Ensimmäinen riuttani

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

meriveshulluus kestänyt viikon ja lompakko voihkii -860e, mutta kivikasa on komia ja yhdessä kivessä on viuhkamatoja ja jokin pehmytkoralli.
ja muutama kotilo, koska mitään ei ole tapahtunut laitoin hieman kalanruokaa jospa jotakin alkaisi tapahtumaan nitriitti 0.3 nyt
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Hiljaa hyvä tulee. Tosi hiljaa tosi hyvä. Kuva
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

Kalanruan laitttaminen auttoi ja nyt ensimmäiset levät ovat ilmaantuneet :?
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

Terve vaan taistelu leviä vastaan on käynnissä ostettu turbo kotiloita, erakkorapu ja kultapyrstöluikuri. Valaistus 10h nitraatti 0 ah niin ois hienoa jos ois partiksen veroinen veijari saatavana tänne meripuolelle, mutta näillä mennään. Kiitti vinkistä Sam Saloselle kävin hakemassa
20kg suolaa kun oli puoleen hintaan.
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Onhan niitä hyviä levänsyöjäkaloja vaikka kuinka paljon, mutta ne vaan kaikki kasvaa liian isoiksi pikkualtaisiin (esim. välskärit). Mun pitäis löytää joku ötökkä syömään noi rihmalevä kasvustot pois. Ei sitä levää nyt kovin paljoa ole, mutta itseäni häiritsee kuitenkin.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pumput seis. Neulalla etikkaa juureen, muutaman minuutin odotus ja lapolla pois.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

Minulla niin paljon levää ja lilramäärä vain 63l, joten jos alkaisin lappoamaan akvaario olisi tyhjä hyvin nopeasti, sen sijaan olen miettinyt josko laittaisi sisäsuodattimen vanulla pyörimänn puoleksi tunniksi viikkosiivouksen jälkeen nyt irtonaiset levät yrittävät vain tukkia just harjattua streamiä :roll:
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja SKMake »

Mistä/miksi se levä sinne tulee? Minulla on 60 litranen (vettä lähemmäs 50l) ja levää ei nyt sen kummemmin kasva. Viikoittain pyyhkäsen lasit.
Fluval Sea 20L
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

Perustin tämän pikku purkin 4.2 2014, joten tämä on vielä kypsymässä. mutta ilokseni voi todeta Hair algae-:n melkein hävinneen ja sen tilalle on tullut jotain muuta matalakasvuista. Valo oli turhan pitkään päällä vuorokaudessa, nyt korjattu 10:n tuntiin päivässä.
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Vuosi riutan kanssa on tullut täyteen ja hiukan on nyt muutoksia tehty altaan aquascapeen. Tavoitteena tietysti paremman näköinen riutta ja koralleille sopivammat paikat. Uusimpina tulokkaina altaaseen muuttivat tortaina (tais kyllä olla jo perjantain puolella) Merijänis (Dolabrifera dolabrifera) ja Sympodium sp. blue koralli.
Kalkkilevää on raaputettu laseista oikein kunnolla, kun vihdoin sain hommattua uuden leväraapan. Muutama viikko tässä meni, ilman kunnon raaputinta ja laseista ei kunnolla enää nähnyt altaaseen.
Liitteet
Merijänis
Merijänis
jänis1.jpg (145.17 KiB) Katsottu 4950 kertaa
Yleiskuva tän hetken tilanteesta.
Yleiskuva tän hetken tilanteesta.
allas120414.jpg (139.8 KiB) Katsottu 4950 kertaa
Kasviallas 126l & Riutta 630l
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

Onneksi olkoon ensimmäisestä vuodesta, minä lasken vielä päivissä nyt päivä nro 73. Elämää hain 50 päivän korvilla, kun sain vitosella vihreän pehmytkorallin ja seuraavana päivänä hain discosoma sp blue ja d... red vuokot, seuraavat pitäisi kiinnittää jollain geelillä tai liimalla. Olen lisäillyt calsiumia päivittäin, mutta tänään aloitin riuttasuolan käytön ja saa nähdä sitten mitä mittaustulos näyttää.
Pinnantasuri on puoliksi hankittu pumppu ja allas hommattu eli eiköhän se siitä pikku hiljaa ei muuta kun kevään jatkoja kaikille.
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Laitetaan vielä kuva tuosta Sympodium sp. blue:sta. Kuvattu pelkät siniset valot päällä. Otin useamman kuvan, mutta tää oli ainoa josta tuli edes siedettävä.
Vihreät osat hohtaa neonvihreinä, valkoisessa valossa ne on tummanvihreitä. Tummansininen keskusta näyttää melko samalta kaikenlaisessa valaistuksessa.
sympodiumBlue.jpg
sympodiumBlue.jpg (127.52 KiB) Katsottu 4919 kertaa
Kasviallas 126l & Riutta 630l
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

