Eheim suodattimen ilmavaivat?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Susa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:11, 18.04.2002

Eheim suodattimen ilmavaivat?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Moi,

Luin jossain välissä Fluvalin suodattimesta, jolla oli samoja ongelmia kuin minun Eheimissä. Eli Suodattimeen menee ilmaa jostain ja ulos tullessaan pitää melkoista möykkää. Yksi ratkaisu kommentti oli, että laita rikkoja .... jonnekkin 8O voisiko joku selventää? Olen kokeillut vaihtaa kaikki muut tiivisteet paitsi kannen tiivisteen ja rasvannutkin hyvin... ei auttanut :( Pitääkö ylivuoto putki tosiaan olla pinnan yläpuolella... se nimittäin tuntuu vetävän ilmaa sisäänsä? Jelppiä...
Susa
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Eheim suodattimen ilmavaivat?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Susa kirjoitti:Moi,

Luin jossain välissä Fluvalin suodattimesta, jolla oli samoja ongelmia kuin minun Eheimissä. Eli Suodattimeen menee ilmaa jostain ja ulos tullessaan pitää melkoista möykkää. Yksi ratkaisu kommentti oli, että laita rikkoja .... jonnekkin 8O voisiko joku selventää? Olen kokeillut vaihtaa kaikki muut tiivisteet paitsi kannen tiivisteen ja rasvannutkin hyvin... ei auttanut :( Pitääkö ylivuoto putki tosiaan olla pinnan yläpuolella... se nimittäin tuntuu vetävän ilmaa sisäänsä? Jelppiä...
Kertoisitko mikä on ylivuotoputki? Nyt lyö tyhjää [:I]
vicky
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 15:44, 04.10.2001
Paikkakunta: Kirkkonummi / HAS

märkäkuiva

Viesti Kirjoittaja vicky »

Se on varmaankin märkäkuivasuodattimen sen kolmas, ohut putki. Vai?

________________

vicky
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Pörinästä

Viesti Kirjoittaja KAri »

Mikäli Eheimisi on 2227 tai 2229, niin "se kolmas, keskimmäinen" pienempi putki tulee olla vedenpinnan yläpuolella. Se kun on juuri suodattimen "hengittämiseen".

-KAri-
Susa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:11, 18.04.2002

Viesti Kirjoittaja Susa »

Suodatin on 2227. Juu se on nimenomaan se keskimmäinen pieni putki :D Olin mielestäni jostain lukenut, että se olisi ylivuotoputki... no kuitenkin...se on vedenpinnan yläpuolella.
Olen hieman aloittelija näiden isompien akvaarioiden ja laitteiden kanssa :roll:
Mutta olisiko kenelläkään kommenttia mitä tehdä näille ilmakuplille joita pukkaa aika paljon?
Susa
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Terve,

Itse en oikein usko ainakaan "perinteisissä" pönttö suodattimissa tuohon ilmahommaan. Todennäköisempi selitys ilmiölle on kavitointi, joka aiheutuu siitä että pumpun imupuolen paine on liian pieni --> paine pumpussa pienenee--> vedessä oleva kaasu laajenee ja aiheuttaa äänen. Näin tapahtuu ainakin suurissa pumpuissa joita esimerkiksi prosessiteollisuudessa käytetään. Tämä ehkäisemiseksi säilöt sijoitetaan korkealle jolloin pumppu saa varmasti vettä riittävällä paineella.

