akvani mun (kalasto+suodatus)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Huk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 19:18, 05.09.2002
Paikkakunta: Hyvinkää

akvani mun (kalasto+suodatus)

Viesti Kirjoittaja Huk »

Hei!

Olisi vähän kysymyksiä uudehkosta 500 l akvaariostani

Akva on siis about 500 litraa, ja suodattimina Eheim 2226 ja Fluval 403. Kalasto:
20-30 seeprakalaa (osa vielä pieniä poikasia, en ole laskenut niin tarkkaan...)
4 leväbarbia
4 verkkonuoliaista
3 pientä nuoliaista (Acanthocobitis botia tai A.uropthalmus)
2 soukkakoskiahventa
1 partamonni

Kasveja on vähän-kohtuullisesti. Vettä vaihdan 1-2kertaa viikossa vajaa puolet. Vesi on pehmeää, ph 7-7.5.


Miten on, mahtuisikohan tuonne vielä pari leväbarbia lisää? Entäs toinen partamonni (asuu nyt 90-litraisessa)?
Auttaisiko sisäsuodatin roskien keräämisessä? Paskaa kerääntyy ikävästi aina tiettyihin kohtiin, ja sitten ruokaaikoina lähtevät leijumaan ympäri allasta.

Fluvali on vanha ja pitää ikävää meteliä. Oisko jotain vaimennus keinoja? Onko tommosessa vanhassa (ikä ehkä 9 v.) suodattimessa joku hajoamis mahdollisuus? (siis lähinnä niin että vedet tulis lattialle...)

Anteeksi jos unohdin jotain oleellista tietoa :mrgreen:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minulle pisti silmään suodatuksen / vedenkierron vähyys. Altaassasi on soukkakoskiahvenia ja leviksiä, joista jälkimmäiset pitävät virtauksesta ja ensimmäiset jopa lähes vaativat sitä. Soukat kaipaavat myös erittäin hapekasta vettä, joten siksikin lisäsuodatus / virtaus olisi tarpeen.
Lisälevikset ja partis mahtuvat mielestäni ihan hyvin, tosin en pitäisi kiirettä jos allas on tuore.
Noita seeprakaloja mietiskelisin vielä uudemman kerran. Jolleivat kyseessä ole siniseeprat, saattaa niiden kohtaloksi koitua nuo soukkakoskiahventen suuret suut.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Huk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 19:18, 05.09.2002
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Huk »

Niin, tuota suodatusta tässä mietinkin, riittäisikö, jos hankin jonkun tehokkaan sisäsuodattimen, vai olisiko siltikin tarvetta vielä kiertovesipumpulle...?
Mitäköhän seeprat tykkää jos pinta oikein myllertää...?

Soukat ovat vielä niin pieniä, että en ole ainakaan huomannut yhtään seeprakalaa tulleen syödyksi. Ne kun vilistävät siellä pinnantuntumassa, ja soukat möngertävät lähinnä pohjan tuntumassa. Voisinhan tietysti siirtää pienimmät kasvamaan tyhjähköön 90-litraiseeni.
hanes
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 16:06, 20.10.2002
Paikkakunta: fin

Viesti Kirjoittaja hanes »

Mari kirjoitti:Minulle pisti silmään suodatuksen / vedenkierron vähyys.

Näköjään akvaario ei toimi jos siin ei ole 2-5 suodatinta.
Tahtoisin selityksen miksi tartee tehdä akvaariosta pyörre kammion
itsellä 620 L ja eheimin 2229 pelkästään, eikä mitään ongelmii ei kerry roskaa / jätteitä minnekään nurkkiin ja vesi arvot on kunnossa mitattu duunipaikan labrassa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

hanes kirjoitti:
Mari kirjoitti:Minulle pisti silmään suodatuksen / vedenkierron vähyys.

Näköjään akvaario ei toimi jos siin ei ole 2-5 suodatinta.
Tahtoisin selityksen miksi tartee tehdä akvaariosta pyörre kammion
itsellä 620 L ja eheimin 2229 pelkästään, eikä mitään ongelmii ei kerry roskaa / jätteitä minnekään nurkkiin ja vesi arvot on kunnossa mitattu duunipaikan labrassa
Ei akvaariosta ole tarkoitus tehdä mitään yhtenäistä vesipyörrettä. Tosin tässä tapauksessa oman kiekkoakvaariosi vedenvirtauksen vertaaminen soukkakoskiahventen vastaavaan tarpeeseen ontuu aika tavalla. Kyseessä on täysin erilaisiin oloihin sopeutuneet kaksi lajia.
Lisäksi muistelen, että altaasi olisi varsin tuore (eikös siellä ne kalat ole olleet vasta alle kuukauden ja ovat poikasia vielä), joten kenties tässä vaiheessa saattaa olla hieman hätiköityä tehdä päätelmiä suodatuksen riittävyydestä ja altaan toimivuudesta.
En myöskään ole missään vaiheessa väittänyt ettei allas toimisi vähemmälläkin suodatuksella kuin mitä itse tykkään käyttää ja hyvä jos olet omaan ratkaisuusi tyytyväinen. Itse olen suodatuksesta sitä mieltä, että liikaa sitä ei oikein voi olla (suodatus ja veden kiertohan eivät ole sama asia kuitenkaan). Ja palatakseni vielä tähän keskustelun kohteena olevaan altaaseen, kun siellä nyt on tarkoitus elätellä soukkakoskiahvenia, on myös veden virtauksen lisääminen mielestäni perusteltua.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
hanes
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 16:06, 20.10.2002
Paikkakunta: fin

Viesti Kirjoittaja hanes »

No ehkä hiukan oli toi mun vastaus hätänen ,kun nyt luin tuon kalaston uudestaan.Ei pistänyt noi 2 soukkakoskiahventa silmään mitenkään .Pahoittelen hätiköityy kommenttii
Siit mun altaasta se on ollut tuossa noin 9 vuotta kiekot vasta vajaan kuukauden ja suodatin ollut kans saman verran ja nähnyt kalaa jos toistakin :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”