Kokemuksia PMDD:stä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Kokemuksia PMDD:stä

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt josko uskaltaisin kokeilla PMDD:tä. Olen aina käyttänyt Tetran tuotteita. Niihin vaan menee pieni omaisuus :(

Minkälaisia käyttökokemuksia teillä on PMDD:stä?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

No, itse olen käyttänyt pääsääntöisesti itse tekemääni PMDDtä jo vuosia ja kasvit kyllä tykkäävät. Välillä laitan sitten kaupallisiakin litkuja että varmasti tulee kaikkea tarvittavaa, mutta yleensä PMDDtä. Ei ole ollut leväongelmia aikoihin, kasvit kasvavat mukavasti ja joskus vähän liikaakin.

"PMDD-allas"

Tärkeintä lienee ainakin alussa aloittaa vain puolikkaalla annoksella ja jakaa sekin muutaman osaan viikossa. Sitten pikkuhiljaa lisätä annostusta jos näyttää siltä että kasvit tarvitsisivat lisää.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Täällä kans yksi PMDD-allas, lannoitus 2 ml päivässä ja vedenvaihdon jälkeen 4 ml, ja kasvit kasvavat ihan kiitettävästi. Leviä ei ole pahemmin, mitä nyt ehkä vähän piilevää, joka varmastikin johtuu vähäisestä valosta.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Myös meillä kasvit kasvavat PMDD:llä mukavasti. Lisäksi käytän satunnaisesti juurille laitettavia tabletteja.
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Mutta PMDD ei yksin tee kasveista kauniita, reheviä ja lenpalttisen ihania. Valot vaikutaa, kuten muutkin tekijät [;)] . Kasvien kasvun kannalta en ole huomannut olevan mikään mullistava tekijä, mutta halvempi kuin muut, paljonkin. Jos kalliimpiaki olisi silloin ennen PMDD:tä jaksanut oikeilla suhteilla lutrata niin luulisin, että olisi kasvit silloinkin kasvaneet kuten nyt kun "raaskii" laittaa ravinteita kuten pitää [;)] .
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

kiltsi kirjoitti:Mutta PMDD ei yksin tee kasveista kauniita, reheviä ja lenpalttisen ihania. Valot vaikutaa, kuten muutkin tekijät [;)]
Toki, mutta tässä aiheessa keskusteltaneen ihan vain nestemäisestä lannoituksesta eikä muista lannoitteista, hiilidioksidista ja valosta :)

PMDD on siitä erinomainen verrattuna kaupallisiin että sitä voi muokata omiin altaisiinsa ja vesiarvoihin sopivaksi.
rehtiheppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 51
Liittynyt: 19:17, 19.03.2004
Paikkakunta: Lahti

Pmdd Ja Sera Florena

Viesti Kirjoittaja rehtiheppu »

Elikkäs, käytän tällä hetkellä seran lannoitetta ja haluaisin siirtyä PMDD:n käyttöön... joudunko odottamaan kunnes seran lannoite on lähes hävinnyt vedestä vai uskallanko aloittaa PMDD:n käytön samantien.
Käyttääkö kukaan seran tai muun valmistajan tuotteita samanaikaisesti PMMD:n kanssa? :?
Vielä on kesää jäljellä vai onko ?
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

rain- kirjoitti:
PMDD on siitä erinomainen verrattuna kaupallisiin että sitä voi muokata omiin altaisiinsa ja vesiarvoihin sopivaksi.
Mten? Ei ole ollut ongelmia niilläkään annetuilla mitoilla joilla ainetta on ostettu ja tehty (1ml/10l.). Voihan ainetta käyttää enemmän/vähemmän miten tuntuu. Vai valkeneeko tämä minulle sitten kun ongelma tulee eteen :roll:?
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

PMDD on hyvää lannoitetta jos sen saa sekoittaa itse :mrgreen: Laitan hieman vähemmän rautaa ja enemmän kaliumia kuin normaalisti, niin ei riehu levät eikä vihersamennus varsinkaan.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

kiltsi kirjoitti:
rain- kirjoitti:
PMDD on siitä erinomainen verrattuna kaupallisiin että sitä voi muokata omiin altaisiinsa ja vesiarvoihin sopivaksi.
Mten? Ei ole ollut ongelmia niilläkään annetuilla mitoilla joilla ainetta on ostettu ja tehty (1ml/10l.). Voihan ainetta käyttää enemmän/vähemmän miten tuntuu. Vai valkeneeko tämä minulle sitten kun ongelma tulee eteen :roll:?
Juu, kyllä se perusohje toimii ihan hyvin. Sitten vain kun haluaa säätää paremmin omaan altaaseensa niin sekin on mahdollista (esimerkiksi juuri vaikka vähemmän rautaa, enemmän kaliumia), sitä säädellään sitten näppituntumalla. Mutta yleensä se perussekoitus on ihan hyvä.

Rehtiheppu: Noita lannoitteitahan lisätään vedenvaihdon jälkeen, ei silloin siellä mitään ylettömiä määriä edellistä lannoitetta enää ole. Itse laitan puolet annoksesta heti viikottaisen vedenvaihdon jälkeen ja loput parin päivän kuluttua. Sekä PMDDtä ja kaupallista nestemäistä lannoitetta ei tokikaan kannata käyttää yhdessä, ainakaan täysiä annoksia, sehän olisi tuplamäärä lannoitetta, eli liikaa. Niinjuu, ja laitan sen 10ml/100l altaan tilavuuden mukaan, en vaihtoveden.

