvien tukemiseen jotka ovat suoraan virtaavassa vedessä kuten Flamingokukka. Mattoon reikä viiltämällä ja juuret siitä läpi. Juuret kasvavat hyvin mattoon ja samalla kasvi tukeutuu tähän mattoon. Saman voisi siis tehdä rinteen poteroihin ja maton päälle pintaan orkideamultaa. Näin jälkeen oli vähän tyhmää jättää kasvatettujen kasvien alkuperäiset mullat osaan kasveista paikoilleen. Sitä kun ei oikeasti tiedä mitä kaikkea niihin on sotkettu.

Nyt näyttää hieman paremmalta ja pitää toivoa että kalat tästä toipuu tai ei ainakaan enempää tulisi ongelmia. Uskon ja luulen ma, että tuo liian korkea PH on syypää näihin ilmenneisiin ongelmiin.

Haluan pohjalle vielä kuivuneita Tammenlehtiä mutta tässä tulee aiheeseen liittyen samalla kyssäri. Pihalla olisi Harmaaleppää. Toimiiko sen kuivuneet lehdet samalla tavoin kuin Intianmantelipuun tai ne Tammenlehdet.
Liitteet
PH.jpg
6,7m3 Paludaario
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Kaksi Piraijaa oli vielä päivällä aika huonossa kunnossa ja yllätys yllätys, alkoivat nyt molemmat syömään hyvällä ruokahalulla. Tällä hetkellä kaikki ovat hyväsä kunnossa olevia, lukuunottamatta näitä kahta toipilasta. Toruminin ja KH/PH miinuksen lisääminen auttoi nähtävästi. Mittasin päivällä peehoon ja se oli yhä samassa kuin eilen illalla mihin putosi. 7.5:n kohilla. Altaassahan ei ole kasveja kuin nimeksi, niin hiilidioksiidiakaan ei pääse syntymään. Pitää tehdä jonkinlainen DIY-levitin suodatusaltaan puolelle, sillä se nyt varmaan laskee sitten myös peehoota kun hiilidioksiidin märä lisääntyy. Ostin tänään hiilidioksiidin testin ja pitää myöhemmin vielä testata mikä on tulos.

Kuparimonniset kutevat oikeasti ihan urakalla. Jatkuvasti ilmestyy lasin samaan ylänurkkaan pläntti kutua, jonka joku toinen monninen siitä kuitenkin käy syömässä pois.
6,7m3 Paludaario
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

rimppis kirjoitti:Haluan pohjalle vielä kuivuneita Tammenlehtiä mutta tässä tulee aiheeseen liittyen samalla kyssäri. Pihalla olisi Harmaaleppää. Toimiiko sen kuivuneet lehdet samalla tavoin kuin Intianmantelipuun tai ne Tammenlehdet.
Eikös jonkun Lepän käpyjä käytetä akvaarioissa? Voisiko tästä päätellä jotain?
Itse olen käyttänyt menestyksellä tammen/vaahteran/mantelipuun/magnolian lehtiä akvaarioissa.

Virität viereen huomattavan ison turveämpärin niin ei tarvitse pelata tuommosten kaupallisten litkujen kanssa?
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

buttnekkid kirjoitti:
rimppis kirjoitti:Haluan pohjalle vielä kuivuneita Tammenlehtiä mutta tässä tulee aiheeseen liittyen samalla kyssäri. Pihalla olisi Harmaaleppää. Toimiiko sen kuivuneet lehdet samalla tavoin kuin Intianmantelipuun tai ne Tammenlehdet.
Eikös jonkun Lepän käpyjä käytetä akvaarioissa? Voisiko tästä päätellä jotain?
Itse olen käyttänyt menestyksellä tammen/vaahteran/mantelipuun/magnolian lehtiä akvaarioissa.

Virität viereen huomattavan ison turveämpärin niin ei tarvitse pelata tuommosten kaupallisten litkujen kanssa?
Ne kävyt on Tervalepästä mutta onko Harmaalepän vaikutukset samoja. Voihan niitä koittaa. Ei siitä varmaan mitään haittaakaan ole. Jossain juutuupissa kattelin kun keittivät lehtiä ensin parikymmentä minuuttia ja sitten vasta ottivat käyttöön. Eli toiminko samoin?

Mitä turvetta meinasit? Itse hiestä märkänä kaivamalla kylmissään jostain suon reunalta vai pussitettua luonnon turvetta kaupan puutarha puolelta. Noissa luonnonturvesäkeissähän ei pitäisi olla mitään lannoitteita mukana... vai onko sittenkin.
6,7m3 Paludaario
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Onko mahdollista testata käpyjä pienemmässä mittakaavassa? Löytyykö esim. karanteeniakvaariota?

En ole koskaan keitellyt mitään lehtiä. Kevyt huuhtelu ja plumps.

