Pakko hehkua! Seeproilla (L46) kutu!

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Hyvin mahdollista juu. Ei oikeastaan ole koskaan tullut mieleenkään käyttää vedenparannusaineita, kun muutkin altaat on ilman pärjänneet, mutta otanpa käyttöön tuossa altaassa.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
killitys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 11:10, 30.08.2005

Viesti Kirjoittaja killitys »

Kloramiiniin eivät sitten läheskään kaikki aineet tepsi. Käytä hakua, täällä on jossakin paljonkin keskusteluja aiheesta.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Noniin. Pitkästä aikaa pääsen päivittelemään tilannetta :P . Olen niin kamalan innoissani ja ukko kehtaa vain pyöritellä silmiään :mrgreen:

Kutua ei siis pitkään aikaan kuulunut, vaikka naaras toisinaan luolassa vierailikin. Tänään yllätyin totaalisesti, kun valot päälle laiton. Poikasia vilisi ympäriinsä :P . Isoja ovat jo, ruskuaispussit hävinneet yms. Koiras ilmeisesti oppinut huolehtimaan niistä mallikelpoisesti. Tuossa häslingissä sain 9kpl laskettua, mutta luolassakin saattoi muutama olla, mikäli en väärin nähnyt. En kuitenkaan viitsinyt kamalasti häiriköidä.

Nykyään olen lisännyt veteen Seachem primeä ja toivonkin, että tällä kertaa ei kävisi yhtä huonosti kuin viimeksi :roll:

Esha optima, exit ja 2000 ovat tiiviisti lääkekaapissa, joten siihenkin on tällä kertaa varauduttu [;)]
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

No nyt kuulostaa kunnon poikueelta. Hienoa. Onnea. Ja ennenkaikkea parempaa onnea tämän poikueen kanssa. En koko ketjua nyt tarkkaan lukenut läpi (aiemmin olen kyllä joskus lukenut), mutta ei kai sitä vettäkään pakko ole vaihtaa 50% kerralla, jos epäilet että vedenvaihdoilla on ollut tavalla tai toisella merkitystä aiempien poikueiden menetykseen. Eikö pienemmät vedenvaihdot ylipäätään tai vaikka sitten vähän useammin riittäisi?
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Minulla selvisi kaikki poikaset hengissä kun vaihtelin 1-2 päivän välein 10-20% vedestä ja nyt kun eilen tutkailin ensimmäistä poikuetta niin ihan kivan kokoisia vesseleitä olivat kun kivikasan piiloissa pyörivät. Toistakertaa en kokeile että miten poikaset selviää isukin hoidossa sillä uudesta poikueesta ei jäänyt yhtään sitten loppujen lopuksi henkiin vaan tuo että poimin ne pois ja hoidin poikas altaassa toimi paremmin koska kaikki jäi henkiin. Otan tuossa pieniä koe mittauksia poikasten koosta ja varmaan näillä näkymin tulee useampi myyntiin ensi kuussa kun en uskalla ottaa sitä riskiä että ne kuolee tai tapahtuu jotain kun on muutto edessä ja minulla mitä luultavammin käsi leikattuna niin ei ole ketään joka niitä osaisi haavita oikein sekä katsoa ettei mitään mene väärin.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Minulla kutivat seeprat maanantaina, kyseessä oli beta-ukko ja alfa-akka, kuinka ollakkaan alfa-ukko otti luolan haltuunsa seuraavana yönä, saa nähä kuinka kudun käy. Tiukasti tuo alfa tuolla luolassa viihtyy ja hössöttää, voi hyvinkin olla mahdollista että se on vain laiska ja antaa toisen tehdä työn ja itse sitten vain vahtii :D
Hara
Member
Member
Viestit: 347
Liittynyt: 00:37, 19.08.2001
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Hara »

Onnea, toivottavasti kasvavat hyvin.

Kaiketi niitä löytyy enemmänkin, itselläni ainakin tuntuu aina muutama löytyvän jostain muualtakin - ei tuo ukko pakosti aina kutuansa hoida hyvin, itsellä ukko on ehtinyt tuhoamaan ainakin 20 kutua tuntuu helpolla "torpedoivan" kutunsa (paskan putsaus luolan läheltä, liikaa varjoja luolaan jne...)

