Veden virtaus merivedessä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Veden virtaus merivedessä

Viesti Kirjoittaja proto »

Mikä on mielestänne sopiva veden virtaus merivedessä jos on pehmeitä koralleja? Tämä on varmaan melko lajikohtaista, eli ei hennointa korallia kohden kovaa virtausta. Olen kuullut puhuttavan säännöstä, jonka mukaan virtaus pitäisi olla n. 10 kertaa altaan tilavuus. Itselläni on Tunzen 7200/2 joka pumppaa aaltokoneena 500-2400 l/h. (Allas 200 l) Onkohan se liikaa jos laitan toisen pumpun joka pumppaisi päivällä 2400l/h? Katselin mm. aiempaa äänestystä ja ihmisillä oli aikamoisia virtauksia altaissa, eli tuo max 4800 litraa / h ei välttämättä ole liikaa? Mikä hyöty muuten on kovasta virtauksesta? Kivikorallit tykkää ja toimiiko kivi paremmin?
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

"Vanhana" perus sääntönä on pidetty tuota 10 kertaa altaan tilavuus / tunti, mutta enneminkin kuin se määrä niin sen suunta ja vaikutus (mielestäni).

Tärkeintä kierrossa (edelleen mielestäni) on se miten se suunnitellaan. Helposti voi laittaa vaikka 20X tilavuus / tunti pumppuja altaaseen, mutta joku kohta jää silti katveeseen ja lisäksi vaikuttaa vielä onko käytössä esim. pulssi aalloilla varustettuja pumppuja. Sanoisin että kokeile, koralliesi viihtyvyys riippuu varmaan miten virtaus niihin käy. Asettele pumput järkevästi siten että kaikkeista "hauraimmat" pehmeät korallit eivät jää suoraan pumppujen "polulle".

Tulikohan taas sanottua tarpeeksi sekavasti.

Edit: Virkkeet alkaa isolla kirjaimella ja loppuu pisteeseen. Pehis
Beati pauperes spiritu
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Yritin laittaa kivet niin, että kasaan tulisi kovemman virtauksen puoli ja suvantopuoli. Yrtitin asetella korallit niin että pääsevät "sopivalle" puolelle. Tämän ajattelin hyväksi myös kalojen kannalta kunhan niitä joskus saan.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Minulla on nyt 3 pumppua käytössä (yhteensä 8000 l\h), olen yrittänyt niitä laittaa eri paikkoihin ja eri suuntiin niin en vieläkään ole löydänyt semmoista viritystä mikä olisi mielestäni hyvä, jos laitan Tunzet pintaan tekemään aaltoja niin alakerrassa on aika hiljaista, jos taas suuntaa Tunzet alas niin korallit nousee lentoon. Laitoin nyt uuden 2000 l\h pumpun lähelle pohjaa puhaltamaan takakulman seinästä eteen, uskoisin sillä saavaan pohjakerroksiin pikkasen enemmän liikettä.
Paras pumppu olisi mielestäni semmoinen missä ulostulon halkasia olsi noin 10 cm ja teho noin 15.000 l\h sillä saisi kunnolla vesimassat liikumaan, uusissa Tunzeissa näyttä olevan jo kohtalaisen iso se ulostulo joten niillä ei tarvii suihkuttaa koralleja pois altaasta.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Itselläni on vain kovia koralleja, mutta oon tullut siihen tulokseen, että
mun noin 15x virtaus ei oo riittävä... Monilta kohdilta saisi olla kyllä melkein tuplasti ton verran.

Nykyset kiertovesipumput on kylllä tosiaan siitä huonoja, että suihku on pistemmäinen... Tunzelta tulee noi hirmumallit, mutta en sitten tiedä pakottaako ne muuttamaan kiertomäärän laskentatapaa jollain tavalla.

Pumppujenkin tuottama virtaus muistuttaa esim. tunzen aaltokoneesta huolimatta enemmänkin merivirralta kuin aaltojen aiheuttamalta edestakas liikkeeltä.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Jep, joskus maailmassa olisi tarkoitus rakennella tollainen "wave bucket" eli säiliö johon sumpusta vesi nousisi ja saavutettuaan tietyn korkeuden säiliössä tyhjentäisi sen yhtenä purkauksena.
Säiliön ulostulon tekisi altaan levyisenä "spray barina" esmes niin sillä voisi saada ihan aaltoja aikaiseksi.