Plantagenista olen hakenut ihan tavallista rahkasammalturvetta. Ei saa tosiaan olla mitään ravinteita eikä lisäaineita.
Ja tätäkin olen joskus nakellut akvoihin: https://www.plantagen.fi/rahkasammal-150-g-200016644-fi

Tiedätkö mikä on hanaveden/akvan KH?
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Molemmissa on sama KH 3.

Mulla on jemmassa pikku tynnyreitä missä on ollut joskus Kiinasta tulleita herkkusieniä liemessä. Jotain 40-50 lit vetosia kierrettävällä kannella. Sullon sen täyteen rahkasammalta ja ohjaan kiertovesipumpulla veden suodatinaltaasta läpi rahkasammaleen. Sen voisi ottaa seuraavaksi projektiksi.

Mulla ei ole vielä pienempiä altaita kun pitää ensin rakentaa tallissa räkki niille kolmelle 128 litraselle joita olin suunnitellut.

Yhdellä Piraijalla on yhä sellainen ongelma että uinti on muuttunut siten että kala nousee pää ylöspäin helposti ja saa oikaistua itsensä vain lähtiessään liikkeelle. Sitten kun yritin saada kalaa haaviin, muuttuu uinti normaaliksi ja nopeaksi. En siis saannut haavitettua kalaa kun kala pakeni haavia silmin nähden normaalilla uintitavalla. Näyttää siltä kuin kala vetelisi viimeisiä mutta silti paetessaan ui taas hyvin. Paikalle jäädessään kellahtelee puolelta toiselle ja pää nousee ylöspäin... tasapaino-ongelma vai onkohan se vain nauttinut jotain kalaa väkevämpää.

Sitten pitää lähteä lehtien keruuseen. Sen lisäksi että vaikuttavat hyvällä tavalla vesiarvoihin, on ne myös älyttömän hyvän näköisiä pohjalla.
6,7m3 Paludaario
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

rimppis kirjoitti:Molemmissa on sama KH 3.
Meillä aika lailla sama hanasta, noin 4. Tuohon pitäisi turpeen puraista mukavasti. Tietysti kylkiäisinä tulee humusainesosia ja tanniineja. 8-)
rimppis kirjoitti:Mulla on jemmassa pikku tynnyreitä missä on ollut joskus Kiinasta tulleita herkkusieniä liemessä. Jotain 40-50 lit vetosia kierrettävällä kannella. Sullon sen täyteen rahkasammalta ja ohjaan kiertovesipumpulla veden suodatinaltaasta läpi rahkasammaleen. Sen voisi ottaa seuraavaksi projektiksi.
Rahkasammal saattaa myös auttaa veden pehmennyksessä. Lähinnä olen itse pitänyt poikasten piilona ja seisovana pöytänä.
rimppis kirjoitti:Sitten pitää lähteä lehtien keruuseen. Sen lisäksi että vaikuttavat hyvällä tavalla vesiarvoihin, on ne myös älyttömän hyvän näköisiä pohjalla.
Juuri näin. Muutaman sentin kerros kariketta tankin pohjalla toimii aina!

Kuva
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Viikonloppuna käytiin emännän kanssa vakoilemassa vähän Särkäniemen akvaariossa ja lievästi sanoen pettymys. Kultaako aika muistot mutta altaat näytti siltä että niihin ei oikeasti ole jaksettu panostaa enää. Jos sisustus toteutetaan ainoastaan panemalla ristiin pari vanhaa oksaa niin voi voi... ja paludaarioissa rautalangoilla katosta roikkumaan muutamaia epifyyttejä. Saattaa olla että katselin nyt eri silmin kuin reilu kymmenen vuotta aiemmin mutta pettymys oli kyllä iso, eikä kyllä enää tarvitse Särkäniemeen mennä rahojaan tuhlailemaan... mielummin Skansseniin. Siellä sentään on yritystä vielä näkyvillä.

Samalla reissulla noudin Jyväskylän läheltä AW:laiselta valtaisan nipun konnaputkea ja Nokialta sain parilla khavipaketilla, kuin myös AW:laiselta laatikollisen itse kerättyjä Tervalepän käpyjä sekä pussillisen Catappa lehtiä. Konnaputket sijoitin jo altaaseen ja Catappa lehdet laitoin pinnalle likoamaan. Jospa ne siitä sitten vettyvät ja saan ne vietyä pohjalle asti. Käpyjä sulloin ensialkuun reilun litran verran sukkiksen sisään ja sijoitin sen suodatin altaaseen. Jännä seurata miten alkaa vesiarvot muuttumaan nyt. Piti sitten käydä vielä otsalampun avulla keräilemässä Harmaalepän kuivuneita ja ruskeaksi menneitä lehtiä ja huuhdeltuani lehdet, sijoitin nekin vielä altaaseen vettymään. Viikolla ajattelin sittenkin käydä itse kaivamassa rahkasammalta läheisen suolammen reunamilta. Laitoin jo tilaukseen rahkasammalsuodatinta varten Eheim 3400 kiertovesipumpun. Samalla voisi kerätä sammalta sen verran että riittää talveksi. Lihalaatikkoon kerroksittain muovien väliin ja kylmään ulkovarastoon pakastumaan vaikka tällä menolla ei talvea taida tulla. Epätodellista keräillä lokakuun puolessa välissä lehtiä ulkona pimeällä T-paitasilleen.

