Epätoivon vallassa akvaariota kypsyttäessä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
EevaV
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 13:29, 07.01.2003
Paikkakunta: Tampere

Epätoivon vallassa akvaariota kypsyttäessä

Viesti Kirjoittaja EevaV »

100-litraiseni on ollut kypsymässä jo reilut 5 viikkoa, kypsymisongelmista olen kirjoitellut myös muilla palstoilla. Nyt ajattelin kysellä vielä täältäkin. Siis, hirvensarvisuolaa laittelin (myös muita ohjeita noudatin), mutta ilmeisesti en älynnyt lopettaa sen lisäämistä ajoissa. Nitriitti on ollut jo kolmatta viikkoa huippulukemissa. Nitraattiakin on 25 mg/l. Toista viikkoa sitten lopetin ammoniakin lisäilyn kokonaan ja odottelin nitriitin laskemista, mutta niin ei käynyt.

Minulla oli kiire, kun oli kaloja tulossa uuteen altaaseen ja neuvoja noudattaen vaihdoin TODELLA runsaasti vettä useampaan otteeseen täysin tuloksetta. Olen testannut kahdella eri testillä, molemmat näyttävät samaa. Lisäksi testasin hanavedellä testien toimivuuden. Jopa vartti tällaisen suuren vedenvaihdon jälkeen nitriittitesti oli kirkuvanpunainen (16,5 mg/l).

Nitriittiä on vieläkin aivan yhtä paljon ja olen jo epätoivon partaalla :( . Mitä vielä voin tehdä? Suodatusta on tarpeeksi (Sacem Marathon 500 -ulkosuodatin) ja altaassa ei ole kuin puhallushiekka pohjalla, yksi kanto (keitetty), pari kookospähkinän kuorta (keitetty), kasveina intianvesitähdikkiä, vallisneriaa ja jaavansammalta. Vesisaniainenkin on, mutta se näyttäisi olevan jostain syystä kuolemassa.

Pieni akvaario on liiiiiiiiian täynnä asukkeja odottelemassa uutta kotia. Haluan saada nitriitin pois akvaariosta ja äkkiä. Olen odottanut ja tehnyt vaikka mitä, mutta mistään ei ole apua. Voisitteko auttaa?
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Ymppää bakteereita

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Pese vanha suodatinpatruuna uudessa akvaariossa ja sekoita sen mömmöä pintahiekkaan tai osta Bactozymiä, jonka lisäämisen jälkeen akvaarioon pitäisi ensimmäiset kalat voida pistää jo kahden päivän kuluessa. Pesitkö pohjahiekan hyvin? Uuteen akvaarioon ei kaloja saisi lisätä kuin hitaasti, ennenkuin se on kypsynyt kunnolla. Missään tapauksessa ei saa laittaa kaloja ennenkuin testitulokset sen sallivat.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Re: Ymppää bakteereita

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tiitu kirjoitti: Missään tapauksessa ei saa laittaa kaloja ennenkuin testitulokset sen sallivat.
Muuta tuosta osittain lainaamastani ohjeesta ei kannata noudattaa.

Tee isoja vedenvaihtoja vaikka usea päivittäin, jotta saat nitriitin pois. Pohjaa kannattaa sitäkin imuroida näin kypsytysvaiheen lopuksi jos sielläkin typen lähteitä olisi. Tässä on tapahtunut virheitä ilmeisesti sekä ammoniumin liiallisessa annostelussa että sen lopettamisessa siinä vaiheessa kun nitraatit ovat alkaneet kohota ja akvaario olisi jo ollut kypsä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
EevaV
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 13:29, 07.01.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja EevaV »

Kiitos! Tiedän, että annostelussa lienee tullut virhe, josta nyt sitten makselen rankemman kaavan mukaan...

Kuinka monena päivänä tällaisia suuria vedenvaihtoja pitää tehdä, että tuloksia tulee? Olen nimittäin vaihtanut kolmena päivänä peräkkäin kaksi kertaa päivässä n. 75% vedestä eikä vielä ole näkynyt mitään.

