Acroporat ja niiden taudit

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Acroporat ja niiden taudit

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jonkun aikaa oon huomannut purppurakärkisen acroporani limottavan hieman. En sen kummemmin oo siihen kiinnittänyt huomiota, kun vasta tänään ja huomasin, että limotus tapahtuu lähinnä haarojen varjopuolelta. Lisäksi lähinnä haarojen juurissa on korallissa rakkoja.

Kuva
Koralli kyllä muuten voi hyvi.. (kuvassa olen sen vain kiusannut kiinni, että sai paremman kuvan)

Ealex, oletko huomannut omassa puolikkaassasi korallista mitään "vikoja"?

Tutkiessani hommaa muilta keskustelupalsoilta, en varsinaisesti ratkaisua löytänyt. Yksi ehdotus oli, että korallia olisi pistänyt jokin muu koralli. Minun hoidossani siihen ei kyllä ole koskenut yksikään muu koralli. (Tulipa juuri mieleen, että samassa kivessa kasvaa yksiä polttiais elukoita ... tutkitaan)

Toinen juttu oli acroporien "kirput" pieniä elukoita jotka kiusaa korallia.
Tähän oli löyty avuksi mm. pienet keltaset tokot, 6-line wrasse, symbioottiset ravut ja sitten lugol dip. Mikä aine tuo lugol on, lugoli? :)

Ihan vastaisuuden varalle, jos nyt joskus sattuu tuleen vastaavia ongelmia, onko korallien dippaamisesta kokemuksia?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Acroporat ja niiden taudit

Viesti Kirjoittaja ealex »

amon kirjoitti:Ealex, oletko huomannut omassa puolikkaassasi korallista mitään "vikoja"?
En ole omassa palassa mitään ongelma huomannut, aika paljo sinun korallisi väritys on muuttunut, vai onko se vain kuvan vaikutusta? Minun palat ovat pysynet "alkuperäisissä kuosissa" :D. Molemmat ovat aika kovassa valossa.
Kuva
amon kirjoitti:Tutkiessani hommaa muilta keskustelupalsoilta, en varsinaisesti ratkaisua löytänyt. Yksi ehdotus oli, että korallia olisi pistänyt jokin muu koralli. Minun hoidossani siihen ei kyllä ole koskenut yksikään muu koralli. (Tulipa juuri mieleen, että samassa kivessa kasvaa yksiä polttiais elukoita ... tutkitaan)
Minäkin ensimmäisenä epäilisin toisen elukan polttamista, joillakin koralleilla voi olla yli 20 cm pitkät tentakkelit, vaikka ei ikinä uskoisi kun korallia päiväsaikaan katselee [;)] (esim. merulina, muistaisin että sinullakin on sellainen, paitsi että olet sitä mieltä ettei se ole merulina 8) ). Lisäksi voi olla jotain muita polttiaiselukoita, minunkin akvaariossa öisin näkyy pitkiä karvalankoja, en tiedä, mitä ovat, ehkä Sea Pens.

Aika samanlaiselta minulla tuoreet toisen korallin polttamiset näyttävät.
amon kirjoitti:Toinen juttu oli acroporien "kirput" pieniä elukoita jotka kiusaa korallia.
Tähän oli löyty avuksi mm. pienet keltaset tokot, 6-line wrasse, symbioottiset ravut ja sitten lugol dip. Mikä aine tuo lugol on, lugoli? :)
Lugol solution on jodisekoitus, siinä on jodidia jodattia ja jodia, minä en kovin herkästi sitä käyttäisi. Acropora-kirppuihin se ei kaiken lisäksi tehoa, kun jotkut pysyvät syvällä kudoksissa ja jotkut muutenkin acroporien ulkopuolella.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Acroporat ja niiden taudit

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

ealex kirjoitti: En ole omassa palassa mitään ongelma huomannut, aika paljo sinun korallisi väritys on muuttunut, vai onko se vain kuvan vaikutusta? Minun palat ovat pysynet "alkuperäisissä kuosissa" :D. Molemmat ovat aika kovassa valossa.
Joo, toi on otettu salamalla, niin vääristää vähän värejä. Samoissa väreissä on pysynyt kuin sun... kärkien purppura on tullut ehkä vähän alaspäin.
ealex kirjoitti: Minäkin ensimmäisenä epäilisin toisen elukan polttamista, joillakin koralleilla voi olla yli 20 cm pitkät tentakkelit, vaikka ei ikinä uskoisi kun korallia päiväsaikaan katselee [;)] (esim. merulina, muistaisin että sinullakin on sellainen, paitsi että olet sitä mieltä ettei se ole merulina 8) ).
Itse asiasse se Pectina on isän, mutta on siitäkin muutama pala. Nappasin siitä ne palat vasta viimeviikolla ja tää ongelma on ollu kuitenki vähän pitempään... (Ja toisaalta pahiten kärsiny kohta on aika keskellä yhdyskuntaa)