Käyttö kannattaa sitten aloittaa kuitenkin varovasti ja olen itse suositellut sitä puolikkaalla annoksella aloittamista.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

rain- kirjoitti:Käyttö kannattaa sitten aloittaa kuitenkin varovasti ja olen itse suositellut sitä puolikkaalla annoksella aloittamista.
Makuasia kyllä tuokin joskin silti oikein hyvä neuvo. Itse olen kovin laiska tekemään uutta lannoitesatsia kun edellinen loppuu ja välissä voi mennä parikin kuukautta lannoittamatta, mutta aina olen jatkanut suoraan joko täydellä annoksella tai 3/4 määrällä ilman mitään probleemia. Mangaani on itselläni vasta kokeilussa ja laitan sitä ja rautaa vähemmän kuin resepteissä on.

Yksi jekku minullakin on tarjota, voitte itse pähkäillä onko siinä mitään järkeä; olen kaikki nämä vuodet lisännyt PMDD:n aina pimeään altaaseen illalla ajatuksena kelaattien liian? nopea purkautuminen valossa.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Hmmm...mutta minä en laita lannoitetta kaikkea kerralla, vaan säännöllisesti joka päivä, jolloin lannoitteen määrä pysyy suht vakiona joka päivä... :)
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Eräältä kasviakvaristilta kuulin hyvän neuvon eli PMDD:tä pitää lisätä suhteessa siihen paljonko altaassa on nitraattia. Eli jos veden vaihdon jälkeen nitraatti on lähes nollilla ja kumoaa altaaseen viikon annoksen, saa kasvien sijasta levät helposti kukoistamaan koska ravinnemäärät on silloin epätasapainossa. Tämä samainen tyyppi lisäsi PMDD:n pimeään altaaseen siksi että pimeässä kasvitkin sitä "imevät" itseensä mutta levät ei niinkään... tuon todenperäisyydestä en osaa sanoa mitään :|
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Eikö ne kasvit taida parhaiten ne ravinteet imeä silloin, kun ne yhteyttävät?? :roll: Yön aikana tai siis pimeällä tapahtuu pääasiallisesti soluhengitystä, eli silloin kasvit eivät käytä ravinteita muutoin kuin omaa itse muodostamaansa energiaa.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

kirjoplaty kirjoitti:Eikö ne kasvit taida parhaiten ne ravinteet imeä silloin, kun ne yhteyttävät?? :roll: Yön aikana tai siis pimeällä tapahtuu pääasiallisesti soluhengitystä, eli silloin kasvit eivät käytä ravinteita muutoin kuin omaa itse muodostamaansa energiaa.
Totta, mutta kai ne kasvit yölläkin ovat kykeneviä ottamaan ravinteita vaikkeivat niitä juuri silloin käytä. Ja varastoivat ravinteita sitten tehokkaammin kuin levät?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Täällä on myös yksi PMDD:llä läträävä harrastaja, lisänä Tetran Florapride ja Cryptot, sekä JBL:n savikuulat.

Kuvia altaasta;
http://www.saunalahti.fi/pistia/galleria2.html
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

sani kirjoitti:Eräältä kasviakvaristilta kuulin hyvän neuvon eli PMDD:tä pitää lisätä suhteessa siihen paljonko altaassa on nitraattia. Eli jos veden vaihdon jälkeen nitraatti on lähes nollilla ja kumoaa altaaseen viikon annoksen, saa kasvien sijasta levät helposti kukoistamaan koska ravinnemäärät on silloin epätasapainossa.
Vaan eikös kasviakvaristilla tilanne ole useimmiten päinvastainen; nitraattipiikki tulee hanavedestä eikä viikon mittaan?
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Olen nyt päättänyt kokeilla PMDD:tä.
Kannattaisiko ostaa valmista ainetta vai sellaista minkä sekoittaa sitten itse?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viestit: 731
Liittynyt: 17:12, 30.01.2002
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

nallu80 kirjoitti:Olen nyt päättänyt kokeilla PMDD:tä.
Kannattaisiko ostaa valmista ainetta vai sellaista minkä sekoittaa sitten itse?
Tuo on minusta makuasia. Lopputulos on sama, jos valmistaa komponenteista itse sekoittamalla samanlaista liuosta, kuin valmisliuos olisi.

Jos haluaa varioida reseptiä, kannattaa ostaa komponentit erillään tai sitten hankkia tiettyä komponenttia, jonka pitoisuutta mahdollisesti jostain syystä haluaa kasvattaa käyttöliuoksessa.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

mistäs tuota PMDD:tä sais? [:I]
minäkin olen meinaan miettinyt että sitä voisi kokeilla..
henene
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 13:19, 04.03.2004
Paikkakunta: Joensuu city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

www.akvaariotekniikka.fi tuolta saa pmdd:tä. :D
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
jerrypa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 08:40, 27.02.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jerrypa »

Miten olisi lannoksen lisääminen tippaletkulla?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

MPDD ainekset löytyy, askarruttaa vaan pätkä ohjetta: Sekoitetaan puhtaaseen veteen. Tarkoittaen? Vesijohtovesi vai tislattu vesi?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Adrianna kirjoitti:MPDD ainekset löytyy, askarruttaa vaan pätkä ohjetta: Sekoitetaan puhtaaseen veteen. Tarkoittaen? Vesijohtovesi vai tislattu vesi?

www.akvaariotekniikka.fi :n valmiit PMDD:t ja pH-miinukset on sekoitettu RO-veteen, mutta jos sinulla ei ole käänteisosmoosilaitetta niin tavallinen keitetty vesikin riittänee.
Piipa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 17:36, 10.09.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piipa »

Meidän TAS:lta ostamassa PMDD-paketissa sanottiin, et tislattu ois parempaa, mut keitetty hanavesikin käy. Ja me siis tehtiin hanavedellä ja hyvin on säilynyt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”