Tervehdys millä olet kiinnittänyt korallit kiviin 8-)
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Epoksi massalla. Näitä on erivalmistajilla hiukan erivärisiä. Nyt käytössä D-D AquaScape,joka on vaalean violettia väriltään. Ei hyppää silmille yhtä voimakkaasti kuin valkoinen.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Laitetaan tännekin pitkästä aikaa hiukan päivitystä.
Altaassa on tapahtunut kaikenlaista muutosta. Poistin kivirakennelmasta kiven ja rumat zoanthukset, sekä pachyclavularia violacea polyypit. Jälkimmäistä on nyt pienessä kivessä pohjalla hiekanympäröimänä, ettei enää pääse leviämään kaikkialle.
Kesällä tuli vierailtua toisen harrastajan luona, ja haettua nättiä punaista zoanthusta, joka on nyt altaan pohjalla. Oli alkuun jonkin aikaa sulkeutuneena, mutta nyt näyttää viihtyvän.
Täytenä yllätyksenä tuli Seran valaisinkannen hajoaminen, ilmeisesti ledien virtalähde hajosi, joten täytyi nopeasti keksiä uusi valaisinratkaisu.
Päädyin ostamaan Aquatlantis Easy Led universal marine&reef ja marine blue valaisimet. Ovat olleet altaan päällä vajaan viikon, ja olen erittäin tyytyväinen valotehoon. Ostin siis kaksi 20w valaisinta, ja alkuperäisessä valaisinkannessa oli 36w ledit, eli hiukan lisääntyi valoteho, mutta myös sävy on paljon raikkaampi kuin aiemmin.
Hyppivän kalan takia piti myös laittaa akryylilevystä liuskat altaan etu ja takalaitojen päälle, nyt ei ko kala myöskään enää pääse tuonne takaosassa olevaan suodatusosioon, josta olen sen "muutaman" kerran joutunut pyydystämään.
easyledit.jpg
zoa&rapu.jpg
zoa&rapu.jpg (158.69 KiB) Katsottu 4464 kertaa
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Uusia koralleja on tullut, ja jotain vanhoja on poistettu. Lisätty hiukan kiveä ja aquascape muuttunut. Easy Led valoihin olen ollut erittäin tyytyväinen.
etu14.jpg
sivulta.jpg
Kasviallas 126l & Riutta 630l
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

Tervehdys vaan hienolta näyttää. Ostitko valot suomesta vai miten olen pyörinyt eillláisilla sivuilla mutta niissä ei ole nettikauppaa ja aina viitataan suomalaiseen kuppiaaseen. itse olen päivittänyt siten että ostin 180 l juwel purkin ja siihen tarvitaan lisää valoa nyt 2x45w t5 putket eli jos voisit avittaa ois kiva t:jari
eske66
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 22:34, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja eske66 »

Tervehdys pieni päivitys sanallisesti kun eurot pitää säästää tähän itse asiaan.
Ostin tosiaan 180 ltr juwel purkin ja viimeinkin pinnantasausautiikan ja yhden streamin lisää ja sekä tunzen nano cleanerin 3165 missä puorii fosfaatin poistajat ja pari kiveä lisää. Kolminkertainen määrä litroja on iso muta ruma sillä kypsyminen alkoi ainakin osittain alusta pyhmyt koralllit avautuu ihan kivasti mutta esim. viuhkamadot ovat vetäytyneet piiloihinsa ja sitä levää sitä riittää, no täytyi tänään hakea pari vuokkokalaa väriläiskäksi ja kultapyrstöluikeron kaveriksi ettei tarvii yksin olla jaa meinas unohtuu valaisinpuolella hommasin toisen juwel valaisimen ja nyt on 1w/ltr eli eiköhan nyt sais kivikorallinkin pysymään hengissä. 8O
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja SKMake »

eske66 kirjoitti:Tervehdys pieni päivitys sanallisesti kun eurot pitää säästää tähän itse asiaan.
Ostin tosiaan 180 ltr juwel purkin ja viimeinkin pinnantasausautiikan ja yhden streamin lisää ja sekä tunzen nano cleanerin 3165 missä puorii fosfaatin poistajat ja pari kiveä lisää. Kolminkertainen määrä litroja on iso muta ruma sillä kypsyminen alkoi ainakin osittain alusta pyhmyt koralllit avautuu ihan kivasti mutta esim. viuhkamadot ovat vetäytyneet piiloihinsa ja sitä levää sitä riittää, no täytyi tänään hakea pari vuokkokalaa väriläiskäksi ja kultapyrstöluikeron kaveriksi ettei tarvii yksin olla jaa meinas unohtuu valaisinpuolella hommasin toisen juwel valaisimen ja nyt on 1w/ltr eli eiköhan nyt sais kivikorallinkin pysymään hengissä. 8O
Avaa Eske oma thread sun tankilles :mrgreen:
Fluval Sea 20L
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen riuttani

Viesti Kirjoittaja Aurum »

eske66 kirjoitti:Tervehdys vaan hienolta näyttää. Ostitko valot suomesta vai miten olen pyörinyt eillláisilla sivuilla mutta niissä ei ole nettikauppaa ja aina viitataan suomalaiseen kuppiaaseen. itse olen päivittänyt siten että ostin 180 l juwel purkin ja siihen tarvitaan lisää valoa nyt 2x45w t5 putket eli jos voisit avittaa ois kiva t:jari
Tulee vastaukset hiukan myöhässä, kun en ole täällä foorumilla joulukuussa vieraillut.
Valot tilasin Saksasta, Aquaristik shop nimisestä paikasta. En tiedä myydäänkö noita Suomessa.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”