Kypsytyksestä, vesiarvoista tai mistä lie, minä oon pulassa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member

Kypsytyksestä, vesiarvoista tai mistä lie, minä oon pulassa

Viesti Kirjoittaja Ahvenainen »

Eilen saatiin vesi altaaseen ja toimin pilkulleen ja pisteelleen niinkuin J.Järvi suuressa viisaudessaan opastaa(apteekista ostamaani 10%:sta ammoniakkiliuosta altaaseen tarvittava määrä), vaan, mitäpäs nyt tapahtuu,kertokaa oi!? 8O

Tänään illalla kotiutueassamme, vesi altaassa oli aivan sameaa, ei ruskeaa, ei vihreää ei minkään "väristä" vain sameaa, ihan kuin olisi pölyä vedessä .

Mittasin vesiarvot ja tulos seuraava:

ph 6,5
NO2<0,3mg/l
NO3 5mg/ml

Miten voi olla nitraattia kun ei ole nitriittiä?
Onnistuuko tämä kypsytys ollenkaan?
Mitä pitäisi tehdä?

Niin ja "ymppinä" on turvetta, lannoittamatonta, sukkahousun sisällä altaassa.

Samalla totesin, että voisin jatkossa tarkalleen noudattaa J.Järven ohjetta on mentävä ostamaan vielä ammoniakki ja ammonium-testit( vaikka akvaarioliikkeessä sanoivat tarpeettomaksi), mutta milläs muuten nuo määrät saan tietää.
Mikä ei tapa se vahvistaa.
111na
Elite Member
Elite Member

Re: Kypsytyksestä, vesiarvoista tai mistä lie, minä oon pula

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ahvenainen kirjoitti:mutta milläs muuten nuo määrät saan tietää.
Ammoniakin määrän tietää toki siitä, paljonko sitä lisää.

Nitraattia saattaa testi näyttää, vaikkei sitä vielä ole kehittynyt.

Luultavasti turpeesta ei ole auttavaksi ympiksi, koska typpiravinteet siitä puuttuvat lähes täysin - se ei siis ole multaa, jossa tapahtuu samankaltaista typenkiertoa kuin vedessä. (Suhtautuisin myös varauksella useimpiin pussimultiin, jotka ovat sekoitettuja eikä 'oikeaa' multaa. Tosin lannoitus, jossa on esim. ureaa, kenties auttaa.)

Ulkoa löytää hyvää ymppiä, kun maa ei ole vielä jäässä ainakaan etelässä. Jos löytää onkimadon, on siinä ainakin madonkakkaa ja siihen voi luottaa! :) Rehevä kasvusto ei ole myöskään pahempi merkki.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Paneppa sitten arvot ja annostelut päivittäin ylös, niin nähdään edistyminen.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

..ja jossei pihalta löydy multaa niin kukkaruukusta tai parvekelaatikosta.
Kyllä se akva voi olla sameana kuukaudenkin... [;)]
Viola & eläintarhantynkä
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member

Kyllä, laitettu on ja laitetaan jatkossakin. Mutta mitä minä tuolle vedelle nyt teen? :roll:
111na
Elite Member
Elite Member

Mitäpä sille, muuta kuin odottaa. Mennee varmaan viisi päivää hyvinkin, ennen kuin nitriitti värähtää. Minulle ainakin kävi noin viimeksi: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 73#3647673
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Ahvenainen kirjoitti: Mutta mitä minä tuolle vedelle nyt teen? :roll:

Ei siitä veden väristä tai olemuksesta tarvitse kypsytyksen aikana kantaa huolta. Sitten kun bakteerikanta on muodostunut, niin sitä voi huoletta vaihtaa riittävät määrät ennen kalojen tuontia.
Dixi et animam levavi.
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member

Vesi senkun samenee ja samalla on muuttunut ruskeaksi, luulen tuon ruskeahkon värin johtuvan turpeesta ja kannoista, mutta tuo sameus huolettaa.

Eilen illalla mitatessani nitraattia oli taas muttei nitriittiä . Olenkos minä nyt ymmärtänyt ollenkaan oikein tätä hommaa, eli ensin pitäisi muodostua nitriittiä joka sitten hajoaa nitraatiksi vai miten tämän homman pitäisi edetä?

Perjantaina siis laitettiin altaaseen vesi eikä vieläkään mitään heilahdusta tuon nitraatin suhteen.

