Mikä iljetys altaassani asuu?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
homsantuu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 16:17, 19.03.2006
Paikkakunta: Lohtaja

Mikä iljetys altaassani asuu?

Viesti Kirjoittaja homsantuu »

Lapposin juuri pienemmän altaani pohjan ja suureksi iljetyksekseni saavin pohjalle tuli veden mukana kymmenittäin pieniä matoja tms. örkkejä.
Miehen mielestä näyttävät iilimadoilta ja minusta laakamadoilta, mutta ovat tosi pieniä, suurimmat n. 1,5cm pitkiä ja n. 1mm paksuja ja sitten on kaiken kokoisia pienempiä. Väriltään jotain tummanharmaita...
Ensimmäisen havainnon noista saatoin tehdä jo muutama kuukausi sitten, kun altaan vedessä ikäänkuin ajelehti "karva", mutta tarkemmin katsoessani se kyllä luikerteli aika määrätietoisesti, kunnes katosi jonnekin. Sittemmin asia unohtui, kunnes muutama päivä sitten näin altaan lasissa tuommoisen isompikokoisen liukuvan, niinkuin kotilot yleensä.
Ja nyt niitä sitten tuli pohjasorasta tommonen järkyttävä satsi...
Altaassa asuu neontetroja, tulisukarapuja ynnä tavallisia kotiloita. Ruokin perushiutaleilla ja silloin tällöin pakasteötököillä.
Mistäköhän ovat voineet altaaseen tulla, mitä ovat ja ennenkaikkea, ovatkohan jollain tapaa haitallisia kaloille tai ihmisille??? Varmaa on, että tuohon purkkiin en käsiäni ihan pian laita uudestaan... YÖK!

Lisäänpä vielä, noita hetken pidempään tiirailtuani, että niiden selkäpuoli on tummempi ja vatsapuoli vaaleanharmaa, niinkuin kotiloilla. Ovat ihan saman muotoisia, kuin netistä löytämäni kuva laakamadosta. Valokuvaa en valitettavasti pysty laittamaan, digikamerani on sen verran surkea kapistus, ettei kuvasta saisi mitään selvää.
homsantuu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 16:17, 19.03.2006
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja homsantuu »

Eikö tosiaan kellään ole heittää edes arvausta noista madoista?
Olen penkonut netistä, mutta en vaan löydä...
Onkohan Harvasukasmadot aina valkoisia/vaaleita? Nuo kun on aika tummia, vaikka enpä usko muutenkaan niiden olevan harviksia. Ne liikkuvat samaan tapaan, kuin kotilot, eivät siis varsinaisesti "luikertele".
Kalat ym. altaassa vaikuttavat olevan ihan ok. Hirvittää vain, että josko ne jotenkin tarttuu ihmiseen? Kun nyt satun olemaan raskaanakin, niin sitä on kauhean varovainen joka asiassa...
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Eikö mikään näistä näytä samalle?

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=95169
homsantuu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 16:17, 19.03.2006
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja homsantuu »

Kiitos, Tinzue!

Kyllähän noista tuo planaria, elikkäs laakamato näyttää eniten samalta, kuin minun örkkini.
Noista ei taida päästä kokonaan eroon..? No koitetaan nyt ensi alkuun linkin neuvoja, jos ne vähän vähenisivät. Allas on vaan niin täynnä kasveja, että kaiken sotkun huomaaminen ja heti pois kerääminen on hankalaa. Kai se on karsittava kasveja ensi töikseen.

