400-litraisen suodatin ja emmeet.

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

400-litraisen suodatin ja emmeet.

Viesti Kirjoittaja oppo »

Eli olemme ostamassa nyt 400litraista kehysakvaariota ja puista jalustaa sille. Allas tulee mittatilaustyönä ja samoin jalusta. Millaisilla mitoilla suosittelisitte rakentamaan sen? Pituus voisi olla n.150cm. Ehdotuksia?!

Paketin hinnaksi tulisi:
n.750euroa eli kutakuinkin 4500mk. Pakettiin kuuluupi:
- 400l allas GIANT n.240euroa
- jalusta puinen koivunvärinen kaapeilla n. 200euroa
- lämmitin 300-350wattia n.35euroa
- valaisin 150cm, 2-putkinen joko harm./valk./hopea n. 100euroa
- suodatin eheim classic 2217(+vanut) n.170euroa
- suodatin sisälmykset (kai ehfisubstrat) n. 35euroa
En tarkalleen muista noita eriteltyjä arvoja ja tuo 750euroa on maximi hinta tälle viritykselle.


Sitten tämä emmeet onkelma:
Suodatin:
Minkähän moinen? Siis ulkosuodatinta etsisin. Kauppiaan ehdotus oli tuo:
- 1kpl Eheim classic 2217
Riittääkö se yksin? Käytettävissä olisi lisäksi Fluvalin 3
(sisäsuodatin) Vai olisiko ecco/professional 1/professional 2/joku muu, parempi? Mitäpä ehdotatte ja miksi? Hintaa saisi olla 1500mk +/-.

Suodatin massat:
Ilmeisesti tuo ehfisunbstrat on pakollinen, että ulkosuodatin toimiin hyvin. Mitä muuta mömmöä sinne lykkään? Jostain laavakivestä ne siellä puhu.. Onko esim. Seralla vastaavia mömmöjä? Ja mitä te itse käytätte hinnan ja laadun vuoksi myös.

Lämmitin:
Minkä tehoinen riittää 250/300/350wattia? 1kpl vai 2kpl?

Valaisin:
Onko mitään muuta eroa kuin väri näissä? Siis niitä on valkoinen ja harmaa sekä sitten on se alumiininen (hopea). Kallein on tuo alumiinen.
Silmää se toki miellyttää eniten kun sopii sitten kehyksiin paremmin, mutta onko eroja käytännön seikoissa?

Kauppias myisi tuon ehdottomansa suodattimen n.900-1000mk. Kuinka paljon halvemmaksi tulisi tilata esim. saksasta? Linkkeja luotettavien liikkeiden sivuille?

HUOM. tamperelaiset, onko tuo paketti tai sen emmeet kalliita?
Missä halvemmalla? Vinkkiä...


Tuossa olisi sellaista pientä ongelman tynkää, vastatkaa edes johonkin ongelman kohtaan jos teillä tietoa siitä piisaa.


Kiitos.



8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: 400-litraisen suodatin ja emmeet.

Viesti Kirjoittaja pehis »

