Kidusloiset

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 22:31, 05.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Kidusloiset

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

Huomasin äsken että yhdellä uusista red malboroista kiduskannet ei liiku symmetrisesti vaan toinen puoli aukeaa vain vähän ja toinen montakertaa enemmän. En ole aikaisemmin huomannut tuota, kyseinen kiekko on vielä porukan pienin..

Onkohan tuo merkki kidusloisista?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

En tiedä mutta mulla on samasta poikueesta ja yhdellä, vai kahdella kiekolla on sama homma. Lisäksi muut aukoo kiduksiaan hyvinkin tiehään tahtiin edelleen. Muu käytös on kyllä virkeää. Toisen puolen kidus kyllä hengittää mutta sen liikerata ei ole samaa luokkaa kuin toisella puolella

Muokattu - jusa on 22/10/2001 15:23:33
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Vastaus kummallekkin. Ottakaa pojat vielä hetkenaikaa rauhassa. Jos kalanne syövät ja liikuvat muidenmukana antakaa niille aikaa.



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 22:31, 05.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

Kyllä nuo munki malborot haukkoo ehkä vähän tiheämpään kun kun vanhemmat kiekot. Voihan tuo olla vielä matkustuksessa aiheutunutta stressiä tai jotain.. Muuten minunkin kiekot on kyllä kotiutuneet hyvin, ovat virkeitä ja syövät hanakasti.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Vastaus kummallekkin. Ottakaa pojat vielä hetkenaikaa rauhassa. Jos kalanne syövät ja liikuvat muidenmukana antakaa niille aikaa.

Niinpä. Jos se ei niiden käytöstä haittaa, niin eipä ole syytä tehdä mitään toistaiseksi. Jotain häikkää siellä on mutta mitä ja mistä se johtuu, on mulle aivan hämärän peitossa. Eipä näytä menoa haittaavan.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:
Niinpä. Jos se ei niiden käytöstä haittaa, niin eipä ole syytä tehdä mitään toistaiseksi. Jotain häikkää siellä on mutta mitä ja mistä se johtuu, on mulle aivan hämärän peitossa. Eipä näytä menoa haittaavan.


Seurasitteko kalojen hengitysnopeutta Jussin luona ?. Kiihkeämpää nyt kuin siellä ?.

Seuratkaa kalojanne, tarkoitan entisiä rupeaako niiden hengitystiheys nousenaan.

Niinkauan aikaa kun muuta hämärää ei ole kuin nopea hengitys uusilla kaloilla ei panikkia, se joko rauhoittuu tai sitten rupeatte kidusloisia hoitamaan. Ei vielä ainakaan viikkoon.

Tietysti voihan yhden kalan minulle antaa niin otan kiduskaaresta palasen ja teen siitä mikroskooppi preparaatin ja katson kidusloiset. Siis kummaltakin kala minulle tasapuolisuuden vuoksi eihän sitä muuten voi varmaksi todeta...

Kyllä minä ne kidusloiset katson, eikun kumpikin yksi kala minulle..

Saisitte sieluillenne rauhan. Niissä on varmasti kidusloisia niinkuin uskallan väittää jokaikisestä suomessa olevasta kiekkokalasta. Jos kiduksista näyte otetaan niin joko voimakas kidusloiskuuri on juuri loppunut tai kiekko on kuollut jos en yhtään elävää kidusloista löytäisi.

Eräs saksalainen kiekkokalanviljeliä on päässyt täysin kidusloisettomaan kiekkokalakantaan ja minulla on siihen ohjekkin mutta minä en sitä omille kaloilleni tekisi. Ohje perustuu voimakkaaseen pitkäaikaiseen formaliinikäsittelyyn jossa käytetään älyttömiä määriä formaliinia, vettä vaihdetaan 95% kalojen annetaan huilata muutama päivä formaliini kuuri voimakkaana taas muutaman päivän, 95%vedenvaihtoja päivittäin ja taas uusiksi, tämä kestää yli kuukauden.

