Murtovesiakvaario?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Murtovesiakvaario?

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Onkos täällä ihmisiä joilla on murtovesiakvaario?
Olen harkinnut pallojen hankkimista (alunperin sinipalloja, mutta kun ovat niin pieniä ja tilaa olisi 150l.), ja fig.-8 pallolle suositeltiin livästi suolaista vettä.
Miten tällainen toteutetaan
Löytyykö kaveja lievästi suolaiseen veteen?
Onko suodattimelle jotain erikoisvaatimuksia?
Tartaros
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 00:32, 27.06.2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

Sama asia kiinnostaa minuakin, joten nyt "murtovesi tietäjät" vinkkejä peliin.

KatjaN, oletko muuten huomannut Puutorin akvaariossa olevan myös murtovesikaloja? Puutorissa on vaan ne kaikkien Turkulaisten tietämät hyvät ja huonot puolet...
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Oh.. olen turusta enkä näitä puolia tiedä... mitähän ne on että osaan niihin varautua.

B
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Joo. On puutorin akvaariossa tullut käytyä. Siellä vielä jokin aika sitten oli niitä himoitsemiani figue8-pallojakin.
Jotenkin kyllä epäilyttää kysyä sieltä asiasta, josta itse ei tiedä juuri mitään. Joskus on tullut outoja vastauksia. Mutta kyllä se noin yleisesti on ihan hyvä paikka.
Täytyypä nyt tarttua härkää sarvista ja alkaa itse koluta tietoa
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Jotain tietoa ainakin löytyi.
http://www.wetwebmedia.com/
Sieltä löytyi juttua 'brackish systems'. Oli tietoa esim. pumpuista kaloista suolasta. Tosin itse jouduin välillä turvautumaan sanakirjaan oli sen verran hassuja sanoja, mutta kyllä siitä selvää sai.
Tartaros
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 00:32, 27.06.2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

Oh.. olen turusta enkä näitä puolia tiedä... mitähän ne on että osaan niihin varautua.
Hmmm... Miten tämän nyt ilmaisi. Puutorin akvaariolla on vuosien, vuosikymmenten kokemus akvaarioista, meri/murto/makeavesi -sellaisista. Siellä on myös edustava valikoima kissan/koiran/jyrsiöiden/lintujen tarvikkeita, hoitovälineitä ja ruokia. Mutta liike, joka levittää asiantuntemuksensa noinkin laajalle ei välttämättä voi tarjota yhtä hyvää tietotaitoa/palvelu kuin ainoastaan vedenalaiseen maailmaan keskittynyt liike. Puutorin akvaarion ongelmana on ollut vuosia myös epäsiisteys ja tietynlainen markkinahenkinen asenne, jollaista tapaa useammin kodinkonekaupoissa kuin akvaarioliikkeissa.

Varmaa on se, että Puutorilla sinua osataan neuvoa, jos olet aloittelia tai vähän harrastanut. Saat myös sieltä kaikki peruskalat ja neuvot niiden hengissä pitämiseen.

Mutta siinä vaiheessa kun haluaa jotain muuta kuin miljoonakaloja, huomaa Puutorin ammattitaidon olevan joskus suppeaa. Joskus huomaa saaneensa aivan vääriäkin neuvoja vaativaan tilanteeseen.

Että näin...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Puutorin altaista löytyy myös sellaisia ihanuuksia kuin papukaijaahvenia ja traakkipuita.

-Holzig-
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Puutorin akvaariosta vielä, kaverilleni myytiin sieltä muutama vuosi sitten kun aloitimme harrastuksen neljä kultakalaa 40 l akvaarioon, että sellaista. toiseksi puutorilla mun mielestä on aina tosi paljon kuolleita kaloja akvaariossa, ei taideta poistaa kovin usein?! Koira ihmisenä vielää korjaan pienen ei olennaisen asian, ei siellä koira tavaroita ole...
Tartaros
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 00:32, 27.06.2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