Mutta eipä noilla niin hätää ole että kudun poistaisin, hiljaa hyvä tulee...
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

patu kirjoitti:Minulla kutivat seeprat maanantaina, kyseessä oli beta-ukko ja alfa-akka, kuinka ollakkaan alfa-ukko otti luolan haltuunsa seuraavana yönä, saa nähä kuinka kudun käy. Tiukasti tuo alfa tuolla luolassa viihtyy ja hössöttää, voi hyvinkin olla mahdollista että se on vain laiska ja antaa toisen tehdä työn ja itse sitten vain vahtii :D
No niin nytpä sekin selvisi, alfa-ukko on pitänyt kudusta huolen ja ensimmäiset poikaset kuoriutuneet, 3 poikasta oli lentäny luolasta ulos ja loput ovat vielä tuon sijais isukin hoidossa :D
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Moi!

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Myytkö niitä seepralekoja ja millä hinnalla? 8O kun olen niitä etsinyt
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Terkkuja Norjasta, Patulta haetut kierteiset kasvaa ja lisääntyy niin, että niitä on saanut jo jakaa muillekin:)
Samaa tässä kyselisin, kuin Kimsl:kin, eli seepraplekojen hintaa. (Jos raaskit myydä noita söpöläisiä [;)] ) Jos et viitsi kaikkien nähden laittaa hintaa, YV:nä tavoittaa...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimsl »

mutkin voi tavoittaa esim: mesessä :mrgreen:
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Dixie kirjoitti:Noniin. Pitkästä aikaa pääsen päivittelemään tilannetta :P . Olen niin kamalan innoissani ja ukko kehtaa vain pyöritellä silmiään :mrgreen:

Kutua ei siis pitkään aikaan kuulunut, vaikka naaras toisinaan luolassa vierailikin. Tänään yllätyin totaalisesti, kun valot päälle laiton. Poikasia vilisi ympäriinsä :P . Isoja ovat jo, ruskuaispussit hävinneet yms. Koiras ilmeisesti oppinut huolehtimaan niistä mallikelpoisesti. Tuossa häslingissä sain 9kpl laskettua, mutta luolassakin saattoi muutama olla, mikäli en väärin nähnyt. En kuitenkaan viitsinyt kamalasti häiriköidä.

Nykyään olen lisännyt veteen Seachem primeä ja toivonkin, että tällä kertaa ei kävisi yhtä huonosti kuin viimeksi :roll:

Esha optima, exit ja 2000 ovat tiiviisti lääkekaapissa, joten siihenkin on tällä kertaa varauduttu [;)]
Mitenkä Dixien poikasilla menee, toivottavasti kaikki hyvin :)
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

^Ei noita kyllä hirveästi näe. Ehkä pari kerrallaan jossakin kolossa. Tarkkaa piilopaikkaa en ole vielä löytänyt, mutta iltaisin ilmestyvät jostakin laseihin, että ainakin 4 on hengissä. Tosin enpä ole joutunut kuolleitakaan keräämään. Missälie piilottelevat.

On ne kyllä söpöjä. Yrittävät samaan "kerrostaloon" missä muutkin majailevat, mutta entiset asukkaat ovat erimieltä. Käyvät syömisenkin lomasta ajamassa tunkeilijat pois :mrgreen: .

Vettä vaihdan n 10% kerrallaan muutaman päivän välein ja primeä lisään. Todella toivon, että tälläkertaa menisi paremmin.

Edellisen poikueen selviytyjä on kasvanut ihan kivan kokoiseksi. Sentään yksi selvisi :P
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Itsellä tosiaan toimi paremmin tuo 10% veden vaihto kuin se että vaihtoi kerralla enemmän vettä. Nyt tosin olen jo uskaltanut vaihtaa kunnolla vettä kun tirriäiset kasvaneet ihan kivaan mittaan :mrgreen:
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Uskaltaako muuten ulkosuodattimen putsata hyvillä mielin? Piti putsata tuo jo pidempään ja suojata mahdollisesti tulevia poikasia varten, mutten sitten mitään kiirettä ole pitänyt :roll: . Nyt taas kun nuo liikkuvat reippaasti mietityttää, että pitäiskö tuo ulkopönttö tarkastaa kuitenkin ,ettei kukaan ole sinne joutunut. :?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Hara
Member
Member
Viestit: 347
Liittynyt: 00:37, 19.08.2001
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Hara »

Itse olen pitänyt noilla aivan normaalihoidot, vedenvaihdot, paskojen putsaus jne...