oppo kirjoitti:Millaisilla mitoilla suosittelisitte rakentamaan sen? Pituus voisi olla n.150cm. Ehdotuksia?
Jos ottaisit altaan ja lampun 160cm pitkänä saisit siihen jo mahtumaan 58W loisteputket 36W sijasta, kasvit tykkää enemmän :-)
Esim. 160x50x50 = 400 litraa. Saa tietysti 150cm pitkäänkin altaaseen 58W putket, mutta valaisimesta tulee pakosti allasta pidempi.
Minkähän moinen? Siis ulkosuodatinta etsisin. Kauppiaan ehdotus oli tuo:
- 1kpl Eheim classic 2217
Riittääkö se yksin? Käytettävissä olisi lisäksi Fluvalin 3
(sisäsuodatin) Vai olisiko ecco/professional 1/professional 2/joku muu, parempi? Mitäpä ehdotatte ja miksi? Hintaa saisi olla 1500mk +/-.
Ei tarkempaa kokemusta tuosta suodattimesta, mutta virtauksen ja suodatustilavuuden perusteella vaikuttas suurinpiirtein riittävältä, ainakin kun sisäsuodatin on rinnalla.
Itse olen tykästynyt noihin prof. 1&2 malleihin niiden huollon ja käytön helppouden takia. Tosin Suomesta et uutena sellaista 1500mk saa. Saksasta taasen esim. 2028 - suodattimen massoineen(4 l. ehfisubstrat + 2 l. ehfimech) ja postikuluineen saa jo 1500mk, ehkä halvemmallakin ;-)
Ilmeisesti tuo ehfisubstrat on pakollinen, että ulkosuodatin toimiin hyvin. Mitä muuta mömmöä sinne lykkään?
Ei se ole pakollinen, mutta ylivoimaisesti paras aine suuren pinta-alansa takia. Pohjalle voisi olla hyvä laittaa esim. ehfimechiä, koska se suodattaa isommat kököt pois ja tasoittaa virtausta seuraaviin suodatusmassoihin. Massojen väliin voi laittaa karkean ja hienon suodatuslevyn, vanua tms. mekaaniseksi lian poistajaksi.
Minkä tehoinen riittää 250/300/350wattia? 1kpl vai 2kpl?
Kyllä siihen yksi lämmitin riittää hyvin, kaksi tosin aina varmempi jos toinen hajoaa. Hintaeroa noilla ei taida olla juurikaan mitään, eli sama ottaa sen puolesta isompikin malli. Tosin "liian" isossa lämmittimessä on aina se riski, että jos siitä hajoaa vaikka termostaatti ja lämmitin onkin päällä koko ajan, on altaassa hyvin nopeasti hellelukemat.
Onko mitään muuta eroa kuin väri näissä? Siis niitä on valkoinen ja harmaa sekä sitten on se alumiininen (hopea). Kallein on tuo alumiinen.
Silmää se toki miellyttää eniten kun sopii sitten kehyksiin paremmin, mutta onko eroja käytännön seikoissa?
Ei pitäisi olla mitään muuta eroa kuin väri.
Kauppias myisi tuon ehdottomansa suodattimen n.900-1000mk. Kuinka paljon halvemmaksi tulisi tilata esim. saksasta? Linkkeja luotettavien liikkeiden sivuille?
Esim. Aquaristik Shopissa näyttäisi olevan tuo suodatin n. 550mk + postikulut.
Näistä olen itse tilannut onnistuneesti:
http://www.aquaristikshop.com/
http://www.aquaristic.net/
8O
:roll:
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 400-litraisen suodatin ja emmeet.

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

oppo kirjoitti:Millaisilla mitoilla suosittelisitte rakentamaan sen? Pituus voisi olla n.150cm. Ehdotuksia?!
150x50x55cm (412,5 l), 150x55x55 (453 l), 150x55x60 (495 l), 150x60x60 (540 l) jne. jne. jne. Noita mahdollisuuksiahan on rajattomasti jos mittojen mukaan tilaa. Suosittelisin soittamaan Turun Akvaarioon ja kyselemään sieltä mittatilaus hintoja, taitaa olla halvin paikka. Tukkuliike kun on niin tulee halvemmaksi, myyvät myös altaita suoraan käyttäjille.
oppo kirjoitti:Suodatin:
Minkähän moinen? Siis ulkosuodatinta etsisin. Kauppiaan ehdotus oli tuo:
- 1kpl Eheim classic 2217
Riittääkö se yksin? Käytettävissä olisi lisäksi Fluvalin 3
(sisäsuodatin) Vai olisiko ecco/professional 1/professional 2/joku muu, parempi? Mitäpä ehdotatte ja miksi? Hintaa saisi olla 1500mk +/-.
2217 yksinään voi olla vähätehoinen, itellä on 280 litrasessa Eheim 2026 prof II ja 2010 sisäpörrötin. Sekin tuntuu olevan alakanttiin ja tarkoituksena onkin hankkia toinen sisäsuodatin tai ulkosuodatin lisäksi.
Tekniikka kannattanee tilata Saksasta, säästyy useampi euro rahaa muuhun tarpeelliseen.

Esimerkkejä Saksan hinnoista(www.aquaristikshop.com):
Ulkosuodattimia
Eheim 2026 prof II + aineet = 158.45€
Eheim 2028 prof II + aineet = 214.48€
Eheim classic 2217 (ei aineita) = 91.90€
Eheim 2050 (ei aineita) = 189.90€

Sisäsuodattimia
Eheim 2010 = 35.02€
Eheim 2012 = 43.72€
Eheim 2048 = 61.30€
Eheim 2252 = 76.44€

