Purjemolli

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Purjemolli

Viesti Kirjoittaja Didi »

Onko purjemolli (poecilia velifera?) ns. tavallinen kala jota eivät ota akvaariokauppaan myytäväksi? Minä kun sen sain synnyttämään, tai no, ei siinä mitään minun tarvinnut tehdä...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sitä sinun täytyy kysyä akvaariokauppiaaltasi.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Oletko muuten varma että kalasi on purjemolli? Iso osa liikkeissä myytävistä molleista on "sekarotuisia".
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Purjemollina se minulle myytiin. Ne on ihan valkeita vielä. Joissakin on mustia pisteitä eli ne on niitä dalmantialaisia, kuulemma.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Kalasi on todennäköisesti isokokoinen molliristeymä eikä puhdas purjemolli. Ne isoimmat ovat kyllä hyvin purjemollin näköisiä ja melkein kokoisiakin.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Miksi ne huijaa akvaariokaupassa kuluttajia? Luulisi tulevan huono maine jos tällä tavalla jää kiinni. Olen kuullut useita muitakin tapauksia.

No ei siinä mitään, kyllähän ne kalat kauniita ovat.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Se, että molliristeymät myydään molleina ja purjemolleina ei ole mielestäni ihan huijausta, ei ainakaan yhtä vakavaa kuin se, että joku laji myydään ihan eri lajin nimellä tai kerrotaan väärät hoito-ohjeet. Ei kukaan ole perillä eri mollikantojen taustoista ja on mahdollista, että kalasi ovat jopa puhtaita purjemolleja tai ainakin 90-prosenttisesti purjemolleja. Myyväthän kaupat platyjä platyinä, vaikka kaupallisesti viljellyissä platykannoissa on usein jossain taustalla risteytymää kirjoplatyn ja miekkapyrstön kanssa.

Ainoat varmasti puhtaat mollit, purjemollit, leveäevämolit, platyt ja muut vastaavat synnyttävät ovat luonnonkantaisia kaloja, joko itse pyydettyjä tai ostettuja sellaiselta, joka varmasti tietää mitä kantaa kalansa edustavat. Samaten kaupan killit, etenkin ne värikkäimmät, voivat olla lajien tai ainakin alalajien risteytyksiä. Kaupan piirissä liikkuu myös tavalla tai toisella sekarotuisia monneja ja kirjoahvenia. Särkikaloissakin on muutama kaupallinen muoto, joiden taustalla saattaa olla lajiristeytystä.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

No minäkin voin uskotella että ne on purjemolleja kauppaan. Sitä en kuitenkaan tee - pidän kalat itse.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”