Rakenne ei ole ollenkaan monimutkainen, tilanpuute vain vaivaa :)

(Ja tällä kertaa on isot kirjaimet alussa...)
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Lentsu kirjoitti:Jep, joskus maailmassa olisi tarkoitus rakennella tollainen "wave bucket" eli säiliö johon sumpusta vesi nousisi ja saavutettuaan tietyn korkeuden säiliössä tyhjentäisi sen yhtenä purkauksena.
Säiliön ulostulon tekisi altaan levyisenä "spray barina" esmes niin sillä voisi saada ihan aaltoja aikaiseksi.

Rakenne ei ole ollenkaan monimutkainen, tilanpuute vain vaivaa :)

(Ja tällä kertaa on isot kirjaimet alussa...)
Ootko vessanpönttön vetolaitteella ajatellut vai ihan pelkkä lappo?
Onko noita vetolaitteita ihan kaupoissa? Mun kokeilu on tyssänny siihen, että en oo jaksanut käydä kyselemässä kaupoissa...

Kuvittelisi, että tämä sitten jonkin verran haittaisi ylivuodon käyttämistä!
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

amon kirjoitti:
Lentsu kirjoitti:Jep, joskus maailmassa olisi tarkoitus rakennella tollainen "wave bucket" eli säiliö johon sumpusta vesi nousisi ja saavutettuaan tietyn korkeuden säiliössä tyhjentäisi sen yhtenä purkauksena.
Säiliön ulostulon tekisi altaan levyisenä "spray barina" esmes niin sillä voisi saada ihan aaltoja aikaiseksi.

Rakenne ei ole ollenkaan monimutkainen, tilanpuute vain vaivaa :)

(Ja tällä kertaa on isot kirjaimet alussa...)
Ootko vessanpönttön vetolaitteella ajatellut vai ihan pelkkä lappo?
Onko noita vetolaitteita ihan kaupoissa? Mun kokeilu on tyssänny siihen, että en oo jaksanut käydä kyselemässä kaupoissa...

Kuvittelisi, että tämä sitten jonkin verran haittaisi ylivuodon käyttämistä!
Mulla on ollut tuollainen käytössä. Muuton jälkeen tosi jäännyt laittamatta takaisin. Mun tekemä siis lappo periaatteella. Yli vuoto täytyy mitoittaa niin että se vetää ylimääräsen vesimäärään. Muutenkin jos käyttää läpiviennillä varustettua allasta, niin eihän se koskaa ihan täynnä ole, joten varaa on.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

amon kirjoitti:Ootko vessanpönttön vetolaitteella ajatellut vai ihan pelkkä lappo?
Onko noita vetolaitteita ihan kaupoissa? Mun kokeilu on tyssänny siihen, että en oo jaksanut käydä kyselemässä kaupoissa...
Ihan lappo periaattella toimiva.
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

simppu kirjoitti:Mulla on ollut tuollainen käytössä. Muuton jälkeen tosi jäännyt laittamatta takaisin. Mun tekemä siis lappo periaatteella. Yli vuoto täytyy mitoittaa niin että se vetää ylimääräsen vesimäärään. Muutenkin jos käyttää läpiviennillä varustettua allasta, niin eihän se koskaa ihan täynnä ole, joten varaa on.
Eikö pistä ylivuotoa jotenkin hörppimään tai muuten ääntelemään?
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

amon kirjoitti:
simppu kirjoitti:Mulla on ollut tuollainen käytössä. Muuton jälkeen tosi jäännyt laittamatta takaisin. Mun tekemä siis lappo periaatteella. Yli vuoto täytyy mitoittaa niin että se vetää ylimääräsen vesimäärään. Muutenkin jos käyttää läpiviennillä varustettua allasta, niin eihän se koskaa ihan täynnä ole, joten varaa on.
Eikö pistä ylivuotoa jotenkin hörppimään tai muuten ääntelemään?
Eipä tuo kovin pahasti äännelly.
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Ylivuodosta yms. tuli mieleen, että harmittaa aika pahasti kun en teettänyt altaaseeni nurkkaylivuotoa saman tien. Ajattelin etten tee ala-allasta kun on eka allas ja muutenkin tarpeeksi tekemistä. Mutta nyt jo harmittelen ja allas on ollut pystyssä vain 1.5 kk. Ala-allas olisi kyllä melko hyvä DSB sinne, vaahdottaja pois silmistä jne. Eli jos joku tekee merivesialtaan niin kannattaa laittaa ylivuoto ihan varuilta vaikkei heti tekisi ala-allasta. Se ei varmaan haittaa mitään jos on ummessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”