98-litran kalasoppa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

98-litran kalasoppa

Viesti Kirjoittaja iisa »

Mulla on kypsymässä 98-litran akvaario (70*35*40 / pituus*leveys*korkeus), ja mietin nyt kalastoa. Pohjalla on hiekka, veden pH on 7.2 ja se on hyvin pehmeää (dH<5).

Pohjalle haluaisin monnisparven, ja pinnalle taistelukalan (ei välttämätön). Keskiveden kaloja en oo osannu päättää, mitä ehdottasitte? En haluais välttämättä mitään tavallisimmista tetroista.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

miten olisi parvi jotain rasboroita? toisaalta jos taisto tarvitsee lämmintä vettä, myös muiden pitäisi sietää lämpöä (rasboroista en tiedä). Ainakin kardinaalitetrat viihtyvät lämpimässä vedessä.
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Re: 98-litran kalasoppa

Viesti Kirjoittaja oppo »

iisa kirjoitti: Pohjalla on hiekka, veden pH on 7.2 ja se on hyvin pehmeää (dH<5).
Tuleeko altaaseesi puita/kantoja? Sitä silmällä pitäen saattaisi tuo ph hieman laskea mikä olisi varmaan ihan hyvä juttu suunnitelemallesi kalastolle. Ja sitten mikä tulee olemaan tuon altaan vedenlämpö? suodatuksestakin kertominen auttaisia samoin info muusta tekniikasta. Nämä tiedot auttaisivat kun aletaan miettiä sopivaa kalalajiketta.


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: 98-litran kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

iisa kirjoitti:Mulla on kypsymässä 98-litran akvaario
Miten kypsytät allastasi? Ammoniakilla vai onko siellä jotain asukkeja? Kun en tietotaitotasoasi tiedä niin kysäisen varmuuden vuoksi, että tiedät varmaan, että pelkkä seisottaminen ei nykypäivän tietojen mukaan tee kovinkaan autuaaksi tai kypsäksi? O. jo mainitsikin, että vesiarvosi saattavat muuttua esim. mahdollisten kantojen myötä. Myös se tuleva kalastosi laskee pH:ta ja koska vetesi on kohtuullisen pehmeää niin voisi arvella arvojen painuvan sinne happaman puolelle ajan myötä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Ostin akvaarion (+tavarat) käytettynä, joten bakteereita on ollut valmiina jo jonkun verran. Nyt oon laittanut veteen vähän kalanruokaa, jotta ne lisääntyisivät. Pitäskö siis käydä ostamassa jotain valmistetta, jotta akvaario kypsyisi? Mitä?

Aion ostaa akvaarioon jonkunlaisen kannon, jota ei vielä ole. "Koristeena" on vasta vain kiviä. Veden lämpö tulee olemaan n.25. Suodatin on Project Brio 2 (3 vuotta vanha) ja lämmitin... Siinä lukee Eco-Therm (merkki?), ja teho on 100W. Ja tietenki lamppu.

Vesiarvot sain kun soitin vesilaitokseen, itse en oo niitä vielä testaillu. Kasveina on tällä hetkellä keihäslehteä (paljon) ja jaavansammalta. Tulossa on ainakin miekkakasvia ja vedensuosikkia, ja jotain pientä kasvia etualalle.
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

iisa kirjoitti:Pitäskö siis käydä ostamassa jotain valmistetta, jotta akvaario kypsyisi? Mitä?
Jos jotain haluat ostaa niin suosittelen Seran Nitrivec:iä(bakteerivalmiste). Tarpeellisuudesta on monia erimielipiteitä, itse käytän vedenparannusaineita(nitrivec, morena, aqutan) joka veden vaihdossa(kerran viikossa).
iisa kirjoitti:Aion ostaa akvaarioon jonkunlaisen kannon, jota ei vielä ole. "Koristeena" on vasta vain kiviä. Veden lämpö tulee olemaan n.25. Suodatin on Project Brio 2 (3 vuotta vanha) ja lämmitin... Siinä lukee Eco-Therm (merkki?), ja teho on 100W. Ja tietenki lamppu.
...
Vesiarvot sain kun soitin vesilaitokseen, itse en oo niitä vielä testaillu.
Ahaa, allas on siis vielä noinkin alkutekijöissään. Minun mielestä sinun kannattaisi hankkia se kanto ja mittailla ne vesiarvot ihan itse niin näet hieman todenmukaista suuntaa siitä että mitkä ovat/tulevat olemaan akvaariosi vesiarvot.

Ja kuten Holzig kirjoitti..
Holzig kirjoitti:Myös se tuleva kalastosi laskee pH:ta ja koska vetesi on kohtuullisen pehmeää niin voisi arvella arvojen painuvan sinne happaman puolelle ajan myötä.
tekee tuo kalasto hankinta/saapuminen vielä pienoisen muutoksen vesiarvoihin.


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

iisa kirjoitti:Ostin akvaarion (+tavarat) käytettynä, joten bakteereita on ollut valmiina jo jonkun verran. Nyt oon laittanut veteen vähän kalanruokaa, jotta ne lisääntyisivät. Pitäskö siis käydä ostamassa jotain valmistetta, jotta akvaario kypsyisi? Mitä?
Saisihan sen muutamalla typpitestillä kokeiltua miten kypsä pulju sinulla oikein on ja miten sinne tohtii porukkaa lisäillä. Esmes J. Järven sivuilta löytynee asiasta. Itse en noita kaupan rohtoja ole käyttänyt enkä osaa niitä siis oikein suositellakaan.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

J. Järven ohjeen mukaan oon lisännyt hirvensarvensuolaa akvaarioon, ja nyt se on valmis. Testit on tehty ja kaikki on kunnossa, ja tänään akvaario sai asukkeja.

Akvaariossa uiskentelee 6 monnista ja partamonni, ja tietenki haluaisin kaloja akvaarion yläosaanki. :) Oon ajatellu huulirihmakalapariskuntaa. Vesiarvot ois huulirihmakalalle sopivat (pH 7.2, pehmeä vesi ja lämpöä n. 25c). Sopisko?
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Joku korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta ainakin jos oot suunnitellu sitä taistista, niin rihmakalat ei tule kysymykseen...Jos taistista ei tuu, niin sitten en tiedä, ku ei oo kokemusta noista rihmoista, ainoostaan helmistä ja keltarihmoista.
-Chyental-
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Suunnitelmat on sen verran alkuperäisestä muuttuneet, etten sitä taistista ota. Jos akvaan ei huulirihmakala (tai joku muu rihmakala) sovi, nii oon ajatellu joitain ahvenia. Niistä en kyllä tiiä vielä suunnilleen mitään, että jos niitä aion ostaa pitää hankkia eka tietoa. Mutta jos jollakulla ois kokemusta huulirihmoista tai muuten osais sanoa, nii ois kiva saaha kokeneempien hyväksyntä aikeille. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”