Onko muilla ollut planarioita altaissaan? Kokemuksia?
kami82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 670
Liittynyt: 13:02, 12.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Ei niitä, mutta noita muita ällötyksiä pölähti yhtäkkiä jostain. Hankajalkaisia, harvasukamatoja ja polyyppeja. Omituista kerrassaan. 8O
Star
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 20:22, 29.06.2005

Viesti Kirjoittaja Star »

Mulla oli 70-litraisessa sorapohja-altaassa helkkarin paljon noita, silloin kun allas tuli mulle käytettynä ja toiminnassa olevana. Niitä kiipeili laseilla niin paljon, että aina kun altaaseen katsoi, näki joka seinällä väh. yhden. En tiedä tarkalleen mitä tein, mutta muuton jälkeen kanta harveni niin, ettei niitä näe (eli en siis tiedä onko niitä enää ollenkaan).

Muutoksia joita tiedän altaaseen tulleen on kierteissarvikotiloymppi (nykyään aika runsas kanta), töyhtökääpiöahvenpariskunta ja tiheemmät vedenvaihdot. Jostain muistelen lukeneeni, että kierteiset saattais niitä syödä.

Mutta tosiaan, en tiedä mikä näistä auttoi, vai oliko se joku muu juttu. (olipa musta taas apua... :roll: )
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

homsantuu kirjoitti:Onko muilla ollut planarioita altaissaan? Kokemuksia?
On ollut ja paljonkin. Ostin akvaariokaupasta kotilomyrkkyä (Limnacid, varmaan muutkin vastaavat toimii) ja sitä piti ohjeen mukaan laittaa kaksinkertainen annostus laakamatoja varten. Kyllä ne sillä lähtivätkin, yhtään en sen kuurin jälkeen nähnyt. Eli kyllä niistä eroon pääsee. :)
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mulla noita on ilmaantunut yhteen altaaseen sen jälkeen kun aloin syöttämään kaloja pallokalalasta ylijääneillä survareilla. Niitä on satoja! Ne on ällöttäviä lilliessään pinnalla (veden vaihdon jälkeen niitä tuntuu olevan pinnalla erityisen paljon) ja hiippaillessaan laseja pitkin. Pthyi! Ei tee kauheasti mieli työntää kättään altaaseen.
"Mä luin jostain..."
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Lightforce kirjoitti:
homsantuu kirjoitti:Onko muilla ollut planarioita altaissaan? Kokemuksia?
On ollut ja paljonkin. Ostin akvaariokaupasta kotilomyrkkyä (Limnacid, varmaan muutkin vastaavat toimii) ja sitä piti ohjeen mukaan laittaa kaksinkertainen annostus laakamatoja varten. Kyllä ne sillä lähtivätkin, yhtään en sen kuurin jälkeen nähnyt. Eli kyllä niistä eroon pääsee. :)
Kyllä kyllä, mutta noilla myrkyillä pääsee eroon myös tulisukaravuista takuuvarmasti. :roll:
Omastakin rapulastani löytyy noita jonkinlainen populaatio. En ole koskaan huomannut niistä olevan mitään haittaa, mutta parin isomman tetran siirtäminen altaaseen vähäksi aikaa hävitti niistä ainakin suuren osan: en ole sen jälkeen nähnyt yhtään. Harmi sinänsä, olivat mielestäni sööttejä.
Jos aloittajalla on useampi allas, kenties jonkin petomaisen kalan voisi "lainata" vähäksi aikaa syömään lattanat pois?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
homsantuu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 16:17, 19.03.2006
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja homsantuu »

Epäilinkin vähän, että tuolla kotilomyrkyllä vois päästä eroon muustakin, kuin mistä pitäisi. Siis kiitos tiedosta!

