Korallien vetäytyminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Korallien vetäytyminen

Viesti Kirjoittaja proto »

Merivesiakvaarioni näytti olevan suht ok korallien osalta, kunnes vaihtelin kivien paikkaa ja mylläsin allasta perusteellisesti. Osa pehmeistä koralleista taisi ottaa tästä aika pahasti itseensä nyt ne näyttävät aika onnettomilta. Polyypit eivät ole tulleet esiin ainakaan 4 päivään ja korallit ovat tavallaan kutistuneet. Ilmeisesti tämä on ihan normaalia jos niitä häiritään, mutta kauanko tämä voi jatkua ennen kuin kannattaa huolestua?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jos kivikorallia kosketta, se vetäytyy sisään ja minuutissa palautuu takaisin.

Jos esim. Pseudoterogorgiasta katkasee palan, se voi olla hyvin 4 päivääkin sulkeutuneena...

Siirtelitkö koralleja eri paikkoihin tms. Jos siirsit, niin niitten valaistus ja virtaus olosuhteet muuttuivat ja jonkin verran arastavat uutta asuinsijaansa. Tästä niitten kuuluu jonkin verran sulkeutuakkin. Ei pehmyitä koralleja varsinaisesti ole, niin ei niin kokemusta niistä.

Jollet siirtänyt niitä selvästikkin huonoille paikoille, ei niitä kannata ainakaan takaisin alkuperäisille paikoille siirtää, kun se ärsyttää niitä vain lisää.

Onko vesiarvot vielä kohdallaan? Vapautitko ravinteita tms. niin paljon veteen, että nitraatit olisi noussut?

Melkeinpä voit vain pitää vesiarvot kohdallaan ja odotella, että korallit palautuu. Yleensä mitä vähemmän allasta räplää ylimääräistä, sitä paremmin sillä menee :)

Pehmeille koralleille kutistuminen on normaaliakun ne sulkeutuu. Kutistuvat todella paljon, palautuvat kyllä ennalleen. (Taitavat pitää sisällään aika paljon vettä ja tämän ne sitten tyhjentää)

Mä oon tehny periaatepäätöksen etten koske enään kiviin. Kerran siirsin isompaa kiveä ja loppujen lopuksi jouduin 2-3 tunnin siirtelykierteeseen keskellä yötä. En vain tahtonut saada kiveä paikoilleen niin, että rakenne mielytti mua ja olisi etenkin vakaakin :)
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

amon kirjoitti:Mä oon tehny periaatepäätöksen etten koske enään kiviin. Kerran siirsin isompaa kiveä ja loppujen lopuksi jouduin 2-3 tunnin siirtelykierteeseen keskellä yötä. En vain tahtonut saada kiveä paikoilleen niin, että rakenne mielytti mua ja olisi etenkin vakaakin :)
Rakensin 12mm putkestä räkin ja porasin kiviin vastaavat reiät ja pujotin räkkiin - rakentaen seinämän. Osan kivistä kiinnitin Aquamedicin 'sementillä' ja vain päällimmäiset kivet vedenpinnan tasolla ovat irti.

Siis houkutukset kivein siirtelyille ovat minimaaliset ja vastaavasti tulevien korallien asettelu tulee vaativaksi koska oikea paikka olisi löydettävä melkeimpä kerralla. Katsotaan kuinka äijälle tulee käymään. :roll:
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Proto, yleisesti korallien siirtelyssä todellakin on sääntö, sitä parempi mitä vähämmän, ja jos joku näyttää sulkeutuneen 'lopullisesti' kannattaa odottaa maltillisesti ennen sen siirtämistä. Itselläni on muutama Sarcophyton ja ne ovat aina välillä muutamia päiviä kiinni ja avautuvat sitten taas. Kun aluksi laitoin ne, kaksi kolmesta fragmentista pysyi kiinni noin kuukauden. Olin jo melkein luovuttanut toivon niiden suhteen, mutta sitten rupesivat paisumaan ja avautumaan. Kivien siirtely saa helposti aikaan ravinteiden vapautumista ja on mahdollista että sulla on ollut siellä pieni nitriittipiikki. Odota ainakin pari viikkoa mikäli sulkeutuneet korallit ovat sillä paikalla jossa tulivat ennen hyvin toimeen.
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Siirsin koralleja koska sain uuden pumpun ym. tavaraa mikä piti asentaa altaaseen. Kivet olivat siihen asti vain kasassa altaassa ja nyt siirtelin ne suunnittelemilleni paikoille. Samalla poistin melkoisesti levää laseista. Korallit menivät kuitenkin suunnilleen samoille paikoille valon ja virtauksen suhteen. Mutta en kyllä yhtään ihmettele vaikka ravinteita olisikin vapautunut, ja varmasti vapautuikin.