Jos teillä olisi täysin kidusloisista vapaita kaloja, eläessänne ette voisi tuoda yhtään uutta kalaa ulkopuolelta näiden sekaan ilman samanlaista käsittelyä. Show must go on.




-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 22:31, 05.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

quote: Seurasitteko kalojen hengitysnopeutta Jussin luona ?. Kiihkeämpää nyt kuin siellä ?.

Ei tullut kiinnitettyä siellä huomiota tuohon ollenkaan, mutta katsellaan nyt..

Ja siitä tasapuolisuudesta että mulla on vaan kolme malboroo ja jusalla sentään 5, jollonka yks kala on multa 33% kaikista ja jusalla vaan 20%. Eli jos minä annan yhden kalan niin jusan pitää antaa 1.65 kalaa

Muokattu - CalypsoMike on 22/10/2001 20:24:39
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:

Ja siitä tasapuolisuudesta että mulla on vaan kolme malboroo ja jusalla sentään 5, jollonka yks kala on multa 33% kaikista ja jusalla vaan 20%. Eli jos minä annan yhden kalan niin jusan pitää antaa 1.65 kalaa



Sovitaan sitten niin että Jusa antaa minulle 1.65 kalaa tasapuolisuuden nimissä, niin minä tutkin kidusloiset. Muista että saan siitä 0.65% kalasta pääpuolen elävänä, loiset jättävät kalan sen kuoltua...



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Ja siitä tasapuolisuudesta että mulla on vaan kolme malboroo ja jusalla sentään 5, jollonka yks kala on multa 33% kaikista ja jusalla vaan 20%. Eli jos minä annan yhden kalan niin jusan pitää antaa 1.65 kalaa

Ei näin.Mulla on kaksi kalaa, kun tarkemmin niitä tossa seurasin. Eli menikin paäinvastoin.. Mä annan 2 ja sunkin pitääkin antaa 1,2 kalaa.

Mutta kun otetaan huomioon taloudelliset näkökohdat ja kalojen omistajien fyysinen sijainti laboratorioon nähden onkin kohtuullista vaatia että luovut kaikista kaloistasi, joista yksi menee preparoitavaksi, yksi verrokiksi preparoitavaksi, ja yksi siltä varalta että laboratoriossa sattuu inhimillisä erehdyksiä.

Mikäli laboratorio ei vieläkään kykene antamaan tarkkaa diagnoosia aiheesta aletaan lisäämään kustannuksia käyttämällä kuljetuspalveluja. Näin minimoidaan kokonaiskustannukset ja mahdolliset kuljetuksesta aiheutuneet häiriöt testituloksiin.
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 22:31, 05.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

Musta tuntuu et mun kalat parani just...
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Musta tuntuu et mun kalat parani just...

Niin eihän niitä lopulta mikään vaivannutkaan
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:
quote:
Musta tuntuu et mun kalat parani just...

Niin eihän niitä lopulta mikään vaivannutkaan


Jee jee jeesus pelastaa. Poikien kalat kokivat ihmeparantumisen.

Usko on vahva asia.

Katsellaanhan vielä asiaa rauhassa eteenpäin.


-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 22:31, 05.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

Seurailin tuossa sitä porukan pienintä ja huomasin että välillä se hengittelee ihan normaalisti, mutta sitten esim. ruoka-aikana kun kalat nahistelevat ruuasta ja kun tuota pienintä tietysti kiusaa kaikki isommat niin se rupeaa haukkomaan tiheämpään ja kiduskannet avautuvat epäsymmetrisesti. Tilanne palautuu taas normaaliin n. puolen tunnin - tunnin sisällä.

Johtuukohan siis muiden kalojen ajoittain aiheuttamasta stressistä?

Ruokaakin tuo pieni raukka saa aina vaan vähäsen kun toiset ei päästä sitä syömään...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:
Seurailin tuossa sitä porukan pienintä ja huomasin että välillä se hengittelee ihan normaalisti, mutta sitten esim. ruoka-aikana kun kalat nahistelevat ruuasta ja kun tuota pienintä tietysti kiusaa kaikki isommat niin se rupeaa haukkomaan tiheämpään ja kiduskannet avautuvat epäsymmetrisesti. Tilanne palautuu taas normaaliin n. puolen tunnin - tunnin sisällä.

