Lehtikalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anki72
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:42, 17.10.2006
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Anki72 »

Lehtikaloilla kuoriutui tänään eka poikue. Konnanputken lehden päällä iso lauma pieniä siimahäntiä. :mrgreen:
Jos aika on rahaa, on työnteko tuhlausta.
http://dragcave.net/user/Ansuli72" onclick="window.open(this.href);return false;
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Voiko kutua siirtää vaikka johonkin poikashäkkiin akvaariooon?
kotilinna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 16:27, 25.07.2007
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja kotilinna »

Meilläkin kuti sisäsuodattimen kylkeen tänään mutta suurinosa kudusta
syötiin samantien(tulievä asialla).Koiras ollut tosi agressiivinen jo 3 päivää ja nyt löyhyttelee eviään suodattimen edessä.
PikkuPirun
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 11:58, 05.06.2007

Viesti Kirjoittaja PikkuPirun »

Kuinka kauan poikaset ovat kiinni pohjassa?

Kuoriutuivat 4pvää sitten, luin että 6-7 päivän kohdalla rupeaa uimaan.
Kovasti pyrstöt vipattavat, mutta eivät nouse pohjasta pois.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Tänään kutivat lehtikalat ekaa kertaa! Tosin asialla oli juuri se pari, jota en mielelläni altaaseen jättäisi... Toivottavasti toinenkin pariskuta saa jotakin aikaiseksi, ainakin yri on kova. :mrgreen: Jännää katsella, kun vanhemmat vahtivat ja hoitavat kutua, kuin aina olisivat sitä tehneet, vaikka eka kerta kyseessä. Naaras on tosi pienikokoinen, nelikon pienin n. puolet siitä mitä muut, ja uhittelee partamonnille kuin isompikin. :mrgreen: Mitään valmista en näistä kututouhuista tule odottamaan, sisaruksia kun ovat, niin ei viitsi alkaa kasvatella. Mutta onhan sitä kiva seurata. [;)]
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Edelleen on kutu tallessa ja kovasti sitä puollustavat.

---

muoks. 3.9.07 Höh, eilen oli päivällä kutu hävinnyt. Liekö itse syöneet, vai oliko partamonni asialla. Noh, mitäs tuosta... Luulen, että toinenkin pari "kuti". Olin näkevinäni että naaras munii lehdelle, mutta koiras kävi sitten vähän "putsailemassa" vielä lehteä, eli pisteli tuoreeltaan suuhunsa mokoma. Toivottavasti saisin pian todistaa oikean kututapahtuman tältä parilta, niin selviäisi, että yleensäkään ovat pari. Ja voisin sitten luopua noista kahdesta muusta. Mutta pitää vielä seurailla, että varmistuu sukupuolet.
mikko79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 13:42, 13.08.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Kudusta

Viesti Kirjoittaja mikko79 »

Morjensta!

Sama tarina myös täällä.

Lehtikalapariskunta on jo kookkaampi sekä myös ilmeisen paljon iäkkäämpi kuin mitä nuoret yksilöt.

Akvaario on ollut itselläni nyt reilun vuoden verran ja ensimmäistä kertaa kutevat.

Huomasin kun tämä alkoi että lämpötila akvaariossa oli noussut vakio 25:sta 27:ään. Samaan aikaan on myös veden pinnalle ilmestynyt ohut "rasvamainen" kalvo, joka ei ole hävinnyt nyt parin vuorokauden aikana.

Eihän tämä ole maitia? Mietimme tässä että eikös kuitenkin uroksen tulisi laskea maiti heldemöittääkseen munat? Tapahtuuko tämä yleensä missä vaiheessa kutua? Onko maiti selkeästi erotettavissa kuten esim. isojen lohikalojen maiti jota on tullut nähtyä joskus?

Katsotaan miten tilanne etenee!

Akvaariossa on 12 n. 4cm kulmatetraa, 9 pohjamonnista, n. 9cm raitanuoliainen sekä 2 n. 4cm raitanuoliaista. Jos poikasia kuoriutuu, mitenkä ison uhkan nämä em. fisut muodostavat? Pitääkö tässä vielä alkaa hommailla pienempää allasta mahd. jälkikasvua varten?

Parit kuvat munista:

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img826399.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img826400.jpg
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Onnea kuteville pariskunnille. Hyvä, että edes jotkut pitävät lehtikaloja, kun tuntuu, että kaikki tahtoo vain kiekkoja. Nooh... onhan niitä meilläkin myös.