Noihin tulee lisäksi postikulut päälle painon mukaan.
oppo kirjoitti:Suodatin massat:
Ne tulisi noissa paketeissa mukaan hiukan halvempana, noissa em. paketeissa on mukana siis, 2026:ssa, Ehfisubstrat 2 litraa ja Ehfimech 2 litraa ja 2028:ssa Ehfisubstrat 4 litraa ja Ehfimech 2 litraa.
oppo kirjoitti:Lämmitin:
Minkä tehoinen riittää 250/300/350wattia? 1kpl vai 2kpl?
Riippuu mitä kaloja meinaat ottaa, omassa altaassa oli aikoinaan 300w Jäger josta ei kuitenkaan ollut mitään hyötyä. Lämpötila pysyttelee kuitenkin siinä 26-28 välillä tasaisesti.
Lämmitinkin kannattaa tilata Saksasta, siellä Jägerin 250W tai 300W lämmitin maksaa 14.27€. En muista mitä moinen sSuomessa maksaa mutta taitaa olla lähemmäs 250 wanhaa markkaa.
oppo kirjoitti:Kauppias myisi tuon ehdottomansa suodattimen n.900-1000mk. Kuinka paljon halvemmaksi tulisi tilata esim. saksasta? Linkkeja luotettavien liikkeiden sivuille?
Hyväksi havaittu on ainakin www.aquaristikshop.com toinen hyvä on www.aquaristic.net. Tuolla 900-1000mk:lla saat jo 2026 suodattimen + aineet, samallahan kannattaa tilata muutakin tarpeellista sieltä. Ruokaa, tarvikkeita ym.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Enemmän suodatusta ehdottomasti, varsinkin kun isona paljon kakkivat tikrusi muuttavat tuohon altaaseen. [;)]
Omassa 400 litraisessani on suodatuksena Eheimin professional 2228 ja II - sukupolven professional 2028. Sisäsuodattimena on 2250. Tämä tuntuisi olevan riittävästi, mutta jos yhdenkin noista poistaa, kalat alkavat puuskuttelemaan.
Jos olisi minun altaani, tulisi varmaankin mitoilla: 160 x 60 (tai jopa 70)x 60cm (p x syv x kork.)= 576 - 672 l (et kerro todellista litramäärää miehellesi, ennenkuin allas on kotona...). Pohjapinta - alaa kannattaa olla reilusti, silloin kaloja mahtuu nimellistä litratilavuutta vastaavaa määrää enemmän, kunhan vedestä pidetään huolta.

T: Mari
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Kiitoksia Sam ja Pehis avustanne. Tuo voisi olla tuo Pro II 2028 se minun tarvitsemani pömpeli. Ja kun sen tuolta saksanmaalta saa noinkin paljon halvemmalla taidan sen tilata sieltä. Tuosta tilaamisesta kyllä onkin hieman vielä kysyttävää(takuulaput jne.), palataan niihin siis kun ajankohta on selvä.

Onko joku tilaamassa lähiaikoina saksasta jotain? www.aquaristikshop.com:sta??

Riittääkö sinne siis 2028+fluval3 suodattimiksi? Ja 300watin lämppäri? Kooksi ajattelin tuota 160x50x50=400litraa... Se olisi passelin kokoinen, mutta tuosta valaisin kotelosta, senhän joutuu teettämään kun valaisimia on standardi mittojen mukaan kai 150cm asti vain..vai olenko väärässä? Ja millaiset putket ostan?

Sam: mikä on turunakvaarion puh.nro? Onko Giant akvat sieltä vai mistä? Tehdäänkö siellä myös puisia jalustoja ja valaisinkoteloita? Eikös kuopiossakin ole jokin akvanrakennuspulju..

Mari kirjoitti:Enemmän suodatusta ehdottomasti, varsinkin kun isona paljon kakkivat tikrusi muuttavat tuohon altaaseen. [;)]
Omassa 400 litraisessani on suodatuksena Eheimin professional 2228 ja II - sukupolven professional 2028. Sisäsuodattimena on 2250. Tämä tuntuisi olevan riittävästi, mutta jos yhdenkin noista poistaa, kalat alkavat puuskuttelemaan.
Jos olisi minun altaani, tulisi varmaankin mitoilla: 160 x 60 (tai jopa 70)x 60cm (p x syv x kork.)= 576 - 672 l (et kerro todellista litramäärää miehellesi, ennenkuin allas on kotona...). Pohjapinta - alaa kannattaa olla reilusti, silloin kaloja mahtuu nimellistä litratilavuutta vastaavaa määrää enemmän, kunhan vedestä pidetään huolta.

T: Mari

Tarvitseeko tuo allas siis enemmän kuin 2028+fluval 3? Kun akvakauppiaskin suositteli vain tuota 2217.. Niin ja tirkruillehan ollaan juuri ostamassa isompaa allasta, kaikille tiedoksi!!! :mrgreen:

Niin no oon ajatellut et max.400litrainen..ei oo tilaa eikä liiemmin tuota rahnaakaan..Niin ja en mä oikeestaan vielä ole saanut hyväksymispäätöstä tähän projektiin..vinkkejä?!?!? Mutta yleinsä kun haluan jotain niin sen jossain vaiheessa itselleni hankin.


