Paras tetra?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rihmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 21:43, 06.05.2002
Paikkakunta: Kerava

Paras tetra?

Viesti Kirjoittaja Rihmu »

Mikä tetra sopisi parhaiten neontetrojen, kuparimonnisten (, kääpiörihmojen) ja partisten seuraksi? Jos nyt en osta vaan lisää niitä neontetroja :mrgreen: Nyt siis kysyn vain teidän mielipidettä parhaasta tetrasta tohon soppaan? [;)]
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kylähän neontetran kanssa sopii monet muut tetrat kuten mustatetra, kuparitetra, punatetra, kirsikkatetra...
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Paras tetra?

Viesti Kirjoittaja dsl »

Rihmu kirjoitti:Mikä tetra sopisi parhaiten neontetrojen, kuparimonnisten (, kääpiörihmojen) ja partisten seuraksi? Jos nyt en osta vaan lisää niitä neontetroja :mrgreen: Nyt siis kysyn vain teidän mielipidettä parhaasta tetrasta tohon soppaan? [;)]
Mua on huvittanut ajatus, että omassa akvaariossa olisi parvi neontetroja, jossa olisi joukossa rubiineja ja mustaneontetroja. En tiedä miten juuri nämä lajit luonnossa ovat, mutta luonnosta luulisi löytyvän sekaparvia ja toisaalta näine käyttäytymistä voisi olla kiva seurata.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

dsl kirjoitti:Rihmu wrote:
Mikä tetra sopisi parhaiten neontetrojen, kuparimonnisten (, kääpiörihmojen) ja partisten seuraksi? Jos nyt en osta vaan lisää niitä neontetroja Nyt siis kysyn vain teidän mielipidettä parhaasta tetrasta tohon soppaan?


Mua on huvittanut ajatus, että omassa akvaariossa olisi parvi neontetroja, jossa olisi joukossa rubiineja ja mustaneontetroja. En tiedä miten juuri nämä lajit luonnossa ovat, mutta luonnosta luulisi löytyvän sekaparvia ja toisaalta näine käyttäytymistä voisi olla kiva seurata.
Käytännössä näky on ehkä juuri huvittava, itse en ainakaan pidä sekaparvea kovin kauniina näkynä. Riittävän isossa altaassa kaksi suurta erillistä parvea on ihan komea näky, mutta pienessä altaassa jossa parvi muutenkin hajoaa ympäri akvaariota...

Rihmu ei tosin kerro altaansa kokoa tässä yhteydessä, joten hankala sanoa miten useamman lajiset kalat jakautuisivat pitkin allasta.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Riittävän isossa altaassa kaksi suurta erillistä parvea on ihan komea näky, mutta pienessä altaassa jossa parvi muutenkin hajoaa ympäri akvaariota...

Rihmu ei tosin kerro altaansa kokoa tässä yhteydessä, joten hankala sanoa miten useamman lajiset kalat jakautuisivat pitkin allasta.
Aivan, olen samaa mieltä tässä asiassa.
Olisikin hyvä tietää minkä kokoinen akvaario on kyseessä. Itseänikin alkoi kiinnostaa.
Rihmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 21:43, 06.05.2002
Paikkakunta: Kerava

lisää aiheestani...

Viesti Kirjoittaja Rihmu »

Akvaarioni on 128-litranen ja siellä on 2 partista, 7 neonia ja 9 kuparimonnista (ne on lisääntyneet valtavasti!!). Aion hommata sinne ehkä kääpiörihmakala pariskunnan. En kysymyksessäni tarkoittanut ostavani monia eri lajeja vaan yhden parven neontetrojen lisäksi. Vain yhtä lajia! :mrgreen: No joo, olen ehkä vähän epäselvä (taas) mutta nyt pitää lähteä lukemaan bilsan kokeeseen! Jatkan lähiaikoina juttuani... :roll: Palaillaan!
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Melkeinpä sanoisin, että paras tulos tulee, jos vain lisäät neonien määrää. Varsinkin kun suunnitelmissa on jo nuo kääpiörihmat.