Sanokaa nyt joku jotain järkevää,ettei mun tarvitse monologia pitää ja toivottavasti turhaan olla huolissani.

Menenpäs tästä vastauksia odotellessa mittaamaan vesiarvot.

Ps) Eihän tässä vaiheessa ole olennaista gH ja Kh, eli ne kai voi jättää mittailematta päivittäin, vai kuinka?
111na
Elite Member
Elite Member

Ahvenainen kirjoitti:Kyllä, laitettu on ja laitetaan jatkossakin. Mutta mitä minä tuolle vedelle nyt teen? :roll:
Tuota, ei sitä multaa sinne ängetä kuin kerran ja uusia pitää jos ei viikossa ala nitriittiä muodostumaan. Silloin multaymppi on varmasti syytä ottaa tyystin toisesta paikasta, missä tarpeellisia typpibakteereita toivon mukaan löytyisi. Pikkuruinen kourallinen riittää, taikka ihan siitä huuhdeltu samea vesi vain.

Jos veteen on laitettu kerran 5mg/l ammoniumia (+pikkuriikkisen kalanruokaa, jonka voi laittaa vaikka joka päivä) sekä multaymppi, ja suodatin on päällä , ei todellakaan tarvitse eikä kannata tehdä muuta kuin odottaa että nitriittiä alkaa näkyä testissä. Lisäksi on hyvä seurata mahdollista nitraatin muutosta. Muita vesiarvoja ei täydy tarkkailla.

Tuossa edellä annoin linkin tarinaan, jossa kerroin mitä minä tein (ja miksi) mm. mullasta tulleelle lietteelle. Sameus voi tulla esim. mullan savesta tai runsaasta kalanruuasta bakteerisamennuksena (vapaan veden bakteereita - eri asia kuin typpibakteerit)

Seurasitko niitä Järven ohjeita ja kumpaa niistä?
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member

:mrgreen: Tuota, en minä sitä multaa sinne lapiolla lapannut :P, vaan ihan siististi sukkahousun terään ja se möllikkä sitten altaaseen ja ammoniakkia ja kalanruokaakin on kalaton allas saanut, elikäs, minä siirryn nyt kärsivällisesti odottamaan.

Kirjaan siis edelleen vesiarvot ylös ja noudatan pilkulleen ja pisteelleen J.Järven suuressa viisaudessaan antamia ohjeita ja siltikin ihmettelen, miksi asiat ei mene niinkuin niiden kuvittelee menevän? :roll:
111na
Elite Member
Elite Member

Miten sitä ammoniumia olet annostellut? Siellä kun on kahdet ohjeet olleet, riippuen kumman olet löytänyt tai valinnut. Laita ne lisäykset ylös kanssa. Se on oleellista myös.

Mutta hyvä ettet lapiolla! :D Että mitäs nyt kun muta valuu jo yli laidan? :mrgreen:
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member

Löysin vain yhden ohjeen, siinä oli päivän numero ja paljonko lisäys milloinkin, ammoniakkiliuoksen määrää pienennettiin laskevasti (oliko varmasti tarpeeksi sekavaa)?

Ammoniakki lisäykset olen kirjannut tunnollisesti ja kaikki vesiarvot sekä näytteenottokellonajankin. :P

Äsken kävin mittaamassa ja tulokset ihan ennallaan, mutta veden pinnalla oli ikäänkuin kalvo, niinkuin öljyä olisi ollut siinä veden pinnalla. Mitä ihmettä se on? 8O
jossuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Kalvosta löydät asiaa haulla vaikka kuinka paljon!
Ruokien rasvaa ynnä bakteereita, kuulemma, jos muistan oikein.
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member

Nonniin, työpäivä lusittu ja lapset ruokittu ja heti vesiarvojen kimppuun, No2 alle 0,3 ja No3 5 mg...siis, eipä oleellista muutosta. Tuolta kiinanruusun taimen juurelta oltin sukkahousun sisään uuden ympin ja laitoin sen altaaseen. Katsotaan nyt, kuinka tää etenee?

