Paras tapa vedenvaihtoon, imurointiin ja kuinka usein?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dicentra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 16:22, 18.12.2002
Paikkakunta: Halikko

Paras tapa vedenvaihtoon, imurointiin ja kuinka usein?

Viesti Kirjoittaja dicentra »

Minulla on 400 litrainen akvaario jossa majailee kultakaloja. Mikä olisi hyvä vedenvaihtoväli? Paljon kerrallaan? Entä mikä on paras tapa vaihtaa vedet? Sankolla? Letkulla? Entä pohjan imurointi. Kuinka usein teette sen?

Kiitos!
lagi
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 22:33, 30.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lagi »

Itse vaihdan letkuilla vähintään kerran viikossa.
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Paras tapa vedenvaihtoon, imurointiin ja kuinka usein?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

dicentra kirjoitti:Minulla on 400 litrainen akvaario jossa majailee kultakaloja. Mikä olisi hyvä vedenvaihtoväli? Paljon kerrallaan? Entä mikä on paras tapa vaihtaa vedet? Sankolla? Letkulla? Entä pohjan imurointi. Kuinka usein teette sen?
Kerran tai kaksi viikossa vedenvaihto ja 50% vedestä kerralla vaihtoon. Tuon kokoisessa altaassa olisi varmasti letkusysteemi jo paljon parempi valinta kuin sankojen kiikuttelu edestakaisin.
Pohjaa kannattaa imuroida jokaisen vedenvaihdon yhteydessä hieman.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Ja pohjan imuroinnista (huom. aloittelijan) vinkki: Jos pohja on hiekkaa soran sijasta, sellainen iso soraputsariputki ei oikein toimi. Tai toimii se, mutta imeksii hienommat hiekanjyvät pois kakkojen mukana ja viimemainitut tahtovat varovasti imuroidessa valua helposti takaisin. Tein itse härvelin, jonka käyttö naurattaa suunnattomasti muita perheenjäseniä: alin osa 12 mm letkua, noin 20 cm pätkä, johon on kuumaliimalla (tai silikonilla jos kotoa paremmin sellaista löytyy) liitetty varsinainen poistoletku, joka on sisähalkaisijaltaan 8 mm. Tällä saa riittävän imun, jotta pökäleet nousevat näyttämällä letkua hyvän matkan päässä pohjasta mutta hiekka ei vielä hievahdakaan. Pelkkä 12 mm letku tekee liian ison imun, hiekat menee mukana, pelkkä 8 mm letku puolestaan pitää laittaa niin lähelle hiekkaa että sitä hiekkaa taas tahtoo joutua mukaan.

Ai niin miksi tämä naurattaa? No kun eihän sitä viitsi aina kättä tunkea akvaarioon ja muutenkin paikat on ahtaat, pistin letkut nippusiteillä kiinni vanhaan virvelinvapaan, siellä sitä sitten äijä onkii akvaariosta... kalankakkaa.

Mika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”