Kypsytys - "lisäaineet"

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Kypsytys - "lisäaineet"

Viesti Kirjoittaja MKM »

Taas neuvoja vailla...

Olen vihdoin saanut jalustan akvalle ja hiekan pestyä, tässä hiljalleen lisäilen vettä akvaan.

Luin järvij:n sivuilta kypsytysohjeet - ja jopa ymmärsin lukemani.

Sain kuitenkin akvan mukana kaupasta aineita, jotka kuulema ovat hyödyllisiä ja tarpeellisia kypsytyksessä. Mukaan tuli siis Tetran AquaSafea 3x30 ml pussit, sekä pullollinen (125 ml) Waterlifen BacterLifea (bakteeriviljelmä?).
Voinka/kannattaako minun nyt hivauttaa akvaan jompaa kumpaa/molempia aineita? Ja mitä niiden lisäksi? Multaymppi kukkapurkista? Ammoniumia apteekista? Tai kalanruokaa (minulla on TetraMin Cripsejä ja TetraMin hiutaleita)?

Minä oon ihan sekaisin noiden litkujen kanssa!

Lisäksi: vesitestejäkin hankin.
Ph oli tasan 7.
GH ja KH testitkin tein, mutta en tiedä ymmärsinkö tuloksia oikein. KH testissä ei ollut kuin ranskan, saksan, italian ja hollanninkieliset ohjeet, jotain siistä saksasta ymmärsin, liekö oikein.
GH testin ohjeet taas oli suomeksi, mutta en tiedä tulkitsinko testiä oikein. Se on siis Tetran tippatesti. Kun lisäsin viiteen milliin vettä yhden tipan pullosta, väri muuttui hieman kellertäväksi; ohjeessa kuitenkin puhuttiin punaisesta ja vihreästä. Vihreää vesi oli kuuden tipan jälkeen. Mitähän tuosta nyt sitten pitäis ymmärtää?
KH testissä vesi muuttui vaalean keltaiseksi yhden tipan jälkeen.
Ota niistä sitten selvää.

On tämä akvan perustaminen tällaiselle blondille melko monimutkaista puuhaa.... :roll:
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Ei taida tuollaisista litkuista mitään hyötyä olla, mutta voi niitä silti siihen altaaseen lykätä. Lisäksi laita sinne altaaseen kunnon multaymppi +ammoniumia ja hyppysellinen kalanruokaa. Näillä pääsee jo vauhtiin.

Eikös tippatesteillä yksi tippa = 1 dH? Eli kuusi tippaa = 6 dH? Silloin vetesi on pehmeää. kH:sta en osaa sanoa, jos et mitannut loppuun asti tai testi jäi kesken?
Aenear
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 14:15, 24.03.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kypsytys - "lisäaineet"

Viesti Kirjoittaja Aenear »

MKM kirjoitti:Mukaan tuli siis Tetran AquaSafea 3x30 ml pussit, sekä pullollinen (125 ml) Waterlifen BacterLifea (bakteeriviljelmä?).
Voinka/kannattaako minun nyt hivauttaa akvaan jompaa kumpaa/molempia aineita?
AquaSafea voit laittaa siinä vaiheessa, kun laitat kalat akvaarioon. Tuohon bakteerilitkuun en osaa ottaa kantaa. Joillakin ne ovat toimineet, toisilla taas ei. Jos aiot kypsyttää altaasi ammoniakilla, ei ehkä kannata lisätä tuota bakteeriliuosta.
Ja mitä niiden lisäksi? Multaymppi kukkapurkista? Ammoniumia apteekista? Tai kalanruokaa (minulla on TetraMin Cripsejä ja TetraMin hiutaleita)?

