Ehdotuksia leväonkelmien poistamiseen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

rambi kirjoitti:Onko sinulla 2 erillistä valaisinta vai molemmat on yhdessä..
2 erillistä yksikköä (valaisinta) katon sisällä 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Valaisimien ja altaan välissä on lasi estämässä roiskeiden pääsyn polttimoille.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

proto kirjoitti:Mikael: mikä on altaasi pinta-ala jolle valo tulee? Aika tiukka valonmäärä tuo 2 x 400w. 8)
Altaan pinta-ala 0,565 neliötä ja syvyyttä 68 cm - 10 cm DSB.
Valoa ei näyttäisi olevan yhtään liian paljon.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Mikael kirjoitti: 2 erillistä yksikköä (valaisinta) katon sisällä 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Valaisimien ja altaan välissä on lasi estämässä roiskeiden pääsyn polttimoille.
Näin se toimii kyllä hyvin kulma-altaassa.
Laitan tänään 400 w tilauksen menemään, kai tästä on jatkettava, ehkä siitä joskus vielä tulee semoinen allas kun pitää, tai sitten ei.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Rambi

Tuli vain mieleen, että kannattaisiko hankkia juurikin 2 irrallista valaisinta ja asentaa ne pikkusen lähemmäksi altaan etureunaa ja sitten kallistaa niitä kohti takareunaa. Näin ne valaisisi katselusuunnasta päin ehkä hieman paremmin.
Ei jäisi kivien etuosaan samallalailla varjoa kuin nyt kun valo tulee suoraan ylhältä. En tiedä kuinka suuri vaikutus tällä on sun mallisessa akvaariossa, jossa on voimakkaampi rinne taakkepäin kuin esim. "normaali" mallisessa akvaariossa, jossa tulee äkkiä melko pystysuoria seiniä katselusuuntaan nähden!

Voiko valoja laittaa noin vinoon? Polttimo varmaan palaa yhtähyvin vaikka olisikin kyljellään, mutta lämpö siirtyy valaisinkotelossa kyllä erilailla.

(Heh, äikänmaikka taas häpeisi kun tietäisi kuinka paljon mun suomenkielentaito on heikentynyt... Häpes mua lukiossa jo muutenkin [:I] )


Kuva

1 Ylhäältä päin
2 sivulta mun idea
3 normaalisti
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

proto kirjoitti:Aika tiukka valonmäärä tuo 2 x 400w. 8)
Yhdellä kaverilla n. 700 l akvaariossa valoa on 4x 400W HQI + 4x 160W sinivalot, ja kuulemma saisi olla tuplat enemmän [;)].
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Eikös tuo vinosti tuleva valo saa kalat uimaan hieman hassussa asennossa? Eli selkä valoon päin tuli se sitten mistä suunnasta tahansa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mä oon kanssa pikkuhiljaa kun oon korallien kasvua päässy nyt seuraamaan, muttanut mielipidettäni niin, että valoa ei voi "ikinä" olla liikaa. (Rippuu tietty kans eläimistä mitä meinaa pitää, jotkin haluaa olla varjossa.)

Lähinnä liikaa valoa tarkoittaa sitä, että valot lämmittää liikaa vettä.
(Tietty homman voi vetää aina överiksi, mutta jos pysytään rajoissa)
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

ealex kirjoitti:
proto kirjoitti:Aika tiukka valonmäärä tuo 2 x 400w. 8)
Yhdellä kaverilla n. 700 l akvaariossa valoa on 4x 400W HQI + 4x 160W sinivalot, ja kuulemma saisi olla tuplat enemmän [;)].
Joo en sanonut tuota sillä että se olisi minusta mitenkään liikaa. 150 watin lampun omistajana olen vain hieman kateellinen.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

