Puhdasta hiekkaa rautakaupasta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Puhdasta hiekkaa rautakaupasta

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Kävin eilen Turun biltemassa ostamassa 25kg säkin hiekkapuhallushiekkaa, raekoko 0,7-1,0. Ihmettelin kun pesin hiekaa, että hiekka onkin jo valmiiksi täysin puhdasta. Varmuuden vuoksi pesin heikkaa 3 kertaa per satsi. 25kg hiekkaa pesin alle 15minuutissa.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Se Bilteman vaalea puhallushiekka on eri laatua, kun se perinteinen Suomen kallioperärtä 'raastettu' punertava (graniittia?). Taitaa olla ruotsalaista alkuperää ja kovempaa kiveä, eikä murene pussissa ihan jauheeksi. Todella pikaista pestä, mutta hiekassa oli outu mieto makea tuoksu? Tuskin mitään vaarallista, kun kalat on vielä hengissä.
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

KatjaN kirjoitti:mutta hiekassa oli outu mieto makea tuoksu? Tuskin mitään vaarallista, kun kalat on vielä hengissä.
Juu itsekkin huomasin tuon hajun. :|
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Onko sillä mitään nimeä? Tietäisi sitten jos törmää siihen ettei tarvitse tuhlata päivää hiekanpesuun.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-minttu-
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 23:55, 09.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

No, kylläpä harmitti lukea tämä ketju, kun vieressä odottaa 80 kg
K-raudasta ostettua Kauniston soran hiekkaa tämän iltaista kaatamistaan altaaseen [}:)] . Sen verran muistan edellisen 40kg saman tavaran pesemisestä ämpäreissä, että likaista oli ja tällä kertaa meinaan heittää sen suoraan altaaseen ja pestä siellä.
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Pallokala kirjoitti:Onko sillä mitään nimeä? Tietäisi sitten jos törmää siihen ettei tarvitse tuhlata päivää hiekanpesuun.
Biltema hiekkapuhallusaine säkissä lukee ja rae koko 0,2 -1,0 [;)] .
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Eli toisinsanoen sitä saa vain biltemasta...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Paula Luotola
Member
Member
Viestit: 276
Liittynyt: 01:23, 31.10.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Löytyykö tosiaan punasävyistä hiekkapuhallushiekkaa jostain? Kahteen altaaseen olisi tarkoitus nyt hiekat laittaa, ja olispa komeeta, jos löytyis punaista tai aivan tummaa hiekkaa. Ainoassa hiekka-altaassa on nyt aika vaalea hiekka, joka oli tosi hankala pestä. Jos jollain on muistikuvia hiekkamerkeistä, niin nyt olisi tieto tarpeen, ettei tarttis ostaa "sikaa säkissä". :D
Tude
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 09:28, 22.02.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tude »

Mitäs tuo maksoi?
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Puhdasta hiekkaa rautakaupasta

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

jupaiva kirjoitti:25kg hiekkaa pesin alle 15minuutissa.
Voi sinua onnekasta :? . Minä kävin rautakaupasta ostamassa kaksi 25kg säkkiä (Optiroc) puhallushiekkaa ja pesin sitä ensimmäisenä päivänä 6 tuntia ja toisena 3. Ajattelin kyllä että ei puhdasta tule, sen verran oli likaista. Se hiekka muuten haisi aika voimakkaalle ja jotenkin nenään pistävälle mutta kun tarpeeksi oli huuhtonut niin haju hävisi ja se ilmeisesti onkin ihan normaalia mitä olen täältä lukenut hiekan hajusta. Noh, lopputulos onkin sitten silmiä hivelevä näky Kyllä se hiekka altaaseen antaa erilaisen näön, ehdottomasti!
sahe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 01:57, 13.05.2002
Paikkakunta: Turku, TAY

Viesti Kirjoittaja sahe »

Turusta Starkilta sai punaista puhallushiekkaa '98, mutta likaista oli. Hintaa en muista. Meillä kahdessa altaassa. Hyvältä näyttää, mutta tummempi olisi vieläkin namimpaa.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Puhdasta hiekkaa rautakaupasta

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Ankku123 kirjoitti: Voi sinua onnekasta :? . Minä kävin rautakaupasta ostamassa kaksi 25kg säkkiä (Optiroc) puhallushiekkaa ja pesin sitä ensimmäisenä päivänä 6 tuntia ja toisena 3.
Samma här. Kun ostin ensimmäisen säkkini Optirocin hiekkaa rautakaupasta, sen pesu oli yhtä tuskaa ja kesti kauan.