Johtuukohan siis muiden kalojen ajoittain aiheuttamasta stressistä?

Ruokaakin tuo pieni raukka saa aina vaan vähäsen kun toiset ei päästä sitä syömään...


Kaloilla tihenee hengitysnopeus aina syönnin jälkeen, varsinkin poikasilla. Vähän samanlainen ilmiö kuin sinulla kun illalla syöt ruuansulatukseen menee 75% elintoiminnoista ja sinua väsyttää, kalala se näkyy kiihtyneenä hengitysnopeutena.



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Mulla on huonoja ja hyviä uutisia.

Ensinnäkin huonot:
Paska mäihä. Näyttää uhkaavasti siltä että kaikki edellytykset lähettää "viallisia kiekkoja" Kuopion laboratorioon on hävinneet mun osalta kuin taivaan tuuliin. Ei. Ne EIVÄT ole kuolleet, vaan kiduskannet aukeaa täysin normaalisti kaikilla viidellä yksilöllä. Hengitystahtikin on jo mennyt aimo askeleen kohti normaalia, eli ainostaan vatsan ollessa "ähkyssä" pitää puhallella vähän ahkerammin. Ilmiö voi olla monille tuttu ruotsinlaivojen seisovista pöydistä, tosin sen jälkeen kun juomat alkoi sisältyä hintaan niin moista pikkuseikkaa ei enää välttämättä muista reissun jälkeen.

Toiseksi hyvät:
Luulisin että "CalypsoMike" voi myös nukkua yönsä entistä rauhallisemmin, ellei ehtinyt jo yhteisen hyvän nimissä pistää laboratoriokokeita käyntiin

------------------------
Älä ota minua tosissaan.

Ku en minäkään.

Muokattu - jusa on 25/10/2001 18:53:12
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:
Mulla on huonoja ja hyviä uutisia.

Ensinnäkin huonot:
Paska mäihä. Näyttää uhkaavasti siltä että kaikki edellytykset lähettää "viallisia kiekkoja" Kuopion laboratorioon on hävinneet mun osalta kuin taivaan tuuliin. Ei. Ne EIVÄT ole kuolleet, vaan kiduskannet aukeaa täysin normaalisti kaikilla viidellä yksilöllä. Hengitystahtikin on jo mennyt aimo askeleen kohti normaalia, eli ainostaan vatsan ollessa "ähkyssä" pitää puhallella vähän ahkerammin. Ilmiö voi olla monille tuttu ruotsinlaivojen seisovista pöydistä, tosin sen jälkeen kun juomat alkoi sisältyä hintaan niin moista pikkuseikkaa ei enää välttämättä muista reissun jälkeen.

Toiseksi hyvät:
Luulisin että "CalypsoMike" voi myös nukkua yönsä entistä rauhallisemmin, ellei ehtinyt jo yhteisen hyvän nimissä pistää laboratoriokokeita käyntiin

------------------------
Älä ota minua tosissaan.

Ku en minäkään.



Sanoinhan Bangladeshin pojalle samoin kuuim CalypsoMaikelille että työ pajat hättäilettä ihan turhoo, ootellaan, Ja se kannatti...)

Hättäilemällä ei sau kun ku**päesiä kakaroeta ettäkö oo minusta jo sitä huomanneet...




-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 22:31, 05.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

quote:Toiseksi hyvät:
Luulisin että "CalypsoMike" voi myös nukkua yönsä entistä rauhallisemmin, ellei ehtinyt jo yhteisen hyvän nimissä pistää laboratoriokokeita käyntiin

Valitettavasti pitää munkin tuottaa Timppa-tohtorille pettymys. Niittenkin kidukset alko liikkua heti ihan normaalisti kun vähän uhkailin Timpan testilaboratoriolla .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”