Otot turhan herkkiä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kurnu_ja_loikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 22:23, 25.09.2006
Paikkakunta: Turku

Otot turhan herkkiä

Viesti Kirjoittaja kurnu_ja_loikka »

Jälleen koitin kasvattaa ottoparvea, mutta huonoin tuloksin. Neljästä kellui seuraavana aamuna kaksi maha ylöspäin. Vesiarvot ovat ok, muut kalat hyvävointisia, mitään muita kalakuolemia edes uusilla tulokkailla ei ole ollut, mutta tämä on jo kolmas kerta kun juuri taloon tulleet otot heittävät veivinsä...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Voisiko olla yöllistä ongelmaa hapen kanssa? Oletko kotiuttanut karanteenin kautta vai ilman?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Otot ovat kuulemma todella herkkiä jopa altaasta toiseen siirettäessä. Itselläni ne ovat kyllä olleet todella sitkeitä sissejä, ilman mitään ongelmia. Kuulostaa kylläkin aika oudolle, että kalat kuolevat aina, kun niitä ostat. Olisikohan aika vaihtaa kauppaa, jos vesiarvot ovat ok.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Kaksi vuotta sitten ostin eläinkaupasta 10 ottoa. Eka viikolla kuoli 3 ja nyt elää (ehkä) yksi sitkeä sissi!
Yritin 4:ää viimeistä siirtää kutuakvaan ja kahden viikon kuluessa kupsahtivat.

Oman kaivon vedelle en paljon mitään voi. Siinä on alhainen pH 6,5 ja mangaania runsaasti.

Suosiolla olen luopunut otoista.
Kuparimonniset ja taistelukalat viihtyvät, lisääntyvät ja voivat hyvin!

Joskus on helpompi antaa olosuhteille periksi kuin tapella "tuulimyllyjä" vastaan
:roll:
Viola & eläintarhantynkä
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mielenkiintoista, meillä taas ei ole noista ottoista heittänyt lusikkansa nurkkaan kuin yksi joka oli saanut jostain altaassa itselleen kunnon haavan ja siihen tulehduksen. Elossa olevia on 11kappaletta jotka hankittu Raumalta, Turusta ja Tampereelta ja on meillä käyneet ensin karanteenin kautta ennen siirtymistä pääaltaaseen joka myös vaihtunut nyt kolme kertaa niiden meillä olon aikana.
Oonkohan saanut jotain extra kestäviä yksilöitä vai olenkohan ollut megaonnekas... :mrgreen:
mape
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 16:59, 07.10.2002
Paikkakunta: Nurmijärvi/Klaukkala

Viesti Kirjoittaja mape »

Minäkin taidan olla onnekas, sillä olen vähälle aikaa ostanut kahdelta eri harrastajalta lisää ottoja ja kaikki ovat pysyneet hengissä :D
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Kun ostin ottoja, kuoli seuraavana päivänä yksi, sitten toinen. Sen jälkeen ne jopa kutivat, ja sitten niitä alkoi kuolla yksi toisensa jälkeen, jäljellä enää yksi.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Mulla kahdeksasta otosta kaksi on jäänyt henkiin. Mietityttää, että uskaltaako niitä koskaan ottaa lisää... :?
kurnu_ja_loikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 22:23, 25.09.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kurnu_ja_loikka »

wantukka kirjoitti:Otot ovat kuulemma todella herkkiä jopa altaasta toiseen siirettäessä. Itselläni ne ovat kyllä olleet todella sitkeitä sissejä, ilman mitään ongelmia. Kuulostaa kylläkin aika oudolle, että kalat kuolevat aina, kun niitä ostat. Olisikohan aika vaihtaa kauppaa, jos vesiarvot ovat ok.
Se tuli itsellenikin mieleen ensimmäisen satsin ongelmien jälkeen. Nykyiset elossaolevat otot ovat kotoisen kolmesta eri liikkeestä joten tiettyyn ostopaikkaankaan ei ongelma liity.

Näyttäisi olevan aika monelle käynyt samalla tavalla.
Tevi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 23:21, 26.01.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Minkähän lajisista otoista on kysymys? Noitahan on suvussa montaa eri lajia ja tuleekin mieleen joskos jokin tietty laji olisi herkempi kuin muut.

Minulla on lajeina näitä tavallisia O. hoppei ja O. vittatus sekä lisäksi tuntemattomampi O. "negros". Nämä ovat olleet hyvin sitkeä henkisiä kavereita.

