Turvesuodatus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Snobe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 00:40, 23.11.2002
Paikkakunta: Pori

Turvesuodatus

Viesti Kirjoittaja Snobe »

Lueskelin aiempia viestejä turvesuodatuksesta (lannoittamatonta turvetta sukkahousuihin ja suodattimeen), mutta kaikissa taidettiin puhua ulkosuodattimista... Onko tuollainen "sukkahousumenetelmä" (tai vastaava) mahdollinen sisäsuodattimen kanssa ja miten se käytännössä toteutuisi?
lagi
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 22:33, 30.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lagi »

Eikös se toimi samallalailla siinä sisäsuodattimessaki?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, en nyt ihan välttämättä kippaisi sitä turvettakaan ulkosuodattimeen, kun menee suodatin tukkoon aikas äkkiä. Siitä turpeesta pitäisi ensin huuhtoa se hieno materiaali pois - niin ikävää kuin se onkin, niin ainakin oma turvepussukkani on pelkkää "silppua" täynnä, jota en kyllä ulkosuodattimeen laittaisi.

Esimerkiksi mulla on turvetta karanteenikipossa pussukassa. Laittanut sen muutaman isomman kiven taakse/väliin. Sieltä sitä liukenee sitten ajan kanssa veteen.

Onnistuu sen varmaan sisäsuodattimen johonkin koteloon jollain tapaa laittaa, jos on näppärä käsistään, mutta minä laitoin vain turvepapanoita sisäsuodattimeen. 2052:ssa kun on kaksi erillistä koteloa (vakiona), niin laitoin niitä papanoita siihen alempaan koteloon. En kuitenkaan poistanut itse suodatusmateriaalia, koska sillä hetkellä ei ollut muuta materiaalia laittettavana sen tilalle.

Yksistäänhän papanoita ei kai voine laittaa, koska silloin sen suodattimen suurin imu tapahtuisi juuri alimman kotelon kohdalta (koska vesi imeytyisi helpommin, kuin ylemmän kotelon vanun läpi). Tarkoituksena on kuitenkin hankkia pienempi suodatusvanurinkula siihen alempaan koteloon ja lopputila sitten täyttää papanoilla.

Jaa, olipas taas epäselvästi selitetty, mutta koittakaa jaksaa...
Snobe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 00:40, 23.11.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Snobe »

Mitä papanoita käytät, ihan akvaariokäyttöön tarkoitettujako?

Minulla tuon Eheimin suodattimen voi "katkaista kahtia" keskeltä (luulen ymmärtäväni sen mitä neuvoitkin), eli sinne patruunan sisään/väliin/sekaan papanoita? Tärkein siis, että liukenee veteen eikä tuki suodatinta (tai siis että patruunat suodattavat veden eivätkä papanat..)?

Eli toisin sanoen, onko mokausvaaraa? Tämän menetelmän otan käyttööni vasta joskus joululomalla kun saan uuden akkiksen täytettyä, joten ehtiihän sitä sitten jonkin aikaa "kokeilla" ilman kalojakin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, tällä hetkellä on Seran turvepapanat käytössä.

En ole vielä kokeillut, miten paljon sisäsuodattimen suodatustehoon vaikuttaa, jos toisen korin pelkästään täyttää noilla turvepapanoilla: onko riittävän tiivistä, jotta vesi suodattuu myös muitten koteloitten kautta (minun tapauksessa siis 2052, jossa kaksi koteloa ja vedellä on mahdollisuus virrata molempien koteloiden läpi), vai jääkö papanoitten väliin liiaksi rakoja, jolloin vesi vain kiertää pumpussa ja suodatusominaisuutta ei juurikaan ole - ts. toinen kotelo olisi aivan turha.

Parempi varmaan olisikin laittaa turvetta/papanoita johonkin pieneen pussukkaan (tai sukkahousuihin) ja pussukka jonnekin kohtaa piiloon akvaarioon, josta sitten liukenee sitä turvetta veteen.
(tai siis että patruunat suodattavat veden eivätkä papanat..)?
Niin juuri, eli sen veden pitäisi mennä myös niiden vanujenkin läpi kuten ulkosuodattimessa (ulkosuodattimessahan on korit eri materiaaleja varten ja vesi liikkuu kaikkien korien läpi. Ulkosuodattimessahan ei ole mahdollisuutta, että vesi valitsisi reitin, jossa virtaus on voimakkaampaa). Jos siis yksi sisäsuodattimen kotelo jää liian väljäksi, alkaa vesi kiertämään sitä kautta, eikä suodatustusta synny.

Riippuu tietenkin sisäsuodattimen rakenteesta, mites se vesi siellä liikkuu. Jos se liikkuu alhaalta ylös kaikken koteloiden läpi, ei ole merkitystä vaikka yksi kotelo olisikin siis väljempi. Minun tapauksessa näin ei ole.

Onpa hankala selittää :) Helpompi olisi näyttää...
Snobe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 00:40, 23.11.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Snobe »

Jep, kiitoksia neuvoista!

Yritän soveltaa käytännössä :)
Janne
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 13:05, 04.09.2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mistäs olette tuota lannoittamatonta turvetta löytäneet? Olen yrittänyt katsella, mutta kaikissa mitä olen löytänyt on lisätty lannoitteita.

Janne
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Esim. puutarhaliikkeestä Cembra Garden: http://www.kolumbus.fi/puutarhakeskus.cembra/

65 litran säkki ~ 3,5e
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Olen käyttänyt Kekkilän lannoittamatonta luonnonturvetta. Sitä saa isoissa säkeissä Bauhausista ja varmaan muualtakin.
Muusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 17:04, 28.09.2002
Paikkakunta: Lappi (tl)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No minä laitin juuri turvetta sisäsuodattimeen, otin suodatinpatruunan pois ja turvetta sukkahousuissa tilalle. Hyvin näyttää toimivan. (Kyseessä altaan "kakkossuodatin".) Ja tuota turvettahan on tallissa varastossa useampi kuutio [;)]
Muho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 13:07, 03.02.2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Muho »

Eheim 2012-suotimessa on ainakin sisällä semmoinen muovikepukka, jonka ympärille vaahtomuovipatruuna tulee. Hankaloittaa nimittäin sen turpeen asettamista. Älkääkä laittako Ehfisubstrat-rouhetta sisäsuodattimeen... [;)] Tyhmä aloittelija nimittäin laittoi, ja heräsi yöllä kRUUUUUUUUUUnnnttSSSSS!!!-ääneen. Suodatin oli pysähtynyt, ja rouhetta löytyi muuten vielä seitsemänkin kuukauden jälkeen suodattimesta...nyt ei ole enää näkynyt. On varmaankin hyvää tavaraa ulkosuodattimessa. Siellä kaapissa se odottelee...

Uudessa sisäsuodattimessa, Aquaballissahan on erillisiä koreja eri aineille, mutta en tiedä miten mahtaa toimia käytännössä.
-->Olen puutarhatonttu<--
Muusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 17:04, 28.09.2002
Paikkakunta: Lappi (tl)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Muho kirjoitti:Eheim 2012-suotimessa on ainakin sisällä semmoinen muovikepukka, jonka ympärille vaahtomuovipatruuna tulee. Hankaloittaa nimittäin sen turpeen asettamista.
Muovikepukka tuossa minunkin sisäsuodattimessa on eikä se hommaa minusta niin hankaloittanut. Turvetta sukkahousuun ja muovikepukka tungetaan sukkahousupussin "sisään" niin että ensin on muovikepukka ja sitten sukkahousua ja turvetta ja sukkahousua - kaikki turve sukkahousujen sisällä siis. Ja muovikepukka sit tietysti kiinni suodattimeen, turvetta vähän asetellaan sukkahousujen sisällä niin että muovikuori menee nätisti ympärille ja turvetta on saman verran muovikepukan joka puolella.
Toivottavasti joku tajusi :roll:
Viikon verran suunnilleen tuo on tuolla pyörinyt ja vielä on viritelmä ehjä :D
Suodatin on Aqua-El:in se malli joka puhaltaa 300l/h.
Vaikutuksista ei tietoa :roll: ei ole ollut luppohetkeä leikkiä pikku kemistiä :roll:
Muusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 17:04, 28.09.2002
Paikkakunta: Lappi (tl)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pikku kemistin raportti: ei näytä olevan mitään vaikutusta, ph on edelleen karvan verran päälle sen 7,4:n mihin testin asteikko loppuu.
Pitänee edelleen läträtä vedenvaihdon yhteydessä tee-se-itse-turveuutetta :roll:
Viimeksi vedenvaihdon yhteydessä (viikko sitten) liotin turvetta lämpimään veteen ja suodatin turpeet pois ja vesi akvaarioon, ph laski 7,2:een. Osaako joku kertoa miksi ph on nyt viikon aikana itsekseen noussut taas ~7,4:ään mitä se on ilman turpeen kanss pelaamistakin?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Tarkista CO2-määrä. Kasvit voivat kuluttaa sen loppuun, jolloin pH nousee. Hiilidioksidilannoitus voi olla ratkaisu ongelmaasi.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Muusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 17:04, 28.09.2002
Paikkakunta: Lappi (tl)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No yksi hiivapönttö tuolla jo on, pitäisiköhän lisätä toinenkin? Tosin jonnin aikaa tuo on jo käynyt joten pitääpä tarkistaa käykö vielä (pulputus piilotettu vallisnerian taakse). Päästää siis hiilidioksidin letkun päästä suoraan veteen mutta kyllä sitä näyttää näinkin liukenevan, kuplat pienenevät pintaa kohden, kun on suhteellisen korkea akvaario (jonka vetoisuus 260l).
Missäs se oli se hyvä taulukko josta sai laskettua kh:n ja ph:n suhteilla co:n ja se väritetty ihannealuekin oli paikkaansa pitävä (toisin kuin käsittääkseni Varjon kirjassa?) ?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Muusa kirjoitti:No yksi hiivapönttö tuolla jo on, pitäisiköhän lisätä toinenkin? Tosin jonnin aikaa tuo on jo käynyt joten pitääpä tarkistaa käykö vielä (pulputus piilotettu vallisnerian taakse). Päästää siis hiilidioksidin letkun päästä suoraan veteen mutta kyllä sitä näyttää näinkin liukenevan, kuplat pienenevät pintaa kohden, kun on suhteellisen korkea akvaario (jonka vetoisuus 260l).
Sinuna ostaisin tai askartelisin kaasukellon, niin hiilidioksidi ei pulppua hukkaan, etkä todennäköisesti tarvitse toista (tai isompaa) generaattoria. Ilmastuskivikin jelppisi jonkin verran. Monessa pienessä kuplassa on enemmän pinta-alaa kuin yhdessä isommassa, joten liukeneminen käy tehokkaammin. Niin, ja virtauksen suuntaaminen kuplasuihkuun auttaisi myös.


Kati
Muusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 17:04, 28.09.2002
Paikkakunta: Lappi (tl)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hyvä kaasukellon askarteluvinkkejä?
Ilmastuskiveä vierastan, kun aikaansaa painetta pulloon.
Mutta letku on minulla ohutta ja letkun päähän kieppasin vähän suodatinvanua joten kuplat ovat aika pieniä, isoimmatkaan eivät yli puolta senttiä halkaisijaltaan.
Minä kyllä tykkään niistä kuplista...vaikka nyt piilotinkin ne jättiläisvallisnerian taakse, pitäisi askarrella ne tulemaan jostain somasta paikkaa, juurakon takaa vaikka...

Pitäisikö sen suodattimessa olevan turpeen määrän alentaa ph:ta (kun hiilidioksidia on tarpeeksi)? Suodattimen kotelo on noin kolmen desin vetoinen ja täytetty nyt väljästi turpeella. Vai vaihtaisiko sen vaahtomuovipatruunan takaisin ja vaikka läträisi sitten turpeen kanssa vedenvaihdon yhteydessä...
makiaho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 12:36, 10.05.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Yksinkertaisen "kaasukellon" saa tehtyä vaikka vihreästä limupullosta. Kiinnität esim. imukupeilla 0,5 litrasen pullon väärinpäin altaaseen ja tunget sisään hiilidioksidiletkun sekä jostain suodattimesta tulevan "huuhteluletkun". Tyylikkäämmän ratkaisun (Ville väsäsi tällaisen TAS:lle) saa akryylistä/lasista liimaamalla.

Pieneen pyttyyn kaupasta (ryöstöhintaan) saatavat "kuplaradat" ovat ihan käypiä ratkaisuja.

Turpeesta voisi kysyä, että onko joku saanut pelkästään sillä pH:n ja sähkönjohtokyvyn laskemaan tarpeeksi (esim. hanavesi pH 8.2 -> 6.5)?Määrät, käyttötiheys ja materiaali kiinnostaisivat. Itse olen sen verran laiska etten jaksanut turpeen kanssa pitempään läträtä :D .
Muusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 17:04, 28.09.2002
Paikkakunta: Lappi (tl)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hmmm... pitää kokeilla, kiitos. Tosin ruskea siideripullo varmaan välttää siinä missä vihreä limsapullokin [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”