allas pitäisi sisustaa kokonaan täyteen liuskekiveä, vaihtaa hiekkapohja mustaan basalttipohjaan ja rakentaa altaaseen iso valutussuodatin ja suuri vedenkierto.
Kait olet kuullut että joillakin basalttirouhe on nostanut veden kovuutta? Näin kävi ainakin meidän altaassamme ja nyt tuo basalttirouhe on muistaakseni jartzu65:n karppialtaan pohjalla, missä se saakin kohottaa kovuutta, mutta plekoille en usko tuon olevan kovin mukavaa.
Kerro ihmeessä lisää! Olen nimittäin aikeissa laittaa yhteen uuteen altaaseen basalttihiekkapohjan.
Kaizu kirjoitti:Tuolla tuosta tuli mainintoja muiltakin tahoilta. En tiedä mikä siinä kovuutta nosti, mutta näin vain kävi.
Eli en suosittele ellei jostain saa sellaista kamaa millä ei todistetusti ole vaikutusta kovuuteen.
Kerrankin kiitän laiskuuttani tuon altaan perustamisen suhteen.
Pitänee laittaa koe-erä tuota basalttihiekkaa ämpäriin likoamaan ja mittailla siitä arvoja.
Osaako joku (jarvij?) sanoa, mikä tuossa muuten niin upeassa hiekassa nostaa tuota kovuutta (KH vai GH?) ja pH:ta? Pitäisikö riemastuttaa tuo meidän epäorgaanisen työkurssin assistentti ja viedä oma näyte analysoitavaksi
Olisikohan tästä hiekasta iloa pidemmänpäälle kovan veden kalojen kanssa?
Muistelisin että sekä KH (ja siis myös pH) että GH nousivat. Varmaankin vaikutus on sama kuin näillä korallihiekalla sun muilla, eli hapan vesi liuottaa ja sitten vesiarvot heittää häränpyllyä.
Pistä ihmeessä assari hommiin
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Meillä on tosiaan Kaizulta saatu 10l erä basalttiruouhetta puhallushiekan joukossa, mutta en osaa sanoa vaikuttaako tuollainen määrä mihinkään suuntaan isossa pohjapinta-alassa. Hanasta tuleva vesi on ph arvoltaan 8 luokkaa ja pehmeää (n.3)
Ainoa mitä olen seurannut on Ph, ja se pysyy kyllä tuossa 8.ssa,joten olisiko tuollakin 10l basalttimäärällä puskuroiva vaikutus? Tosin ph,n pysymiseen tuolla 8.n tasolla vaikuttanee myös viikottainen reilu vedenvaihto.
Kovuutta olen joskus harkinnut nostavani ruokasoodalla, mutta en ole nähnyt siihen syytä,koska kalat ovat ikänsä noissa vesiarvoissa eläneet ja viihtyneet.
Toinen mietintää aiheuttanut asia on se, miksi ulkoaltaassa pysyy ph kahdeksassa ja jopa yli. Kuitenkin lammikossa on sama hanavesi ja ph,ta voisi kuvitella tiputtavan kesän aikana altaaseen tulevat sateet.
Onko tähän ph,n ylhäällä pysymiseen sitten syynä se että altaassa on pohjasoran joukossa muutama kymmenen kiloa allas-substraattia?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Onko tähän ph,n ylhäällä pysymiseen sitten syynä se että altaassa on pohjasoran joukossa muutama kymmenen kiloa allas-substraattia?
Kun otin pari vuotta sitten käyttöön parvekelaatikko valutussuodattimen mittailin ahkerasti allassubstraatin vaikutusta vesiarvoihin. Se nosti aluksi kovuutta (lähinnä se valkoinen pestessä irtoava liemi tuntui olevan emäksistä), mutta vaikutus laski nopeasti jo muutamassa päivässä. Tuo määrä on lisäksi tosi pieni suhteessa vesitilavuuteen joten en usko sen olevan syyllinen.
Juu kyllä tiedän tuon, mutta olen kuullut sen kovuuden nousun --> Ph:n nousu myös olevan hetkellistä, muutamien ihmisten mukaan.. Ilmeisesti siinä on joitakin mineraaleja hyvin runsaasti, mutta ne kuitenkin loppuvat liuettuaan veteen. Sähkönjohtavuusmittarilla voisi olla mielenkiintoista seurata kuinka tuo basalttipohja vaikuttaa veteen..
Lainaus tekstistäni tuolta samin linkin takaa.. Itse olen kuullut juuri tuota kk- kestäneestä kovuuden noususta, mutta siihen aikaan varmasti vaikuttavat monet tekiät, kuten akvaarion Ph ja kovuus, sekä vedenvaihtovälit.
Saisikohan tuon vaikutuksen pois hiekasta, jos vaikka laittaisi hiekat ämpäreihin jonne laittaisi vettä ja reilusti rikkihappoa, joka sitten syövyttäisi kovuutta nostavat mineraalit ym. pois.
Varmasti tuohon kovuusvaikutuksen kestoon vaikuttaa myös se kuinka paksulti tuota basalttimursketta on pohjalla. Todella hienon näköistä se pohjamateriaalina kuitenkin oli, harmittaa että sillä oli noita huonoja puolia
Mutta jos joku saa tuon käsiteltyä siten että kovuusvaikutus katoaa, niin täytyy pistää taas harkintaan
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche