Kiekot kiinostavat

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Kiekot kiinostavat

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Minua kiinnostavat kiekot. Mutta kokemuksia niistä ei ole.

Eli miitkä lajimuunnokset sopivat alkuun? Kuinka isossa akvaariossa olette pitäneet? Ja vesiarvot? Oletteko pitäneet muita kaloja samassa akvariossa? Millainen sisustus, valaistus, suodatus ym?
Antakaa ohjeita ja kertokaa omista kokemuksista.
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Tässä muilta kuultua, luettua ja vähän itse havaittua.

Lienee vain 1 laji, tosin jotkut pitävät Heckeliä omana lajinaan. Värimuoto lienee parempi sana, ja yleisesti ollaan sitä mieltä ettei niiden välillä ole suuria eroja ylläpidossa. Heckel on asia erikseen, niitä kun ei ole kaupan kuin luonnosta pyydettyinä (Heckel x Heckel). Kudetus voi olla vaikeampaa tietyillä värimuodoilla (esim. sininen timantti), tosin minusta se on pienen kokemuksen perusteella aina yhtä vaikeaa. On kait kuitenkin selvää, ettei kannata kalliilla (aivan uusimmat värimuodot) lähteä liikkeelle. Oleellista on, että ostat hyvälaatuisen (nopeasti poikasena kasvanut, hyvämuotoinen kala). Kotimaasta kannattaisi ostaa jos valita voisi.

Nyrkkisääntö noin 40 litraa per aikuinen. Iso akvaario on aina muutenkin stabiilimpi. Tiheät vedenvaihdot (min. 50% kerran viikossa) jos tiheys lähellä kala per 40 l. 28-30 astetta. pH TASAINEN, mieluiten noin 6.5, mutta häslätä ei kannata jos ei paljoa poikkea, kyllä kiekko sopeutuu. Jos ei alkuun yritä kudettaa niin ei tarvitse Suomessa juuri kovuudesta välittää.

Parhaiten pärjäävät itsekseen, mutta pahaa haittaa ei ole monnisista ja partiksista. Häsläävät & agressiiviset kalat ovat haitaksi. Jotkut plekot tykkäävät liimautua kiekkoihin öisin = ei kiva. Jos lääkitä joutuu, niin muista kaloista ja sisustuksesta voi olla haittaa. Jos alusta aloittaisin niin laittaisin kaikki kasvit ruukkuihin tms. jos kasveja ylipäänsä haluaa.

PS. Laitan uuteen aiheeseen kanukki Dave Clubinen kotisivun, jossa kertoo alusta pitäen kasvi-kiekkoaltaansa perustamisesta. Tuore tarina, ja tyyppi ammentaa paljon tietoa pohjois-amerikan kiekkoguruilta, joten on yrittänyt tehdä asiat oikein.

Työnantaja ei tykkää tästä, täytyy mennä. Kahville.
Markku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 17:56, 14.10.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Markku »

Kiekkoja löytyy kaksi lajia Symphysodon discus(Heckel) jolla on alalajina
S.discus willischwartsi.
Symphysodom aequifasciatus aequifasciatus( Viherkiekko) jonka alalajit
S.aequifascitus axelrodi( Ruskokiekko)
S. aaequifascitus haraldi(Sinikiekko)
Kyllä Heckelikin lisääntyy vangeudessakin Akvaariomaailmassa 96- 97 on juttu sarja Heckelin lisääntyminessä ihan täällä kotisuomessa.

T Markku
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kyllä Heckelikin lisääntyy vangeudessakin Akvaariomaailmassa 96- 97 on juttu sarja Heckelin lisääntyminessä ihan täällä kotisuomessa.
On totta että Markku Savolainen on kerran suomessa saannut Heckel kiekkokalat lisääntymään.

Siinä on tavoitetta kaikille kiekkokalaharrastajille. Itse en ole siihen pystyny edes puolittain vaikka hiukan on jo kokemusta kertynyt.

Lähimpänä on ollut villi sinikiekkokala uros ( S. aaequifascitus haraldi ) x viljelty turkoosikiekkokala naaras sain vuonna -96 37 kpl risteytys poikasia.

Poikaset sain kasvatettua noin peukalonkynnen kokoisiksi kun poikaset sairastuivat ja kuolivat.

Kalojen kuoleman olisin voinnut välttää nykyisellä tiedoillani kiekkokalojen hoidosta ja lääkinnästä. Silloin en sitä kyennyt tekemään.



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
fish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 14:52, 29.10.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja fish »

Hei jouniv!

Kirjoitit, että jos alusta kiekkoharrastuksen aloittaisit, laittaisit kasvit ruukkuihin, jos ylipåäänsä laittaisit.

Miksi ruukkuihin, eihän kiekot niitä irti revi?

Ja ainakin minä olen kasveilla ja kannoilla rakennellut "suojavalleja", jotta takaa-ajetuimmat pääsisivät edes hetkeksi jonnekin piiloon hengähtämään.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Laitampa Jounin tällepalstalle muuhun kohtaan laittaman linkin tännekkin.

http://www.geocities.com/sclubine/Planted.html

Jouni tarkoitti varmasti tuolla kasvien ruukkuunlaittamisella kompromissiratkaisua kasvialtaan ja sisutamattoman sterillin kiekkoaltaan välillä. Eli ei soraa pohjalle ollenkaan vaan sorat + kasvit erillisiin kukkaruukuihin jotka olisivat kiekkokala altaassa antamassa suojaa ja piilo/turvapaikoina kiekkokaloille.
Ja ainakin minä olen kasveilla ja kannoilla rakennellut "suojavalleja", jotta takaa-ajetuimmat pääsisivät edes hetkeksi jonnekin piiloon hengähtämään.
Nimenomaan tuon edellämainitsemasi asian johdosta ja lisäksi kasvit kasvaessaan kuluttavat vedestä ravinteita jonkavuoksi ne myös hillitsevät levänkasvua osaltaan.



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Markku: kiekkojen jako alalajeihin ei ole noin selväpiirteinen juttu kuin annat ymmärtää. Ero ainakin sinisiin ja ruskeisiin muotoihin on minun ymmärtääkseni mielivaltainen.

Taisin mainita ettei Heckeleitä ole kaupan kuin luonnosta pyydettyinä. Sitä mieltä olen edelleen.

Jouni
Markku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 17:56, 14.10.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Markku »

Ei kai nyt sentään mielivaltainen, mutta ei varmasti ihan selväkään Tuollainen jako löytyy kiekko kirjallisuudesta.
Selventäisitkö Heckel väittämääsi, jos tarkoitat suomen kiekkomarkkinoita niin taitaa Heckel olla harvinainan vieras niin villinä kuin viljeltynäkin, mutta maailmalta viljeltyä Heckeli löytyy.
Toivottavasti eksyisi tännekin.

T Markku
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Tietääkseni kiekkojen jako alalajeihin on Turun yliopistossa tehty aiheesta tutkimustakin.

Prof: Jukka Salo sekä "desantti" Esa Huusela.

Ehkäpä aiheeseen vastaa "Dr" Jouni.( Työpaikka oli aikaisemmin tässä, ei ole enää.) Kun asiasta varmasti paremmin tietää.

Turun yliopistossa on tutkittu paljon luonnon kiekkokaloja eri aiheista, harmi että se tieto joka heillä on ei ole valunnut harrastajatasolle kuin välikäsien kautta suullisena tietona.

Onko Jouni julkaistu mitään tutkimusta kiekkokaloista ?.

Editoitu - Timppa. Poistettu Jounin työpaikkatieto.


-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.

Muokattu - Timppa on 31/10/2001 10:41:10
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

On totta, että tuo lajijako on monissa kirjoissa. Kalojen systematiikka on vaan sellaista että tuppaa muuttumaan. Lopullisella totuudella ei ole harrastajan kannalta merkitystä, eikä "lopullista totuutta" varmaan edes ole. Lajiluokitteluja kun voi tehdä niin monella kriteerillä.

Ei ole kuulunut Esa Huuselan töistä mitään aikoihin.

Täytyy kaivaa nuo Akvaariomaailmat. Olen seurannut muutamaa ulkomaista kiekkopalstaa, ja olen kyllä oikeesti saanut käsityksen ettei Heckel x Heckel onnistumisia paljoa olisi. Wattley yritti vuosia mutta ei natsannut. Voin olla väärässä, voisin yrittää kysyä jostain. Heckel x muu kiekko ei ole harvinaista, ja niiden F1 jälkeläisillä on voimakas Heckel-raita.

Töissä teen ihan muita juttuja, nämä pistäytymiset kiekkopalstoilla ovat sellaisia "tupakkataukoja" eikä työnantajia tarvi tähän sotkea. Voisivat pian katsoa sekundaattorista että kaunkohan aikaa tähänkin viestiin meni

Lohdutukseksi voin sanoa että vähän, eikä pää ole täynnä häkää etsetera

Jouni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”