Minä oon ihan sekaisin noiden litkujen kanssa!
Laita altaaseen multaa esim. sukkahousuissa, hyppysellinen kalanruokaa ja ammoniakkiliuosta tai hirvensarvisuolaa ohjeiden mukaan (haulla löydät lukuisia threadeja kypsytyksestä). Sitten istahdat, henkäiset syvään ja rentoudut :mrgreen:. Muutaman päivän päästä voit mitata vedestä nitriitin.
Lisäksi: vesitestejäkin hankin.
GH testin ohjeet taas oli suomeksi, mutta en tiedä tulkitsinko testiä oikein. Se on siis Tetran tippatesti. Kun lisäsin viiteen milliin vettä yhden tipan pullosta, väri muuttui hieman kellertäväksi; ohjeessa kuitenkin puhuttiin punaisesta ja vihreästä. Vihreää vesi oli kuuden tipan jälkeen. Mitähän tuosta nyt sitten pitäis ymmärtää?
KH testissä vesi muuttui vaalean keltaiseksi yhden tipan jälkeen.
Ota niistä sitten selvää.
Kokemusta Tetran tippatesteistä ei ole, mutta lienevät samankaltaisia Seran testien kanssa. Elikkä, sekä KH:ta että GH:ta mitattaessa yksi tippa reagenssiainetta vastaa yhtä kovuusastetta. Tippoja lisätessä väri muuttuu. Kun testattavan veden väri vaihtuu vihreäksi kuudennen tipan jälkeen, on veden kovuus silloin 6 dGH. (Edellyttäen, että värin tulee muuttua vihreäksi [;)] )

Jos KH -testin väri muuttuu keltaiseksi ensimmäisen tipan jälkeen, on veden karbonaattikovuus silloin 0-1 dKH.
Jos hanaveden karbonaattikovuus on näin alhainen, voi se aiheuttaa ongelmia pH:n kanssa jatkossa. Karbonaattikovuutta voi helpoiten nostaa lisäämällä ruokasoodaa veteen...
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kypsytys - "lisäaineet"

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

MKM kirjoitti:Tetran AquaSafea 3x30 ml pussit
Eikös tuo ole ihan vedenparannusainetta? Sitä tuskin kannattaa kypsyvään akvaarioon laittaa. Minä säästäisin vastaisuuden varalle - jos tulee vaikkapa haava jollekin kalalle, niin vedenparannusaine voi ilmeisesti auttaa haavan parantumisessa (puhtaassa vedessä ei tulehdu), vai keksinköhän ihan omiani? :)
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kypsytys - "lisäaineet"

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

kylpyankka kirjoitti:
MKM kirjoitti:Tetran AquaSafea 3x30 ml pussit
Eikös tuo ole ihan vedenparannusainetta? Sitä tuskin kannattaa kypsyvään akvaarioon laittaa. Minä säästäisin vastaisuuden varalle - jos tulee vaikkapa haava jollekin kalalle, niin vedenparannusaine voi ilmeisesti auttaa haavan parantumisessa (puhtaassa vedessä ei tulehdu), vai keksinköhän ihan omiani? :)
No et ihan omiasi keksinyt, vedenparannusainen ilmeisesti tekee sellaisen suojaavan kalvon kalan ihon pinnalle, jolloin se ei ole niin altis saamaan tulehduksia.
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Hyvältähän tuo tietämys kuulostaa :D

Aqua safen voit unohtaa suoraan kypsytyksen ajalta (vasta ennen kalojen tuloa ja monet eivät käytä sitä lainkaan), noista bakteerikapseleista ja nesteistä ei ole hirveästi hyötyä muttei haittaakaan. Lähinnä niissä on hajottajabakteereita, jos pullo on seissyt hyllyssä pitkään mitään muuta on turha odottaa siellä enää olevan.

Voit laittaa sitä aluksi jo kypsytykseen ja veden vaihtojen yhteydessä niin kauan kuin pullossa tavaraa riittää mutta kypsä akvaario ei sitä vaadi :)

Ymppi ja lisukkeet jo mainittinkin tuossa, testeistä sen verran että kypsytyksen aikana nitriitti ja nitraattitestit riittävät, ammoniakkitestikin on hyvä vaikka ilmankin tulee toimeen.

Samoin Aqua-webin hauilla löydät kiitettävän määrän tietoa aiheesta ja pitkiä ketjuja mm ammoniakin annostelusta :mrgreen:

Onnea kypsytykseen, 2-4 viikon kuluttua pääsetkin sitten jo suunnittelemaan kalastoa!
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Suuri Kiitos vastauksista!