Miks muilla on testit "punaisella" ja mulla ei tapahdu mitään? :?
harrih
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja harrih »

Ahvenainen kirjoitti:
Miks muilla on testit "punaisella" ja mulla ei tapahdu mitään? :?
Elä hättäile, kyllä ne siitä punaselle mennee, kunhan vaan bakteerit pääsee vauhtiin. Itse kypsyttelin tuossa ekaks 140 litrasen ja nyt on kypsymässä 200 litranen. 140 litrasessa meni reilu viikko ennenkun arvot meni punaselle. 200 litrasessa oli parempi ymppi ja arvot pamahti punaselle noin neljässä päivässä.
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
Yksi iso vatsalihas on parempi kuin kuusi pientä.

Hartsa
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti:Paneppa sitten arvot ja annostelut päivittäin ylös, niin nähdään edistyminen.
Tämä ei sitten helpota vähääkään. Vaikka kuinka kirjaan arvot ylös, ei mikään muutu, ei miksikään vaikka hädissäni vaihdoin jo ympinkin. Eikö meidän allas kypsy ollenkaan vai onko se kypsynyt tietämättäni? 8O

Eikös tästä joku saisi bisnesidean? Kypsytellä akvaarioita niille jotka eivät sitä syystä tai toisesta saa onnistumaan :roll:

Minulla menee herrrr-mot. Töissä odotan että pääsis mittailemaan arvoja ja vaikka kuinka toivon, ei mikään niistä vesiarvoista heilahda punaisen puolelle, ei edes, vaikka käyttäisi mielikuvitustaan.
111na
Elite Member
Elite Member

Oletko laittanut joka päivä 5mg/l ammoniumia lisää? :roll: Kuten sanottu, kuitenkin taidat olla vain kärsimätön, koska ensimmäisellä viikolla ei aina tapahdu mitään näkyvää. Sanottava kyllä myös on (taas) ettei tänä odotteluaikana ole yhtään mitään järkeä koko ajan nostaa ammoniumin pitoisuutta vedessä.

Tähän aiheeseen ei kypsy. :mrgreen:
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member

Juuh, ammoniakkia (siis 10%:sat liuosta on lisätty), nytkö siis lopetan sen lisäämisen kunnes jotakin tapahtuu? 8O

Kärsimätön olen, kun ajattelin että tämä hommahan käy niinkun valssi kesällä ilman villapaitaa, eikä se sitten käynytkään...

Taidan lopettaa hermoilun ja antaa altaan kypsyä, etten itse kypsy koko hommaan :mrgreen:

Kiitos liinalle kannustuksesta!
111na
Elite Member
Elite Member

Jos laitat joka päivä sen 5mg/l on jo viiden päivän kuluttua aloituksesta pitoisuus 25mg/l mikäli ymppi ei ole vielä herännyt näkyvästi. Homma toimii paremmin, kun pidetään pitoisuus noin viidessä mg/l, kunnes nitriittiä ja tai nitraattia näkyy testissä. Katsoppa tuota ihan ajan kanssa alusta loppuun: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=57791

Mutta tokihan voit tehdä tämän käytännön testin Järven puolesta ja jatkaa päivittäistä annostelua. On se kyllä monesti ennenkin tehty. Mikäli typenkierto herää, humahtaa nitriitti ja nitraatti äkkiä 'taivaisiin' ja sinun pitää sitten todennäköisimmin vaihtaa vettä "200%". (Selitys samassa linkissä toisen sivun alussa.)

Seuraavan kuusi ensimmäistä juttua saattaa myös auttaa ymmärtämään miten minä näen asian. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=36582

Ja tämä, jo kertaalleen tässä esitetty: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 73#3647673

Sanottakoon vielä, että kun typenkierto on herännyt näkyvästi eli nitriittiä ja&tai nitraattia on huomattu nousevan, on hyvä kohta aloittaa jopa päivittäiset ammoniumin lisäykset.
Jentse
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jentse »

Kun laitta alussa ympin altaaseen niin kauanko sen pitää antaa olla siellä?
111na
Elite Member
Elite Member

Kaksi vuotta vanha keskustelu! :)

Jos multaa tarkoitat, vaikkapa sekoittamalla kunnolla vesiastiassa ja siivilöimällä veden akvaarioon siitä. Sameutta ja näkyviä hiukkasia pitää tulla akvaarioon. Osaatko tunnistaa hyvän elävän mullan?

Tässä helppo ammoniuminlisäystapa:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=115092 Kahdeksas viesti. Ei sitä todellakaan tarvitse joka päivä laittaa. Ei mitään syytä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Safestartilla homma etenee kuin juna:
http://www.aquahoito.info/suomi/kypsytys/palikka.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”