Seuraavilla kerroilla olen sitten lykännyt hiekat suoraan tyhjään akvaarioon ja letkut hoitamaan pesun ja imuroinnin. Välillä sekoittelee itse hiekkaa, että se peseytyisi myös pohjalta asti.
~Tinski~
jerrypa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 08:40, 27.02.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

puhallushiekka

Viesti Kirjoittaja jerrypa »

Kävin eilen ostamassa 0,5-1,2mm hiekkaa maksoi K-raudassa 4,5e/25kg.
Kokovaihtoehtoja oli kolme (koot on muistin mukaan eli ei välttämättä pidä paikkaansa) 0,2mm-1,0mm, 0,5mm-1,2mm ja 1,0mm-2.5mm.

Ihan mielenkiinnosta mitä rae kokoja käytätte? Itse päädyin 0,5-1,2mm koska sitä hienompi hiekka oli mielestäni Liian hienoa, va onko?
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Itse ostin 0.5-1.2mm, ehkä se hienompi on sitten tosiaankin liian hienoa, ainakin pesemismielessä :roll: , mutta fisut varmaan tykkäisivät siitä hienommasta. Voihan olla että se hienompi hiekka olisi myös katsojan silmiin hienompaa [;)] . Omat albiinot monniset ainakin nauttivat suunnattomasti kun vaihdoin hiekan, silmiään myöten ne siellä hiekassa tonkivat, on kivaa katseltavaa :D
Kalinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 20:54, 14.12.2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kalinka »

Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin: Ostin muutama viikko sitten Optirocin puhallushiekkaa 2 säkkiä á 25kg, ja hinta yhteensä vajaa 8€. Sieltä menin erääseen eläinkauppaan, ja ihan mielenkiinnosta kysyin, mitä siellä maksaa se sama säkki. Ihan hyvät rahat vetäävät välistä, kun 1 säkki maksaa n. 20€!
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Ankku123 kirjoitti:Itse ostin 0.5-1.2mm, ehkä se hienompi on sitten tosiaankin liian hienoa, ainakin pesemismielessä :roll: , mutta fisut varmaan tykkäisivät siitä hienommasta. Voihan olla että se hienompi hiekka olisi myös katsojan silmiin hienompaa [;)] . Omat albiinot monniset ainakin nauttivat suunnattomasti kun vaihdoin hiekan, silmiään myöten ne siellä hiekassa tonkivat, on kivaa katseltavaa :D
Sitä se on :D Hienommasta hiekasta varmasti monnisetkin tykkäisivät, mutta akvaariokaupan sedän mukaan pohja menee tukkoon, jos laittaa sitä hienojakoisempaa (<0.5-1.2) ja kasvit eivät enää viihdy siinä sitten, juuret tukahtuvat.
~Tinski~
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Semmoisia ne akvaariosedät kertoo.
Minä taas kerron tämmöisiä:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... /pohja.php

Jos pohjaa pöyhii itse tai jättää tuon homman "talonmiehille", ei pohja mene tukkoon. Pohjan pöyhiminen ei tarkoita pohjan lappoamista, vaan että vaikka kädellä pöllyttelee pohjaa, jolloin liete hiekan sisältä nousee pintaan ja kulkeutuu vähitellen suodattimeen. Myöskään kasvien juurten lähelle hiekan pinnalle jäävä aktiiviliete on erinomaisen hyödyllistä akvaarion biologisen toiminnan kannalta eikä sitä ole syytä poistaa, ellei se esteettisesti ole kovin häiritsevää.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Tinski kirjoitti: Sitä se on :D Hienommasta hiekasta varmasti monnisetkin tykkäisivät, mutta akvaariokaupan sedän mukaan pohja menee tukkoon, jos laittaa sitä hienojakoisempaa (<0.5-1.2) ja kasvit eivät enää viihdy siinä sitten, juuret tukahtuvat.
0.3-0.6mm menee mainiosti ja näyttää todella hyvälle, kunhan vaan kärsivällisyys riittää pesemiseen ja pistää kierteissarvikotiloita myllään pohjalle.
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Juu niin se akvaariokaupan setä sanoi minullekin mutta ostinpa silti!