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

oppo kirjoitti:Sam: mikä on turunakvaarion puh.nro? Onko Giant akvat sieltä vai mistä? Tehdäänkö siellä myös puisia jalustoja ja valaisinkoteloita? Eikös kuopiossakin ole jokin akvanrakennuspulju..
Giant akvaariot ei ole Turun Akvaarion tekemiä minun mielestä, Turun Akvaarion "merkki" taitaa olla Elox. Puisia jalustoja ne ei minun mielestä tee, pelkästään niitä alumiini "häkkyröitä". Kuopiossa on myös yksi valmistaja, Kuopiolaiset voivat varmaan siitä kertoa enemmän. Turun Akvaarion puhelin numero on (02) 2365500, aukioloajat: Ma-Pe 16-19, La 10-13, kesällä 16-18, La suljettu.

oppo kirjoitti:Tarvitseeko tuo allas siis enemmän kuin 2028+fluval 3? Kun akvakauppiaskin suositteli vain tuota 2217.. Niin ja tirkruillehan ollaan juuri ostamassa isompaa allasta, kaikille tiedoksi!!! :mrgreen:
Suodatustahan ei oikeastaan voi koskaan olla liian paljon (tai no voihan sitä...) Ei tuon kokoisessa haittais vaikka olisi 2 ulkosuodatinta + sisäsuodatin. 1+1 luulisi kyllä riittävän ainakin alkuun, saahan niitä ostettua lisää jos siltä tuntuu ja rahaa löytyy. Kauppiailla tuntuu usein olevan tapana suositella alitehoisia ratkaisuja pakettien mukana, valitettavasti.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

oppo kirjoitti:Riittääkö sinne siis 2028+fluval3 suodattimiksi? Ja 300watin lämppäri?
Riitti minulla ainakin hyvin, jopa kun oma 400:n oli hieman ylikansoitettuna. Tosin ei isompi suodatus pahastakaan ole, eli voithan sinä myöhemmin vaikka lisätä toisen 2028:n tms. rinnalle, jos tuntuu että ei riitäkkään.
Sam: mikä on turunakvaarion puh.nro? Onko Giant akvat sieltä vai mistä? Tehdäänkö siellä myös puisia jalustoja ja valaisinkoteloita? Eikös kuopiossakin ole jokin akvanrakennuspulju..
Giant akvaariot ja valaisimet tehdään Kuopiossa Suomen akvaariovalaisimessa, puh: 017-3636110. Tukkuliike, eli eivät myy suoraan yksityisille. Uskoisin, että sieltä saa 160cm pitkän valaisimenkin helposti...
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

/sam kirjoitti: Giant akvaariot ei ole Turun Akvaarion tekemiä minun mielestä, Turun Akvaarion "merkki" taitaa olla Elox. Puisia jalustoja ne ei minun mielestä tee, pelkästään niitä alumiini "häkkyröitä".

Suodatustahan ei oikeastaan voi koskaan olla liian paljon (tai no voihan sitä...) Ei tuon kokoisessa haittais vaikka olisi 2 ulkosuodatinta + sisäsuodatin. 1+1 luulisi kyllä riittävän ainakin alkuun, saahan niitä ostettua lisää jos siltä tuntuu ja rahaa löytyy. Kauppiailla tuntuu usein olevan tapana suositella alitehoisia ratkaisuja pakettien mukana, valitettavasti.
Jep, no sitten tuo turkusen akvaario ei taida olla minun kauppa, liikkeen akvat olivat GIANt:in joka ilmeisemmin on melkosen hyvä merkki. Liikkeen kautta saan puisen jalustan tulee ilmeisesti samasta paikasta. Ja valaisimen voi teettää siellä myös, en vain tiedä tuleeko se olemaan sitten kirveleävn kallista leikkiä.

Suodatukseen ei ole laittaa nyt enempää rahaa ei oikeastaan edes näitäkään erään nimeltä mainitsemattoman ihmisen mielestä :mrgreen: Eli katsotaan pörrääkö hyvin tuolla 2028+fluval 3 ja ainiin olisi minulla vielä poikasakvaarion fluval2..jos sen sinne vielä lykkäis...
Pehis kirjoitti:
oppo kirjoitti:Riittääkö sinne siis 2028+fluval3 suodattimiksi? Ja 300watin lämppäri?
Riitti minulla ainakin hyvin, jopa kun oma 400:n oli hieman ylikansoitettuna. Tosin ei isompi suodatus pahastakaan ole, eli voithan sinä myöhemmin vaikka lisätä toisen 2028:n tms. rinnalle, jos tuntuu että ei riitäkkään.
Sam: mikä on turunakvaarion puh.nro? Onko Giant akvat sieltä vai mistä? Tehdäänkö siellä myös puisia jalustoja ja valaisinkoteloita? Eikös kuopiossakin ole jokin akvanrakennuspulju..
Giant akvaariot ja valaisimet tehdään Kuopiossa Suomen akvaariovalaisimessa, puh: 017-3636110. Tukkuliike, eli eivät myy suoraan yksityisille. Uskoisin, että sieltä saa 160cm pitkän valaisimenkin helposti...