amon kirjoitti:
Tuli vain mieleen, että kannattaisiko hankkia juurikin 2 irrallista valaisinta ja asentaa ne pikkusen lähemmäksi altaan etureunaa ja sitten kallistaa niitä kohti takareunaa. Näin ne valaisisi katselusuunnasta päin ehkä hieman paremmin.
Ajatus on ihan hyvä, en tiedä kuinka se vino kulma vaikkuttaisi valaisimen toimivuuteen, ei kai siinä sen kummempaa.
Mutta parempi näin alussa kokeilla yhdellä kun kahdella ,levä tuplaantuu alussa entisestään :mrgreen: , ja tiedysti yksi valaisin maksaa reilut 800 niin ei siihen toiseen alussa jaksa sijoittaa .

Miten korallit muuten viihtyy jos pienessä altaassa on vaikka 1000 w valoa, minä jouduin laittamaan Favian pohjalle kun se mielestän kärsii kun se oli lähellä valoa, reunat meni punertavaksi ja ei mennyt kunnolla auki, oisko kyseinen yksilö tottunut aikasemmin pienempään valoon, kun yleensä niille suositellaan voimakasta valaistusta.
Viimeksi muokannut rambi, 11:30, 15.08.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

proto kirjoitti:Eikös tuo vinosti tuleva valo saa kalat uimaan hieman hassussa asennossa? Eli selkä valoon päin tuli se sitten mistä suunnasta tahansa.
Hmmm.. mielenkiintoinen pointti!

Varsinaisesti ajatus lähti siitä, että kun vaihdan isompaan altaaseen, niin:
Kuva

Niin ja etummaiset valot on kallistettu vähän eteenpäin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

rambi kirjoitti: Miten korallit muuten viihtyy jos pienessä altaassa on vaikka 1000 w valoa, minä jouduin laittamaan Favian pohjalle kun se mielestän kärsii kun se oli lähellä valoa, reunat meni punertavaksi ja ei mennyt kunnolla auki, oisko kyseinen yksilö tottunut aikasemmin pienempään valoon, kun yleensä niille suositellaan voimakasta valaistusta.
Esim. minun seriatopora caliendrum todennäköisesti palaisi jollei olisi jonkin kielekkeen alla varjossa... Tai sitten ei... Ealex miten sun pala on viihtynyt kovassa valossa?

Mutta kun valoa on paljon, pitää kyllä ehdottomasti valita koralleja jotka haluaa paljon valoa tai sitten luoda jotain paikkoja jotka on varjossa.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

valon määrä

Viesti Kirjoittaja ealex »

amon kirjoitti:Mä oon kanssa pikkuhiljaa kun oon korallien kasvua päässy nyt seuraamaan, muttanut mielipidettäni niin, että valoa ei voi "ikinä" olla liikaa. (Rippuu tietty kans eläimistä mitä meinaa pitää, jotkin haluaa olla varjossa.)
Esim. pala tästä sinun seriatoporasta:
Kuva on minulla sopeutunut hyvin aika kovaan valoon, vaikka väität ettei se siedä kirkasta valoa. Kovassa valossa koralli on myös pohjasta hyvinvoivannäköinen ja värikäs. Himmeämmässä valossa seriatoporat kärsivät herkästi sisältä / pohjasta.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ealex: Onko uudessa altaassa ollut kivessä \ hiekassa ruskeeta levää.
Minulla on levän seassa myös aina kuplia ollut, reefcentralista löysin harrastajan kenellä oli samanlainen onkelma ja oli myös kuva missä oli täysin sama levä kun minulla, jos siinä levätyypissä on kuplia seassa niin se on kuulemma eri levälaji kun ilman kuplia, kovasta yrityksestä huolimatta en ole kyseistä keskustelua enää löydänyt sieltä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Nyt on allas ollut pari päivää pelkällä sinivalolla, kummallista on että pehmeät korallit ovat pikkuhiljaa heräämässä, sarcophyton muistutti aikasemmin pientä pannukakkua, nyt sen koko on kolminkertaistunut ja "korvat" ovat pystyssä, polyyppejä ei ole vieläkään tullut ulos, samoin Lithophyton on pikkasen piristynyt, mistä semmoinen muutos, luulis niitten kärsivän huonosta valosta mutta ne vaan piristyy.
Uuden valaisimen pitäisi olla ensiviikolla täällä joten sinivalojakso jää lyhyeksi, oisko hyvä laittaa alussa 2h päivässä ja lisäystä vaikka 1h parin päivän välein, onko sillä suurtakaan merkitystä, laittaisko heti sen normaalin ajan.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