Suuret kiitokset jarvij sivuistasi josta löysin myös tämän kierteissarvikotiloita koskevan jutun, ja paljon muutakin akvaarion ja kalojen hoitoon liittyviä asioita.

Laitoin niitä talonmiehiä kaksi kumpaankin altaaseen jossa on tätä "tukkoon menevää hiekkaa :D " eikös ne aika nopsaan lisäänny? Niin ainakin olen luullut. Taitaa olla sen toisenkin sortin kotiloa minulla muutama muttei ne taida ajaa samaa asiaa kuin nämä. :roll:
ljm88

Viesti Kirjoittaja ljm88 »

Minkälaista on akvakaupasta ostettu hiekka? Ostan oman hienon hiekkani akvakaupasta. Minkä väristä se on? Kertokaa jos on kokemusta.
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

ljm88 kirjoitti:Minkälaista on akvakaupasta ostettu hiekka? Ostan oman hienon hiekkani akvakaupasta. Minkä väristä se on? Kertokaa jos on kokemusta.
No omasta kokemuksestani sen verran että kun kävin sieltä K-Raudasta ostamassa sitä hiekkaa, kysyin vielä kerran varmistuaakseni asiasta että onkohan tämä nyt varmasti akvaarioon sopivaa. Se mies joka pussit varastosta minulle toi, sanoi että kyllä on, täältähän nämä akvaarioliikkeetkin hakevat tätä samaa hiekkaa. Että kyllä ainakin täällä Jyväskylässä molemmat akvaarioliikkeet myyvät sitä samaa hiekkaa mitä rautakaupasta itse voi käydä ostamassa minimihintaan! :)

Edit: Lukemista. Käytetään mielummin pilkkua. -Skroik-
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Ankku123 kirjoitti:Juu niin se akvaariokaupan setä sanoi minullekin mutta ostinpa silti!
Eipä ole ensimmäinen kerta, kun tuo akvaariosedän juttuja on voitu oikaista tai osoittaa olevan juuri päinvastoin.

No, onneksi ei tarvinnut silloin tuota hiekkaa hankkia, kun omassa on jo hiekat ja hyvät onkin. Olen myös muistanut möyhiä pohjaa. En lapolla, vaan ihan sormet hiekkapohjaan ja mylläämään :D
~Tinski~
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ja täältä löytyvät minun mielipiteeni liian pienestä raekoosta ;)

http://www.sunpoint.net/~satuj_/jutut1.html

En ole kyllä vielä törmännyt sellaiseen hiekkaan jota minun kotiloni eivät saisi pidettyä kunnossa.

Harmi vain kun noita hiekkapuhallushiekkoja on vain niin vaaleina, olisi niin paljon helpompaa laittaa suoraan tummaa hiekkaa pohjalle kun nyt olen laittanut ohuen turvekerroksen siihen hiekan päälle tummentamaan pohjaa(toimii sekin toki, mutta on hiukan sottaista).
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Hiekkalaatikkoon vaan koko jengi

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Hiekkalaatikoista löytää hienoa punaista graniittihiekkaa tai jopa aivan vaaleaa, mutta kenen kalat siitä pitäisivät. Viimekesänä marssin pokkana taloyhtiön laatikolle iso lapio ja ämpäri kädessä, mutta onneksi kukaan ei nähnyt. ...
Paula Luotola
Member
Member
Viestit: 276
Liittynyt: 01:23, 31.10.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

sahe: Et varmaankaan muista, kuka tuota hiekkaa silloin valmisti, tai edes kokoluokkaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”