tero
jossuliini
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 20:19, 09.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Minulla vestituksia ja ovat kyllä tosi kestäviä kaloja oman kokemukseni mukaan.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minulla on 63:ssa kolme ottoa ollut jo pitkään. Ei mitään ongelmia.
Pian ajattelin ostaa muutaman lisää.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
sos-84
Member
Member
Viestit: 415
Liittynyt: 17:19, 05.02.2006
Paikkakunta: P-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Mulla kans täplänuolimonnit 4kpl on ollut tosi sitkeitä, ei mitään heikkoa missään vaiheessa vaikka allasta siirtäessä jouduttiin tyhjäämään kaikki vesi ja kokonaan uus vesi sisään. Silloin vähä jänskätti, mutta kahteen viikkoon ei mitään ole tapahtunu. *koputtaa puuta* Neontetrat näytti "säikähtävän" enemmän.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tevi kirjoitti:Minulla on lajeina näitä tavallisia O. hoppei ja O. vittatus sekä lisäksi tuntemattomampi O. "negros".
Tuolla "negros"-nimellä on muuten myyty myös lajia joka ei ole otto ollenkaan vaan ainakin jossain vaiheessa katsottiin Hisonotus paulinus -nimiseksi. Ei ole parvikala ja kaiken lisäksi Rakastaa kasveja isolla R:llä. Hyvin sitkeähenkisiä ja pitkäikäisiä tosin ovat. :twisted:

Ei minulla ole koskaan kuollut yhtään ottoa siirron vuoksi. Kyllä tässä on jotain muuta oltava takana kuin pelkkä laji- tai sukukohtainen herkkyys.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

maisu kirjoitti:
Tevi kirjoitti:Minulla on lajeina näitä tavallisia O. hoppei ja O. vittatus sekä lisäksi tuntemattomampi O. "negros".
Tuolla "negros"-nimellä on muuten myyty myös lajia joka ei ole otto ollenkaan vaan ainakin jossain vaiheessa katsottiin Hisonotus paulinus -nimiseksi. Ei ole parvikala ja kaiken lisäksi Rakastaa kasveja isolla R:llä. Hyvin sitkeähenkisiä ja pitkäikäisiä tosin ovat..
Mulla on tällaisia kavereita altaassani;

Kuva

"O. negros"-nimellä myytiin, "tunnistutin" nämä kaverit täällä.
Tuolta voi lukea lisää ja katsastaa kuvia kyseisestä lajista(Olisko kenties sama?);
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... renatus%2A
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Niin, siis minun pointtini oli olevinaan se että jos otoissa on laajemminkin jotain häikkää niin se ei välttämättä ilmene "negros"-lajisissa koska niistä valtaosa (tai yksikään?) ei ole ottoja.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meillä on noita vestituksia, ja vaikuttavat minusta hyvinkin kestäviltä. Eri otoilla on kai hyvin erilaisia vaatimuksia esim. lämpötilan suhteen. Jos sinulle on myyty "vääriä" ottoja, siis akvaarioosi sopimattomia? Kysy myyjältä myyntiakvaarion vesiarvot... jospa ne eroavat jossain kohtaa radikaalisti oman akvasi arvoista ja otot heittävät henkensä kovan siirtostressin takia?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Calatar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 16:20, 01.01.2007

Viesti Kirjoittaja Calatar »

Anteeksi vaan, mutta mitä ovat otot? [:I]
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Calatar kirjoitti:Anteeksi vaan, mutta...

Mitä ovat otot..??? [:I]
Otot ovat nuolimonneja. Otocinclus-suvun monneja.
96l+38l+20l
Calatar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 16:20, 01.01.2007

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Calatar »

Kiitos vastauksesta. Aloittelija täällä kyselee tyhmiä..

Nuolimonneista olen etsinyt tietoa täältä viime päivinä haku-toiminnon kautta, koska myyjä suositteli minulle nuolimonniparvea. En osta enää yhtään ainoaa kalaa myyjän suosituksesta. Kantapään kautta opin tuon :(
Terttu H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 23:59, 26.12.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terttu H »

Minullakin on kato käynyt nuolimonnien keskuudessa, macrospiluksia lienevät nämä (?). Ensin ostin 5, joista 1 kuoli karanteenialtaaseen, myöhemmin ostin 4 lisää eri liikkeestä, joista jäljellä 2. Elossa siis 6/9 tällä hetkellä, ensimmäiset olleet mulla pari kuukautta. Yksi on aika pullean näköinen, toivottavasti on kutua masussa eikä mitään tautia... Hauskoja otuksia nuo kyllä ovat.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Itse ostin aikoinaan kuusi, joista viisi kuoli melko pian. Tuo yksi jaksaa porskuttaa edelleen, se oli sakin suurin jo ostettaessa, joten veikkaan, että ne muut oli vaan liian nuoria kestääkseen siirtoa. Lisää kyllä tekis mieli hankkia, on tuo niin luttana, mutta hirvittää ajatus, että kuolo taas korjaa.
"Mä luin jostain..."
Dess
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 00:06, 03.11.2004
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Dess »

Ja omat ottoni(jotain 5vuotta vanhoja) eivät ole edes muksiskaan nitriitti piikistä, olen kattelut näitä ottojen yliherkkyys juttuja ihan huhupuheina :D Saattavat kyl pitää paikkansa mutta poikkeus vahvistaa säännön.
Monnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 15:10, 09.02.2007
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Monnis »

Ostin akvaariokaupasta 4 ja heti seuraavana päivänä 3 kuollut 1 jäljellä :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”