Annoin torstaina naapurin pikkupojalle pikakoulutuksen kalojen ruokinnasta ja kirjoitin vielä lapulle selkeät toimintaohjeet ja näyttää toimineen kolutusmetodit. Kalat ovat saanneet ruokaa eikä mitään isompaa katastrofia ole havaittavissa. Sovittiin että pojan jompikumpi vanhemmista toimii työnjohtajana ja poika saa sinisen setelin eteen tehdä ruokintatyön. Pojalla on vasta sen verran mittaa että piti järjestää "ruokkijanpalli" altaan eteen että ylettyy antamaan ruokaa. :mrgreen:

Tuosta rahkasammaleesta vielä. Aikoinaan kaveri kävi myös itse kaivamassa sammaleet suolta kiekkoaltaiden veden pehmennystä varten, eli kyllä se vettä pehmentää. Kiekot voivat hyvin ja kutivat ahkeraan.
6,7m3 Paludaario
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Taidampa näiden Terminalia Catappa lehtien kanssa toimia niin kuin maailmallakin toimivat. Keitin jonkun vartin lehtiä, jonka jälkeen lehdet uppoavat heti pohjaan ja saan samalla talteen keitinveden jossa on humushapot ja tanniinit mukana. Kuvasta näkee kuinka hyvin vartin keittämisellä irtoaa lehdistä väriä. Laitan veden talteen ja käytän sitä tarvittaessa.
Liitteet
Uutettu tanniinit, humushapot ym.jpg
Terminalia Catappa 1.jpg
Terminalia Catappa 2.jpg
6,7m3 Paludaario
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Pitihän se sitten käydä keräilemässä lisää lehtiä. Lepän ja omenapuun kuivuneita tai kellastuneita lehtiä. Keitin sen verran että sain uppoamaan lehdet heti. Onhan se vain kauniin ja luonnollisen näköinen pohja kun sen peittää puiden lehdillä. Corydorakset tykkää ja taas oli ilmestynyt etulasiin kuusi eri rypästä kutua. Laitoin myös lisää Catappa lehtiä sekä Catappa puun kuorta tilaukseen. Taisin samalla tyhjentää Akvaarioon.fi:n varaston lehdistä kun ihan niin paljoa en saannut kuin olisin halunut mutta näilläkin määrillä mitä tilasin pärjää pitkälle. Sitten tehnyt sellaista havaintoa Pirajoiden käyttäytymisessä että Piraijat ovat tulleet rohkeammiksi kun Konnaputkilla peitin osan pintaa ja veden väri muuttui tummaksi. Ovat nyt rohkeammin esillä ja uiskentelevat muuallakin kuin juurakkokasan väleissä, muulloinkin kuin silloin kun tarjoan ruokaa.
6,7m3 Paludaario
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

No nyt näyttää hyvältä!

Itsekkin olen pitänyt melkein 100 % peittoa pintakasveilla, lähinnä Salvinialla ja Pistialla. Huomaa kyllä että kalat on paljon rohkeampia ja samalla tulee poikasille piilopaikkoja.
Ja eipähän ole huolta että pääsisi ammoniakkia kertymään. :D
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
rimppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 23:13, 14.02.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu / Kiiminki

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja rimppis »

Pidän tällaista määrää pohjalla. Tässä on lisätty ne ompun ja lepän lehdet edelliseen nähden. Pitää lehtiäkin vielä kerätä rahkasammaleen lisäksi talven varastoon. Nehän pystyy kaikki vaikka pakastaa levyinä sopiviksi annoslevyiksi.

Buttnekkid vois hyvin luopu muutamasta pistiasta hyvään tarkoitukseen... [;)]
Liitteet
Pohjan peitto.jpg
6,7m3 Paludaario
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Paludaario unelma

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

rimppis kirjoitti:Pidän tällaista määrää pohjalla. Tässä on lisätty ne ompun ja lepän lehdet edelliseen nähden. Pitää lehtiäkin vielä kerätä rahkasammaleen lisäksi talven varastoon. Nehän pystyy kaikki vaikka pakastaa levyinä sopiviksi annoslevyiksi.

Buttnekkid vois hyvin luopu muutamasta pistiasta hyvään tarkoitukseen... [;)]
Olihan minulla tarkoitus kerjätä vierailuoikeutta kun käytiin Oulussa pari viikkoa sitten. Niin se vain unohtu.

Kyllähän tuosta varmaan muutaman olisi voinut tuliaisiksi kopata...
Kuva
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”