Akvaarion hiekkaan kaivautunut tunnistamaton rapu

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Akvaarion hiekkaan kaivautunut tunnistamaton rapu

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Viime iltana kun tiirailin akvaariota niin huomasin hiekan sisällä, elävän kiven juuressa, noin 1cm mittaisen saksen joka 'näykki' kivestä tavaraa ja vei sitä kiven ja hiekan väliin kaivettuun onkaloon (onkalo halkaisijaltaan noin 1cm, näytti aika syvältä). Sinne oli siis kaivautunut jonkun sortin rapu, joka ilmeisestikin on tullut elävän kiven mukana. Vaimo väitti nähneensä että se olisi ollut joku taskuravun tyyppinen ratkaisu, mutten itse kyllä nähnyt mistä ravusta oli kysymys. Olen aiemmin lukenut jostain että yleisesti ottaen kaikki elävän kiven kyydissä tulevat ravut ovat pitkällä tähtäimellä haitaksi ja niistä pitäisi päästä eroon.
Kommentteja??
-Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion hiekkaan kaivautunut tunnistamaton rapu

Viesti Kirjoittaja rambi »

mikkokoo kirjoitti:Viime iltana kun tiirailin akvaariota niin huomasin hiekan sisällä, elävän kiven juuressa, noin 1cm mittaisen saksen joka 'näykki' kivestä tavaraa ja vei sitä kiven ja hiekan väliin kaivettuun onkaloon (onkalo halkaisijaltaan noin 1cm, näytti aika syvältä). Sinne oli siis kaivautunut jonkun sortin rapu, joka ilmeisestikin on tullut elävän kiven mukana. Vaimo väitti nähneensä että se olisi ollut joku taskuravun tyyppinen ratkaisu, mutten itse kyllä nähnyt mistä ravusta oli kysymys. Olen aiemmin lukenut jostain että yleisesti ottaen kaikki elävän kiven kyydissä tulevat ravut ovat pitkällä tähtäimellä haitaksi ja niistä pitäisi päästä eroon.
Kommentteja??
-Mikko
Minulta löytyy kahta laijia rapuja, yhdet on pienempia ja valkoiset/harmaat, toiset on oikein kunnon rapuja, väri ruskea/vihreä ja punaiset silmät, halkaisia noin 2cm, asustelevat kivien koloissa ja joka ilta niitä näkee samassa paikassa ruokailemassa. Minä en ainakaan niitä tuhoa vaikka olisivatkin vaarallisia.
Olin ostamassa nudibrance etanaa niin semmoinen ilmeistyi kun tyhjästä altaaseen noin 4 cm pitkä ja väriltään lumenvalkoinen.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Aluksi otin paineita noista ravuista, mutta ei niistä ainakaan vielä ole ollut mitään haittaa. Suurin on noin pari peukalon kynttä vierekkäin + jalat ja sakset. Yhteensä mulla on jotain noin kuutta lajia rapuja... + ainakin kaksi mantissaa ;)


Voihan se olla, että ne alkaa syömään jotain koralleja (kasvaa vielä isommiksi tai hankin jotain tietyn lajin koralleja). Jos ne hirveän isoiksi kasvaa, ne voi alkaa tiputtelemaan koralleja.

Yksi haitta mikä voisi olla on, että ravut kaivavat kivien alle kotinsa ja voi näin saada kivet romahtamaan.

Suurin osa ravuista on opportunistic feedersejä, eli syö sitä mitä saa kiinni. Jos sopivan kokoinen kala nukkuu vieressä ja rapu sattuu saamaan sen kiinni, syö rapu kalan. (Vastapainoksi mulla on mureena joka syö rapuja ;) - sekin tuli elävänkiven mukana)

Yks rapulaji mikä mulla on, suodattaa viuhkoilla vedestä ruokansa.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Itse en pidä elävän kiven mukana tulleita taskurapuja ongelmana. Erityisesti isommassa akvaariossa niistä on tuskin kovin paljon haittaa. Tietysti voihan kiven mukana tulla oikeakin peto (isommat mantikset tappavat tehokkaasti kaloja), mutta voi tulla myös mantiksen näköisiä pistoolirapuja mitkä elävät symbioosissa gobbyen kanssa. Nyrkkisääntönä pidän että ei kannatta tappaa mitään tunnistamatonta.