Ainoa haitta on itsellä ollut tuo että kun kutu on luolassa niin ukko saattaa siitä häiriintyä. Itse kyllä saattaisin tarkistaa tuon ulkosuodattimen - silloin kun joskus oli käytössä niin sinne kyllä tuppasi penikoita ilmaatua.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Jepulisjep. Pääsen siis taas kertoilemaan kuulumisia. Oikeastaan aika turhaa sillä ne voi lukea jo tämänkin ketjun alkupäästä :? . Eli yllätys yllätys poikasia on ruvennut tippumaan taas. Kaksi kuollutta olen onkinut pois ja yhden puolikuolleen siirsin juuri karanteenialtaaseen ja esha 2000 pistin perään. Voisinpa melkein sanoa, että suht turhauttavaa...
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

Harmillista.. mikäköhän siellä oikein mättää. Luulin että siitä uudesta poikueesta kuoli kaikki kun luola oli tyhjänä, mutta yllätykseksi näin 3 pienen pientä poikasta aika lähellä luolan ulkopuolella. Ukko näköjään oli sitten potkinut ne ajoissa ulos kun nyt sillä on taas naaras luolassa, mutta tällä kertaa eri.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Onko Dixie poikasia vielä tippunut? Täällä päästi tänään tuo vara iskukki poikaset luolasta, 11 kappaletta ainakin bongattu.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Toistaiseksi *koputtaa puuta* on (pitäisi ainakin olla) vielä 4 jäljellä. Näyttävät oikein pirteiltä. Sapuskat murustelen ja artemiakin onnistui tällä kertaa, joten aamuksi on tiedossa hyvää sapuskaa (kaloille siis).

Naaras näytti olevan taas vierailulla ukon luona, joten toivotaan parasta ja paremmalla onnella.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Kiva kuulla, tuo ruoka kannattaa jatkossa aina hienontaa, niin kauan että poikaset ovat n.3 senttisiä, sen jälkeen ei enää pitäisi olla vaaraa tukehtua. Bongasin vielä illalla ainakin yhden poikasen lisää joten viime kudusta jäi ainakin 12 henkiin, saa nähä löytyykö lisää :)
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

kanssa tullut löydettyä kudusta jonka poikasten luulin menehtyneen ainakin 5 tervettä sinttiä :mrgreen: Ehkä voi olla lisääkin
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

^ Vääntäkää nyt veistä haavassa :mrgreen: *vitsi*

Mutta tosiaan rupee kyllä neuvot loppumaan pikkuhiljaa. :?


Taas noukin yhden kuolleen. Ovat nyt syöneet pakastettua vastakuoriutunutta artemiaa ja hienonnettua Tetra TabiMin:iä. Silti noita kuolee. Käänteisosmoosia ajattelin kokeilla seuraavaksi. Mikäli se ei auta, niin ei kai muuta ole tehtävissä kuin toivoa, että edes muutama tulisi selviytymään :? . Mitä ihmettä mä teen väärin :(


Koiraalla ilmeisesti uusi kutu vahdittavana, kun yhden huonon mätimunan bongasin luolan ulkopuolelta. Eipä kovinkaan iloinen jaksa olla, kun tietää jo, mitä tulee käymään...
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Hara
Member
Member
Viestit: 347
Liittynyt: 00:37, 19.08.2001
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Hara »

Onko sulla pohjahiekka käytössä?

Aikasta monihan ulkomailla käytää paljasta pohjaa, itsellänikin oli jonkin aikaa käytössä.

Karun näköinenhän tuo on mutta ehkä voisi olla kokeilun arvoinen asia.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Juu pohjahiekka on käytössä. Tuotakin voisi kieltämättä testata!
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”