Tuota noin, saa luvan riittää nuo suodattimet..ostan sitten lisää jos näyttää uhkaavasti olevan liian heikkotehoisia.

Tehdäänkö siis siellä myös puisia alustakaappeja? (kiroaa itseään kun ei kysynyt tarpeeksi selkeästi kauppiaalta.. :x ) Valaisimen sieltä saa mittatilaustyönä, mutta millaisissahan hinnoissa nekin liikkuvaat...uuaaahh. Ja onko GIANT:in akvaariot parhainta laatua suomessa vai miten on`?



Kiitoksia taas poijjaat...



8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

oppo kirjoitti:Jep, no sitten tuo turkusen akvaario ei taida olla minun kauppa, liikkeen akvat olivat GIANt:in joka ilmeisemmin on melkosen hyvä merkki. Liikkeen kautta saan puisen jalustan tulee ilmeisesti samasta paikasta. Ja valaisimen voi teettää siellä myös, en vain tiedä tuleeko se olemaan sitten kirveleävn kallista leikkiä.
Eipä Eloxissa mitään vikaa ole, taitavat olla aika paljon halvempia kun nuo GIANTit vaan. Tämä taas johtuu siitä että Laakson pappa tilaa lasit kerta/vuosi jostain ulkomailta ja saa näin lasinsa hankittua paljon halvemmalla kuin muut valmistajat. Turun Akvaario valmistaa myös valaisinrunkoja. Puisia jalustoja ne ei kyllä valitettavasti taida valmistaa. Suosittelisin kuitenkin ainakin soittamaan ja kyselemään hintaa tuoltakin, eihän se maksa kuin puhelut :) Itse olen ollut hyvinkin tyytyväinen TA:n akvaarioon mikä minulla on (125x45x50cm) jämäkkää tekoa ainakin on.

----------------
oppo kirjoitti:Valaisimen sieltä saa mittatilaustyönä, mutta millaisissahan hinnoissa nekin liikkuvaat...uuaaahh.
Eipä niissä hinnoissa mitään suuria eroja taida olla, minun 125cm valaisin maksoi TA:ssa muistaakseni karvan päälle 500mk (2x36w). TA:ssa hinta määrittyy aineiden mukaan, mitä pitempi sen kalliimpi.
oppo kirjoitti:Ja onko GIANT:in akvaariot parhainta laatua suomessa vai miten on?
Omakohtaista kokemusta ei ole niistä, kaipa ovat ihan hyviä (?)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

/sam kirjoitti:
oppo kirjoitti:Jep, no sitten tuo turkusen akvaario ei taida olla minun kauppa, liikkeen akvat olivat GIANt:in joka ilmeisemmin on melkosen hyvä merkki. Liikkeen kautta saan puisen jalustan tulee ilmeisesti samasta paikasta. Ja valaisimen voi teettää siellä myös, en vain tiedä tuleeko se olemaan sitten kirveleävn kallista leikkiä.
Eipä Eloxissa mitään vikaa ole, taitavat olla aika paljon halvempia kun nuo GIANTit vaan. Tämä taas johtuu siitä että Laakson pappa tilaa lasit kerta/vuosi jostain ulkomailta ja saa näin lasinsa hankittua paljon halvemmalla kuin muut valmistajat. Turun Akvaario valmistaa myös valaisinrunkoja. Puisia jalustoja ne ei kyllä valitettavasti taida valmistaa. Suosittelisin kuitenkin ainakin soittamaan ja kyselemään hintaa tuoltakin, eihän se maksa kuin puhelut :) Itse olen ollut hyvinkin tyytyväinen TA:n akvaarioon mikä minulla on (125x45x50cm) jämäkkää tekoa ainakin on.
Kyllä mä juuh ajattelin soittaa myös sinne. Ja voihan tuolta kauppiaalta ostaa vain pelkän puisenjalustakaapin jos mitat osuu kohdalleen ja muu härveltäminen onnistuu.

Kyllä tätä täytyy hetken miettiä ettei ala kohta taas tekeen mieli isompaa tai erilaista ja laitteet pitää olla heti laatua eli suodatin ja lämmitin parhaimmistoa.