Itsellä vanha 2017 piti kovaa rapinaa aina kun siivouksesta oli kulunnut n. viikko, ongelma poistui ottamalla suodatinvanut pois suodattimesta. Koeta suodatin pyörimään ilman täytteitä, tai täytettynä pelkällä siporaxilla tai ehfisubstraatilla. (ja kerro loppuiko)

-jari
Susa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:11, 18.04.2002

Viesti Kirjoittaja Susa »

Koko suodatin on täytetty ehfisubraatilla? Häritsevä ääni syntyy siitä, kun ilma kuplat.... tai mitä ovatkaan tulevat suodattimesta ulos akvaarioon. Suodattimen ulostuloputki on täynnä reikiä josta vesi pääsee akvaarioon ja veden mukana työntyvät kuplat pitävät ikävää ääntä. Voikohan reiät ulostuloputkessa olla liian pieniä? Edellinen omistaja ei kyllä maininnut vastaavasta ongelmasta [;)] siksiköhän se halusi paketista eroon.
Susa
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

Susa kirjoitti:Koko suodatin on täytetty ehfisubraatilla? Häritsevä ääni syntyy siitä, kun ilma kuplat.... tai mitä ovatkaan tulevat suodattimesta ulos akvaarioon. Suodattimen ulostuloputki on täynnä reikiä josta vesi pääsee akvaarioon ja veden mukana työntyvät kuplat pitävät ikävää ääntä. Voikohan reiät ulostuloputkessa olla liian pieniä? Edellinen omistaja ei kyllä maininnut vastaavasta ongelmasta [;)] siksiköhän se halusi paketista eroon.
Itselläni on sama suodatin, mutta ei sieltä "reikäputkesta" kyllä ilmaa tule veden seassa (Paitsi käynnistäessä suodatinta kun sisällä ilmaa). Missäköhän sulla nyt on fiba? Tuleeko sitä ilmaa paljonkin ja koko ajan? Se kolmas - ilmaputki tulisi olla mahdollisimman suorana ylös ja pää EI vedessä, niin että siihen ei jäisi "notkoja" vedelle. Tarkistapa se, voisiko siinä olla syy?

Muilla ideoita?

-KAri-
Susa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:11, 18.04.2002

Viesti Kirjoittaja Susa »

Ilmaa tulee joka kerta, kun suodatin alkaa pukkaamaan vettä akvaarioon... muutaman sekunnin ajan ehkä viiden sekunnin ja joskus pidempään. Lyhyt aika, mutta kun se toistuu joka kerta ja ääni ei ole kovin mukava. Kolmas putki on mutkalla päästä akvaarioon taivutettuna, mutta ehdottomasti poissa vedestä.
Susa
vicky
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 15:44, 04.10.2001
Paikkakunta: Kirkkonummi / HAS

samantapaisia ongelmia

Viesti Kirjoittaja vicky »

Melu ongelmia on minullakin, 2229 kanssa. Välillä meteli/ilma/pörpötys tulee juuri putkista (pikkuputken suulta tai veden ulostuloputken suulta, jossa minulla vesi tulee suoraan putkesta, siinä ei ole sitä reiällistä putkea enää mutkan jälkeen) ja joskus, harvemmin itse pöntöstä. Ja meteli on todella häiritsevä. Koho ja sen säiliö on juuri uusittu, kannen tiiviste on uusi, ja kaikki letkut on uusittu, eikä meteli häviä minnekään, vaikka pönttöä tyhjentää ja kasaa kuinka moneen kertaan ja käynnistää uudelleen ja uudelleen.

_________

vicky
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Mulla Eheimi lykkää ilmaa ulos noin vartin välein. Syynä on akvaariossa oleva ilmastus, joka levittää veteen pienenpieniä kuplia. Nämä kuplat kerääntyvät ulkosuodattimeen. Kun niitä on kerääntynyt tarpeeksi= säiliössä on tarpeeksi ilmaa, puhaltaa suodatin ne pihalle komean ropinan kanssa. Jos pumppua ravistaa ilmaa tulee ulos runsaammin.
Claudus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 20:06, 17.05.2002

Viesti Kirjoittaja Claudus »

Mun suodattimessa toi johtuu siittä, että imupuolen letku imasee pieniä kotiloita ym. sinne suodattimeen tukkien osittain imupuolen. Ja sen seurauksena suodatin poistaa vettä nopeemmin, kuin korvaava tulee tilalle. Itte oon nykyään sitten putsannu sen seulalla olevan kohouman/sen reiän siinä kannessa, ainakun suodatin alkaa temppuileen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”