Olen toki lukenut monia juttuja kypsytyksestä, jotenkin vaan meinas mennä puurot ja vellit sekaisin noiden litkujen kanssa.

Unohdan siis AquaSafet toistaiseksi, laitan akvaan sitä bakteerilitkua ohjeen mukaan (pullossa on) ja lisäksi multaympin, kalanruokaa ja ammoniumia.
Sitten mittailen ja testaan.
Nitriittitesti mulla on, sitä en vielä ole tehnyt. Olennaista kai on mittailla sitä kunhan saan tuonne akvaan vedet ja bakteerit porisemaan. Nitraattitestejä tai ammoniumtestiä ei kaupoista ole vielä löytynyt. Yritän etsdiä, ainakin tuon nitraatin.

Bakteeriviljelmäpullossa on "parasta ennen"-päiväys, joka umpeutuu yli kahden vuoden kuluttua. Tiedä sitten kauanko se pullo on siellä liikkeessä homehtunut. No jos ei anna niin ei otakaan, laitan sitä siis soppaan mukaan.

Myfyriwr: kalastoa olen toki jo suunnitellutkin...Pitää vielä pohtia lisää, on ihan hauskaa miettiä erilaisia kombinaatioita ja selvitellä eri kalalajien ominaisuuksia.

Aurinkoista kevättä!
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Siinä vaiheessa ne muutkin testit tulevat sitten ajankohtaiseksi :D

Varsinkaan nitriittiä ei tule olemaan vielä muutamaan päivään kypsytyksen aloittamisesta joten testejä on turha kuluttaa vielä. Viikonlopun jälkeen voit kokeilla miltä tilanne näyttää.

Matala kH arvo hanavedessä voi kyllä rajata kalaston valintaa happaman veden kaloihin ja joudut lisäämään ruokasoodaa muutenkin.

Suositeltava arvo olisi 2-4, sen alle voit päätyä jopa 5-5.5 pH:lle hiilidioksidin lisääntyessä kalojen tai levittimen toimesta. Älä ainakaan missään tapauksessa käytä pH- tuotteita nyt :mrgreen:

Tarkista tuo tulos vielä myöhemmin kun allas alkaa olla kypsä. Varmat vesiarvot saat pyytämällä paikalliselta vesilaitokselta, liian suuret heitot vedenvaihtojen yhteydessä (vaikka niitä pystyykin korjaamaan) stressaavat kaloja turhaan
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Vedenparannusaineen (AquaSafe yms) tarkoitus on poistaa raskasmetallit jos sellaisia putkistosta liukeneeveteen sekä kloorin. Sekä suojata kalojen limakalvoja. Ja vedenparannusaineet ja nuo bakteerijutut ovat ainakin minulla toimineet.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Noista vesiarvoista ja testeistä vielä...

Olen siis saanut vesilaitokselta tiedot hanavedestä. Toiseen ketjuun niistä jo kirjoitinkin:

"Kysyin vesilaitokselta tietoja talousveden ph:sta. Kertoivat, että pH on 7,2,
ja kovuus 0,34 mmol/l (pehmeä?). Lisäksi ilmoittivat seuraavat vesiarvot:
Rauta: 0,02 mg/l , Mangaani: 0,02 mg/l , Nitraatti: 0,09 mg/l ja väri: täysin kirkas."

Yritin vain eilen kokeilla noita vesitestejä, että osaanko käyttää ja antavatko saman arvon kuin vesilaitos. Pitää kokeilla vielä uudestaan tuota Kh-testiä, en ehkä tehnyt sitä oikein.

Akva on nyt kypsymässä, ammoniumia siellä ei vielä ole, haen tänään apteekista.

Kuinka usein noita vesiarvoja kannattais mitata kypsytyksen kuluessa? Päivittäin? Muutaman päivän välein?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

MKM kirjoitti:Akva on nyt kypsymässä, ammoniumia siellä ei vielä ole, haen tänään apteekista.