Mutta osaisiko joku suositella mulle vielä noit loisteputkien valintaa?? Ja kannattaako nekin tilata saksasta?

ps.on se kiva et on tämänmoisessa paikassa töissä että voi harrastaa työaikanakin..ja ennenkaikkea tulostaa nettikauppojen valikoimaa. Mitä hyviä suomalaisia nettikauppoja muuten on mistä sais melko halvalla akvakamaa??
/sam kirjoitti:
oppo kirjoitti:Valaisimen sieltä saa mittatilaustyönä, mutta millaisissahan hinnoissa nekin liikkuvaat...uuaaahh.
Eipä niissä hinnoissa mitään suuria eroja taida olla, minun 125cm valaisin maksoi TA:ssa muistaakseni karvan päälle 500mk (2x36w). TA:ssa hinta määrittyy aineiden mukaan, mitä pitempi sen kalliimpi.
oppo kirjoitti:Ja onko GIANT:in akvaariot parhainta laatua suomessa vai miten on?
Omakohtaista kokemusta ei ole niistä, kaipa ovat ihan hyviä (?)
Nooh täytyy vielä soitella ja pyöriä noita liikkeitä ympäri ämpärin.. Luultavimmin on parempi ostaa kerralla koko roska niin ei tarvi sitten kitkuttaa ei-niin-hyvillä-välineillä...


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

oppo kirjoitti:Tehdäänkö siis siellä myös puisia alustakaappeja?
Ei tietääkseni. Ainoastaan niitä tutisevia alumiinisia palapelijalustoja.
Ja onko GIANT:in akvaariot parhainta laatua suomessa vai miten on?
Parempaa saa hakea, mutta ei välttämättä löydä ;-)
No joo, itse olen kyllä ollut täysin tyytyväinen niihin Giant - altaisiin mitä meillä on ollut ja on.
/sam kirjoitti:Eipä Eloxissa mitään vikaa ole, taitavat olla aika paljon halvempia kun nuo GIANTit vaan. Tämä taas johtuu siitä että Laakson pappa tilaa lasit kerta/vuosi jostain ulkomailta ja saa näin lasinsa hankittua paljon halvemmalla kuin muut valmistajat.
Hintaan en kommentoi, kun ei ole hajuakaan pappa Laakson hinnoista, mutta kahden Turun akvaarion hajottua/alettua vuotamaan, niin en tuosta laadusta niin... :twisted:
No juu, huono vitsi. Toinen allas ei ollut Turun Akvaarion tekemä vaan itsetehty ja toisessa oli vaan huonoa tuuria. Hyviä altaita ne minustakin tekee, kehyslistat sais tosin olla ehkä kapeammat ;-)
/sam kirjoitti:Eipä niissä hinnoissa mitään suuria eroja taida olla, minun 125cm valaisin maksoi TA:ssa muistaakseni karvan päälle 500mk (2x36w). TA:ssa hinta määrittyy aineiden mukaan, mitä pitempi sen kalliimpi.
Sama täällä. Oma 150cm pitkä kaksiputkinen valaisin maksoi karvan alle 500mk :-P
oppo kirjoitti:Mutta osaisiko joku suositella mulle vielä noit loisteputkien valintaa?? Ja kannattaako nekin tilata saksasta?
Loisteputkia en ole sen kummemmin vertaillu, mutta Gro-Luxista en tykännyt ainakaan yhtään, kalat näytti kaikkea muuta kuin luonnolliselta.
Siinähän ne periaatteessa samalla tulisivat saksasta kuin muutkin, mutta hieman epäilyttää että tuleevatkohan ehjänä perille... Ja hintaerokaan Suomen loisteputkiin ei taida kovin iso olla.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Saako Giant- akvaarioon ihan oikean puukaapin alle, vai puhummeko näistä lastulevyhässäköistä? Minä miettisin kyllä useampaan kertaan, ennekuin sijoittaisin 400 litraista pyttyä lastulevykaapin päälle. Pienikin naarmu pinnoitukseen ja vesi pääsee imeytymään levyn sisään. Kaappi turpoilee alkuperäisestä muodostaan ja allas ei yhtäkkiä makaakaan enää tasaisella alustalla. Kieron alustan aikaansaama paine alkaa vääntää allasta... ja poks, räikis, lorinaa...
Ainakin kannattaa ennen altaan asennusta vedellä kaappi huolellisesti huonekaluvahalla ympäriinsä ja varoa roiskimasta vettä allasta huollettaessa (helppoa, kuin mikä! :P ).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

oppo kirjoitti:Sam: mikä on turunakvaarion puh.nro? Onko Giant akvat sieltä vai mistä? Tehdäänkö siellä myös puisia jalustoja ja valaisinkoteloita?
Puisia jalustoja kannattaa kysyä ja köydä katsomassa myös Helsingin Akvaariokeskuksesta. Saa millaisilla mitoilla vain niin purkit kuin jalustatkin.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Niin tuohon suodatukseen..entä jos pistätkin ulkosuodattimen tuloveden kulkemaan vielä valutussuodattimen läpi jossa hyvät massat,ja fluval 3.n tilalle mielummin fluval 4 jossa on aika hyvä puhallusteho vettä kierrättämään ja keräämään irtoroskat(tarkoitan "vanhanmallista" fluvalia=uusi sarja on kuulema lelu)..silleen mie tekisin 8O
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Pehis kirjoitti:
oppo kirjoitti:Tehdäänkö siis siellä myös puisia alustakaappeja?