Puutorin akvaariosta vielä, koira ihmisenä vielää korjaan pienen ei olennaisen asian, ei siellä koira tavaroita ole...
Ok, minulla kun on vaan noita kaloja ja kissoja.
Naksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:37, 05.11.2001
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Huomasin tämän jutun vasta näin myöhään, mutta toivottavasti vastaukseni vielä auttaisi.
Murtovesiakvaarion tekniikka on sama kuin makeavesiakvaariossa, eli suodattimelta lämmittimeltä ja valaiseímelta ei vaadita sen kummempia teknisiä ominaisuuksia. Suodatin tietysti voi olla hieman tehokkaampi, koska suolainen vesi pidättää happea vähemmän. Kasveista itselläni on menestynyt jaavansanianen ja jättiläisvallisneria. Suolan johdosta kasvit kasvavat hieman tavallista hitaammin. Murtovesiakvaarion yksi tärkeimmistä mittareista on suolapitoisuuden mittaamiseen käytettävä tiheysmittari, vedenvaihtojen yhteydessä on tärkeää saada suolapitoisuus säilymään vakaana. Samoin kun joskus löytää akvaarioliikkeestä jotain ostettavaa, niin voi tasata liikkeen ja oman (karanteeni)akvaarion suolapitoisuuden samaksi, ei tule kaloille suurta järkytystä. Suolana kannattaa ehdottomasti käyttää merivesiakvaariooon tarkoitettua suolaa, siinä on oikeassa suhteessa suoloja ja hivenaineita.
Oma murtovesiakvaarioni on 400l. Siellä uiskentelee 6 juovakuukalaa, 2 ampujakalaa ja lajitelma molleja. Toiminnassa se on ollut 7v. ja paljon antoisia hetkiä olen sen parissa viettänyt joten tervetuloa murtovesiharrastuksen pariin.
timok
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 21:46, 30.11.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja timok »

Naksu: Onko sulla akvaariossas metallikehykset?Eikös se sillein oo, että metallikehyksiä ei saa olla jos on murto/merivesiakvaario?
Mistä muuten hommasit ampujakalat?Oon jo pitkään ehtinyt niitä, mutta ei niitä vaan löydy mistään itse asun jkl:ssa.

Näin se homma etenee valitettavasti?
Naksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:37, 05.11.2001
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Kyllä mun akvaario on alumiinikehyksillä varustettu. Joskus olen itsekkin asiasta lueskellut, mutta ne on ollut aika vanhoja juttuja joten olen päätellut asian koskevan aikaisemmin käytettyjä rautakehyksiä jota suola kyllä vaurioittaa. En ole havainnut suolan vaurioittavan kehyksiä, mutta kuivailen kehykset kyllä hyvin vedenvaihtojen yhteydessä ettei suolavesi jäisi lillumaan kehykselle ja siitä valuisi akvaarioon. Siihen onko siitä vastaavaa hyötyä vai ei, en osaa sanoa. Ampujakaloja oli täällä Kuopiossa myynnissä. Erittäin viehättävä kala, kissakin pysyy kalojen ruokinta-aikaan kaukana. (Muutaman kerran vesisuihkun päälle saaneena, oppinut siis sekin jotakin...)
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Mistä olet löytänyt juovakuukaloja(Monodactylys sebae)-onko niitä ollut suomessa myynnissä???TFh-lehdessä oli juuri niiden kudetusjuttu.

Catfish blues
Naksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:37, 05.11.2001
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Tilautin niitä itselleni paikalliselta akvaariokauppiaalta. Mutta ei se ihan helppoa ollut. Ensimmäisellä kerralla ei tullut kuin kolme kalaa ja lajille tyypilliseen tapaansa nahistelut olivat välillä aika rajuja. Meni reilut 2 vuotta ennenkuin onnistuin saamaan kolme yksilöä lisää. Hieman kyllä hirvitti lisätä kympin kolikon kokoisia kaloja reilun 13cm kokoisten joukkoon, varsinkin tietäen juovakuukalojen epämiellyttävän käyttäytymisen pienempiä kaloja kohtaan, mutta hyvin meni.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Kyllä mun akvaario on alumiinikehyksillä varustettu. Joskus olen itsekkin asiasta lueskellut, mutta ne on ollut aika vanhoja juttuja joten olen päätellut asian koskevan aikaisemmin käytettyjä rautakehyksiä jota suola kyllä vaurioittaa.

Kyllä se valitettavasti ajan mittaa alkaa alumiiniakin syömään (vaikka se onkin eloksoitu). Pieni sivelty silikonikerros (miksei paksumpikin) estää hyvin tämän. Liuennut alumiinihan tekee ainakin ihmisen aivoille hallaa, kaloista en tiedä. Eipä niitä mehu-maijojakaan enää alumiinista tehdä...
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Naksu: Kiitos vinkeistä. Akvaario on jo toiminnassa, mutta kasvit uupuu. Tuo jättiläisvallisneria taitaa olla hiukan liian iso 60l. akvaan. Ajattelin kokeilla anubiasta (luin jostain että pitäisi kestää murtovettä) ja ehkä tuota jaavansaniaista.
Mistä liikkeestä Turusta löytyisi merivesiakvaarion suolaa? Ei viitsis kauheeta säkkiä mistään tilata.
Kuukaloista sen verran, että täällä Turussa Puutorin akvaariossa on jo jonkun aikaa ollut kuukaloja myynnissä. Juovista en tiedä .
Naksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:37, 05.11.2001
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Merivesiakvaarioihin tarkoitettua suolaa saa ostettua hyvinvarustetuista eläinkaupoista. Luulisi Turun kokoisessa kaupungisssa tällaisia löytyvän. Suolaa myydään myös kilon pakkauksissa hinta on n. 15€.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”