Päällyslasien tarpeellisuudesta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Emppu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 13:36, 27.11.2002

Päällyslasien tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja Emppu »

Ovatko päällyslasit välttämättömät? Mitkä kalalajit ovat potentiaalisia altaasta ulos hyppääjiä? Lasit kyllä löytyy, mutta pinnalla kelluva kasvillisuus ei tainnut niistä tykätä. Jotkut isot pintakasvit eivät taitaisi sen alle mahtuakaan. Millainen kalasto pysyy akvaariossa todennäköisimmin, jos intoutuu isoista pintakasveista?

Sen tiedän, että esim. tapparakalat hyppäävät helposti ulos.
sammu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 22:11, 01.12.2002
Paikkakunta: Lempäälä/TAS

Viesti Kirjoittaja sammu »

Itselläni kalat eivät ole hyppineet 10 cm korkean reunuksen yli, joten joko vedenpinnan laskeminen tai erillisien reunuksien teko voisi ratkaista hyppimisongelman.

Uskoakseni monniset tai pohjalla viihtyvät monnit eivät ole vaarassa avoimessa kasviakvaariossa, eikä ainakaan minulla sinineontetroistakaan ole huolta.

Leväbarbit ovat kuulemma myös kovia hyppääjiä - ei tosin minulla.
Eeva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 13:52, 17.06.2002
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Eeva »

Juu, leväbarbi (on tullut ulos akvaariostani pariin otteeseen) ja uskoakseni muutkin särkikalat sekä pintakalat hyppivät helposti. Pohjan tuntumassa asustelevat tetrat ja kirjoahvenet taas todennäköisesti eivät hypi.

Kansilaseissa on ainakin se etu, että vesi ei pääse haihtumaan akvaariosta ja veden lämpö pysyy tasaisena. Pinnalta happea ottaville kaloille (labyrinttikalat, monniset) suositellaan kansilasia juuri sen takia, että vesi ja ilma ovat kannen alla samanlämpöisiä.

Muuten kansilasit eivät mielestäni ole välttämättömät.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minusta kansilasit on enemmän mukavuuskysymys kaikenkaikkiaan. Kuinka kivaa olikaan kun vanhassa 180-litraisessa oli tiiviit kansilasit minkä takia ei vettä tarvinnnut lisätä lainkaan vedenvaihtojen välillä. Vettä ei haihtunut ollenkaan viikon aikana, toisin kuin muissa altaissa missä ei ole tätä luksusta.

Minulla kamikaze-hyppyjä on harrastanut keltabarbi, neontetra, Betta imbellis ja tavallinen taistelukala. Kaikki eri altaista ja opin siis yksi kerralla lisäämään kansilasit niihin.

Kaikkein suurimmassa altaassani ei ole kansilasia koska siinä on "reunukset" ja tiheä pintakasvillisuus sekä vallisneriakasvillisuus. Levikset ovat hyvin pysyneet rajojen sisäpuolella.
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Re: Päällyslasien tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja Saara »

Emppu kirjoitti:Ovatko päällyslasit välttämättömät? Mitkä kalalajit ovat potentiaalisia altaasta ulos hyppääjiä?
Kaikissa akvaarioissa ei pidetä päällyslaseja, mutta silloin akvaariolamput riippuvat katosta ja niiden ja akvaarion välillä on tavallista suurempi ilmatila. Entä jos kala hyppää lampun sisälle? Ainakin paratiisikalat ovat kovia hyppäämään. Saattavat nähdä jonkin hyönteisen pinnan yläpulella ja yrittää napata sen. Yleensä yritys päättyy kurjasti: kala tippuu lattialle.

Luulisin, että ne kalat, joilla on silmät lähekkäin mahdollistamassa kolmiulotteisen näköhavainnon, hyppäävät todennäköisemmin kuin muut. Kolmiulotteisuus helpottaa kohteen tarkan etäisyyden arvioimista pinnan ylä- tai alapuolelta. Lisäksi joillain petokaloilla - kuten hauilla - on silmät lähekkäin, mutta en silti osaa arvioida olisivatko kovia hypäämään akvaariossa...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minulla ei ole altaissani kansilaseja mm. seuraavista syistä: avoimet altaat kostuttavat paremmin huoneilmaa, olen laiska putsaamaan kalkkisaostumia, "hidastavat toimintaa" ja ovat tiellä lähes aina, pelkään rikkovani ne (kokemuksia löytyy) jne. Lisäksi altaiden päällä olevat valaisinkotelot peittävät "hyppytilan" lähes kokonaan (paitsi pienimmässä altaassa ja tähän asiaan on tulossa muutos rahavarantojen ilmestyessä), joten lasit eivät ole aivan välttämättömät siinä mielessä.

Potentiaalisia hyppääjiä ovat tietysti useimmat vauhdikkaat kalaset kuten rasborat ja barbit. Myös reviirikaloja saattaa ponnahdella ulos; takaa-ajelu on kuolemanrankkaa toimintaa :| Oman akvaariohistoriani aikana altaista on työntynyt ulos ainakin kiilakylki, levis tai parikin, kirsikkatetra, taistelukala, kardinaalitetra ja neontetra. Erinäisissä väliaikaismajoituksissa kuten ämpäreissä vahinkoja on sattunut hiukan enemmän, mutta niitä ei laskettane.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Piikkisilmät myös. Löysin omani kuivettuneena kansilasin ja valaisimen välistä. Nii-in, vaikka omistan kansilasit, oli tämä vauhdikas kaveri tunkenut itsensä kulmasta ulos... Suurin syy kannelle on kuitenkin toi mun kissani, jonka mielestä vesielämä on oikein mielenkiintoista seurattavaa ja talon lämpimin paikka löytyy tietenkin valaisimen päältä.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

No itse en pitänyt kansilaseja yhdessä vaiheessa ja sen huomasi lähinnä huoneen ilmankosteudessa

kirjoahvenet,partikset ja labyrintit on semmosii jotka hyppii
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Meillä lasittomista altaista on hypännyt ulos (kaikki tietysti yöaikaan eli löydetty kuivuneina ja kuolleina seuraavana aamuna) kaksi kiekkoa, kolme LDA25:ta eli Pittbull/Katinkultaplekoa, joku marmoritappara ja yksi Caridina japonica -leväkatkarapu. Altaissa ei ole kansilaseja koska ne heikentäisivät valon pääsyä altaaseen, hoitajan pääsyä altaaseen, kasvien pääsyä altaasta ja kosteuden pääsyä altaasta.

Yhdessä tankissa on kehikko päällä, joka estää hyvin kalojen tulon ulos, mutta kahdesta muusta ne puuttuvat. Isoimpaan on hyvin vaikea tehdä koska reunoilla on myös taistolaatikoita, jotka ovat täynnä kasveja (kultakäynnöstä ym.).
Muho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 13:07, 03.02.2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Muho »

Minulla on hypännyt levis ja kiilakylki akvaariosta (ensimmäinen ehkäpä vääristä vesiarvoista johtuen) Kun on hyppiviä kaloja, olen pitänyt semmoista verkkoviritystä kansilasien kulma-aukkojen päällä...jos taas ei pidä laseja, haihtuu mielestäni vettä hiukan liikaakin.... :? jokainen voi itse päättää, mutta on hirveätä kuitenkin herätä aamulla puoli kuudelta "läps-läps-läps" -ääneen, ja poimia kaapin alle pomppiva barbi takaisin ruotuun. Tosin noita veikkoja minulla ei enää ole...
-->Olen puutarhatonttu<--
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”