Tosiaan tuossa viime sunnuntaina 13.4. huomasin vesiä vaihtaessani, kun lehtikala näykki sormiani, että olivat kuteneet miekkakasvin lehdelle. Olin nakannut miekkakasvin altaaseen pinnalle kellumaan, kun en ehtinyt sitä istuttaa. Toissapäivänä kuvittelin kudun menneen taas parempiin suihin, kun lehdellä ei näkynyt enää siimahäntiä. Eilen sitten hokaisin, että vanhemmat ovat nurkassa akvaariossa ja pinnalla amerikankilpukoiden alla kuhisee uivia poikasia. Pariskunta mikä kuti oli Sunsetblossom- huntumuotoinen ja marmori lehtikalat. Ja hätäpäissäni eilen laitoin osto ilmoituksen artemialle sekä pistin omat artemiat tulemaan. Olisi hienoa kasvattaa nämä aikuisiksi. Mutta taitaa artemiani vain tulla liian myöhään. Uivilla poikasilla ruskuaispussi oli jo aikas pieni, että varmaan tänään tarttevat viimeistään ruokaa. Saas nähdä kuinka käy.

Sitten muille vastauksia:
mikko79:
En ole koskaan "nähnyt" vielä lehtikalojen maitia vaikka omat lehtikalani ovat kuteneet useasti. Toisaalta en ole tuntikausia siinä akvaarion edessä ollutkaan tapahtumaa katselemassa, että päätäni pantiksi en pistä. Rasva yleensä akvaarion veden pintaan tulee ruuasta, esim. kuivaruoka. Maidin uros laskee samoin kuin naaras, eli hipovat vatsoillaan sitä pintaa, mihin munat lasketaan ja vuorottelevat sitten tätä tehdessään. Mamma laskee munat ja ukkeli laskee maitinsa sitten seuraavaksi. Osa näistä sitten hedelmöittyy ja ajan kanssa valkoiseksi muuttuvat munat ovat niitä homehtuvia hedelmöimättömiä munia. Ja akvaariossa muut olevat kalat plekot ja uivat kalat muodostavat aina uhan pienille poikasille sekä itse kudulle. Se vaan on niin hyvän makuista (uskoisin).

Pikkupirun:
Poikaset viihtyvät pohjassa niin kauan kuin heillä on ruskuaispussia, eli about viikon ja sitten lähtevät uimaan.

Drooms:
Kudun voi siirtää toiseen akvaarioon, olen tämän itse kokeillut. Poikashäkkien toimivuudesta en osaa sanoa. Voi olla, että onnistuisikin, jos eivät munat tipu poikashäkistä pois. En ole kokeillut koskaan. Poikaset kuitenkin vaativat jonkin verran uimatilaa alkaessaan kasvaa. Että poikasakvaario voi käydä ahtaaksi ja sitten ovat kuitenkin seka-akvassa pienuutensa puolesta vaarassa päätyä isompien kalojen ruokalistalle. Joten oma kasvatus-/karanteeniakvaario olisi paras vaihtoehto aina.

Minari:
Hedelmöittymättömät munat ovat valkoisia. Ja näkyvät parissa päivässä. Ja kutuhommissa pariskunnilla voi mennä oma aikansa ennen kuin oppivat sen homman hoitamaan kotiin.

Lisäys:
Nyt kotiin tullessani klo 16:10 poikaset uivat terhakkaasti pintaveden tuntumassa ja vanhemmat paapovat minkä ehtivät. Eräs ihana akvaristi Itä-Helsingistä möi minulle tänään nestemäistä artemiaa ja annoin sitä kalanpoikasille äsken. Saa pitää peukkuja pystyssä, minä pidän ne varpaat! :mrgreen: Kuvia koitan laittaa jossain vaiheessa kuvablogiini tarjolle.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Jatketaan tätä palstaa sitten kertoakseni poikasten kuulumisia. :mrgreen:

Tänä aamuna muutamat poikaset olivat lehden päällä. Menin katsomaan tarkemmin ja näytti mielestäni siltä, kuin he voisivat huonosti. Laitoin eilen kahdesti nestemäistä artemiaa ja hienojauhoin vielä poikasten ruokaakin heille (tuskin syövät tuon ikäisinä vielä). Tänä aamuna tiputin artemiaa taas heille. Ohjeessa sanotaan, että suodatin pitää ottaa pois päältä laiton ajaksi. Noh, olinpa sitten unohtanut suodattimen pois päältä koko yöksi. Laitoin sen nyt aamulla päälle. Voi mun muistiani! [}:)] Onpi pakko sitten tänään illalla irrottaa Eheimin proffa ja putsata se, ettei tule tapettua loppujakin kaloja. Pakko oli vain laittaa se päälle, ettei tule mitään kaasuja mätänevistä "jätteistä" suodattimessa. Liekö sitten tein oikein... aika näyttää. Mutta hienosti vanhemmat huolehtivat poikasistaan. Olen erittäin ylpeä heistä.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Eilen poikasia oli hävinnyt kolmannes ja tänään oli jäljellä enää puolet. Ehkä noin 20 kappaletta. Alunperin oli varmaan noin 60 poikasta. Eilen katselin artemiaani, mitä laitoin tulemaan ja näkyi olevan jo kuoriutuneita. Tänä aamuna annoin kuitenkin nestemäistä artemiaa poikasille. Olen vain alkanut miettimään, että mitäköhän sanoisivat siirrosta. Jos laittaisin altaan vettä karanteenialtaaseen ja koettaisin sen saada vastaavanlaiseksi vesiarvoiltaan. Kun olisi kiva koettaa edes muutama poikanen saada kasvatettua isoksi.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 173
Liittynyt: 19:36, 03.01.2007
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Olen imaissut lehtikalan poikaset lääkeruiskulla ja letkulla kuoriutumisen jälkeen tai uimaan lähdettyä pois, ja laittanut ensin esim johonkin karkkilaatikon kokoiseen, mikä kelluu akvaariossa ja missä on samaa vettä ilmastin kivi ja ruokkinut niitä sinne jonkun aikaa, kahdesti päivässä imuroinut pohjalta vanhaa ruokaa pois ja uuttaa vettä tilalle. Hyvin on kasvaneet - liiankin hyvin. Taas olisi yli 100 2½ kk:n ikäistä, , vaikka piti ottaa vain muutama. Kumma kun näiden vanhemmat ovat kultaisia, mutta kaikilla poikasilla on raidat.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Aikas hyvä idea maltsa. Jännää tosiaan, että poikasilla on raidat, jos vanhemmat ovat kultaisia. Mitenköhän se on mahdollista? En ymmärrä.

Eilen olin sitten varautunut illalla siirtämään poikaset toiseen akvaarioon. Aamulla poikasia oli enää noin 20 kappaletta ja kun 7 tunnin päästä tulin, niin ei enää yhtään. En sitten tiedä miksi. Olisiko Artemian saanti kuitenkin heillä ollut heikkoa? Vai oliko vanhemmissa vika. Nyt on sitten tuoretta artemiaa läjäpäin tarjolla. Tarttee varmaan koettaa syöttää ne muille kaloille. Tuli tehtyä satsit merkkarilaatikkoon ja pulloon, ja molemmat onnistuivat. :mrgreen: Vai pitäisikö laittaa myyntiin?
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
satuuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 09:25, 05.02.2008
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Meillä tuli eka kutu miekkakasvin lehteen. Naaras teki nättiä rivistöä lehdelle ja puolusti kutua muilta kaloilta. No uros tuli vähän ajan päästä perässä ja söi kaikki. Toi uros on nuorempi tai luulen sen ainakin olevan uros, ei oo vielä kyllä täyskasvuinen. Mietiskelin tuollaista että kun naaras on tavallinen ja uros musta, tulisko poikasista marmoreita? jos siihen vaiheeseen joskus päästäisiin.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 173
Liittynyt: 19:36, 03.01.2007
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Kiiki 74, pakasta se artemia, jääpaloina, ja syöttele poikasille myöhemmin.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

maltsa kirjoitti:Kiiki 74, pakasta se artemia, jääpaloina, ja syöttele poikasille myöhemmin.
Mites tuo pakastaminen käytännössä tapahtuu? Nimimerkillä: "ei mitään hajua"!
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 173
Liittynyt: 19:36, 03.01.2007
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja maltsa »

No minä olen tehnyt siis näin. Vetäisen ne toukat suolavetensä kanssa sieltä purkista valon lähelta, missä niitä on eniten. 20 ml lääkeruiskulla, ja suodatan pienen purkin päällä olevan sukkahousunkankaan läpi, pari kertaa vielä puhdastta vettä siitä samasta, läpi sitten huljautan toukkamassan pieneen määrään puhdasta vettä jossain purkissa, ja ruiskuttelen sen toukkaveden kalojen pakasteruuan tyhjiin kennoihin, ja laitan pakkaseen jäätymään. Kennot ovat käteviä myös räkmixin pakastamiseen. Jos ei ole kennoja, niin vaikka muovipusiiin ja pakastus levynä. Sieltä sitten ottaa palan, kun tarvitsee.
pjh33
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 11:33, 11.05.2008
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

juu

Viesti Kirjoittaja pjh33 »

minulla kutivat 11.05.2008 ja vartioivat nekin kokoajan muniaan ja lauhduttavat niitä toinen hätistelee pois muut ja toinen lauhduttaamunia kuinka kauan kuoriutumiseen menee?? ja kannattaako poikaset laittaa poikas altaaseen ja mitäs ruokaa niille voisiantaa käyköhän tavallinen poikas ruoka (hyvin (hienoa) ruokaa ) 8O en tiedä kun ensikerta =)
pyry
seovi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 15:31, 27.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani (/Hämeenlinna/Oulu)

