Kokemuksia

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Olen melko laiska tekemään veden vaihtoja. (Lähinnä siksi, että ei oo rodi-vettä käytössä)

40 viikon aikana oon käyttänyt noin 35kg suolaa, eli noin 800 litraa vettä. Tästä on ensitäyttöön mennyt 500L. Vettä olen vaihtanut 300 litralla, eli reilu 7L viikossa. Tämä meinaisi jokatoinen viikko noin 3% vedevaihto.

Nyt muutaman kuukauden on ollut vaikeeta saada kasiumia nousemaan yli 340:nen. Kalkwasseria olen tunkenut akvaarioon noin 7-9L päivävauhdilla, mutta arvot pysyy kokolailla paikoillaan.

Semmoisen huomion oon tehnyt, että coralline kasvaa vaan silloin kun kalkkipitoisuus on kohdallaan. Nyt se onkin kasvanut hyvin hitaasti. Takalasissa kuitenkin sillä puolella mihin kalkkivesi tippuu, coralline kasvaaoikein hyvin. Takalasi on ihan peitossa (noin 20cmx40cm alueelta).

Eli, kalkin levitessä muualle se reagoi jonkun muun aineen kanssa niin, että suuriosa häviää vedestä (paitsi tällä alueella johon sitä tippuu lisää, se ei kerkiä hävitä niin pahasti).

Nyt olen tehnyt kolmena peräkkäisenä päivänä (ma, ti, ke) 35L veden vaihdon. Ensimmäisen vaihdon jälkeen en huomannut mitään calsiumissa.
Toisen vaihdon jälkeen calsiumi joka oli kyntänyt pitkän aikaa 340:nessä nousi huimaan 348:saan!! Nyt en pitoisuutta oo voinut mitata kun kirottu calsium-testi loppu :)

Mutta, yhteenvetona vedestä on jokin aineosa loppunut kokonaan. Magneesiumi voisi olla hvä kanditaatti tähän. Magneesiumin ei vissiin pitäisi loppua kesken, jos tekee säännölliset vedenvaihdot. Niitä oon tehnyt säästeliäästi.

Joku kemian osaaja varmaan osaa perustella paremmin, mutta magneesium ja calsium kai reagoivat kokolailla samojen aineitten kanssa, mutta magnesium herkemmin kuin calsium. ELi, calsium ei reagoi jos magnesiumia on.

Eli, yhteenvetona (taas :)): Alan kallistumana sille kannalle, että säännölliset vedenvaihdot on hyvä asia, että kaikki tarvittavat vedessä olevat aineet on läsnä.

Tältä pohjalta tuntuu mielenkiintoiselta esim. se, että jotkut ei kannata vedenvaihtoja ollenkaan. (esim. fåssa ja nilsen lisäs vaan strontiumia ja potassiumia ja kalsiumia eikä vaihtanut vettä vuoteen - sitten vaihto ja homma meni [sensuroitu] ;)

Joo, ja loppukommenttina se, että ainakun laitan käden akvaarioon, tuntuu siltä että teen ainakin yhen tuhoisan asian (kuten tiputan kotilon selällee, katkasen korallista haaran tai tiputan korallin pohjalle ;)
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Hmmmmm, aika mielenkiintoista, olen ollut joskus vaihtamatta vettä, joskus olen vaihtanut, siis näin säännöllisesti. Kaikki arvot ovat olleet hyviä, calciumin suhteen ei ole ollut ongelmaa, vaikken reaktoria omistakkaan Jos olen vähemmän laiska, teen kalkwasseria ja jos enemmän laiska, lisäilen coral calciumia. Yli 400 kestänyt arvo ihan tasaseen, altaan taka ja sivulasit ovat aivan corallinen peitossa ja etulasia saa raaputtaa ihan hulluna jos sen meinaa avoimena pitää.
Beati pauperes spiritu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”