Kuinka usein noita vesiarvoja kannattais mitata kypsytyksen kuluessa? Päivittäin? Muutaman päivän välein?
Ottaisin nitriitin ja nitraatin jo aluksi ennen ammoniumin lisäämistä - tai vähintään nitraatin. Valitettavasti testit eivät kaikki aina toimi hyvin ja aika useinkin on ihmetelty 10-20mg/l nitraattilukemaa jo "pohjaksi".

Yleensä suurin osa mittaa turhan usein. Aluksi odotellaan nitriittiä. (Ammoniumin testaamista pidän tarpeettomana.) Jos mittaa vaikka vasta viikon päästä toisen kerran alkuarvojen jälkeen, voi tietysti käydä niin että nitriitti näyttää vaikkapa 1mg/l. Silloin syntyy kysymys, onko se juuri noussut siihen, vai ehkä jo käynyt hieman korkeammalla ja jo laskemassa. Tämäkään ei käy pulmaksi, kun mitta myös nitraatin. Jos nitraattia on myös jo kertynyt, voi nitriitin ja nitraatin yhteispitoisuuksista nähdä, mikä on ammoniumin tilanne ja sen lisäämisen tarve.

Apuna on tiedetyt näitten typpiyhdisteiden molekyylimassoihin perustuvat "muunnoskertoimet" (mg/l), jossa ammoniumista syntyy 3,44 kertaisesti nitraattia ja siinä välissä 2,6 kertaisesti nitriittiä.

Seuraavien kautta löytyy tästäkin aiheesta juttua lisää sekä keskustelua järkevistä ammoniuminlisäystavoista, viimeinkin ilman turhaa kinastelua. ;)

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 0&start=15 (Oho, Multaymppi levisi akvaan)

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=43190 (Taas kypsytyksestä)

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 13#3550113 (Taas vaihteeksi kypsytyksestä)

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=42024 (Onko akvaario jo kypsä?)
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Mulla ei ole nitraattitestiä. :( En löydä niitä mistään liikkeestä. Ainoa mitä tiedän, on tuo hanaveden lähtöarvo nitraatille.

Jospa nyt kuitenkin mittaan sen nitriitin. Pitää kysyä josko ne jostain liikkeestä tilaisivat mulle semmosen nitraattitestin, ellei ole muuten tulossa.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tetran nitraattitesti maksaa noin 16 euroa ja olisi siinä järkevä hankinta, että siitä on iloa myöhemminkin sitten kalojen kanssa. (Ja on kuullun ja koetun mukaan täsmällisesti toimiva testi. Ja se on edullinen, vaikka onkin noin kallis :roll:)

Pelkästään nitriittiä mittaamalla voi toki kypsytyksen suorittaa, mutta siinä on hyvin sisäistettävä typenkierto ja mitä kypsytyksessä tapahtuu. On se tietysti muutenkin. ;) Seuraavassa ensimmäisellä sivulla löytyy kypsytyksen typenkierron 'ämpärivertaus' - selitysyritys.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=36582


edit. Pelkkää nitriittiä mittaamalla on pääteltävä ja ajoittain arvattava enemmän. Ei se siinä mielessä haittaa, ettei kalojen terveydestä ole huolta. Nitriittitestiä kuluu toki sitten hieman enemmän myös. Aluksi voisit mitata vaikka joka toinen tai kolmas päivä.

Jos nitriittitestisi sattuu olemaan Tetran testi, sitä voi samalla tarkkuudella käyttää vain yksillä tipoilla ohjeen seitsemien sijaan. (Muista merkeistä en tiedä.) Silloin samassa suhteessa laitetaan tietenkin mittalasiin vettä vähemmän.

Testit ovat suunniteltu toimivaa akvaariota ajatellen ja ne ovat tarkimpia pienissä pitoisuuksissa. Lisäksi niistä kypsytyksessä hyvin äkkiä loppuu skaala, jolloin ei tiedä miten korkealla pitoisuus todella on. Silloin vesinäytettä pitää laimentaa puhtaalla vedellä ja kertoa sitten saatu mittaus laimennuksen suhteessa.

Esimerkiksi 1 osa mitattavaa vettä ja viisi osaa puhdasta vettä: tulos kerrotaan kuudella. Puhtaaksi vedeksi käy hanavetesi, mutta sen mahdollisen nitriitin voisi kyllä kerran erikseen myös mitata ihan vain mielenkiinnon vuoksi.