Ei tietääkseni. Ainoastaan niitä tutisevia alumiinisia palapelijalustoja.
Niin, no en olekkaan aivan absoluuttisen varma mistä nuo alustakaapit tulevat…mutta akvaariot ovat giant.
Ja onko GIANT:in akvaariot parhainta laatua suomessa vai miten on?
Parempaa saa hakea, mutta ei välttämättä löydä ;-)
No joo, itse olen kyllä ollut täysin tyytyväinen niihin Giant - altaisiin mitä meillä on ollut ja on.
Niin olen itsekkin saanut tämänmoisen käsityksen että ovat parhaimpia suomessa. En ole varma että onko tuo pappa Laakson putiikki se josta myyjä kertoi että: vähän aika sitten kun päätekijä(joka tekee kaikki akvaariot itse, ilmeisesti pappa Laakso) oli lomalla/sairaana niin jotkut pojat oli niitä tehny ja ne oli ollu päin persettä valmistettu, silkoonia käytetty aivan liikaa ja roiskittu ties minne…mutta mutta..näin yhden tälläisen akvan ja se oli oikean tekijän tekemä ja oli hyvännäköinen ja siinä todellakin oli paksummat kehykset kuin giant:in akvoissa.
/sam kirjoitti:Eipä Eloxissa mitään vikaa ole, taitavat olla aika paljon halvempia kun nuo GIANTit vaan. Tämä taas johtuu siitä että Laakson pappa tilaa lasit kerta/vuosi jostain ulkomailta ja saa näin lasinsa hankittua paljon halvemmalla kuin muut valmistajat.
Pehis kirjoitti: Hintaan en kommentoi, kun ei ole hajuakaan pappa Laakson hinnoista, mutta kahden Turun akvaarion hajottua/alettua vuotamaan, niin en tuosta laadusta niin... :twisted:
No juu, huono vitsi. Toinen allas ei ollut Turun Akvaarion tekemä vaan itsetehty ja toisessa oli vaan huonoa tuuria. Hyviä altaita ne minustakin tekee, kehyslistat sais tosin olla ehkä kapeammat ;-)
Hieman halvempia myyjän mukaan olisivat kyllä nuo giant:in..jos en nyt ihan väärin muista. Niitä ainakin menee enemmän kaupaksi..
/sam kirjoitti:Eipä niissä hinnoissa mitään suuria eroja taida olla, minun 125cm valaisin maksoi TA:ssa muistaakseni karvan päälle 500mk (2x36w). TA:ssa hinta määrittyy aineiden mukaan, mitä pitempi sen kalliimpi.
Pehis kirjoitti: Sama täällä. Oma 150cm pitkä kaksiputkinen valaisin maksoi karvan alle 500mk :-P
Eli ei taida nuo valaisimet kovissa hinnoissa liikkua..tavaran mukaan menee muistaakseni giant:in akvat ja lamput myös, näin muistelin sen myyjän selittävän.. Jos tilaan sieltä 2-putkisen valaisin pömpelin niin saako siihen laitettua millasia lamppuja tahansa…Tähän väliin voisin kertoa että en olekkaan enään niin varma tippuuko akvaarion koko 317-litraa ja silloin myös valaisimen pituus lyhenee..mutta suodattimen ajettelin silti ottaa tuono Eheim proII 2028. Kun tuo 317-litranen ois standardi niin sitä ei tarvitsis teettää ja ennenkaikkea tuo toinen puolisko voisi lämmetä tuolle helpommin..Millaiset valaisin kotelot teillä on? alumiiniset?
oppo kirjoitti:Mutta osaisiko joku suositella mulle vielä noit loisteputkien valintaa?? Ja kannattaako nekin tilata saksasta?
Pehis kirjoitti: Loisteputkia en ole sen kummemmin vertaillu, mutta Gro-Luxista en tykännyt ainakaan yhtään, kalat näytti kaikkea muuta kuin luonnolliselta. Siinähän ne periaatteessa samalla tulisivat saksasta kuin muutkin, mutta hieman epäilyttää että tuleevatkohan ehjänä perille... Ja hintaerokaan Suomen loisteputkiin ei taida kovin iso olla.
Niin sitä minäkin mietin että tulevatko ehjinä takaisin ja hinnoissa ei taida suurta eroa olla. Ostan ne siis suomesta. Putki ehdotuksia saa laittaa tänne.
Mari kirjoitti: Saako Giant- akvaarioon ihan oikean puukaapin alle, vai puhummeko näistä lastulevyhässäköistä? Minä miettisin kyllä useampaan kertaan, ennekuin sijoittaisin 400 litraista pyttyä lastulevykaapin päälle. Pienikin naarmu pinnoitukseen ja vesi pääsee imeytymään levyn sisään. Kaappi turpoilee alkuperäisestä muodostaan ja allas ei yhtäkkiä makaakaan enää tasaisella alustalla. Kieron alustan aikaansaama paine alkaa vääntää allasta... ja poks, räikis, lorinaa...
Ainakin kannattaa ennen altaan asennusta vedellä kaappi huolellisesti huonekaluvahalla ympäriinsä ja varoa roiskimasta vettä allasta huollettaessa (helppoa, kuin mikä! ).
Lastulevyhässäkkä. Mutta mutta onhan Mp ja Juwelin akvaarion alustat myös lastulevyhässäköitä. Ja tilavuus akvaariossa tasi laskea tuohon 317-litraseen...ehkä.
dsl kirjoitti: Puisia jalustoja kannattaa kysyä ja köydä katsomassa myös Helsingin Akvaariokeskuksesta. Saa millaisilla mitoilla vain niin purkit kuin jalustatkin.
Niih no pelkästää katsomaan en millään viittis lähteä sinne hellsinkiin..jos ei muuta asiaa sinne ole. Ja vielä en ole sinne akvaarioreissuani suuntaamassa...ehkä kohta..ja Mari kai sitten oppaaksi..hiphej.



