Ei mätiä

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
qaz
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 17:30, 01.10.2001
Paikkakunta: Sievi

Ei mätiä

Viesti Kirjoittaja qaz »

Sinirihmoja ymmärrän kyllä, koska ne ovat uusia kaloja, mutta helmirihmanaaras ei ole edes kehittänyt mätiä kuukausiin (ei pyöreä vatsa)!
Olen lukenut jostain Eläinmaailma lehdestä, että sinirihmakala vaatii runsaasti kasvillisuutta viihtyäkseen. Tämä saattaa olla ongelma, sillä minulla on about kuukausi sitten perustettu akvaario. Kyllä ne entisen altaan kasvit riittävät hyvin, mutta sellaisia kasveja jotka kasvaisivat pintaan asti, minulla ei ole kuin yksi. Pintakasveja kyllä on, mutta muuten pintakerros on tyhjä (allas 50cm korkea).
Olisikohan tämä se syy??


----ReaCer----
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Rihmakalat tykkäävät joo siitä, että akvaariossa on paljon kasveja, myös sellaisia, jotka ylettyvät pintaan asti. Mulla sinirihmakalat kutivat 325l akvaariossa, jossa on pintaan asti ulottuvaa salavavesitähdikkiä. Pesä oli siinä nurkassa, jossa on eniten kasveja. Kasvit tietty osaltaan estävät myös virtausta, joka voi tuhota pesän.

Mietin tässä, että miten sulla voi olla noin monta isoa rihmakalaa samassa akvaariossa? Mä myin oman sinirihmakalaparini pois, kun uros oli kutukiihkossaan niin aggressiivinen ja ahdisteli kaikkia muita kaloja... Se valloitti reviirikseen noin 3/4 akvaariosta. Tosin nuo mun sinirihmat oli jo ihan aikuisia (n.12-15cm pitkiä), ehkä sulla on nuorempia ja siksi vielä rauhallisempia. Mutta varaudu rajuun menoon sitten kun nuo kaikki kasvaa isoiksi...

Kantsii muuten nostaa altaan lämpötilaa hiukan, sekin voi innostaa kutemaan!
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Liittyen tuohon toiseen juttuun,
eli kasvit pinnalla riittävät omille rihmoilleni, eli yksi nurkka on miinoitettu pistialla ja amerikankilpukalla, ja jotenkin uros kutee mieluusti amerikankilpukan lehden alla koska sitä voi muokata ja laittaa munat/mädin lehden alla tehtyyn loveen (noin minun kääpiörihmauros tekee).

Pistian juuria se mieluusti käyttää pesänrakennusaineena, koska ne irtoavat helpommin kuin kilpukan juuret.

Ilmeisesti myös pintaan asti tulevat kasvit auttavat suojaamaan pesän, jolloinka veden virtaus pienenee, helpompi puolustaa, itsellään turvallisempi olo kun pääsee ison kalan tullessa puskaan piiloon.
Peloton kaveri koska palettikalat ovat vihaisia kudun/poikasten aikana, noh voittaja on löytynyt, palettikala iskä sai turpaansa että naamakin jo punoitti.

Täytyy sanoa että jos joku on joskus kirjoittanut kirjan akvaarion elämästä novellin, seuraavaksi olisi kauniiden ja rohkeiden lähteä taivaiseen... never ending story...

Enhän minä ¤%&&( tiedä asiasta pätkääkään.

SUCKS ANYWAY
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”