Voisi tosiaan kokeilla laittaa pari Timanttitetraa isommasta altaasta popsimaan matosia pariksi päiväksi.
Suurempia en uskalla, ettei katoa ravut samalla!
Toisaalta en tiedä, miten iso stressi vilkkaille timanteille olisi joutua puolen metrin altaan nysään... Menettävät vielä ruokahalunsa! :mrgreen: 8O
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Täällä hävisivät 54litraisesta helmisukarapulasta kaikenmoiset pikkuöttiäiset ja matoset kuin tuhka tuuleen n. viikossa 14päisen hehkurasboraparven saapumisen jälkeen.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

homsantuu kirjoitti:Voisi tosiaan kokeilla laittaa pari Timanttitetraa isommasta altaasta popsimaan matosia pariksi päiväksi.
Suurempia en uskalla, ettei katoa ravut samalla!
Toisaalta en tiedä, miten iso stressi vilkkaille timanteille olisi joutua puolen metrin altaan nysään... Menettävät vielä ruokahalunsa! :mrgreen: 8O
Enpä siitä tiedä, mutta meillä ainakin sukaravut maistuvat timanttitetroille erinomaisesti. :roll: Puolikasvuisilta timanteilta ravut ovat tosin saaneet olla rauhassa. Jos kokeilet, kannattaa ottaa pieniä yksilöitä, ei ainakaan niitä 6-senttisiä mölliköitä. Itse ajattelin vähän tyhjentää ex-rapulan kaikesta väestöstä - myös muutamasta jäljellejääneestä ravusta - samalla keinolla, timanttitetroilla tai ehkä yhdellä paratiisikalalla (no, sellaiselle kävisi varmaan jo liian pieneksi). Viime viestissä puhuin pikkuleijatetroista, joilla ei tosin tuntunut kummoisia pedonvaistoja olevan.
Laitetaanhan kaloja kutemaankin noihin pikkualtaisiin, joten kyllä ne siellä muutaman päivän viihtyvät, puhtaassa vedessä ja herkkuja ympärillä. ;)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mitä ihmettä mä teen noiden matojen kanssa? Olen tänään vaihtanut varmaan kaikki 128 litraa vettä tuosta altaasta kun metsästin laakamatoja laseista, saalis oli järkyttävä, ämpärin pohja oli niitä täynnä. Ja nuo oli vain lasilta saalistetut yksilöt! Laitoin myös jaavansaniaiskookosluolan alunaan, koska tiedän noita matoja muhivan siinä älyttömästi. Samalla meni tietysti lukematon määrä kirsikkasukaravun poikasia manan majoille, mutta yritettävä on. Olen ollut hissuksiin ruokinnan kanssa, nyt huolestuttaa siaminpiikkisilmät, jotka näyttää todella laihoilta.
En tiedä mitä tehdä. Tuo crissen rasborajuttu kuulostaisi houkuttelevalta, mutta ei tuonne taida enää mahtua jengiä, kun siellä on jo parikymmentä sinineontetraa, 4 piikkisilmää, 1 juovaperhosnuoliainen ja 1 otto. Vai mahtuisiko? Vai koitanko metsästää nuo sinineonit tuonne 105-litraiseen kuuden hehkutetran, taistelukalan, partamonninaaraan ja kuuden kuparimonnisen joukkoon? Vai hommaanko tuonne 128-litraiseen hehkurasboroita ja siirrän ne sitten kun homma on hoidettu (jos on) tuonne 105-litraiseen? Mä en osaa nyt tehdä itsenäistä päätöstä, kun aivot jauhaa tyhjää ja silmissä vilkkuu luikertavat madot. Ärsyttää!
"Mä luin jostain..."
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Ainii, ongelma poistui kun lopetin ruokkimisen jämäsurvareilla.
"Mä luin jostain..."
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Jatkanpa tähän, kun altaastani löytyi pieni, pisimmillään noin sentin mittainen juotikas. Onkohan tällainen juotikas kaloille vaarallinen? Mistähän lienee altaaseeni ilmestynyt?
Planarioista sen erotin siitä, että juotikas kulkee lasia pitkin eri tavalla, melko mittarimatomaisesti toisin kuin planariat, jotka kulkevat tasaisesti eteenpäin.
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
minnak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 21:05, 29.10.2004
Paikkakunta: kuusankoski

Planaariot

Viesti Kirjoittaja minnak »

