Kultakaloja vanhojen kalojen kanssa?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johanna h
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 07:26, 05.03.2003
Paikkakunta: Tuusula

Kultakaloja vanhojen kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Johanna h »

Minulla on tällä hetkellä seura-akvaario mutta kaipuu kultakaloihin on kova, kun niitä on joskus ollut. Nyt onkin mietinnässä muuttaisinko kalastoani radikaalisti vai pysyisinkö näissä jo olevissa.
Akvaariona on 250l jossa eheimin ulkosuodatin. Pohjalla soraa jota olen muuten vaihtamassa puhallushiekkaan. Akvaarioon jäisi kultakalojen kanssa, jos mahdollista vanhoja kalojani. Olen suunnitellut jättäväni kultakalojen kanssa:
5 saksipyrstöä
4 monnista
1 aitotäpläpleco
1 partamonni
3 leväbarbia

Tulisikohan tästä sopasta mitään? [:I] Monnisten vaihtaminen mutakaloihin on siintänyt mielessäni jo pidempään... Kuten myös isomman pytyn [;)] hommaus. Montakohan kultakalaa tuohon mahtuisi?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kaikki nykyiset kalasi tarvitseva ihan erilaista vettä kuin kultakalat, eli et oikein voi jättää niistä mitään sinne jos hankit kultiksia. Lisäksi plekot ja levikset saattavat käydä imeksimässä kultakalojen kyljistä limaa ja saksipyrstötö puolestaan saattavat päätyä kultakalojen ruokalistalle. Kultakalat kasvavat suuriksi, joten 250 litraiseen mahtuu mielestäni vain kaksi kultista (ja niiden lisäksi pari mutakalaa jos haluat).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Johanna h
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 07:26, 05.03.2003
Paikkakunta: Tuusula

Saksipyrstöt päätyvät ruokalistalle

Viesti Kirjoittaja Johanna h »

Saksipyrstöhän on iso rasbora, ei mikään neontetran kokoinen. Saa olla tosi iso kultakala että nuo n. 7cm pituiset saksipyrstöt joutuvat kultakalojen suuhun.
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Minun mielestäni tuohon ei noiden jo olemassaolevien kalojen kanssa mahdu yhtään kultakalaa, varsinkaan jos ne saksipyrstöt ovat niin suuria kuin sanot.

Toinen juttu sitten on se, etteivät jo olemassaolevat kalasi varmaankaan pitäisi kultakalojen vaatimasta vedestä. Ja lämpötilakin on alhainen kultakaloilla...

Tuohon litramäärään mahtuisi yksinään 2 huntupyrstöistä kultakalaa.
Mutta kultakalathan ovat parvikaloja ja niitä pitäisi olla vähintään 6.

Luonnonmuotoisia ei altaaseesi mielestäni mahdu yhtään. Tarvitsevat nopeina uimareina huomattavasti suuremman altaan.

Mitäpä jos pitäisit tuon altaan tuollaisenaan ja hankkisit ihan erikseen sen kultakala-altaan? Riittävän suuren kun hommaat niin voit ottaa kunnon parven sinne kasvamaan :D
Tilkka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 22:30, 03.01.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kultakaloja vanhojen kalojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Johanna h kirjoitti:Pohjalla soraa jota olen muuten vaihtamassa puhallushiekkaan.
Kultsit tarvitsee kyllä mielestäni soran jota voi tonkia ja puhallella päin laseja että rapina kuuluu :D
Johanna h
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 07:26, 05.03.2003
Paikkakunta: Tuusula

Ei välttämättä

Viesti Kirjoittaja Johanna h »

alempana on tästä puhetta... Voihan se puhallella sitä hiekkaakin?
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mulla oli kultsut sekä soralla että puhallushiekalla, mielestäni ne tykkäs jopa enemmän hiekasta. Siinä mielessä hiekka oli parempaa, että Rohmu sai sisustaa allasta mielensä mukaan. Välillä se oli siis kaivanut pohjalasiin asti meneviä kuoppia paikkaan A, kun ne seuraavana päivänä olivat paikassa B. Tämä ei onnistunut soralla. Ja se sylki sitä hiekkaa kasvien päälle, oli ihan hauskan näköistä...:)
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”