Mitä Coryja lämpimään?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Mitä Coryja lämpimään?

Viesti Kirjoittaja Saara »

Keskustelu heräsi tässä siitä, että monet pitävät Corydoraksia lämpimissä kiekkoakvaarioissa, kunhan vain happipitoisuus on riittävä. Ajattelin tuoda aiheen tänne monnipuolelle. Aiheesta on varmasti monia mielipiteitä. Itse en harrasta kiekkoja enkä coryja, mutta toivottavasti tällainen yleisestä mielenkiinnosta lähtevä kysymys sallitaan silti.

Mitä Coryja siis voi mielestänne pitää vaikka 28 asteisessa akvaariossa, jossa on riittävä virtaus tai muu järjestely happipitoisuuden pitämiseksi korkeana. Muutamia monnislajeja jo pidettiin sopivina, mutta mitkä muut lajit menestyisivät lämpimässä ja mitkä nimenomaan eivät vai, onko lajien välillä eroja? Mainitkaa myös tietojen lähde tai muu perustelu.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Coryt 28 asteessa

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla on ollut pari vuotta kiekkoaltaassa helmimonnisia (sterbaita), kuparimonnisia ja vihermonnisia. Hyvin ovat eläneet ja virkeitä kuin mitkä. Myös koon puolesta voin sanoa etteivät ole jääneet kitukasvuisiksi.

Kutua vaan ei tapahdu noissa lämmöissä. Heti jos menen epähuomiossa vedenvaihdon yhteydessä laskemaan altaaseen liian kylmää vettä ja lämmöt putoavat 25 tienoille, ilmestyy mätimunia ylälaseihin joka puolelle. Näin on kiekkojen onneksi käynyt vain kerran [:I]
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Minä henkilökohtaisesti perustan omat väitteeni omaan kokemuspohjaani corydoras suvun monnisista kiekkokala-akvaariossa. Esimerkiksi Rio Negrossa asustaa "joitakin corydoraslajeja" ja sen lämpötila suurimman osan vuotta on 30c° jopa paremmallakin puolen, tietysti esim negro on niin suuri että paikallisia ja syvyyskohtaisiakin "jonkin asteen" lämpötilaeroja on olemassa. Pertti mainitsi erään samankaltaisen corydorasten lämpötilakeskustelun yhteydessä seuraavaa.
prboy kirjoitti: Ensinnäkin. Pyöreäkuonoiset monniset ovat yleensä varsin helppohoitoisia kaloja. Helppohoitoisuus on seurausta siitä, että niiden ekologiset vaatimukset (eli kyky säilyä hengissä erilaisissa olosuhteissa) ovat väljät.

Toiseksi. Yksikään tuntemani monninen ei elä luonnossa olosuhteissa, joissa veden lämpö olisi jatkuvasti 30 astetta tai korkeampi. Kyllähän monet kestävimmät Corydorakset tulevat tuossa lämpötilassa toimeen, mutta jatkuva korkea lämpötila lyhentää niiden elinikää radikaalisti. Ne elävät tällöin kovan stressin alaisina. Olosuhteiden pienikin heikkeneminen altistaa ne helposti erilaisille sairauksille. Onneksi kiekkoaltaissa olosuhteet, kuten veden laatu, pidetään tavallisesti keskimääräistä parempina. Se, että kalat eivät heti kuole, ei tarkoita sitä, että ne "viihtyvät".
On totta että luonnossa on esimerkiksi sadekausi jolloin vesistöjen lämpötila laskevat paljonkin ja luonto antaa taivaalta runsaasti uutta vettä tätä ennen on ollut pitkä kuiva kausi ja kalojen ruoka niukkaa. Sadekausi onkin luonnossa melkein poikkeuksetta kaikkien kalojen lisääntymisen aikaa, vedet viilenevät, paljon sadeveden myötä joenuomat yhdistyvät, sadekausi tuo mukanaan kaloille runsaasti ruokaa jne. Akvaariossahan ei varsinaista sadekautta ole (sitäkin voi imitoida näin halutessaan) mutta vedenvaihdot ja ruokinta ovat säännöllisiä. Ainakin minä henkilökohtaisesti haluan taata omissa akvaarioissani kaloilleni parhaan mahdollisen järjestettävissä olevan vedenlaadun vaihtamalla vettä tarvittaessa vaikka päivittäin. (Poikaskasvatuksessa näin teenkin olkoon poikaset lajiltaan mitä vain, muuten tarvittaessa.)