Onko niistä planaarioista jotain haittaa kaloille jos niitä ilmestyy joskus vai ovatko vain hyvä ravintolisä?
Itseäni kans iljettää kaikenlaiset madot ynm ällötykset, ötökkäfobia ulottuu näemmä myös veden allekkin. Onneksi en ole vielä löytänyt yhtään minkään laista matosta altaasta vaikka hiekkaa pöyhin perusteellisesti tässä yks päivä ennen uusien kasvien istuttelua.
Annan vissiin sopivan harvoin ruokaa kaloille kun syövät aika paljon matostakin jotain mitä minä en näe ja joku ilmeisesti syö kierteisiäkin kun pieniä kotilon kuoria löytyy tyhjillään aina viikottain. Ruokin kaloja 1-2 * päivässäja 4-5 päivänä viikossa.
ILH
pluu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 18:54, 01.12.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pluu »

tänä aamuna löysin noita valkoisia laakamatoja lasista ja pelästyin hirmuisesti. onneksi niistä nyt ei nyt kuitenkaan ole haittaa sukaravuilleni.. mutta ainakin vähennän ruokkimista. ovat yökötyksiä.
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

Kyselen kaverin puolesta, jos joku osaisi auttaa, mikä ötökkä hänen altaansa lasissa on.
Hänen akvaarioon lasiin ilmestynyt n. 1cm pitkä mato/toukka. Se on täysin läpinäkyvä ja siinä on ns. palloja tai pisteitä.
Mikään noista ekalla sivulla olleen linkin kuvistakaan ei kuulema täsmää. Ei pahemmin liiku, jokin sillä kuulema liikkuu,suu tms...
Tossa kuvaus lähes sanatarkasti hänen viestistään. En uskalla luvata kuvaa, voin illalla yrittää. Itse en ole vielä otusta nähnyt, yrittänyt etäauttaa meilin välityksellä.
(klo 19:09 lisätty: Nähdäkseni nyt oli savua ilman tulta. Mielestäni kyseessä jonkun kotilon kutua. :| )
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 22:00, 26.09.2005
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja MatamiMimmi »

Minä näin tänään luikertelevan yhden noin puolen sentin mittaisen ja tosi ohuen valkoisen madon altaassa. Meni heti parempiin suihin, niin en voinut kovin kauaa kauhistella sitä. Sen verran olen lueskellut nyt noita eri linkkejä mitä löysin, et en nyt ala panikoimaan, kun näin vain yhden.

Minua vain alkoi hirvittää, et entäs jos ne lisääntyy vallan mahdottomasti, jos niitä nyt on useampikin kuin tuo yksi.

Onneksi joku muukin on yhtä ötökkäkammoinen, ettei tahdo mielellään kättään altaassa lilluttaa kun tuollaisia öttiäisiä löytyy... Ihme et mä kykenen kesäisin järvessä uimaan, varmaan miljoona öttiäistä sielläkin lilluu, ja mä saan kylmiä väristyksiä ajatuksesta et pitäis käsi akvaarioon työntää :mrgreen:
30 litrasta se lähti, n.90 litraisessa pysyi tovin, 180 komeilee nyt, mutta isompaa mieli halajaa...
Psogu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 16:14, 03.03.2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Miunkin altaassa on noita tosi ohuita vaaleita matosia näkynyt. Mitähän ne mahtavat olla? Hankajalkaisiakin akvassa majailee. Nuo öttiäiset kyllä allöttävät ja kädet haluan pestä heti (ja hyvin) kun olen ne akvaarion vedessä kastanut.

Kaikenlainen höntiäis-vipatus tosin väheni kääpiömonnisten tultua. Tiedä sitten johtuiko vedenvaihdoista, vähentyneestä ruokinnasta vai monnisista. Ymmärtääkseni kääpiömonniset syövät luonnossa juuri tuollaisia pikkuhöntiäisiä, joten toivon niiden moikkaavan naapureitaan matosia. :twisted:
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”