Viesti Kirjoittaja seovi »

Kertokaapas minulle, että minkä kokoisena lehtikalanne kutivat ensimmäisen kerran. Minulla on nuo vasta ihan rääpäleitä (2€-kolikon kokoisia) mutta tukijoukoilla on kova odotus päällä...
Pari karvakorvaa, liian monta litraa vettä ja mies... tärkeysjärjestyksessä ;)
pjh33
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 11:33, 11.05.2008
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

juu

Viesti Kirjoittaja pjh33 »

minulla on 12-13cm =)
pyry
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Tunkeudunpa tähän ketjuun nyt ilonpilaajan asemassa...

Mulla siis on myös lehtikaloja, kutevat säännöllisesti parin viikon välein. Seura-akvaariossa noista ei ole koskaan poikasia tullut, vedetään jo kutu-vaiheessa parempiin suihin, jos ei vanhempien niin sitten viimeistään kiilakylki-parven muodossa.

Eli nyt vähän faktoja kaipaisin. Jos joku haluaa lehtikala-poikueen kasvattaa, niin mitä siihen vaaditaan? Kyseessä on kuitenkin iso kala joka tekee myös suuren määrän poikasia. Ruokinta ei ole ihan yksinkertaista ja se työn ja vaivan määrä poikueen kasvattamisessa myynti-kokoon asti on valtava. Sitten viet ne eläinkauppaan pilkka-hinnalla. Mun mielestä ei ole sen arvoista :?
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
pjh33
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 11:33, 11.05.2008
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

ei

Viesti Kirjoittaja pjh33 »

en vie eläinkauppaan koska pidät itellä =) kyllä tonne mahtuu...
pyry
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Pidät itellä esim. 20 lehtikalaa? Melkonen akvaario pitää olla.

Asia on tietysti toinen, jos niistä tosiaan kasvattaa aikuiseksi asti vaan vaikka pari. Mutta ei sekään oo kivaa (mun mielestä) lahdata niitä sitten kymmenittäin... vaikka hyvällä tuurilla seura-akvaariossa on sellainen kokoonpano, että poikasista muutama selviytyy.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: ei

Viesti Kirjoittaja allablaze »

pjh33 kirjoitti:en vie eläinkauppaan koska pidät itellä =) kyllä tonne mahtuu...
pjh33 kirjoitti:juu minulla oli vähän aikaasitten kyseisiä triopseja ja kyllä meno oli hurjaa! hiekkaa lenteli ja meno oli muutenkin hurjaa lopulta kaikki kuolivat yksi toisensa jälkeen mutta ostin tämän jälkeen 60l akvaarion ja aion siirtyä 250l akvaarioon =)
Toivottavasti olet jo ostanut tuon 250 litraisen, ja kalat ovat siis siinä, eikä tuossa 60 litraisessa...?
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
pjh33
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 11:33, 11.05.2008
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

juu

Viesti Kirjoittaja pjh33 »

tottakai siirryin triopseista siihen ja pari tetraa sinne mut ostin 300l akvaarion sen jälkeen =) 60l ei kyllä kalat pääse kääntyyn ees XD ainakaan lehtikalat =) juu olen antanut 60l akvan triopseille ja tetratkin tykkäävät olla niiden seurassa =) :D ja on siellä pari seeprakorallia (pieniä) =)
pyry
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

En kyllä sinne 300:n litraankaan laittaisi kuin yhden pariskunnan. Niille on siellä ihan mukavasti tilaa, jos tulee enemmän lehtareita niin käy ahtaaksi. Ulkopuoliset saa sitten kutevalta pariskunnalta urakalla turpaansa, kun ei ole tarpeeksi tilaa pysyä kaukana/paeta.

Mun pariskunnan ukko on kutu-aikaan niin ärhäkkä, että en uskalla käpäliäni akvaarioon laittaa ilman että toisessa kädessä on haavi pitämässä lehtareita kauempana. Käy surutta päälle (ei sillä, että se jotain vahinkoa saisi aikaan :mrgreen: ).
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”