On totta että jatkuvasti 30c° kalojen elitoiminnot ovat korkeammat ja kalojen elinikä lyhenee (vrt afrikan ihmisten keski-ikä muualle viileämpiin maanosiin, tosin siellä vaikuttaa keski-ikään myös ravinto jne) Sama on kaloilla aineenvaihdunnan olessa korkea ikä lyhenee, en sitä väitä mutta olosuhteet kiekkokala-akvaarioissani on ainakin minulla kunnossa, eli vesi on happamuudeltaan sopivaa, mahdollisimman hyvälaatuista, sitä vaihdetaan säännöllisesti, ruokinta on säännöllistä jne.

Itse osaltani laitan tässä lämpötilakeskustelussa pisteen tähän juttuun, on ihan hyvä että keskustelua syntyy ja on mielipide eroja mutta itse pidän monia corydoraslajeja omissa akvaarioissani ihan hyvillä mielin väittämällä että eivät kärsi minulla varmasti sen enempää kuin monella muullakaan kiekkokala-akvaariossa, uskon että monissa seura-akvaarioissa on monilla harrastajilla corydorasten asiat huonnommin ainakin kiekkokala-akvaarioiden kokoa ja suodatuskapasiteettia verrattaessa seura-akvaarioihin.

Tässä joitakin minun kiekkokala-akvaarioissani viihtyneitä corydoras lajeja jotka lisääntyvätkin siellä, ei kaikki mutta osa näistä. Esimerkkinä mainittakoon corydoras gossei, sterbai, davidsandsi, panda, duplicareus onko tämä sitten niiden osoitus huonovointisuudesta reagoimalla siten että täytyy lisääntyä etteivä kuole sukupuuttoon.


- C.sterbai.
- C.concolor.
- C.robinae.
- C.adolfoi.
- C.duplicareus.
- C.gossei.
- C.haralddschultzi.
- C.davidsandsi.
- C.nattereri.
- C.panda.
- C.similis.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Meillä pandamonniset eivät viihtyneet lämpimässä kiekkoakvaariossa (29 C), vaan moni niistä kuoli. Kun siirsin koko parven toiseen akvaarioon (26 C), ne näyttävät viihtyvän oikein hyvin ja ovat jopa kuteneet onnistuneesti monta kertaa.

Kiekkoaltaassa olen pitänyt menestyksekkäästi helmimonnisia ja kultapäämonnisia.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minulla kiekkoaltaassa kultapää- ja helomonnisia. Lähes vastaavissa olosuhteissa lippulehtikalojen kanssa elää rusomonnisia ja sitten niitä kultaisia...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemusta leopardimonnisten pitämistä kiekko-/muuten lämpimän veden altaassa (28-29 astetta)? Leopardimonnisellekin tosin on suositus myöskin tuo 22-26 astetta, mutta toisaalta on myös useimmille joita edellä viestissä oli mainittuna.. Siksi uskaltaudun tätä kysymään, voipi tosin olla että kuolleena syntynyt ajatus ;).
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Re: Coryt 28 asteessa

Viesti Kirjoittaja skare »

Jani kirjoitti:Kutua vaan ei tapahdu noissa lämmöissä. Heti jos menen epähuomiossa vedenvaihdon yhteydessä laskemaan altaaseen liian kylmää vettä ja lämmöt putoavat 25 tienoille, ilmestyy mätimunia ylälaseihin joka puolelle. Näin on kiekkojen onneksi käynyt vain kerran [:I]
Jännä juttu... meillä helmimonniset kutevat jatkuvasti kiekkoakvaariossa (lämpöä 29 C), ja ovat myös kasvattaneet onnistuneesti jälkikasvua siellä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

skare kirjoitti:Meillä pandamonniset eivät viihtyneet lämpimässä kiekkoakvaariossa (29 C), vaan moni niistä kuoli. Kun siirsin koko parven toiseen akvaarioon (26 C), ne näyttävät viihtyvän oikein hyvin ja ovat jopa kuteneet onnistuneesti monta kertaa.
Pakko yhtyä tähän, eli omat pandamonniseni ovat myös kupsahdelleet yksi toisensa jälkeen "ilman syytä". Samassa altaassa kiekkojen kanssa asustelevat helmimonniset porskuttavat edelleen kaikki hyvävointisina, mutta vain yksi pandamonninen enää :cry:

Tämän yhden yksilön saa hakea kaltaistensa joukkoon jos joku haluaa.

Vihermonniseni siirtyvät pitkän karanteeninsa jälkeen kiekkojen seuraan, kunhan muutto ruljanssi on vuodenvaihteen jälkeen ohitse.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”