Eipä silti, paria tetralajia sisältävä purkki on pienenäkin ihan nätti, jos lajit ja sisustus on valittu huolella. Mm. Amano "rakentelee" tällaisia ja ovathan ne varsin näyttäviä kokonaisuuksia. Toisaalta hänkin kyllä myöntää, että mitä vähemmän lajeja, sen harmonisempi lopputulos. Taitaa mennä lähinnä makuasiaksi. :? Minkälaisen akvaarion haluat omistaa?

Viimetalvena, muokatessani 160 litrastani kasvi-tetra-purkiksi, harkitsin sinineonien yhdistämistä rubiinitetrojen kanssa - tai sinineonit jonkun suppusuun kanssa. Ajatuksena oli lähinnä, että punainen ja sininen voisivat olla kiva kontrasti. Lopuksi siinä kävi kuitenkin niin, että lisäsin vain sinineonien määrää. Enkä voi sanoa, että kaduttaisi. :D

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
If you come to a fork on the road, pick it up.
Viimeksi muokannut Cory, 08:59, 16.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jep, olen aikalailla samoilla linjoilla Coryn ja Makezun kanssa siinä, että on aina kauniimpaa jos pienehkössä altaassa on vain yhtä parvikalaa, mutta sitä sitten reilumpi porukka.
Jos nyt kuitenkin haluaa ruveta kahta parvea yhdistelemään, niin kannattaa ehkä kiinnittää huomiota näiden kahden kalan muotoon enemmänkin, kuin väriin. Coryn harkitsemassa sinineon - rubiinitetra yhdistelmässä kalat muistuttavat muodoltaan niin paljon toisiaan, että luultavasti tuloksena olisi ollut sekaparvi. Itse olen kokeillut seuraavia yhdistelmiä hyvällä menestyksellä: Sinineon ja musta - aavetetra, "vilmantetra" (Hybhessobrychon vilmae) ja robertsintetra, kongontetra ja sitruunatetra.

T: Mari
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Mari kirjoitti:Itse olen kokeillut seuraavia yhdistelmiä hyvällä menestyksellä: Sinineon ja musta - aavetetra, [...]
Mielenkiintoista! Harkitsin nimittäin rubiinitetrojen vaihtoehtona juuri musta-aavetetroja, mutta hyllytin aaveet nimenomaan niiden erilaisen muodon vuoksi. Musta-aavetetrathan ovat "syvempiä" kuin hoikkaset sinineonit ja siten lopullisessa koossa on jo eroa - ainakin näin katsojan silmässä. Kaloja se ei näköjään haittaa, ainakaan tässä tapauksessa. Koska tavoittenani oli mahdollisimman "harmoninen kokonaisuus", niin arastelin ottaa riskiä, etteivät lajit tule keskenään toimeen (vaikka tetrat yleensä ovatkin varsin rauhallista porukkaa). Mielenkiintoista siis tietää, että tuo yhdistelmä on käytännössä kuitenkin ihan toimiva.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
If you come to a fork on the road, pick it up.
Viimeksi muokannut Cory, 08:58, 16.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Cory kirjoitti:Mielenkiintoista siis tietää, että tuo yhdistelmä on käytännössä kuitenkin ihan toimiva.
Joo, vielä kun joku kertoisi noille musta - aaveillekin, että ovat parvikaloja...

T: Mari
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Nimistöä Marille:

Hyphessobrycon robertsi on suomeksi sirppitetra, vaikka kaupat taitavat kyllä myydä sitä "robertsintetrana", ja Hyphessobrycon vilmae on kultaneontetra. Ei sitäkään nimeä kyllä kukaan käytä mutta se on silti olemassaoleva nimi.

Näin siis vanhan kalannimiluettelon mukaan. Uudesta ei ole muutamaan kuukauteen kuulunut mitään, vaikka onhan tätä kevättä vielä pari viikkoa jäljellä. Odotellaan kärsivällisesti...
Rihmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 21:43, 06.05.2002
Paikkakunta: Kerava

kiitti

Viesti Kirjoittaja Rihmu »

Mä oon nyt 99 % varma että ostan lisää neontetroja ja sit kans sen rihmakalapariskunnan! Kiitti neuvoista! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”