Tosin täytyy tuo hiekan imurointi suorittaa, jos se vaikka auttaisi. Suodattimeen en ole koko kypsytysaikana kajonnut, tuli vain mieleen että auttaisiko, jos tekisin suodattimelle jotain? Siinä kyllä menee kaikki ne hyvät bakteerit, jotka ovat vaivalla sinne kasvaneet...eli ei ehkä kovin hyvä idea...
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Saitte minutkin huolestumaan. Minulla on ollut akvaario kypsymässä vajaan viikon ja olen lisäillyt pari hyppyselistä hirvensarvisuolaa päivittäin. Koska pitäisi lopettaa? Lisäänkö koko kypsymisen ajan vai riittääkö, jos nitriitti alkaa kohota?
EevaV
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 13:29, 07.01.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja EevaV »

Minulla on nyt kaikki hyvin :)

Nitriitti putosi nollaan hirvittävän nopeasti, kun vihdoin viimein TAJUSIN, mistä sitä akvaarioon aina tuli. Mulla nimittäin 5 minuuttia 75% vedenvaihdon jälkeen nitriittitesti näytti kirkuvanpunaista ja siinä vaiheessa minunkin järki sanoi, että kaikki ei ole aivan kohdallaan. Olin testannut hanaveden eikä siinä ollut mitään. Samoin kaikki sisustus altaassa on keitetty, joten oli pakko ruveta miettimään, mistä nitriitti altaaseen tuli niin valtavan nopeasti.

Eli, minulla oli tuon yliannostuksen takia kertynyt ulkosuodattimen letkuihin jotain hirvensarvisuolamössöä (tai siis tarkemmin en tiedä, mitä se oli; suolasta lähtöisin kuitenkin) ja kun sen sieltä poistin, putosi nitriitti puolessa päivässä runsailla vedenvaihdoilla nollaan eikä ole sieltä sen jälkeen noussut. En siis pessyt suodatinta, ainoastaan puhdistin ylimääräiset roinat letkuista.

Kalat voivat kaikki pulskasti ja hyvin ja elämä hymyilee :) Jos olisin älynnyt tarkistaa ne letkut aiemmin, olisi allas ollut kalakunnossa jo aikoja sitten. Mutta parempi myöhään kuin...
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Minkäs verran EevaV sitä hirvensarvisuolaa sinne laitoit ja koska lopetit sen laiitamisen?

Hienoa, että sinulla on jo kaikki kunnossa, minulla vasta nitraatti nousemassa hiljalleen.
EevaV
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 13:29, 07.01.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja EevaV »

Laitoin sitä päivittäin sellaisen vajaan teelusikallisen (olisikohan joku 4 ml) ja laitoin sitä ihan sinne saakka, kun kalojen tuloon oli 3 päivää. Mulla oli nimittäin käsitys laittaa sitä siihen saakka, kunnes nitriitti laskee takaisin nollaan... Eli älä laita sitä ihan niin pitkään!

Noh, mulla iski paniikki, kun oli kalat tulossa ja nitriittiä hirveästi. Siinä vaiheessa älysin kysyä neuvoa, mutta neuvoista huolimatta tuloksia ei tullut, syynä kun oli tuo letkuihin pakkautunut mömmö.

Mutta lue aquahoito.info -sivulta vielä itse, minä olisin saanut lopettaa suolan laittamisen jo paljon aiemmin. Suolan lisäystä ainakin voi vähentää, kun nitraattia on vedessä.
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Kiitti vinkistä, ehkä minä osaan ottaa opikseni toisten virheistä ja selviän tästä kypsyttelystä.
Aves
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 16:45, 09.01.2003
Paikkakunta: pk-seutu

Viesti Kirjoittaja Aves »

