Seeprakala pyörii "akselinsa" ympäri

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Flubenol jauhe on ainakin minulla noihin tehonnut. Sillä olen häätänyt kidusmatoja ainakin lippulehtikaloilta ja kiekoilta.
Etuna akvaariokaupasta saataviin tuotteisiin on se, että ei tarvitse
ennen lääkitystä muutella vesiarvoja (esim. Gyrotoxia käyttäessa
karbonaattikovuus täytyy nostaa vähintään 10: een) Ja hinta.

T: Mari
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Flubenol jauhe on ainakin minulla noihin tehonnut. Sillä olen häätänyt kidusmatoja ainakin lippulehtikaloilta ja kiekoilta.
Etuna akvaariokaupasta saataviin tuotteisiin on se, että ei tarvitse
ennen lääkitystä muutella vesiarvoja (esim. Gyrotoxia käyttäessa
karbonaattikovuus täytyy nostaa vähintään 10: een) Ja hinta.


Oh, siinäpä olisikin nostamista kun kh on aina vaan 1.

Tuota flubenolia vähän itsekin uumoilin, pitänee tilata sitä sitten joltakin jolla sitä oli täällä myynnissä...

*riemuissaan siitä kun kaloilla on kidusloisia (kun ottaa toisen vaihtoehdon huomioon)*

Elämä on täynnä valintoja, enimmäkseen vääriä...
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Mutta jotain kuitenkin. Lehtikalalla oli Dactylogyrus sp. tartunta, eli kidusloisia. Näitä on oletettavasti kaikilla altaan kaloilla, joten hoito olisi tarpeen.
Kiekoilla ainakin, ja pätee varmaan moneen muuhunkin kirjoahveneen, on kidusloisia suurinpiirtein aina. Poikkeus ehkä juuri lääkityksen jälkeen tms.
Eli jos kalat ei oireile sen kummemmin(kiihtynyt hengitys, ei syö tjs), niin ei välttämättä kannata edes lääkitä. Se vaan stressaa kaloja turhaan ja kohta niillä on ne kidusloiset kumminkin uudestaan...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kiekoilla ainakin, ja pätee varmaan moneen muuhunkin kirjoahveneen, on kidusloisia suurinpiirtein aina. Poikkeus ehkä juuri lääkityksen jälkeen tms.
Eli jos kalat ei oireile sen kummemmin(kiihtynyt hengitys, ei syö tjs), niin ei välttämättä kannata edes lääkitä. Se vaan stressaa kaloja turhaan ja kohta niillä on ne kidusloiset kumminkin uudestaan...
Jepjep. Näin kuulin toiseltakin taholta. Joten taidan antaa olla näin niin kauan kun ei kummemmin haitaksi näyttäisi olevan.

Kiitoksia kaikille vastanneille, toivottavasti minun ei enää tarvitse palata tähän aiheeseen...

Elämä on täynnä valintoja, enimmäkseen vääriä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”