Minä antaisin ravun olla ja nauttisin katsoessa sen mielenkiintoista käyttäytymistä.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

No hyvä että tuli positiivista palautetta. En kyllä varmaan olisi edes iljennyt nirhata sitä. Mun mielestä meriakvaarioissa on juuri se kaikkein hauskinta että löytyy erikoisia elikoita joista ei ennestään tiedä mitään.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Näyttävätkö ravut piikikkäiltä ? tai tarkemmin jalat ?
Jos näin niin ovat todnäk Mithrax sculptus rapuja jotka ovat pääsääntöisesti levän / jätteen syöjiä ja yleisesti pidetään riutta turvallisina
Beati pauperes spiritu
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Lentsu kirjoitti:Näyttävätkö ravut piikikkäiltä ? tai tarkemmin jalat ?
Jos näin niin ovat todnäk Mithrax sculptus rapuja jotka ovat pääsääntöisesti levän / jätteen syöjiä ja yleisesti pidetään riutta turvallisina
Minun altaasta löytyy juuri semmoisia rapuja, jenkeissä on niitä myynnissä hintaan 7 dollaria kappale joten tuskin ne haitallisia ovat kun kerran myynnissä on.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Minun altaasta löytyy juuri semmoisia rapuja, jenkeissä on niitä myynnissä hintaan 7 dollaria kappale joten tuskin ne haitallisia ovat kun kerran myynnissä on.
Tätäpä juuri tarkoitin :) eli ei haitallisia, webistä voi haeskella info tuosta mithrax ravusta, löytyy varmasti pino kuviakin niin pääse vertaamaan
Beati pauperes spiritu
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lentsu kirjoitti:Näyttävätkö ravut piikikkäiltä ? tai tarkemmin jalat ?
Jos näin niin ovat todnäk Mithrax sculptus rapuja jotka ovat pääsääntöisesti levän / jätteen syöjiä ja yleisesti pidetään riutta turvallisina
Johan on helppo Mithraculus sculptus taskuravun tunnistus, piikikkäät jalat riittää?! Mielestäni ainakin puolella taskuravuista on piikikkäät jalat. [;)]
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Ehhhh ..... eipäs nyt sekannuta välimerkkeihin ... yleisin rapu elävissä kivissä jolla on piikikkäät jalat on mithrax sukua ja kuten sanoin etsii netistä niin saa vertailukuvia ... [;)]
Beati pauperes spiritu
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lentsu kirjoitti:Ehhhh ..... eipäs nyt sekannuta välimerkkeihin ... yleisin rapu elävissä kivissä jolla on piikikkäät jalat on mithrax sukua ja kuten sanoin etsii netistä niin saa vertailukuvia ... [;)]
En tiennyt että Emerald crab, Mithrax crab, Mithraculus sculptus on yleinen elävässä kivessä, onko tämä ihan fakta? Olen kuvitellut että se on kotoisin Caribialta, leväisistä alueista.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Yleisesti mikä kuva mulla on ravuista (esim. rc/r id-palstoilta), on melko turha lähtee arvaan rapujen lajia...
Kattoo vaan onko niistä haittaa vai ei ja elää sen kanssa.

Ikävä kyllä ravutkin liikkuu yleensä vaan öiseen aikaan.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

En tiennyt että Emerald crab, Mithrax crab, Mithraculus sculptus on yleinen elävässä kivessä, onko tämä ihan fakta? Olen kuvitellut että se on kotoisin Caribialta, leväisistä alueista
No tieteellistä tutkimusta aiheesta en ole nähnyt mutta olen useamassa jenkki keskustelupalstassa mukana ja sielä n. 80% kivien mukana tulleista ravuista on osoittautunut mithrax sukuun kuuluviksi ja tähän mennessä kavereiden altaista löytyneet ravut ovat olleet pääsääntöisesti kuin myös mithraxeja, eli sanoisin että takapuolituntumalla :)

Mutta tosiaankin suvulla / lajilla ei sinänsä ole merkitystä jos epeli on muuten turvallinen, varmaan huomaa jos alkaa kaloja katoamaan ja sillai [;)]
Beati pauperes spiritu
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lentsu kirjoitti:No tieteellistä tutkimusta aiheesta en ole nähnyt mutta olen useamassa jenkki keskustelupalstassa mukana ja sielä n. 80% kivien mukana tulleista ravuista on osoittautunut mithrax sukuun kuuluviksi ja tähän mennessä kavereiden altaista löytyneet ravut ovat olleet pääsääntöisesti kuin myös mithraxeja, eli sanoisin että takapuolituntumalla :)
Pieni ero: jenkkiin tulee aika paljon kiveä Atlantista kuin taas meille pääsääntöisesti Indonesiasta. "Emerald crab" tai ”Mithrax crab” kuluu muuten Mithraculus sukuun [;)].
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”