Kääpiömetsä

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Asuntorumba useine muuttoineen johti edellisen akvan myyntiin. Uutta allasta piti saada tietenkin tulille pian ja tällä kertaa asunnon koon ja tilan mukaan suunniteltuna.

84 litraa, Opti White
2 x TMC Mini LED 400 + kontrolleri
JBL CristalProfi e701
Eheim Surface Skimmer
AquaEl Easy Heater 75 W

Sopiva kaapisto aiheutti päänvaivaa. IKEA:n kaapisto olisi tietysti voinut viritellä akvaarion kestäväksi, mutta en mielellään rustaile moisia itse. Ei oikeen taidot riitä hyvän tekemiseen, eikä kauheasti huvita kokeilla kaapin kestävyyttä yrityksen ja erehdyksen kautta. Yritin tilata TMC:n Signature -kaappia Englannista, mutta yksi kaappi katosi matkalla ja toinen vaurioitui. Lopulta myyjälle riitti, eivätkä muut putiikit tarjonneet kohtuuhintaista lähetystä. Lopulta Unkarista löytyi akvaarioliike, joka teki kaapin omien toiveitteni mukaisesti. Hinta postituksineen ei aiheuttanut ahdistusta.


Seachem Fluorite Black Sand + Fluorish Root Tabs
Ei hiililisää, matalan valon EI-lannoitus

Hygrophila polysperma
Hygrophila polysperma "Rosanervig"
Microsorum pteropus
Sagittarius subulata
Cryptocoryne moehlmannii
Cryptocoryne walkerii
Ctyptocoryne wendtii

14 x Corydoras pygmaeus
4 x Caridina multidentata

Kuva

Tässä kuvassa kulmassa näkyy vielä Hygrophila corymbosa, mutta tankki oli liian pieni ko. rehulle, eikä kasvi näyttänyt hyvältä.


Kuva

Sagittaria ei ole oikein sopeutunut, ainakaan nuo eturivissä olevat. Cryptojen varjossa olevat tuntuvat pärjäävän paremmin. Täytynee huomenna mittailla PAR-arvoja. Etukulmaan on tulossa Eleocharis parvulaa, kunhan posti ne kotia tuo.


Kuva
Home is the place where I keep my planted tanks.
Wannapurr
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 17:44, 11.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja Wannapurr »

Hienon näköinen kyllä. :) Itse haaveilen 60 litraisesta aquascaping-cubesta, mutta jos nyt tuon ensimmäisen harjoitteluakvan kanssa pärjäisi. Ovatko ledit valaistuksena ihan toimivia? Itse koin hankalaksi sen, että loisteputkien suosion vuoksi polttimon/putkien tehoa mittaillaan watteina lumenien eli valon määrän sijaan ja aloittelija, joka fysiikan kanssa ei ole muutenkaan kovin hyvä, on asian kanssa auttamatta pulassa. :D
Seurala 110 litraa: neontetroja, kiilakylkiä, kotiloita.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Wannapurr kirjoitti:Hienon näköinen kyllä. :) Itse haaveilen 60 litraisesta aquascaping-cubesta, mutta jos nyt tuon ensimmäisen harjoitteluakvan kanssa pärjäisi. Ovatko ledit valaistuksena ihan toimivia? Itse koin hankalaksi sen, että loisteputkien suosion vuoksi polttimon/putkien tehoa mittaillaan watteina lumenien eli valon määrän sijaan ja aloittelija, joka fysiikan kanssa ei ole muutenkaan kovin hyvä, on asian kanssa auttamatta pulassa. :D
Itse tykkään ledeistä. Erivärisiä ledejä yhdistelemällä saa valaistuksen väriäkin säädetty. Netistä löytyy tunnetuimmille LED-tuotteille PAR-käyriä, joiden avulla voi arvioida valaistuksen voimakkuutta syvyydellä x. Kontrolleri on ihan hyvä juttu. Ilman kontrolleria oma akvaarioni olisi leväsoppaa.
Home is the place where I keep my planted tanks.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Työkiireiden vuoksi en ole paljoa ehtinyt päivitellä tankin kuulumisia.

Kasvistossa on tapahtunut muutamia muutoksia. Sagittaria ei aluksi meinannut sopeutua, mutta lisäilen nykyään hippusen Seachemin Equilibriumia altaaseen ja nyt Sagittariakin tykkää. Muutama uusi Cryptocoryne-lajike on löytänyt tiensä tankkiin, samoin jaavansammal ja Limnophila sessiliflora. Ledien muuntaja korkkasi pari viikkoa sitten, mutta sopiva muuntaja oikeilla liittimillä löytyi Englannista ja tuli kotiin alle viikossa.

Ryhmä Cryptoja (6 vierekkäistä kasvia) päätti pari kuukautta sitten yhteistuumin sulattaa lehtensä. Kapinan jälkeen ne alkoivat kuitenkin tyytyväisenä työntää uusia lehtiä. En tietääkseni tehnyt mitään toisin ennen tai jälkeen, joten mysteeriksi taitanee syy jäädä. Eleocharis parvulaa kokeilin, muttei se koskaan kotiutunut kunnolla.

Muutama kääpiömonninen kuoli pian saapumisen jälkeen, mutta ajattelin lähiaikoina laajentaa parven noin pariinkymmeneen yksilöön. Muita kaloja en ole aikonut hankkia. Kesälomalla on tarkoitus keskittyä monnisten kudettamiseen vanhassa 30-litraisessa kuutiossa.

Kuva
Home is the place where I keep my planted tanks.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja paul »

Mielenkiintoinen proggis :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Joko kudetus on alkanut?

Itse asiassahan nuo voisivat kutea suoraan tuollakin. Olen harkinnut itsekin noita kääpiömonnisia, sillä itse pidän monnisista ja erityisesti pikkumonninen on minun yksi suursuosikeistani. Kääpiömonninen on laji, jota olen usein harkinnut, mutta en koskaan ole tullut hankkineeksi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ihan ensimmäiseksi huomio kiinnittyi altaassa olevaan melkomoiseen myllytykseen. Jos ei hiilidioksidia tule mistään ulkoa ei ole mikään ihmekään, jos kaikki kasvit eivät viihdy odotetulla tavalla. Saatko mitenkään vähennettyä virtausta altaassa?
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja en »

JukkaV kirjoitti:Joko kudetus on alkanut?

Itse asiassahan nuo voisivat kutea suoraan tuollakin. Olen harkinnut itsekin noita kääpiömonnisia, sillä itse pidän monnisista ja erityisesti pikkumonninen on minun yksi suursuosikeistani. Kääpiömonninen on laji, jota olen usein harkinnut, mutta en koskaan ole tullut hankkineeksi.
Meil on ollut kääpiömonnisia monet kerrat reilun parin kymmennen vuoden aikana ja kyllä, ne kutee helposti ja suoraa seura-altaaseen...
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Akvaariossa ei tapahtunut mitään pitkään aikaan. Päivittäiset ja viikoittaiset huoltotoimenpiteet tuli tehtyä, ja ihan hyvin tankki rullasi. Kääpiömonniset ovat esittäneet kutukäyttäytymistään aina silloin tällöin, mutta en ole mätiä huomannut, enkä tosin erityisesti etsinytkään.

Kuukausi sitten työ- ja muut kiireet helpottivat, joten pääsin työstämään ideaa joka on päässä pyörinyt jonkin aikaa. Pari päivää hommassa meni, mutta ihan hyvä siitä mielestäni tuli.

Idea on aika yksinkertainen, eli paljon juuria ja oksia. Kasviosastolla jaavansaniaista, Najas Guadalupensista, pari Bucea, marimopallot ja pikkulimaskaa pinnalla. Suodattimesta kasvaa kultaköynnöstä. Asukkaina töyhtökirjoahven pari, 15 pikkumonnista ja pari leväsukarapua.

Kuten Teemu aiemmin mainitsi, altaassa oli melko kova virtaus. Edelliset kasvit kyllä tottuivat olosuhteisiin ja pärjäsivät hyvin lopulta, mutta kirjoahvenia varten halusin paljon rauhallisemman veden liikkeen. Porasin spraybariin todella isot reiät ja nyt vesi kiertää rauhallisesti. Lehdet eivät lepata eikä pinta ole aallokolla, vain pieni väre käy pinnalla.
Nov18.png
Nov18.png (423.59 KiB) Katsottu 5111 kertaa
Home is the place where I keep my planted tanks.
skarpy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 11:43, 18.11.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiömetsä

Viesti Kirjoittaja skarpy »

Hei!
Saisko kysyä, firman nimi mistä olet tilanu tuommonen kaapiston? Jos täällä ei saa julkaista, saa vaikka YV laittaa. Kiitos!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”