Nyt kun katoin, yhen haaran alapuoli on sentin matkalta ihan valkosten rihmojen peitossa... (5mm pitkiä). En sitten tiedä olisiko haaran pinnaalle pesiytynyt joku loinen tms.
ealex kirjoitti: Lisäksi voi olla jotain muita polttiaiselukoita, minunkin akvaariossa öisin näkyy pitkiä karvalankoja, en tiedä, mitä ovat, ehkä Sea Pens.
Voisi olla jotain tälläistä.. eivät vain näytä "eläviltä", enemmän vain korallin limalta, mutta ei oikeestaan siltäkään :)

Tossa ekassa kuvassakin näkyy sitä vähän siinä rakkulahaaran oikeassa laidassa.

Jos ei ala parantua pikkuhiljaa, tai menee vielä pahemmaksi, pistän kyllä korallin pienempiin paloihin, ettei leviä muihin haaroihin. Ongelma meinaan on pahimmillaan vain yhdessä haarassa.
ealex kirjoitti: Lugol solution on jodisekoitus, siinä on jodidia jodattia ja jodia, minä en kovin herkästi sitä käyttäisi. Acropora-kirppuihin se ei kaiken lisäksi tehoa, kun jotkut pysyvät syvällä kudoksissa ja jotkut muutenkin acroporien ulkopuolella.
Siinä thredissä useampikin kokeili sitä menestyksekkäästi...
Eiks ollu joku muukin aine mihin koralleja kastetaan, formalin?
tms. (Toivottavasti en ehdota mitään ihan täys myrkkyä, kun ei muista :) )
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

jeps jeps,
Muuten hyvä, mutta taitaapi olla niin, että acropora ei limota, vaan ne rihmat (mitä näkyy ekan kuva oikeessa laidassa) on jotain loisia. Raaputin edellisen viestin jälkeen kuvatusta kohdasta mömmöä pois:
(Nippusiteellä kevyesti kaavin, ei voimaa ees tarttenu)

Kuva
(Hötö kaavittu esiin... lähti kaikki pois kun sitten anto kuoliniskun (pyyhkäyksen))

Joku todellakin kaivautuu oikein korallin kudokseen. Raaputettuun kohtaan jää pieni kuoppa. Homma kuitenkin kääntyi parempaan päin ja
rihmat hävisivät melkein kokonaan.

Nyt kuitenkin eilen totesin, että yksittäisiä rihmoja on tullut sinne tänne koralliin.

Seriatpora Caliendrumit on ollu kanssa lähiaikoina sulkeutuneita ja käänsinkin suurinta kohtaan enemmän virtausta. Tuntu siitä pitävän ja
avautu heti hieman paremmin. Lisäksi sen haaroista jotka oli sulkeutunu, kuoriutu saman kaltaista valkoista töhnää kuin acroporasta.

Voi olla, että oon onnistunut saamaan korallien pinnalla kasvavan loisen. Kiva kiva [}:)]

Uskoisin olosuhteiden olevan koralleille calsiumia lukuunottamatta melko suotuisat. Sen jälkeen kun aloin totaalikieltäytyjäksi biocalsiumista, calsium laski 340:neen ja on siinä pysynyt 7-9L päivittäisestä kalkwasser-annoksesta huolimatta... Pitää käydä tänää ostaa magnesium testi siniriutasta ja kattoo olisiko siitä apua.... ja sitä *Ä^=/ bio calsiumia ;)


Päivitys
Todellakin yksi ongelman osa syy jota en osannut epäillä aikasemmin saattaa olla se, että alkaalisuus on mulla tippunut johonkin 6:teen.
Pitääkin nostaa se takaisin 9 tietämille missä se aikasemmin on pyörinyt.

Inhottaa vaan noitten kemikaalien kaataminen akvaan, kun tuntuvat olevan tiukkaa kamaa laittohetkellä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Päivitys

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Päivitys
Jep, nyt kun KH on taas 9, acrpora on kunnossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”