Enää en kyllä siirtele kiviä. Kun asentelin pumppuja ja vaahdottajaa meni siinä jonkin aikaa kunnes pääsin siirtelemään kiviä. Homma meni yölle ja taisi tulla muutama ruma sanakin kun aina kun sain aseteltua kivet mielestäni hyvin kasa romahti jostain kohtaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mikael kirjoitti:Rakensin 12mm putkestä räkin ja porasin kiviin vastaavat reiät ja pujotin räkkiin - rakentaen seinämän. Osan kivistä kiinnitin Aquamedicin 'sementillä' ja vain päällimmäiset kivet vedenpinnan tasolla ovat irti.

Joo, mulla on kanssa puolet kivistä kiinnitetty nippusiteillä viemäriputkeen johon on porattu reikiä... Ois pitäny laittaa kaikki kunnolla kiinni ;)
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Pehmeät korallit saattavat aloittaa päästämään myrkkyjä kun ne stressaantuvat, todennäköisesti niin on tapahtunut akvaariossasi. Eli nitriittipiikki, jos edes on tapahtunut, oli korkeintaan kemiallista sotaa laukaiseva tekijä. Mahdollisesti korallit pääsivät kosketuksiin toisiinsa tai sienien kanssa, tai sienet vaurioituivat pahasti ja vapauttivat myrkkyjä, vaihtoehtoja on paljon [;)]. Suosittelen vedenvaihtoa ja tehokkaasta aktiivihiilisuodatusta.
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Tuo myrkkyjuttu oli aika mielenkiintoinen. Yksi kivi jossa on sieniä? tipahti väärinpäin ja kasvusto meni osittain melko pahasti rikki. Ehkäpä myrkky voisi olla siitä? Voiko olla että jos myrkkyjä alkaa vapautua muut vastaavat ja siitä alkaa paheneva kierre?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Tosta korallien kemiallisesta sodasta..miten vakava ongelma se saattaa olla? Tietty eri lajeilla on eri ominaisuuksia, mutta onko esim sarcophytonin myrkky niin voimakasta että se saattaa vakavasti vaurioittaa muita akvaarion elukoita mikäli ei ole kosketuksissa niihin?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

proto kirjoitti:Tuo myrkkyjuttu oli aika mielenkiintoinen. Yksi kivi jossa on sieniä? tipahti väärinpäin ja kasvusto meni osittain melko pahasti rikki. Ehkäpä myrkky voisi olla siitä?
Juuri eilen olen kuullut jutun kun yhdessä akvaariossa yksi sieni-kivi putosi "selälleen", alla olevat sienet kärventyivät valossa, päästivät myrkkyjä ja koko akvaario kuoli [}:)].
proto kirjoitti:Voiko olla että jos myrkkyjä alkaa vapautua muut vastaavat ja siitä alkaa paheneva kierre?
Näin yleensä käy, siksi aina suositellaan aktiivihiilisuodatusta jos on pehmeitä koralleja.
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

ealex kirjoitti:Näin yleensä käy, siksi aina suositellaan aktiivihiilisuodatusta jos on pehmeitä koralleja.
Kiitoksia tuosta aktiivihiili vinkistä. Tämä myrkytysjutun vakavuus oli minulle uusi asia. Pistin 2 päivää sitten pumpun imupuolelle aktiivihiilipatruunan ja nyt voi jo havaita pientä parannusta korallien olotilassa.

Pidetäänkö aktiivihiiltä koko ajan päällä, vai silloin tällöin?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

proto kirjoitti:Pistin 2 päivää sitten pumpun imupuolelle aktiivihiilipatruunan ja nyt voi jo havaita pientä parannusta korallien olotilassa.

Pidetäänkö aktiivihiiltä koko ajan päällä, vai silloin tällöin?
Kannatta pitää koko ajan ja vaihtaa aika usein. Itse juuri tilasin Salifertin Carbon-testi, kuvittelisin että sillä pystyy testaaman kuinka nopeasti aktiivihiili menee huonoksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”