Kannattaisi varmaan liuottaa kiinteässä muodosssa olevat ammoniumlisät ensin pieneen määrään vettä, etteivät suodattimet imaise niitä sisäänsä.
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Nonni, selvishän se, miksi munkin akvaariossa on vielä nitriittiä! Mä tein saman virheen kuin EevaV. Nitriitti kullä putosi jo nollaan, mutta nousi uudestaan hiukan. Voiko syynä olla se, että tyhmyyksissäni menin möyrimään pohjaa? Yritin pistää kannon sinne, mutta se ei sitten sopinutkaan sinne eli turhaa koko homma.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
rico
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:36, 16.02.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja rico »

minun akvassa nitriitti meni pois viikkossa :), käytin vain Bactozymia, vaihdon vettä joka toinen päivä ja en imuronut pohjaa
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 12:45, 23.06.2003
Paikkakunta: Iittala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja danjuska »

Kaivoin tällaisen vanhan viestin esiin, koska mulla on ihan sama ongelma. Nitriitit ja nitraatit ovat olleet taivaissa jo reilun viikon, mutta kun olen koko ajan luullut, että ne nitriitit siitä sitten itsekseen laskisivat. Ja toisekseen minäkin olin saanut sellaisen kuvan, että sitä ammoniumia pitää lisäillä niin kauan, että nitriitit ovat tipahtaneet nolliin.

Aloin vaihdella vesiä sunnuntaina, ja olen nyt kahtena päivänä peräkkäin vaihtanut 75% vedestä kahteen kertaan. Kuitenkin heti vedenvaihdon jälkeen nitriitti on edelleen aivan kirkkaanpunaista. Vesijohtovedellä olen tarkistanut, ja testi näytti nollaa.

Eeva V:llähän syy löytyi ulkosuodattimen letkuihin jääneestä hirvensarvisuolajämistä, mutta entäs kun mulla on sisäsuodatin? (Ulkosuodatin kyllä tilauksessa.) Pitäisikö mun nyt kuitenkin pestä se suodatin, vaikka siellä ne bakteerit majailevatkin?

Vai riittääkö tuo Bactozyme-lisäys tässä vaiheessa? Kypsytyksen tein ammoniumkloridilla.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

danjuska kirjoitti:Eeva V:llähän syy löytyi ulkosuodattimen letkuihin jääneestä hirvensarvisuolajämistä, mutta entäs kun mulla on sisäsuodatin? (Ulkosuodatin kyllä tilauksessa.) Pitäisikö mun nyt kuitenkin pestä se suodatin, vaikka siellä ne bakteerit majailevatkin?
Jos päätät pestä suodattimen, huuhtaise vain kevyesti. Säilyvät bakteerit paremmin :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vähän ohjeiden täsmennyksiä, pitänee lisätä myös sivuilleni.

Jos käytääte kiinteitä suoloja, niin ne on syytä liuottaa ensin veteen jossain erillisesttä astiassa ja lisätä vasta täysin liuenneena akvaarioon, jotta eivät pääse kertymään mihinkään.
Heti kun nitriittiä alkaa ilmestyä, ammonium-annostelu pienennetään puoleen ja lopetetaan kokonaan, kun nitraatteja alkaa näkyä. Kun nitriitit ova pudonneet nollaan, tehdään iso vedenvaihto ta tuodaan kalat sisään.

Kaupallisista bakteerivalmisteista:
Niissä ei ole mainittu viimeistä myyntipäivää, joten ei voi tietää miten monen vuoden ikäistä varastoa kauppias myy. Kyseessä on biologinen materiaali, jota pitää säilyttää asiallisesti, mutta onko myyntihylly se asiallinen varasto?

Itse en ole vakuuttunut noista typpibakteerivalmisteista. Olkoot bakteerit vaikka pakastekuivattuja, mutta onko niitä kahdessa päivässä riittävästi henkiin herätettävissä ja niin edelleen, ja niin edelleen ... :?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 12:45, 23.06.2003
Paikkakunta: Iittala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja danjuska »

jarvij: Aquahoidon sivuilla:
"Ammoniumin lisäämistä vähennetään heti kun nitraatin määrä alkaa nousta, ja lopetetaan kun nitriitit ovat hävinneet."