Pieni injektioruisku helpottaa suuresti sekä testien pihistelyä että näytteen laimentamista. Siis vaikkapa viiden millilitran kertakäyttöruisku mitta-asteikolla myös mukaan sieltä apteekista!
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Liina, kiitos.

Minä siis ehdottomasti haluan hankkia tuon nitraattitestin, kunhan sellaisen jostakin löydän. Ei se ole liian kallis, kyllä minä ne testien hinnat ja tarpeen tiedostin jo ennen akvan hankintaa.

Kaikki testini ovat Tetran testejä, Seran testejä en liikkeissä ole nähnytkään.

Hanaveden nitriittipitoisuus on tiedossa, mittasin sen ja tulos oli alle 0,3 (sitä tarkemmin testi ei kerro pitoisuutta). Vesilaitokselta sain tiedot perusvesiarvoista jo ennen kypsytyksen aloittamista, ne näetkin aiemmasta viestistäni tästä ketjusta.

Olen lisännyt 10% ammoniakkiliuosta nyt kolmena päivänä Jukka Järven sivuilla olevien ohjeiden mukaan: olen laittanut sitä n. 6 ml (ohje on 5 ml per 100l vettä, minun akvani on 128 litrainen, tilavuudesta osan vie tietysti hiekka, joten arvelin tuon n. 6 ml olevan sopiva määrä). Mittaamisessa apuna 2 ml muoviruisku, jonka sain apteekista.
Nitriittiä ei ole vielä alkanut muodostua. Altaassa on myös multaymppi ja lisäksi olen ripotellut sinne vähän kalanruokaa aina kun olen lisännyt ammoniakkia. Suodatin on tietysti päällä, kasveja ei vielä ole.

Kahdella ensimmäisellä kerralla olen lisännyt ammoniakin ohella myös BacterLifeä - pullossa olevan ohjeen mukaan akva on valmis kaloille jo vuorokaudessa. Onko siis mahdollista, että nitriitti on jo hävinnyt ennen kuin sitä ehdin mittaamaan (tuon BacterLifen avulla)?
Vai onko vain kyse siitä (tätä pidän itse todennäköisempänä), ettei nitriittä ole vielä muodostunut?

Mistä tiedän onko multaymppi hyvä/riittävä? Olisiko minun syytä uusia multaymppi jo nyt 3 pv:n jälkeen vai joskus myöhemmin?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Todennäköisesti nitriittiä ei ole vielä muodostunut. Ja tuohon mitä se lupaa, että kaloja voi tuoda jo vuorokauden päästä, ei varmastikaan pidä paikkaansa. Lupaavat mitä lupaavat, mutta ei kuitenkaan toimi.. :|

Ei tuota ammoniakkia ole tarkoitus joka päivä akvaan lykätä. Kerran vaan ja sitten katsotaan mitä tapahtuu. Kun sitten nitriitti on laskenut nollaan takaisin, voi lisätä lisää ammoniakkia ja näin varmistaa, että se hapettuu tarpeeksi nopeasti nitriitistä nitraatiksi. Jos näin on, eli muuntuu nopeasti, niin silloin akvaario on kypsä. Jos taas nitriittiä ehtii ilmaantua, on syytä jatkaa kypsyttämistä tarpeeksi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vasta noin 5-8 vrk:n kuluttua voit tietää ovatko typpibakteerit sanottavasti lisääntyneet.
Ammoniumin pitoisuuden pitäisi alkaa laskea ja nitriittiä/nitraattia alkaa muodostua.
Tuleepa typpibakteereita akvaarioon mullasta tai kaupallisesta tuotteesta, joka tapauksessa niiden lisääntyminen on kullekin bakteerilajille tyypillistä ja olosuhteista riiippuvaa.

