Heips!
itsekkin perehdyn justiinsa samaan asiaan elikkäs kypsyttämiseen, kyseessä 163 litran allas. Kävin just äsken lukemassa sivut:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Hyvä paketti siitä miten homma menee. Siitä saat vastauksen
Kysymykseen 1. Miekin sain. Olen itse tehnyt akvaarioni kanssa aiemmin samat virheet, vasta muutama vuosi sitten tajusin tulla nettiin etsimään tietoa akvaariokaloista ja silloin järkytyin, että kamala, akvaario tarvii kypsyttää ennen kuin yhtään kalaa sinne laittaa! Mulla osa säilyi hengissä osa ei. Kamalan paha mielihän siitä tuli itelle, kun ei tiennyt että kalat kärsi niistä nitriittipiikeistä enkä mä tiennyt että semmoisia on edes olemassa...
------------------
Tämmöiset asiat laitoin muistikirjaani, jotta ne on sitten tarvittaessa helppo palauttaa mieleen. Toivottavasti näistä on siullekin apua. Kalojen vuoksi on todella hyvä, että akvaarion kypsyttäminen voidaan tehdä kokonaan ilman niitä, silloin pikkuiset vetiset lemmikit eivät joudu turhaan kärsimään. Kypsyttämisen tarkoitus on saada uuteen akvaarioon Hyviä bakteereja, jotta syntyvien kemiallisten yhdisteiden kiertokulku menisi akvaariossa mallikkaasti, akvaarioveden arvot muuttuisi kaloille ihanteellisiksi eli jotta kalojen ei tarvitsisi kärsiä nitriittipiikeistä yms. Koko kypsytyksen idea on tuottaa akvaarioon riittävä määrä typpi- ja hajottajabakteereja... ja näin se käy:
1. Tyhjä akvaario, pesty hiekka tai akvaariosora, vesihanasta lisätty vesi ja käynnistetty suodatin. (nitriitti, nitraatti ja ammoniakki testit ostettuna) Kasvit voit istuttaa ja antaa niille lannoitteet juurelle ja veteen, jos haluat
Jos ei ole varaa ostaa noita kaikkia vesiarvotestejä, niin tärkein testi on nitriittitesti. Kun sillä mittailee aamulla ja illalla, niin näkee kun nitriitti alkaa nousta ja näkee kun se nitriittipiikki tulee ja kun se häviää, jolloin kypsytys on "valmis". Ilman tuota testiä ei voi nähdä onko nitriitti piikki jo tullut vaiko vasta tulossa.
2. Mittaa vesiarvot ja merkkaa ylös (nitriitti, nitraatti ja ammoniakki)
3A. Typpibakteerien ruokinta: Lisää veteen apteekista ostettua 10%ttista ammoniakkiliuosta 5-6mg jokaista litraa kohden. (mittaa joka aamu ja ilta vesitestit ja lisää ammoniakkiliuosta vain siinä tapauksessa että se alkaa laskea litraa kohden alle tuon 5 mg:n, 5mg litraa kohden tarkoittaa 10%ttisella ammoniakkiliuoksella 5ml 100 litraa kohden) tee tämä joka päivä, kunnes nitriitti testi alkaa näyttää isompaa arvoa kuin 0. Heti kun näin käy, älä enää pidä ammonium pitoisuutta noin korkeana, anna laskea 2-3mg litraa kohden ja pidä siinä. Vaatii siis vesitestien tekemistä ja ammoniun liuoksen lisäämistä silloin kun alkaa laskea alle 2mg/litraa kohden tuo pitoisuus. Pian isoimman nitriittipiikin jälkeen alkaa muodostua nitraattia ja se pitäisi näkyä myös vesitesteissä joiden tekoa jatketaan aamuin illoin. Ammoniakkiliuoksen lisäys lopetetaan kokonaan heti kun Nitriittitesti näyttää 0:aa. Vaihda puolet-3/4 osaa akvaarion vedestä uuteen ennen kuin laitat kalat akvaarioon.
3B. Hajottajabakteerien ruokinta: Sirottele ihan vähän kalanruokaa joka päivä akvaarioveden pinnalle akvaarion kypsytyksen ajan, tämä on ruokana hajottajabakteereille.
Kysymys 2: koko tuo kypsytys prosessi ennen kalojen laittoa ottaa aikaa siis minun tietämyksen mukaan minimiaika 10 päivää - 2 viikkoa, siis heti kun nitriittipiikki on tullut ja kanssa hävinnyt kokonaan eli nitriitti on nollaantunut sen piikkinsä jälkeen, voit laittaa kaikki kalat akvaan. ennen sitä en suosittelisi, menee muuten "eläinkokeiden" puolelle
p.s. viisaammat korjataa jos selitin jotain väärin