Niin ja bonuksena: Eikös 317-litraseen olis tarpeeksi suuri suodatus jos sinne lykkään Eheim proII 2028 ja fluval3? Lämppäriksi 300wattisen? Vielä siis olen tuohon 400litraseen kallistumassa mut mut..

---------------------
jartzu65 kirjoitti:Niin tuohon suodatukseen..entä jos pistätkin ulkosuodattimen tuloveden kulkemaan vielä valutussuodattimen läpi jossa hyvät massat,ja fluval 3.n tilalle mielummin fluval 4 jossa on aika hyvä puhallusteho vettä kierrättämään ja keräämään irtoroskat(tarkoitan "vanhanmallista" fluvalia=uusi sarja on kuulema lelu)..silleen mie tekisin 8O
Niih..no mulla kun ois tuo fluval3 jo vanhastaa, sellainen vanhan mallinen. Ilmeisesti luulit että olen ostamassa näitä molempia..

Valutussysteemi ei oo ollenkaan tuttu mulle..


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

dsl kirjoitti: Puisia jalustoja kannattaa kysyä ja köydä katsomassa myös Helsingin Akvaariokeskuksesta. Saa millaisilla mitoilla vain niin purkit kuin jalustatkin.
oppo kirjoitti:Niih no pelkästää katsomaan en millään viittis lähteä sinne hellsinkiin..jos ei muuta asiaa sinne ole. Ja vielä en ole sinne akvaarioreissuani suuntaamassa...ehkä kohta..ja Mari kai sitten oppaaksi..hiphej.
Jeps. Ajattelin vain tarjota vaihtoehtoa Turulle. Noh. Jos kiinnostaa, niin voin käydä nappaamassa kuvan ja kysymässä noin hintoja noin suurin piirtein kokoiselle kaapille.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

dsl kirjoitti:
dsl kirjoitti: Puisia jalustoja kannattaa kysyä ja köydä katsomassa myös Helsingin Akvaariokeskuksesta. Saa millaisilla mitoilla vain niin purkit kuin jalustatkin.
oppo kirjoitti:Niih no pelkästää katsomaan en millään viittis lähteä sinne hellsinkiin..jos ei muuta asiaa sinne ole. Ja vielä en ole sinne akvaarioreissuani suuntaamassa...ehkä kohta..ja Mari kai sitten oppaaksi..hiphej.
Jeps. Ajattelin vain tarjota vaihtoehtoa Turulle. Noh. Jos kiinnostaa, niin voin käydä nappaamassa kuvan ja kysymässä noin hintoja noin suurin piirtein kokoiselle kaapille.
Kyllä kiitos, jos millään vaan viitsit. [:I]
Näitä kokoja voisit kysyä: 150x50x50, 160x50x50 (n.400litrasia) sekä 317-litraselle (pitäis olla standardi). Koivunvärisenä tai koivusta(puisena). Ja jos millään jaksaisit kysyä vielä altaan hintoja..tahi valaisimien.

Olisin kovasti kiitollinen sinulle... :D



8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”