Refugium

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Petteri kirjoitti:Näin maallikkona voisin äkkiseltään kuvitella, itse tekeväni (jos olisi tilaa) seuraavasti:
http://www.angelfire.com/mt2/kalat/ Jo luulisi laitteiden mahtuvan :)
Refugiumin vesi olisi valuttava päätankkiin ei ala-altaaseen. Tällöin veden mukana menee öttösiä elävänä päätankkiin syötäväksi. Jos vesi valuu ala-altaaseen, joutuvat öttöset kulkeutumaan pumpun läpi ennenkuin päätyvät päätankkiin.
Toinen vaihtoehto on tehdä refugium siihen isoon ala-altaaseen (kuten Ealex on tehnyt) jolloin öttöset joutuvat kylläkin menemään pääaltaaseen pumpun kautta mutta säästyy erillisen refugiumin rakentaminen.
Eli jos rakentaa erillisen refugiumin niin silloin kannattaa tehdä se pääallasta ylemmäksi ja vesi sieltä valumaan painovoimalla päätankkiin.
Petteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 13:56, 18.04.2002

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Mikael kirjoitti:Refugiumin vesi olisi valuttava päätankkiin ei ala-altaaseen. Tällöin veden mukana menee öttösiä elävänä päätankkiin syötäväksi. Jos vesi valuu ala-altaaseen, joutuvat öttöset kulkeutumaan pumpun läpi ennenkuin päätyvät päätankkiin.
Toinen vaihtoehto on tehdä refugium siihen isoon ala-altaaseen (kuten Ealex on tehnyt) jolloin öttöset joutuvat kylläkin menemään pääaltaaseen pumpun kautta mutta säästyy erillisen refugiumin rakentaminen.
Eli jos rakentaa erillisen refugiumin niin silloin kannattaa tehdä se pääallasta ylemmäksi ja vesi sieltä valumaan painovoimalla päätankkiin.
Ymmärrän toki tämän pumppu-probleeman. Mulla olikin takana ajatus, että tässä sivuallas refugiumissa olisi kaikkea hauskaa, kuten merihevosia tms. plus tietenkin leväkasvustoa jne. Eli se ei olisi pelkästään "pahalle haiseva suonsilmä", vaan sitä ja sen tapahtumia olisi myös mukava katsella. 8)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Petteri kirjoitti:tässä sivuallas refugiumissa olisi kaikkea hauskaa, kuten merihevosia tms. plus tietenkin leväkasvustoa jne. Eli se ei olisi pelkästään "pahalle haiseva suonsilmä", vaan sitä ja sen tapahtumia olisi myös mukava katsella. 8)
Merihevoset voi olla mielenkiintosia, mutta kuinkahan hidas virtaus niitten altaassa pitää olla? En niistä mitään tiedä, mutta näyttävät aika luonnonoikulita - ainakin tuon uimisen puolesta.

Ja en tiiä oonko luonnon oikku, mutta tykkään melkein eniten kattella niitä suonsilmäkkeessä pörrääviä pikkuötököitä ;)
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Petteri kirjoitti: Eli se ei olisi pelkästään "pahalle haiseva suonsilmä", vaan sitä ja sen tapahtumia olisi myös mukava katsella. 8)
Mistähän tämä 'suonsilmä' käsitys on tullut?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mikael kirjoitti:
Petteri kirjoitti: Eli se ei olisi pelkästään "pahalle haiseva suonsilmä", vaan sitä ja sen tapahtumia olisi myös mukava katsella. 8)
Mistähän tämä 'suonsilmä' käsitys on tullut?
Tossa tän sivun alussa heitin toisesta mun projektista:

Amon:
Oon suunnitellu testaavani semmosta ötökkäallasta, missä veden kierrosta huolehtisi esim. joku surempi siipiratas joka pyörisi harvakseltaan. (lavat esim. 20cm) Sen verran vain, että laittaisi veden liikkumaan. Allas olisi ihan erillään isosta altaasta. Voipi olla, että tästä tulisi vain pahalle haiseva suonsilmäke ;)
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Mistä olette löydänyt refugiumiin kaiki mikro\makro levät , jenkeissä on myynnissä erilaisia refugium pakkauksia, mutta siellä kaikki on toisin :( .
Muistan kevään keskusteluista että joku mainitsi myös jossain olevan myynnissä live-sand pakkauksia, eli kaikenlaisia ötököitä nesteessä, luulisi että niit voisi tilta myös tänne, jos joku tietää mistä löytyy niin vihjeitä kiitos.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mulla on muutamaa eri lajia caulerpaa ja halimedaa ja muita kasvanu kivistä. (ei nyt oo kirja käsillä, nii ei muista nimiä :)

Mua kiinnostaisi joku live-sand paketti tms. pikkuelämä boosteri saada... Suomesta niitä ei saa ja en tiedä onnistuuko tilaaminen... (lähinnä tuleeko sille järjetönhinta)
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Palailin eilen 10-päivän lomalta; kaikki ok altaassa :D
Joo, suomesta ei mitään öttiäiskittejä todellakaan saa. Kyselin asiaa aikoinaan jenkeistä ja olin ajatellut tilata FEDEXin kautta, mutta olisi tullut törkeän kalliiksi. Samalla hinnalla saa paljon elävää kiveä mikä on hyvä makrolevien ja öttiäisten lähde. Omat makroleväni ovat menneet keltavälskärin mahaan.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

mikkokoo kirjoitti:Palailin eilen 10-päivän lomalta; kaikki ok altaassa :D
Joo, suomesta ei mitään öttiäiskittejä todellakaan saa. Kyselin asiaa aikoinaan jenkeistä ja olin ajatellut tilata FEDEXin kautta, mutta olisi tullut törkeän kalliiksi. Samalla hinnalla saa paljon elävää kiveä mikä on hyvä makrolevien ja öttiäisten lähde. Omat makroleväni ovat menneet keltavälskärin mahaan.
Jännittikö edes tulla kotiin? ;)

Mulla ei kumpikaan välskäri koske makroleviin... Tarkistin kirjastakin, niin ne syö pääosin filamentousalgaeta... (mitä se nyt suomeksi oliskin?) Eli, eikös se olekkin se filmimäinen hötölevä ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”