rambi kirjoitti:Ealex: Onko uudessa altaassa ollut kivessä \ hiekassa ruskeeta levää.
Minulla on levän seassa myös aina kuplia ollut, reefcentralista löysin harrastajan kenellä oli samanlainen onkelma ja oli myös kuva missä oli täysin sama levä kun minulla, jos siinä levätyypissä on kuplia seassa niin se on kuulemma eri levälaji kun ilman kuplia, kovasta yrityksestä huolimatta en ole kyseistä keskustelua enää löydänyt sieltä.
Onhan minulla kaikenväristä levää, muttei ollut häiritsevästi muuta kuin purppura kuitulevä, mistä on ollut reefcentralissa juttua että sellainen on tuhonnut kokonaisia akvaarioita :?.

Amon, tässä kuva sinun Seriatopora fragista, nyt se on kovemmassa valossa kuin mihin viimeksi jäi. Kiitos hienosta korallifragmentista!
Kuva
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

ealex kirjoitti:Amon, tässä kuva sinun Seriatopora fragista, nyt se on kovemmassa valossa kuin mihin viimeksi jäi. Kiitos hienosta korallifragmentista!
Näyttää kasvavan oikein hyvin!

Reagoinut kirkkaampaan valoon aika mielenkiintoisesti, kaikki haarat kasvaa melkein suoraan ylöspäin.

Vähän taitaa olla valkosta niissä kohtia mitkä on suoraan ylöspäin.
(Kuvasta vaikee kattoo kun on melko vaikee koralli kuvata, ei tahdo
oikein saada noita värejä "filmille" - mutta hyvä kuva kuitenkin)

Pitää koittaa laittaa ite kanssa joku pala ylemmäs.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

amon kirjoitti:Reagoinut kirkkaampaan valoon aika mielenkiintoisesti, kaikki haarat kasvaa melkein suoraan ylöspäin.

Vähän taitaa olla valkosta niissä kohtia mitkä on suoraan ylöspäin.
(Kuvasta vaikee kattoo kun on melko vaikee koralli kuvata, ei tahdo
oikein saada noita värejä "filmille" - mutta hyvä kuva kuitenkin)
Jo, kasvumuoto on valitettavasti muuttunut, en tosin usko, että pelkällä kirkkaammalla valolla on ollut paljonkaan vaikutusta asiaan. Fragmentit usein vaihtavat kasvumuotonsa.

Valodynamiikka on akvaariossa niin suuri, ettei kamera pysty toistamaan kaikkia kohtia, ylhäältäpäin kuva on yksinkertaisesti ylivalotettu. Ainoastaan korallin vanhat oksat ovat vaalentunet päältä ja ne ovat nyt korallin sisällä, uudet kasvut ovat yhtä tummia joka puolelta.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mulla noi seriatoporat (yhteensä joku 5 fragia ja isäntä) kasvaa vähän huonosti... En oikein tiedä mikä niitä riivaa, mutta alaoksat mitkä on vähän vähemmässä valossa, avautuu hyvin, mutta valoa kohti olevat vähemmän.

Pitää tänään taas koittaa tehdä 10% :) veden vaihto jos auttaisi. Voi olla, että johtu KH:sta joka tippu alas... Nyt KH on ollu taas kunossa viikon kaks ja Acroporasta hävis oireet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”