Noiden ohjeiden mukaan tein, eli vähensin reilusti ammoniumin lisäämistä heti nitraatin ilmestymisen jälkeen, mutta vähän lisäilin kuitenkin... Ja odottelin tuon nitriitin laskemista.

Kah, kun tällaiselle luupää-blondille kaikki täytyis vääntää rautalangasta. (Saamatta silloinkaan välttämättä kovin kummoisia tuloksia aikaiseksi :roll: )

Eipä mulla taida nyt enää tässä vaiheessa muita vaihtoehtoja olla kuin tuo Bactozyme kuitenkaan.... :(
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei satu huonekasveja ruukuissa tai puistoa läheisyydessä olemaan. Typpibakteereita kun on kaikkialla. Osta vaikka jokin akvaariokasvi potissa. Sielläkin niitä on :mrgreen:
Ja elossa!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 12:45, 23.06.2003
Paikkakunta: Iittala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja danjuska »

On on. Kukkamullasta ympin otinkin tuon kypsymisen käynnistämiseen. Sanopas nyt sitten se mullan määrä (ml vai kaksi kourallista), mitä vedessä liotan... Akvassa "likoaa" myös kolme kasvia, jotka olen ostanut potissa.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Oliskohan kourallinen jotain. Nuo bakteerit tuplaavat lukumääränsä ja massansa noin kerran 18 tunnissa eli ne kasvavat bakteereiksi varsin hitaasti. Monet muut kun tekevät tuon saman jopa kolme kertaa tunnissa:

Tämä on se syy miksi kypsytys kestää tuon kolmisen viikkoa, eikä vanhaa vettä kannata säästää!
Hyödylliset, hitaasti kasvavat bakteerit ovat suodattimessa ja pohjassa jne., mutta haitalliset, nopeasti kasvavat vapaassa vedessä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Tästäkin kypsyttämisistä olisi päästy helpolla, kun olisi ottanut toisesta akvaariosta vanhaa vettä ja jotain siihen tarkoitukseen suunniteltua kaupallista bakteeri valmistetta ohjeen mukaan ja näin ei itse olisi kypsynyt ennen akvaariota.
In numbers of ten the power is in one.
Nobelin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 20:27, 15.03.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Joo ja jos sitä vanhaa vettä vielä seisottaa pari päivää ämpäreissä niin se "hapettuu" eikä sitten tarvii hapetinta! :twisted:

Ja hanavesi on vaarallista, se pitää parantaa kaupallisilla "parannusaineilla"! :twisted:

Tällaisiakin neuvoja olen kuullut. Jostain syystä nuo Jukan neuvot ovat tuntuvat hieman uskottavimmilta. Ehkä siksi että ne ovat perustellut. :D
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

No, hyvinhän näytti jukan neuvoilla menneen, aikaakin meni vaan viisi viikkoa eikä valmista meinannu tulla.
In numbers of ten the power is in one.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Vai on vanhassa vedessä jotain hyödyllistä kypsymisen kannalta? Siinä tapauksessa minulta voi joka keskiviikko ostaa halvalla 50 litraa tuota ihmeainetta. :mrgreen:
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 12:45, 23.06.2003
Paikkakunta: Iittala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja danjuska »

Nonni. Tänään kun tulin töistä, mittasin nitriitit: kovin paljon punaisempi ei olisi voinut litku olla.

Vaihdoin vettä n. 75%, huuhtaisin vähän sisäsuodatinta ja lisäsin sitten Bactozymiä ohjeen mukaan.

Jätin akvaarion rauhaan koiran treenien ajaksi ja kotiintultuani mittasin nitriitit uudestaan. Vain 0.25 mgN/l!! Eli jo oli sävy muuttunut testissä!!

Nyt sitten vain odottelen, että menevät nolliin. Ja ilmeisesti vaihdan edelleen tuota vettä ihan reippaasti joka päivä? Kauankohan tässä nyt pitäisi seurata sitten nitriittien häipymisen jälkeen, ettei se lähde uudestaan nousemaan (vai onko tällaista mahdollisuutta) ennenkuin uskallan ruveta edes harkitsemaan kalojen hankkimista?
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”