Optimiolosuhteissa kasvu on nopeinta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

jarvij kirjoitti:
Optimiolosuhteissa kasvu on nopeinta.
Mitkä muuten ovat nämä optimiolot kyseisille bakteereille?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Lämpötila 25-30° C
pH 7,2 - 8,2

Eli kokolailla lämmintä ja hieman emäksistä.
Lähde:
http://www.koikichi.com/info/articles/n ... cycle.html

Google kertoo lisää:
Nitrospira optimum
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No mites jos lämpötila on optimaalinen, mutta pH ei? Eli jos pH on vaikka 6,5 niin silloinhan se on lievästi hapanta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuon lähteen mukaan:
pH 6,5 ja alle estää kasvun. Tässäkin pätee minimitekijän laki.
Optimiolosuhde tarkoittaa että kaikki eri tekijät ovat optimissa. Ei siis riitä että kaikki on optimissa paitsi jokin tekijä, joka estää kasvun. Tuolloin ei kasvua ole.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No mites sitten Suomessa, kun on pehmeä ja hapan vesi, bakteerit kasvavat alkuunkaan? Vai onko vesi kypsytysvaiheessa vielä tuon emäksisen puolella? Mites kypsytyksen laita jos tuon mukaan bakteerit eivät kasva happamassa?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Niinpä. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No mutta tuohan on ihan pölöä. Olemmeko me kasvaneet ja kypsyttäneet altaamme harhaluulossa, että nyt siellä on hyvä bakteeritasapaino? 8O
zamppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 09:04, 26.03.2005

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Juu olet oikeassa noissa suomenkielen puutteellisuuksista ohjeissa,kun nykyään laki määrää että suomenkielen ohjeet olisi oltava.Sen kovuusohjeen löydät kuitenkin jommasta kummasta testipakkauksesta GH kokonaiskovuus ja GH karbonaattikovuus ja selitykset kuinka se on yhteydessä ph arvoosi.Ole kuitenkin tarkkana noiden nitriitti ja nitraattilukemien kanssa,ne voivat olla kohtalokkaita kaloillesi.Alkuun on nitriittiä joka voi alkuvaiheessa nopeasti muuttua kaloille vaaralliseksi nitraatiksi.Muista tuo edellä mainittu kun putsaat suodatinta,jos biologinen suodatin,älä vaihda kaikkia massoja vaan jätä vanhaa uuden massan kanssa.Itse käytän vesijohtoveden parannukseen Start Right nimistä ainetta joka torjuu hyvin vedenpuhdistus laitoksella nykyään käyttämän aineen(en nyt muista nimeä).Voit nopeasti luoda tärkeän bakteerikannan käyttämällä Start Zyme nimistä ainetta.Ihan vinkkinä vielä kalojen kotiutuksesta.Laita pussi kaloineen akvaarioveteen reunan tuntumaan ja kiinnitä vaikkapa pyykkipojalla pussi laitaan kiinni.Kaada kahvikupillinen akvaarion omaa vettä pussiin missä kalat ovat ja laita vaikka munakello soittamaan n.5 minuutin päästä.Kaada taas kahvikupillinen jne. noin 30 min ajan,sitten vasta kalat akvaarioon,muuten voi olla että niistä on juuri vuorokausi iloa ja ne löytyvät kuolleena ja sitähän me emme halua.Myöhemmin kannattaa varmaan ostaa karanteeniallas ja muista että mieluummin 60L TAISI OLLA LAISSA ETTÄ 40L ON MINIMI,mutta tilpehööreineen kannatan 60L silloin tilavuus on noin 40L.Tsemppiä akvaariotouhuihin.
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

zamppa kirjoitti:...Ole kuitenkin tarkkana noiden nitriitti ja nitraattilukemien kanssa,ne voivat olla kohtalokkaita kaloillesi.Alkuun on nitriittiä joka voi alkuvaiheessa nopeasti muuttua kaloille vaaralliseksi nitraatiksi...
Mitä tarkalleen tarkoitat tällä? :| Ymmärtääkseni nitrifikaatiossa "hapettuvista" typpiyhdisteistä vapaa ammoniakki on vaarallisin, nitriitti sekin vielä hyvin myrkyllinen, mutta ammonium ja etenkin nitraatti ovat varsin vaarattomia kaloille kohtuullisten pitoisuuksien rajoissa.
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”